caries - tandarts

Tandarts in verpleeghuis doet derde wereldwerk

Een half miljoen kwetsbare ouderen krijgt onvoldoende tandheelkundige zorg. Zij lijden pijn, kunnen niet of nauwelijks kauwen, hebben meestal loszittende tanden en vaak een zeer slechte adem. Zij zien er niet uit. Ze lopen hoge risico’s op longontsteking, ondervoeding en andere complicaties. Middelen en mogelijkheden schieten te kort. Maar deskundigheid, betrokkenheid, creativiteit en passie zijn er bij tandartsen, verpleeghuisartsen, mondhygiënisten en verzorgenden.  Deze uitspraken deed de Groningse hoogleraar Rob Schaub bij het aanbieden van het Roodboek Mondzorg.

Hij deed dat op vrijdag 16 december 2011, aan het einde van het congres van de Nederlandse Vereniging voor Gerodontologie (NVGd). Dat is een actieve, strijdbare vereniging van ruim honderd tandartsen en mondhygiënisten die in verpleeghuizen en verzorgingshuizen werken. Rob Schaub is daarvan voorzitter. Ondergetekende zat dat congres voor, dat plaats vond ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de NVGd.

Uitspraken
In de wandelgangen van het congres schoten tandartsen mij aan, nadat ik mij had geïntroduceerd als expert in ketenzorg en in zorginnovatie. Twee uitspraken geef ik hier weer:

1. “Tandartsenzorg in verpleeghuizen is derdewereldwerk. De gebitten zijn verschrikkelijk. Je wordt nauwelijks betaald en je werkt met armoedige apparatuur.”

2. “De inspectie moet hier iets aan doen. Men kijkt nu alleen naar het vóórkomen van decubitus en de handen aan het bed. Het gaat ook om handen voor de mond.”.

Power Point presentaties
U treft de Power Point presentaties met vele indrukmakende foto’s van slechte gebitten aan over enkele dagen op www.scem.nl, inlogcode nvgd en paswoord ‘mondzorg’. NVGd-voorzitter Rob Schaub bereikt u via email mailto:rschaub@home.nl

Bron:
Medical Facts

Door:
Guus Schrijvers, Hoogleraar Public Health

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Rob Barnasconi: Tandartsen drijven prijs niet op

Het experiment met vrije tandartsprijzen zal niet leiden tot enorme prijsstijgingen. Dat zegt Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde. “Een tandarts ziet een patiënt gemiddeld 2,7 keer per jaar.

Die relatie gaat hij niet in gevaar brengen door te hoge prijzen in rekening te brengen.” De eerste ontwikkelingen wijzen weliswaar op enorme prijsvariaties, maar Barnasconi verwacht dat die op termijn gelijk worden getrokken. “Prijsstunten moet kunnen. Dat zorgt voor meer variatie en dat is net de bedoeling.” Bang voor een prijsopdrijvend effect onder tandartsen die geen patiënten meer aannemen, is de NMT-voorzitter niet. “Er is geen tekort aan tandartsen, in geen enkele regio. Er is meer aanbod dan vraag, ook omdat buitenlandse tandartsen zich hier graag vestigen.”

Vrije prijzen
Op 1 januari 2012 gaan vrije prijzen in voor tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus en orthodontist. Het experiment duurt drie jaar. De mondzorgprofessionals moeten in de aanloop naar volgend jaar nog wel wat werk verrichten. Ieder voor zich moet het huidige aantal van ruim vierhonderd verrichtingen ombouwen naar in totaal 180 behandelingen die op een door de NZa opgestelde prestatielijst staan. Maatschappen mogen één prijs rekenen, zolang ze één onderneming vormen. Groepspraktijken mogen dat ook, zolang ze minder dan tien procent van de markt innemen. Elke tandarts en groepspraktijk zal de prijzen inzichtelijk moeten maken, zowel in de praktijk als op een website.

‘Eenheidsworst’
Barnasconi: “Het aanbod van tandartsen is op dit moment ‘eenheidsworst’. Er is geen ruimte voor preventie, innovatie of zorgzwaarte. Ook voor een extra tijdinvestering is geen compensatie.” Door de vrije prijzen ontstaat meer differentiatie en tandartsen kunnen zich gaan specialiseren, zegt Barnasconi. “Het klopt helemaal. Het gaat om u als consument en mij als tandarts. Als ik mijn prijs goed kan uitleggen dan komen wij daar samen uit. Zo niet, dan gaat u naar een ander.” Bovendien passen vrije prijzen helemaal bij de mondzorg, die voor tachtig procent door de consument wordt betaald. “Het kan eigenlijk niet dat een sector met zo veel private financiering door de overheid is gereguleerd.”

Vrijstelling basispakket
Twintig procent van de zorg valt binnen de basisverzekering, onder meer zorg voor jongeren onder de 18 en behandelingen aan kwetsbare groepen als gehandicapten. De NMT had liever gehad dat de zorg in het basispakket zou zijn vrijgesteld van het experiment, omdat er druk op de kwetsbare groepen zou kunnen ontstaan. Het experiment is mislukt als zou blijken dat de kosten per hoofd van de bevolking ‘zonder duidelijk verhaal’ te veel stijgen. Dat zou de toegankelijkheid in gevaar brengen. Barnasconi gaat ervan uit dat het experiment slaagt: “Ik spreek onze leden erop aan: het is vrijheid met maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Informatie

Patiënten krijgen stem bij bouwen gezondheidscentrum

Patiënten in IJsselmuiden hebben meegedacht over het op- en inrichten van een gezondheidscentrum in hun woonplaats. ‘Het is uniek, dat wijkbewoners zelf een stem hebben bij het vastellen van onder meer het aanbod van zorg en hoe die zorg moet worden vormgegeven,’ zegt de projectleider Jan-Willem Mulder van de NPCF.

Cliënten bouwen mee
Dat wijkbewoners invloed uit kunnen oefenen op de zorg vanuit hun vraag, maakt onderdeel uit van het project ‘Cliënten Bouwen mee aan Gezondheidscentrum’. Wijkbewoners geven aan wat zij belangrijk vinden in dat zorgaanbod, de organisatie ervan en in de inrichting van het Gezondheidscentrum. Dit overleggen ze met de zorgverleners in de wijk en zo komt er een gezondheidscentrum dat voldoet aan de vraag van de wijk. In IJsselmuiden is op deze manier een nieuw gezondheidscentrum ontstaan. Het gezondheidscentrum is onderdeel geworden van Het Kulturhus.

Ondersteuning voor cliënten
In het project ‘Cliënten Bouwen mee aan Gezondheidscentrum’ werken cliënten en zorgverleners samen aan de zorg vanuit nieuw opgezette gezondheidscentra. Eerder is het project al opgestart in Axel (Zeeuws Vlaanderen) en Enschede. De NPCF werkt in deze projecten samen met met regionale Zorgbelangorganisaties.

Als het centrum er is, blijven patienten een stem houden. Bijvoorbeeld via een vervolgtraject van ‘Door Cliënten Bekeken’, een ander project van de NPCF.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
lachen, tanden

Orang-oetans werpen mogelijk nieuw licht op evolutie van menselijke tanden

Orang-oetans hebben tanden die erg lijken op die van de menselijke voorouders. Als we het diëet van de orang-oetans beter begrijpen, snappen we misschien ook waarom onze tanden zijn zoals ze zijn.

Evulotionair antropologen van het Amerikaanse Dartmouth College hebben vijf jaar lang Borneose orang-oetans bestudeerd en publiceerden hun bevindingen deze week in het online tijdschrift Biology Letters. Een van de wetenschappers, Nathaniel Dominy, legt uit dat het onderzoek zich toespitst op het dieet van de apen: wat voor voedsel ze eten en hoe ze het verteren.

“We zijn geïnteresseerd in hoe orang-oetans omgaan met een omgeving waar voedsel schaars is. Dat licht misschien een tipje van de sluier op van wat onze menselijke voorouders doormaakten,” legt Dominy uit.

Schaars
Voedsel op Borneo is vaak erg schaars, het leefmilieu is er hard en de bodem is er niet erg vruchtbaar. Slechts eens in de paar jaar dragen de bomen er vrucht en dan ook allemaal tegelijk.

In zulke goede jaren doen de apen zich tegoed aan heel veel fruit en vullen zo hun vetreserves aan. Daarop volgen over het algemeen weer drie of vier jaar van schaarste waarin de dagelijkse dis bestaat uit harde zaden en de zetmeelrijke weefsels die ze uit de achterkant van boomschors pulken.

De orang-oetans op Borneo werden zo’n 400.000 jaar geleden afgescheiden van hun soortgenoten. Ze gaan geregeld door zware tijden en door die selectiedruk van het eten van hard voedsel hebben ze grotere kiezen en krachtiger kaken dan orang-oetans die niet op Borneo leven.

Slijtage
Recente studies naar slijtage van kiezen bij vroege mensachtigen (hominidae) wijst erop dat ze met regelmaat een dieet hadden van hard voedsel. Deze mensachtigen laten misschien aanpassingen zien die ze geholpen hebben om soms door het oog van de naald gekropen te zijn tijdens de evolutie.

De vergelijking met de bedreigde nog levende orang-oetans kan hier mogelijk meer duidelijkheid in verschaffen. Dominy legt uit dat het voor de evolutie niet zo belangrijk is wat onze voorouders als regulier dieet hadden, maar dat het juist belangrijk is om te weten wat ze aten als ze in schaarse tijden leefden.

Daarom zijn de apen een goed model voor wat er mogelijk gebeurde bij onze menselijke voorouders.

Bron:
NU

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Recht

Drie jaar cel voor frauderende tandartsassistente

De rechter heeft de frauderende tandartsassistente uit Stramproy dinsdag veroordeeld tot drie jaar cel, waarvan een jaar voorwaardelijk. De uitspraak is conform de eis van het Openbaar Ministerie.

Gemiddeld 2000 euro per week
Tandartsassistente Lennie V. (50) stond terecht voor oplichting, valsheid in geschrifte en witwassen. Ze declareerde vanaf 2002 tot eind 2010 ten onrechte gemiddeld 2000 euro per week aan tandartskosten bij zorgverzekeraar VGZ.

Behalve de celstraf is de assistente door de rechtbank in Roermond dinsdag ook veroordeeld tot een ontnemingsvordering van 864.000 euro.

Volgens de rechter is bewezen dat de 50-jarige vrouw zich jarenlang schuldig heeft gemaakt aan oplichting, valsheid in geschrifte en witwassen.

Merkwaardig
De tandartsassistente declareerde vanaf 2002 tot eind 2010 ten onrechte gemiddeld 2000 euro per week aan tandartskosten bij zorgverzekeraar VGZ. In totaal diende ze 1336 valse declaraties in. In november verleden jaar liep ze tegen de lamp, omdat VGZ het merkwaardig vond dat er zoveel werd gedeclareerd vanuit de tandartspraktijk in Stramproy, waar V. als assistente werkte.

De vrouw gaf haar vergrijp voor de rechtbank toe. Ze had geld nodig, omdat ze de schulden voor een slechtlopende schoenenwinkel moest aflossen. Ook privé kende ze in 2002 een moeilijke tijd, omdat aan haar relatie een einde was gekomen.

Bron:
De Limburger

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z
Kiezen tussen de verwarming aanzetten of mondzorg betalen

Vrije tandartstarieven in 2012 vaak dubbel zo hoog als maximale vergoeding

Vanaf 1 januari mogen tandartsen zelf hun tarieven bepalen. Het merendeel van de tandartsen heeft de nieuwe tarieven nog niet bekend gemaakt. Consumenten die een nieuwe zorgverzekering willen afsluiten, weten daardoor niet waar ze aan toe zijn. Omdat verzekeraars nog niet weten wat de nieuwe tandartstarieven worden en ze vrezen dat consumenten meer behandelingen gaan declareren, verhogen ze in 2012 de premies met gemiddeld 14%.

Bijbetalen
De grote verzekeraars Menzis, Achmea en CZ hebben voor de belangrijkste behandelingen een maximumtarief vastgesteld, maar dat weten de meeste consumenten niet. Dat tarief blijkt vaak (veel) lager dan de tarieven die tandartsen tot nog toe bekend hebben gemaakt. Voor bijvoorbeeld het reinigen van het gebit vragen sommige tandartsen wel 50 euro, terwijl Stad Holland maximaal 12,95 euro vergoedt. Een andere veelvoorkomende behandeling als de tweevlaksvulling kost in 2012 maximaal 99,23 euro, maar Menzis vergoedt niet meer dan 28 euro. Het verschil moeten verzekerden bijbetalen, ook als ze een dure uitgebreide tandartsverzekering hebben afgesloten.

Alleen als de verzekeraar een contract heeft met de tandarts of als de prijs van de behandeling onder het maximumtarief blijft, dan hoeven verzekerden niet bij te betalen. Bij sommige verzekeraars en tandartspakketten geldt er geen maximumtarief per tandartsbehandeling. Het maakt dan niet uit naar welke tandarts je gaat. In alle andere gevallen moeten verzekerden meebetalen aan de tandartsrekening, ook al zijn ze voor deze kosten verzekerd.

Uiteenlopende tarieven
De tarieven voor behandelingen lopen flink uiteen, zo blijkt uit de website www.vergelijkmondzorg.nl. Het merendeel van de tandartsen dat zijn tarieven op deze website heeft ingevuld, rekent voor de hieronder genoemde veelvoorkomende behandelingen meer dan de grote verzekeraars maximaal vergoeden. Dat betekent dat verzekerden vrijwel altijd een deel van de tandartsrekening zelf moeten betalen.

Bron:
Independer

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld, pot

Vergoedingen zorgverzekeraars belemmeren doelen experiment

De vergoedingen die de zorgverzekeraars momenteel aanbieden, zijn berekend op cijfers uit voorgaande jaren. Dit betekent dat er gemiddeld genomen geen indexatie wordt toegepast. Dat staat niet in verhouding tot de gestegen premie voor de verzekeringen. De NMT betreurt het dat de vergoedingen de beoogde variatie, differentiatie en mogelijkheden voor verschil in praktijkvoering belemmeren. Dit leidt tot bijbetaling door de patient voor zorg uit de basisverzekering. In dat geval kan niet meer gesproken worden van marktconformiteit. De zorgverzekeraars zullen het prijspeil van de vergoedingen moeten aanpassen om de basiszorg zonder bijbetaling voor de patient toegankelijk te houden.

Zorgverzekeraars hebben de plicht de basiszorg toegankelijk te houden voor hun verzekerden. Wanneer een tandarts of orthodontist geen contract sluit met een zorgverzekeraar, is er sprake van niet-gecontracteerde zorg. Een zorgverzekeraar moet in dat geval het marktconforme tarief vergoeden, opdat de zorg toegankelijk blijft. Maar wat marktconform precies inhoudt, is voor de mondzorg nog onduidelijk. De markt moet zich immers nog ontwikkelen. Als het merendeel van patiënten in de basiszorg moeten bijbetalen, is er in elk geval géén sprake van het vergoeden van een marktconform tarief. De basiszorg is dan niet meer onbelemmerd toegankelijk. Op dit moment is van marktconformiteit geen enkele sprake.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
recht, beeld, schaal

Tandarts vrijgesproken van aanranding

Een 57-jarige tandarts uit Gasselte is dinsdag door de rechtbank in Assen vrijgesproken van aanranding. Drie vrouwelijke patiënten van de praktijk in Gasselternijveen waar de man werkte, deden vorig jaar aan aangifte.

Niet bewezen
Twee beschuldigden hem ervan dat hij over hun bovenbeen had gestreeld tijdens een behandeling. Een derde vrouw kwam na een ongeval voor gebitsfoto’s. De tandarts wilde toen ook foto’s van de andere kwetsuren op haar lichaam maken, omdat dat volgens hem handig zou zijn voor de verzekering. Om een goede foto van een blauwe plek op haar bil te kunnen maken, zou hij de onderbroek van de vrouw een stukje omlaag hebben getrokken. Alle aantijgingen achtte de rechtbank niet bewezen.

Vraagtekens
Van het maken van de foto’s vroeg de officier van justitie twee weken geleden ook vrijspraak, omdat volgens haar niet te bewijzen was dat de tandarts seksuele bijbedoelingen had bij het fotograferen. “Wel roept de manier van handelen ontzettend veel vraagtekens op”, meende de officier.

Hak zetten
Volgens de advocaat van de tandarts kwamen aangiftes uit de koker van zijn collega, de eigenaar van de praktijk. Die zou zijn collega uit Gasselte, met wie hij in onmin leefde, een hak hebben willen zetten en bewoog alle drie de patiënten naar de politie te gaan.
Tegen de tandarts loopt nog een onderzoek door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

 

Bron:
Drenthejournaal.nl

Dec 11

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Gegevens, laptop, geen toegang

Verzekeraar geen toegang tot patiëntgegevens

Zorgverzekeraars krijgen op geen enkele manier toegang tot elektronische dossiers van patiënten. Dat stelde minister Schippers gisteren tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer.

Schippers kondigde op 8 december het nieuwe plan aan voor het Landelijke Schakelpunt (LSP). Het LSP blijft bestaan en wordt gefinancierd door de zorgaanbieders, de zorgverzekeraars en het ministerie van VWS. De NPCF, VHN, LHV, KNMP richten de Organisatie van Zorgaanbieders op die de infrastructuur zal gaan beheren.

Dossiers bekijken
Karen Gerbrands (PVV) en Renske Leijten (SP) vreesden dat zorgverzekeraars ongeoorloofd de dossiers van patiënten en cliënten zouden raadplegen wanneer zij meebetalen aan een privaat LSP. Schippers stelde hen gerust en verklaarde dat de rol van de zorgverzekeraar is vastgelegd. “De elektronische dossiers zijn alleen toegankelijk voor zorgverleners. Zorgverzekeraars hebben en krijgen geen toegang.” Wanneer de verzekeraars toch de gegevens bekijken, is er sprake van een strafbaar feit. Volgens Schippers staat daar een tot vier jaar cel op.

Toezicht
Met de komst van het private LSP krijgen de patiënten een ‘redelijk veilig systeem’, stelt Schippers. Het toezicht daarop is volgens haar goed geregeld. “De Inspectie voor de Gezondheidszorg en het College bescherming persoonsgegevens houden toezicht. Daarnaast kan de burger zelf ook zijn dossier bekijken en controleren.” Schippers denkt voor de zomer de loggegevens beschikbaar te kunnen stellen aan patiënten. Hiermee kunnen patiënten controleren wie het dossier bekeken heeft.
Pieter Omtzigt (CDA) vraagt verder nog of er ook intern toezicht komt binnen de op te richten Organisatie van Zorgaanbieders. Schippers reageert dat zij deze optie zal doorgeven aan de oprichters.

Verplichte uitwisseling
De PVV en SP zijn ook bang dat de zorgverzekeraars te veel macht krijgen, doordat zij alleen nog contracten zullen afsluiten met hulpverleners die de medische gegevens elektronisch opslaan en kunnen uitwisselen. Hierbij verwijst Schippers naar de richtlijnen die het veld zelf opstelt. “In de basisrichtlijn voor huisartsen is digitale uitwisseling van gegevens verplicht. Deze richtlijn is niet door verzekeraars opgesteld.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
Geld

Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Van alle tandartsen in Nederland hebben tot nu toe slechts 37 hun prijslijst voor 2012 bekendgemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Uit de nu beschikbare tarieven blijkt bovendien dat er volgend jaar forse prijsverschillen ontstaan tussen de tandartsen. Volgens Edmond Hilhorst, directeur van vergelijkingssite Independer kunnen consumenten daardoor niet goed beslissen wat ze volgend jaar aan moeten met hun tandartsverzekering.

Vanaf 1 januari 2012 gelden in de mondzorg vrije tarieven. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft beslist dat de tandartsen gedurende een proef van drie jaar zelf mogen bepalen welke vergoeding ze vragen voor hun behandelingen. Ze moeten dat vanaf begin volgend jaar bekendmaken op prijslijsten in de wachtkamer en op de website van de praktijk.

Prijsverschillen
Die veertig prijslijsten die nu bekend zijn gemaakt, geven aan dat de prijsverschillen groot kunnen zijn. De goedkoopste éénvlaksvulling (een eenvoudig gaatje) kost 26 euro, de duurste 82,45. Een standaard gebitsreiniging loopt uiteen van 12,25 tot 50 euro.

Een kroon is bij de ene tandarts te krijgen voor 200 euro, bij een ander lopen de kosten op tot 550 euro. Een volledige wortelkanaalbehandeling met één element varieert van 104 tot 350 euro.

Independer-directeur Hilhorst wijst erop dat consumenten niet goed weten welk verzekeringspakket ze moeten kiezen. Ze weten immers niet hoe duur hun tandarts wordt. Daardoor kunnen ze niet vaststellen of een verzekering lonend is of dat ze de tandartskosten beter voor eigen rekening kunnen nemen.

Advies
De NMT, de koepelorganisatie van de tandartsen, wijst de kritiek van de hand. De tandartsen zijn pas per 1 januari verplicht om de tarieven vrij te geven. De NMT adviseert de patiënt om in overleg met de tandarts te kijken of een aanvullende verzekering nuttig is of niet.

Prijstabel
Bekijk de prijstabel op de website van de NOS.

Bron:
NOS

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Leren, uitleg, school

Register preventieassistenten in oprichting

Helder maken wat een goed opgeleide preventieassistent is, wie goede preventieassistenten opleidt en wie die goede preventieassistenten zijn. Dat zijn de doelen van de Stichting Register Preventieassistent in oprichting. Nog voor het einde van 2011 wordt het Register Preventieassistenten gelanceerd en kunnen gediplomeerde preventieassistenten zich registreren.

Voor wie?
Het register is voor:

  • tandartsen en mondhygiënisten die een preventieassistent bij hun team zoeken
  • assistenten en hun werkgevers die een erkende opleider zoeken

Op de website van het register Preventieassistenten is het straks mogelijk:

  • om u te registreren als gediplomeerd preventieassistent
  • een geacreditteerde cursus Preventieassistent te zoeken
  • voor tandartsen en mondhygiënisten om een preventieassistent te zoeken voor hun team
Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z
Vraagteken

De inspectie maakt gebruik van mystery guests in de ouderenzorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg zet mystery guests in om haar te ondersteunen in haar toezicht. Hiervoor maakt de inspectie gebruik van organisaties die ervaring hebben met de inzet van mystery guests.

Dit omdat de inspectie zelf niet op deze wijze kan optreden. De mystery guest gaat langs bij een organisatie die door de inspectie extra wordt gevolgd of waar de inspectie al een tijd niet is geweest. Tijdens de bezoeken wordt op een informele wijze gesproken met zorgmedewerkers, bewoners en hun verwanten .

Informatie over zorgaanbieder
De inspectie ziet de inzet van mystery guests als een waardevolle aanvulling om informatie te verzamelen over een zorgaanbieder. Deze informatie betreft vooral de “zachte” kant van de zorg, zoals bejegening, huiselijkheid en een prettige woonomgeving. De inspectie zal dit samen met andere informatie gebruiken om te kijken of een bezochte zorginstelling in aanmerking komt voor een toezichtbezoek.

Toezicht versterken
In het regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om het toezicht op de zorg te versterken en vraagt de inspectie om daarvoor mystery guests te gebruiken. De inspectie investeert daarnaast ook in andere toezichtmethoden die hetzelfde effect hebben. Zo brengt de inspectie steeds vaker onaangekondigd een bezoek om zo een nog beter beeld te krijgen van de dagelijkse zorgpraktijk. In de aangekondigde bezoeken brengen we vaker onverwachte wendingen aan en zijn er de korte onaangekondigde flitsbezoeken.

In de ouderenzorg zijn onlangs al bezoeken gebracht met een mystery guest. In januari 2012 gaat de inspectie ook van start met bezoeken in de gehandicaptenzorg.

Bron:
IGZ

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
App, telefoon

App voor eerste hulp bij kiespijn

De Kiespijn Pro App is een handige tool voor mensen die last hebt van hun tanden. De App is bedacht door tandartsen om patiënten informatie en advies te geven in combinatie met het tandheelkundig advies van de tandarts.

Patiënten kunnen gemakkelijk informatie vinden over hun pijnklacht. De vragen en antwoorden zijn voorzien van goede, begeleidende afbeeldingen.

Kinderen voorbereiden op de tandarts
De App bevat tevens een onderdeel gericht op kinderen. Heeft het kind pijn, is het kind gevallen of is het bang voor de tandarts? De App geeft advies en tips.

Opbrengst van de Kiespijn Pro App
Kiespijn Pro is begaan met andere mensen. Om anderen in de wereld te helpen wordt een groot deel van de opbrengst van de App gedoneerd aan het Nederlandse Rode Kruis ter ondersteuning van eerste hulp activiteiten.

App Store
De Kiespijn Pro App is nu te downloaden in de App Store.
Meer achtergronden bij de App vindt u op de website kiespijnpro.nl

Bron:
Speak.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
Contract, deal, ondertekenen

Verzekeraars versoberen aanvullende pakketten

Bijna een kwart van de aanvullende verzekeringen heeft een mindere dekking dan in 2011. Dat blijkt uit onderzoek verzekeringssite.nl naar de voorwaarden van de zorgverzekeringen van bijna alle verzekeraars.

Polisvoorwaarden
Verzekeringssite.nl analyseerde de polisvoorwaarden van in totaal 34 verzekeraars op de meest gekozen onderdelen: fysiotherapie, eerstelijnspsychologie, alternatieve geneeswijze en tandarts. In de pakketten met fysiotherapie is in 30 procent van de gevallen het pakket verminderd.

Dekking verminderd
Van 24 procent van de pakketten met eerstelijnspsychologie is de dekking verminderd. De Agis Compleetpolis vergoedde in 2011 vier zittingen met de psycholoog per jaar. In 2012 brengt Agis dit terug naar twee zittingen per jaar. Op het gebied van alternatieve geneeswijzen blijven veel polissen hetzelfde, maar ook hier verandert bijna acht procent van de verzekeraars het pakket. De vergoeding van het Royaalpakket van Avéro Achmea gaat terug van maximaal twintig consulten naar zestien consulten. Ook verlaagt Avéro Achmea het maximum bedrag per dag van 75 euro naar 60 euro.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tandartsen

Tandartsen gezocht voor Serious Request actie in Leiden

TNO en de NMT zoeken tandartsen en mondhygiënisten om tandheelkundige vragen te beantwoorden na het maken van een QLF-foto als actie bij Serious Request in Leiden van 18 tot en met 24 december. Het gaat om 4 uur per persoon, in blokken: 10-14 uur, 14-18 uur en van 18-22 uur.

Tandheelkundige onderzoeksbus staat bij Glazen huis in Leiden
De tandheelkundige onderzoeksbus van TNO heeft in Leiden een standplaats bij het Glazen huis (Serious Request) in Leiden van 18 tot en met 24 december. In samenwerking met het bedrijf Inspektor – van de QLF-camera – biedt TNO tegen betaling van minimaal 50 eurocent, passanten aan om een QLF-foto van hun gebit te maken. Het resultaat – hoe schoon de mond is – krijgt de betrokken persoon per mail. Verder zullen er folders zijn over de verzorging van het gebit en zullen er twee voorlichtingsfilmpjes worden gedraaid, zowel over de verzorging van het kindergebit als ook de verzorging voor het gebit van zorgafhankelijke ouderen.

Geef u op
Mocht u uw steentje bij willen dragen vanuit de tandheelkunde aan deze actie voor Serious Request, door de tandheelkundebus een paar uur te willen bemannen of door sponsoring in welke vorm dan ook, neem dan contact op met ineke.vankempen@tno.nl of annemarie.schuller@tno.nl.

Bron:
TNO
NMT

Dec 2011

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z
film, video

TNO instructiekaarten video/DVD verzorgenden van verpleeghuisbewoners

Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO instructiekaarten en een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.

Bekijk de instructievideo/DVD voor mondverzorging verpleeghuisbewoners.

Ontwikkeling en haalbaarheids- en effectstudie. TNO, 2006; KvL/B&G 2006.049. Auteur: Annemarie Schuller.

Bron:
TNO
Auteur: Annemarie Schuller

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Misleidende verzekeraars

Verzekeraars schetsen consumenten vaak het beeld dat de vergoeding die zij ontvangen gerelateerd is aan een marktconform of gebruikelijk tarief. Het Mondzorgforum heeft daar z’n bedenkingen over en schreef:

“De verzekeraars zijn lekker bezig met hun marketing machine. Terwijl ze geen idee hebben van wat marktconform zal zijn, sloven ze zich al uit hun het aanbieden van contracten die voor een belangrijk deel van de tandartsen niet haalbaar zullen zijn. Een witte vulling voor het gemiddelde tarief van amalgaam en composiet, is niet echt realistisch.

De contracten voor de basis worden vaak gekoppeld aan onrealistische verplichtingen voor de vrije – aanvullende – verzekeringen.
Erger nog, bij de consument wordt vaak het onterechte beeld geschetst dat de vergoeding iets te maken heeft met een “marktconform” of zelfs “gebruikelijk” tarief. Bekijk een voorbeeld

Moeten verzekeraars zich dan niet transparant opstellen? En eerlijk zeggen dat hun vergoedingen zijn gebaseerd op eigen aannames zonder inflatie? Dat patiënten iets moeten bij betalen buiten de basisverzekering kan ik me levendig voorstellen. Sterker nog, het lijkt me gezond dat een patiënt zich bewust is van tariefsverschillen en dit merkt. Maar laten verzekeraars dan ook eerlijk communiceren dat hun gemiddelde niet hetzelfde is als gebruikelijk.”

Bron:
Mondzorg Blog



Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
geld

Inkoopbeleid mondzorg Achmea 2012

Achmea heeft het mondzorgbeleid voor 2012 bekend gemaakt op haar website. Zij biedt drie verschillende samenwerkingsvormen:

  • Leveringsvoorwaarden
  • Betaalovereenkomst
  • Zorginhoudelijke overeenkomst.

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Elektrische tandenborstel meest effectieve borstel tegen tandplak

Oververhitte elektrische tandenborstel oorzaak van brandje in woning

De bewoners van een woning aan de Spaarnhovenstraat in Haarlem Noord kregen woensdagavond de schrik van hun leven. Rond kwart over vijf was er op de eerste etage brand ontstaan. Een elektrische tandenborstel was oververhit geraakt en een gordijn was daardoor in de brand gevlogen. De bewoner aarzelde geen moment en is de brand gaan blussen.

De gealarmeerde brandweer heeft de klus vervolgens afgemaakt. Omdat de man bij zijn blusactie rook binnen heeft gekregen is hij door ambulancepersoneel nagekeken en overgebracht naar het ziekenhuis voor verdere controle.

De elektriciteit is uitgeschakeld en stichting Salvage is ingeschakeld voor verdere afwikkeling. De schade aan de woning is door het adequate optreden van de man beperkt gebleven.

Bron:
112Haarlem

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Ivoren Kruis vraagt informateur om aandacht voor mondzorg

Dick Derksen erelid Ivoren Kruis

In de Algemene Ledenvergadering van het Ivoren Kruis op 4 november jl. is bestuurslid Dick Derksen, tandarts, benoemd tot erelid van de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid. Hij kreeg daarvoor het gouden logo van de vereniging opgespeld door voorzitter Teun Rietmeijer.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z