Uitzending

Uitzending ‘Altijd Wat’ over vrije tandartstarieven

Wie betaalt de rekening voor de invoering van vrije tandartstarieven? Wat kunnen we leren van de situatie in Duitsland? Op deze vragen probeerde het NCRV-programma ‘Altijd Wat’  op 6 december een antwoord te vinden.

Bekijk de uitzending van ‘Altijd Wat’ (fragment start in de 20e minuut)

Lees meer over: Actueel, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
Recht - tuchtrecht

Dupuis: Nieuwe cliëntenwet is een ramp

De nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg is een achteruitgang voor patiënten en zorgprofessionals, vindt Heleen Dupuis, voorzitter van de Eerste-Kamer-fractie van de VVD. “Hij moet van tafel.”

De WcZ beoogt de rechten van patiënten beter te regelen. Maar volgens Heleen Dupuis doet de wet juist het tegenovergestelde.

Verwarrend
In de ogen van de VVD-senator voldoet de huidige wetgeving en leidt de WcZ alleen maar tot verwarring als hij naast de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst komt. Dupuis legt uit dat de WGBO patiënten een ‘schildrecht’ geeft. De wet geeft patiënten het recht om behandelingen te weigeren “om de dokter van het lijf te houden”. Maar patiënten hebben in de WGBO geen ‘claimrecht’. Ze kunnen een behandeling niet opeisen. Dat is aan de arts. Daarmee laat de WGBO de professionele autonomie van doktoren intact.

“De WGBO is een uitstekende wet. Zowel patiënten als artsen zijn tevreden”, stelt Dupuis. Ze begrijpt niet waarom het ministerie van VWS de WcZ doorzet, terwijl de BOZ en de KNMG tegen zijn. “Die vertegenwoordigen samen 1,5 miljoen professionals die moeten werken met de wet. Hun boodschap is duidelijk: niet doen. De WcZ moet van tafel.”

Terugfluiten
Het wetsvoorstel van de WcZ ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Het kabinet heeft ermee ingestemd. De komst van de WcZ is afgesproken in het regeerakkoord. CDA en PVV zijn voorstander. De VVD-fractie is tegen. Eerder dit jaar sneuvelde het elektronisch patiëntendossier in de Eerste Kamer, omdat regeringspartij VVD in de Senaat tegen was. Dupuis: “Ik zal niet aarzelen om de minister weer terug te fluiten.”

Bron: Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
advies, tips

Nieuw advies cariëspreventie van het Ivoren Kruis

Het Advies Cariëspreventie is bedoeld voor iedereen die professionele adviezen geeft over preventieve mondzorg. Het Advies is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.

Het Advies Cariëspreventie bestaat uit een Basisadvies en een Aanvullend Advies.

Het Basisadvies is samengesteld uit de 3 Basisadviezen:

  • Mondhygiëne
  • Fluoride
  • Voeding

Bij elk van deze Basisadviezen hoort een Aanvullend Advies, die gezamenlijk het Aanvullend Advies Cariëspreventie vormen. Het Basisadvies geldt voor iedereen, terwijl het Aanvullend Advies is bedoeld voor mensen met cariësactiviteit.

Lezing over het Advies Cariëspreventie
Bekijk ook de lezing van prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans over het nieuwe Advies Cariëspreventie tijdens het Ivoren Kruis-congres.

Lees meer over: Cariës, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z
Luisten, les, college

Ook in 2021 nog in je vak bezig?

Veel professies veranderen aan de lopende band. In je vak bezig blijven – zeker als zelfstandige – betekent dus die veranderingen bijbenen en meer dan dat.

Hoeveel professionals zijn vooral met het hier en nu bezig (de omzet van volgende maand), maar niet echt met de toekomst (de omzet van volgend jaar en verder). Wat kenmerkt de succesvolle blijvers in het vak?

Ik kom al zo’n 50 jaar bij tandartsen, slecht gebit dus veel gedoe daarmee. De tandartsprofessie is ogenschijnlijk een stabiel vak, waarin niet te veel gebeurt. Beetje boren, gaatje vullen, af en toe wat schoonmaken en een enkele keer een kies trekken.

Schijn
Maar schijn bedriegt. Zelfs deze opsomming is in de loop van de jaren onderuit gegaan. Het schoonmaken gebeurt nu door de mondhygiëniste, een eigenstandige professie met alles erop en eraan. Trekken doen veel tandartsen ook al niet meer, als het even lastig is dan is de kaakchirurg aan zet.
En dan zijn er daarnaast nog veel meer afsplitsingen en verbijzonderingen ontstaan. Wortelbehandelingen? Dan gaat u naar de endodontoloog. Uw gebit bijstellen: naar de orthodontist. De tandtechnicus neemt heel veel kunstwerken voor zijn rekening. Ik ben geen expert in dit vakgbied, maar dat is wat ik zo waarneem.

Ontwikkeling
Met ander woorden: als je als tandarts 50 jaar geleden begon, dan zou je de praktijk van nu niet meer herkennen en er ook niet meer in kunnen functioneren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de enorme materiaal- en techniekontwikkeling die dit vak zo kenmerkt.
Is de tandarts-professie hierin uniek? Ik denk van niet. Heel veel beroepen veranderen en ontwikkelen continue.
De goede beroepsbeoefenaren zijn derhalve ook continue met vernieuwing bezig, in hun vak maar ook als ondernemer. Het is positie bepalen, blijf ik een generalist of specialiseer ik me?
Het betekent je afvragen of je specialismen in je “groep” wilt houden en dus aan een firma met verschillende gezichten bouwt. Het is jezelf weer in de wind zetten door opnieuw iets aan te leren. Niet voor niets stellen veel professies als eerste eis dat men in een systeem van permanente educatie zit.

Instelling
Dit alles vraagt een bepaalde mentale instelling. Want kwaliteit is ook iets specifieks heel goed kunnen. En daar wordt vaak veel geld mee verdiend. De valkuil van zo’n goede superspecialist is dat hij verstart in zijn excellentie en niet de flexibiliteit heeft om zich – op tijd – met innovatie in zijn veld bezig te houden.

Dus: in je professie bezig blijven betekent mentaal soepel blijven, bewust op zoek gaan naar veranderingen en vernieuwingen, echt stappen durven te nemen, niet alleen maar met zekerheden werken.
Mijn ervaring is dat omgevingsverandering daarin heel belangrijk is. Zoek het eens in een ander soort werk, ander collega’s, een ander bureau. Varieer in je vak en probeer jezelf uit.

Bedrijf weer eens een wat simpeler handwerk (normaal door jongeren gedaan), vooral om een nieuwe impuls te krijgen. Kortom zie je zelf als een instrument dat af en toe in de revisie moet om er dan weer geheel fris tegen aan te kunnen.

Door: Rob Wagenaar, organisatieadviseur
Bron: NUzakelijk

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
glas, water

Nieuw mondwater doodt bacterie streptococcus mutans

Wetenschappers hebben een mondwater ontwikkeld dat vrijwel alle bacteriën die gaatjes veroorzaken, doodt.
Cariës, oftewel tandbederf, is een wereldwijd probleem en levert tandartsen jaarlijks vele consulten op. Dat is allemaal te wijten aan de bacterie Streptococcus mutans. Deze bacterie veroorzaakt tandbederf en leidt zo uiteindelijk tot bijvoorbeeld gaatjes.

Uitroeien
Maar wetenschappers van de UCLA School of Dentistry hebben nu een heel eenvoudige manier gevonden om met deze bacterie af te rekenen, zo is in het blad Caries Research te lezen. Ze ontwikkelden een mondwater en slaagden er zo in één keer spoelen in om vrijwel alle S. mutans uit te roeien.

Alleen kwaadaardige bacteriën
In het mondwater zit een stofje dat de bacteriën doodt. Maar dit is een heel slim stofje. In tegenstelling tot veel andere stoffen die bacteriën doden, rekent het stofje namelijk alleen af met de ‘kwaadaardige’ bacteriën en worden de goede bacteriën met rust gelaten.
Markt
De eerste klinische experimenten zijn achter de rug en goed verlopen. Meer experimenten volgen volgend jaar en uiteindelijk moet het dan niet al te lang duren voordat het mondwater wordt goedgekeurd en de markt kan gaan veroveren. Een producent van mondwater was al nauw betrokken bij dit onderzoek en daarmee lijkt de weg die het mondwater van het laboratorium naar de supermarkt af moet leggen korter te zijn geworden. En mogelijk heeft het onderzoek ook nog gevolgen voor andere takken van sport. Zo zouden andere ziektes ook bestreden kunnen worden door gebruik te maken van de techniek die ervoor zorgt dat alleen de slechte bacteriën worden aangevallen.

Volgens onderzoeker Wenyuan Shi ligt het in de lijn der verwachtingen dat het mondwater tandbederf binnen afzienbare tijd naar het verleden bonjourt.

Bron:
Scientias

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Vrije tarieven: hoe vertelt u het uw patiënt?

U bent druk met de implementatie van de vrije tarieven. Hoe communiceert u erover met uw patiënten? dental INFO keek rond op het internet.

Transparantie is een van de sleutelwoorden bij de invoering van de vrije tarieven. Uw patiënt krijgt meer duidelijkheid over de behandelingen, kwaliteit en service die u biedt, weet straks vooraf tegen welk tarief u dat doet, en ontvangt een eenvoudiger rekening.

Deze ontwikkeling op zich verdient verheldering. Naast de publiekscampagne van de overheid, kunt u daaraan ook zelf een bijdrage leveren.



Brief

Diverse praktijken hebben op hun website een brief of tekst geplaatst waarin het belang en de betekenis van vrije tarieven worden uitgelegd. Een voorbeeld:
Voorbeeld

Sommige tandartsen geven ook expliciet hun mening over het loslaten van de tarieven.
Voorbeeld 1

Vaak wordt verwezen naar websites met meer informatie:
Allesoverhetgebit.nl en
Veranderingen in de zorg.nl

Veel tandartsen melden dat zij eind december hun tarievenlijsten openbaar zullen maken. Maar er zijn ook praktijken die de klus inmiddels hebben geklaard. Op hun websites is nu al een lijst met behandelingen en bijbehorende tarieven te vinden. Enkele voorbeelden:
Tarievenlijst 1

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Dossier, map

VGT verzorgt nu ook KEW-dossier voor rontgentoestellen van 100kV of meer

Tandartsen en/of praktijkhouders kunnen nu ook bij de leden van de VGT terecht voor de risico-inventarisatie – en in het verlengde daarvan het KEW-dossier – voor röntgentoestellen van 100 kiloVolt (kV) of meer.

Aanvraag via VGT-leden
Omdat deze toestellen vergunningsplichtig zijn, in tegenstelling tot toestellen onder de 100kV die alleen maar meldingsplichtig zijn, kon de VGT praktijken waar een toestel van 100kV of meer aanwezig was tot op heden niet voorzien van een KEW-dossier.
Daar is nu verandering in gekomen. Ook praktijken waar één of meer vergunningsplichtige toestellen aanwezig zijn, kunnen nu via een lid van de VGT een aanvraag voor een KEW-dossier indienen.

Vergunning erbij doen
Bij de aanvraag voor een KEW-dossier moet dan wel een (kopie van) de vergunning worden gedaan. Zonder vergunning is het niet mogelijk een KEW-dossier voor een vergunningsplichtig toestel op te maken.

Toestel opnemen in software
Om een risico-inventarisatie en een KEW-dossier te kunnen maken, dient het toestel wel eerst opgenomen te worden in de VGT software voor de risico-analyse. En om dit te kunnen doen, moet er dus eerst een zogenaamde ‘nulmeting’ op het toestel worden gedaan, anders kunnen er geen gegevens in de software ondergebracht worden.

Bij de VGT vindt momenteel een inventarisatie plaats van de toestellen van (meer dan) 100 kV die binnenkort in de software opgenomen moeten worden om de risico-analyse te kunnen maken.

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

Prijs-kwaliteit aanvullende verzekeringen daalt

De premies voor de aanvullende ziektekostenverzekeringen stijgen in 2012 met gemiddeld 8,2 procent. De kwaliteit in dekking daarentegen stijgt met slechts 4,8 procent. De verhouding tussen prijs en kwaliteit daalt dus fors. Dit blijkt uit een onderzoek van Mercer onder 27 zorgverzekeraars in Nederland.

Goedkopere aanvullende verzekeringen
Gemiddeld laten verzekeraars de premies van hun goedkopere aanvullende verzekeringen met € 13 per jaar stijgen, terwijl de premies van hun duurdere aanvullende verzekeringen met ongeveer € 35 per jaar omhoog gaan. De duurdere aanvullende verzekeringen stijgen gemiddeld niet alleen forser in prijs, de dekking stijgt ook minder snel dan die van de goedkopere aanvullende verzekeringen. Daarnaast is er een groot verschil tussen de diverse zorgverzekeraars. Goed vergelijken van diverse aanvullende verzekeringen kan daarom zinvol zijn.

Ramon van Bruchem, consultant bij Mercer: “Over het algemeen laten de goedkopere aanvullende ziektekostenverzekeringen een betere prijs-kwaliteitverhouding zien. Je kunt je dus afvragen of de extra dekking die de duurdere varianten bieden de hogere premie altijd wel waard zijn.”

Tandheelkundige dekking bijna 4,9% omlaag
Het onderzoek wijst verder uit dat verzekeraars de dekking voor die onderdelen hebben versoberd waar doorgaans de meeste consumenten zich graag extra voor verzekeren – diverse therapieën, zoals fysiotherapie, en tandartskosten. De tandheelkundige dekking voor volwassenen in de aanvullende ziektekostenverzekeringen – voor zover die hier onder vallen – gaat gemiddeld met bijna 4,9 procent omlaag, terwijl de kwaliteit van de therapieën zelfs met 6,7 procent omlaag gaat. Er zijn op beide gebieden zelfs uitschieters van ruim boven de 20 procent. Van Bruchem: “Indien je ook de versobering van de basisverzekering in ogenschouw neemt, dan kan je in zijn algemeenheid spreken over verschraling van de zorgverzekering in 2012.”

Verschil tussen jong en oud stijgt
Verzekerden van 18 tot 45 jaar worden door ongeveer een kwart van de verzekeraars ontzien. Het verschil in premie met die van ouderen wordt in 2012 groter. Zo stijgen de premies voor oudere verzekerden met gemiddeld zo’n € 20, tegen gemiddeld € 12 euro bij jongere verzekerden.

Van Bruchem: “Klaarblijkelijk laten verzekeraars de solidariteit tussen de leeftijdsgroepen varen. Jongeren kunnen dus geld besparen door zich aan te sluiten bij verzekeraars met ‘jongerenkortingen’. Anderen doen er verstandig aan om zich aan te sluiten bij een werkgeverscollectief. De kortingen die men binnen kan slepen variëren van 5 procent tot 20 procent. Werkgevers kunnen in dit kader dus een grote rol spelen.”

Het onderzoek is gebaseerd op de Z-analyse die alle verzekeraars en prijsvergelijkers gebruiken bij de vergelijking van prijs en kwaliteit.

Over Mercer
Mercer is een mondiale aanbieder van advies-, outsourcing- en beleggingsdiensten. Het bedrijf biedt ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen.

Bron:
Mercer



Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Kind - ouder

Een goede opvoeding: So die BBOFTT!

Als u gedrag van kinderen wilt veranderen, is het wezenlijk dat u de ouders echt raakt. Confrontatie leidt tot actie; pas als dokter of tandarts overgewicht ter sprake brengen, schrikken ouders wakker. Maar vergeet ook het schouderklopje niet.

Preventie kan een succes zijn, stelt dr. Monique L’Hoir van TNO. Dat bewijst volgens haar de campagne om het aantal gevallen van wiegedood terug te dringen. L’Hoir sprak op 8 oktober tijdens het najaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde.

Goede gewoontes inslijpen
Het advies is om niet bepaald gedrag te gaan verbieden. Want wat niet mag, is voor kinderen vaak aanlokkelijk. Slimmer is het om goede gewoontes te laten inslijpen. Maar dat is best moeilijk als er naast de kassa op ooghoogte lekkernijen liggen, en dan ook nog in de aanbieding…

Omgeving
De omgeving maakt het heel moeilijk om gezond te leven, zegt L’Hoir:”De porties van eten en drinken zijn groter geworden dan gezond voor ons is. We kunnen kiezen tussen een kleine, een medium en een grote koffie, terwijl die kleine koffie een normaal formaat heeft. Een onderzoek in de VS leert dat ouders ‘french fries’ scharen onder groentes. French fries zijn frietjes! Helaas zijn de prijzen van groente en fruit flink gestegen, terwijl ongezonde voeding goedkoop blijft.
Natuurlijk mag er dagelijks worden gesnoept; een snoepje, een koekje… geen probleem. Na school is dat een goede gewoonte. Dan tot de maaltijd niets meer, en dat elke dag als een vanzelfsprekendheid presenteren aan je kinderen. Daar hebben kinderen wat aan! Daarvoor geldt: ‘lekker en gezond’, omdat het een gewone portie is en op een duidelijke manier is ingepast in het gewone leven, lekker is en gezond.”

Waar gaan we de mist in?
Opvoeden begint al bij de geboorte. Een baby die vastgeketend zit in een wipstoel voor de televisie kan nauwelijks bewegen en wordt al helemaal niet gestimuleerd om zijn omgeving te gaan verkennen. Niet doen dus.
Waar gaan we nog meer de mist in? L’Hoir geeft aan dat 17% van de vierjarigen een televisie op de slaapkamer heeft. En 8% van de tweeëneenhalf-jarigen. “Het liefst met wat snoep onder het bed. Het koppelen van eten aan televisie kijken, zorgt ervoor dat elke keer dat het kind naar de tv kijkt, het ook graag wat wil eten. En we weten allemaal dat het geen worteltjes en komkommertjes zijn waar het dan zin in heeft.” Ook mag 20% van de kinderen volgens L’Hoir zelf beslissen of ze tv gaan kijken. “Bovendien gaat de tv op de slaapkamer regelmatig niet op tijd uit, waardoor het kind te laat gaat slapen.”

Tussendoortjes
En dan zijn er nog de tussendoortjes op school:“Tegenwoordig krijgen kinderen drinken en eten mee naar school, vaak een pakje frisdrank of sap en een koek. Kinderen hebben dit helemaal niet nodig. Als een kind echt dorst heeft, kan het beter water drinken. Tussen de middag moet er uiteraard geluncht worden, maar tussendoortjes zijn eigenlijk niet nodig. Bij erosie wordt er vaak geadviseerd om een rietje te gebruiken. Maar helaas kauwt 60% op het rietje… en de onlangs gepromoveerde tandarts Dien Gambon beschrijft hoe ongunstig dit is voor het gebit, onder andere het glazuur. Je kunt het vergelijken met ‘gorgelen met cola’.

So die BBOFTT!
Wat doen we eraan? Voor ouders is een ezelsbruggetje verzonnen: SO die BBOFTT. Dit staat voor: Slaap, Opvoeding, Borstvoeding, Buitenspelen, Ontbijten, (weinig) Frisdrank, (weinig) Tv, (weinig) Tussendoortjes. Wellicht ten overvloede:

  • Een kind heeft veel en regelmatige slaap nodig.
  • Goed opvoeden is gezaghebbend opvoeden. De ouders hebben gezag en gebruiken gezag. Dat is wat anders dan ‘macht’. Het betekent dat er duidelijke regels en afspraken zijn en tegelijkertijd liefde en warmte is.
  • Borstvoeding helpt; het kind laat de ouder duidelijk zien wanneer het voldoende heeft en de zelfregulatie van het kind wordt hierdoor minder verstoord. (Hoeveel ouders zetten het flesje nog even in de magnetron om “het restje nog even te geven”?)
  • Een ontbijt is ontzettend belangrijk voor de energie van het kind en een goede spijsvertering.
  • Frisdrank bevat veel suikers en zuur en is dus niet aan te raden.
  • De Tv is hierboven reeds besproken.
  • Tussendoortjes, te vaak en te groot, leiden tot overgewicht en cariës.

“Maar”, zo vindt L’Hoir, “Men kan ook doorslaan in het gezond willen opvoeden van kinderen. Zo wordt er vaak te veel druk gegeven bij het eten van groente. Doordat de intonatie van de ouder bij het aansporen tot het eten van groente niet al te vriendelijk is, ervaart het kind de groente als iets onaangenaams. Een mopperende moeder en het eten van groenten kan in één maaltijd aan elkaar worden gekoppeld. Denk hierbij maar aan het klassieke voorbeeld van ‘Pavlov, de bel, de hond en het eten’.
Het wordt nog erger als een zoet toetje wordt ingezet als beloning. Belonen met zoetigheid, eten of toetjes, is pedagogisch heel onhandig. Goed belonen is belonen met complimentjes, een aai over de bol of samen iets leuks doen. Het koppelen van goed gedrag aan toetjes en beloningen, kan leiden tot zogenaamde ‘emotie-eters’.
Tijdens het eten is het belangrijk dat er over van alles en nog wat wordt gepraat, behalve over het eten zelf. Zo wordt er vaak beter gegeten dan wanneer ouders er bovenop zitten en de groente naar binnen wordt ‘gedwongen’.”

Actieve benadering
De rol van de kindertandarts, aldus L’Hoir, is om de risicogroep actief te benaderen, niet op een bestraffende, maar juist op een opbouwende manier. ”Motivational interviewing is een techniek om motivatie te verhogen. De kracht hiervan is dat je het kind of de ouder zelf laat formuleren wat ze zouden willen en kunnen doen aan een (beginnend) probleem. Als het in de buurt komt van wat je graag hoort, bekrachtig je dit meteen, geef je een compliment en ga je meteen afspraken maken en doelen stellen. Natuurlijk niet te hoog, want gedragsverandering is moeilijk en gaat in kleine stapjes. Die doelen zijn dan gemaakt door de ouders en het kind zelf en als het geformuleerd is door diegenen die het gedrag moeten laten zien, is er veel meer kans dat het ook gebeurt. Een samenwerking met de jeugdarts van het consultatiebureau, de medewerkers van kinderdagverblijven en naschoolse opvang, kinderartsen, huisarts, leerkrachten, burgemeesters en wethouders én tandartsen, kan de pandemie van overgewicht in goede banen leiden.”

Positieve manier
De gouden regel is volgens L’Hoir: “Empower ouders en kinderen in wat ze goed doen, complimenteer ze en verwoordt het positief. Bijvoorbeeld: ‘Als je een beker frisdrank drinkt en daarna gewoon water, dan word je niet alleen een schoonheid, maar dan hoef ik ook niet jouw tandjes te boren.’ Wijs dan achteloos eens naar de grootste boor… want een klein beetje angst kan geen kwaad. Je maakt een afspraak met ouders en kind over frisdrank en snoep, en het mooiste zou zijn dat ze via de site van de tandarts aan de assistente kan laten weten hoe het met haar gaat. Daar kan ze dan een prijs mee winnen…!
Als de tandarts, de huisarts, de jeugdarts en de kinderarts allemaal hetzelfde propageren op een positieve manier, dan hebben we kans dat onze populatie in de tandartsstoel blijft passen!”

Bron:
Verslag van het najaarscongres van de NVvK
Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
recht, fraude

Fraudecontrole in mondzorg moet beter

De opsporing van fraude in de mondzorg kan beter. Zorgverzekeraars moeten hier meer aandacht aan besteden, stelt de Nederlandse Zorgautoriteit.

Waarborgen
Verzekeraars hebben nog te weinig waarborgen ingebouwd om betaling van foutieve declaraties in de mondzorg op te sporen en te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek dat de NZa deed bij zeven zorgverzekeraars.

Rol adviserend tandartsen
Zo zouden verzekeraars hun adviserend tandartsen beter kunnen inzetten en hun data beter kunnen analyseren om fraude op het spoor te komen. Zorgverzekeraars hebben tandartsen in dienst om verzekeringsaanvragen te beoordelen en vragen over de rekening te beantwoorden. Zij zouden vaker ook de juistheid van declaraties moeten beoordelen, vindt de NZa.

Controles in bedrijfsvoering
Daarnaast adviseert de NZa verzekeraars meer controles inbouwen in hun bedrijfsvoering om onregelmatigheden op te sporen. Bijvoorbeeld een controle waarbij de behandeling wordt gekoppeld aan het elementnummer van het gebit, zodat snel te zien is of een tandarts een behandeling dubbel declareert. In de regels die volgend jaar bij vrije prijzen gelden is dit nu verplicht gesteld, zodat tandartsen altijd het gebitselement op de rekening moeten vermelden. Controleren hierop door de zorgverzekeraars wordt dan makkelijker.

Onderzoek fraudeopsporing
De NZa deed het onderzoek naar fraudeopsporing omdat zij extra aandacht besteedt aan de mondzorg in haar toezicht. De NZa houdt hier ook in 2012 verscherpt toezicht op en zet haar handhavingsinstrumenten in als dat nodig is. Op dit moment lopen verschillende onderzoeken bij tandartspraktijken naar fraude.

Bron:
NZA

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Glimlach

Werkplezier houdt claims buiten de deur

De kans dat een patiënt een klacht tegen u indient, is de afgelopen jaren fors gestegen en is daarmee nu één op acht. Waar moet u rekening mee houden?

Bent u tevreden? Vertel het door. Bent u ontevreden? Laat het ons weten. Zo eenvoudig als dit klinkt, gaat het in de praktijk niet altijd. Klachtrecht, tuchtrecht, civiel recht en strafrecht, moeten er soms aan te pas komen om geschillen te beslechten.

Tijdens het congres ‘Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk’ op 25 november gaf mr. dr. Wolter Brands een overzicht van de verschillende klachtmogelijkheden voor ontevreden patiënten. Ook belichtte hij veranderingen in de nabije toekomst, en gaf hij tips om klachten en claims te voorkomen.

Signaal
Brands’ belangrijkste aanbeveling is eigenlijk een hele eenvoudige: wees voorzichtig met het inschakelen van een incassobureau. “Want voordat u het weet ligt er naast uw vordering een tegeneis, waar het u allemaal niet om begonnen was. Als een patiënt de rekening niet betaalt, kunt u dat het beste opvatten als een signaal dat er iets aan de hand is. Blijkbaar is hij niet tevreden. Laat u de patiënt dagvaarden, dan drijft u de zaak op de spits, en is de kans reëel dat die een tegeneis indient.
Het tijdig nabellen van openstaande facturen, informeren waarom er niet is betaald en of er wellicht een probleem is, kan voldoende zijn om civiele zaken te voorkomen.”

Klachtrecht
Brands voorziet sowieso dat het aantal civiele procedures in de toekomst zal afnemen. “De meest laagdrempelige vorm van klachtrecht zal worden versterkt door de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg, die in de maak is. Volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is een zorgverlener op dit moment nog niet verplicht de uitspraak en aanbevelingen van een klachtencommissie op te volgen. U bepaalt zelf of u gevolg geeft aan de tik op uw vingers. In de toekomst wordt het advies van de klachtencommissie wél bindend, in zaken met schades tot 25.000 euro. In die gevallen zullen patiënten dus minder snel naar een civiele rechter stappen.”

Garantiefonds
Mogelijk komt er volgens Brands in de toekomst ook voor NMT leden een koppeling met een garantiefonds. Minister Schippers heeft een dergelijke voorziening gesteld als een van de voorwaarden voor de invoering van vrije tarieven. De ANT kent sinds twee jaar de Stichting Garantiefonds Mondzorg, die voorziet in de vergoeding van noodzakelijke herstelbehandelingen tot 10.000 euro na gegrond verklaarde klachten.

Bemiddeling
Overigens komt een groot deel van de jaarlijks ingediende klachten helemaal niet bij een klachtencommissie terecht. Het merendeel (85 procent) van de 379 klachten die de NMT in 2010 voorlegde aan een Regionale Bemiddelingsraad (RBR), werd succesvol bemiddeld. Bij de ANT had bemiddeling in de helft van de gevallen (65 klachten) succes. In totaal werden uiteindelijk zo’n 120 klachten in behandeling genomen door de klachtencommissies van beide beroepsorganisaties. Daarvan werd het merendeel ongegrond verklaard.



Tuchtrecht

De belangstelling voor het tuchtrecht, stelt Brands, is sinds 2008 fors toegenomen. “Een patient kan een tuchtprocedure gebruiken als een gratis inschatting hoe een rechter tegen zijn eis aan kijkt. Verliest hij een tuchtzaak, dan kost hem dat niets. Begint hij meteen een civiele zaak dan zijn hier wel forse kosten aan verbonden. Overigens kan een civiele rechter gemotiveerd afwijken van een tuchtuitspraak, dus honderd procent waterdicht is deze route niet.”

Verweer
In 2010 verscheen er ruim honderd keer een tandarts voor een Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Brands’ advies: “Het is belangrijk dat u in alle gevallen verweer voert. Doet u dat niet, dan zal wat de patient zegt voor waar worden aangenomen en hebt u de zaak al bij voorbaat verloren.
Komt er een openbare zitting, dan kan die – als de pers aanwezig is – al veel schade brengen aan de goede naam van de tandarts, ook al wordt de klacht afgewezen.” Blijkt de klacht gegrond, dan variëren de sancties van een waarschuwing tot het schrappen van uw inschrijving in het BIG-register.

Brands: “De kans dat u niet alleen aan de officieuze (via de pers), maar ook aan de officiële schandpaal wordt genageld, wordt overigens groter: er bestaan plannen om naast doorhalingen, schorsingen en gedeeltelijke ontzeggingen, ook berispingen voortaan op www.bigregister.nl te publiceren.”

Strafzaken
Het aantal strafzaken zal in de toekomst toenemen, denkt Brands. “Dat komt onder meer door een aantal strafrechtartikelen in de wet BIG en het feit dat het Openbaar Ministerie zich middels het Landelijke Expertisecentrum Medische Zaken heeft gespecialiseerd in medische missers.” Overigens wijst de praktijk uit dat strafzaken tegen tandartsen tot nu toe veelal om fraude draaien. “En dan heb je ook nog de zaken waarbij een tandarts zich tijdens de behandeling buiten de strikte mondholte van de patiënt heeft begeven.”

Tips om klachten en claims te voorkomen

  • Bedrijf geen defensieve tandheelkunde; ieder jaar foto’s maken is bijvoorbeeld af te raden.
  • Geef de patiënt niet zijn zin als dit tegen de professionele standaard is; u weet wat het beste voor hem is.
  • Volg niet slaafs de richtlijn; u mag (en zelfs u moet) er, in het belang van de patiënt, gemotiveerd van afwijken.
  • Wees bereid een schikking te treffen.
  • Doe regelmatig aan nascholing.
  • Wees niet bang voor een second opinion; uw patiënt zal zich serieus genomen voelen.
  • Houdt uw dossiers zorgvuldig bij; u verzamelt zo bewijslast voor het geval u aansprakelijk wordt gesteld.
  • Behoudt het plezier in uw vak; uitgebluste tandartsen vallen de meeste klachten ten deel.

Bron:
Verslag door dental INFO, tijdens het congres Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk, georganiseerd door Dental Best Practice, 25 november 2011, RAI Amsterdam

Mr. dr. Wolter Brands is tandarts, plaatsvervangend rechter aan de rechtbank in Utrecht en cursusdocent in het postacademisch onderwijs. Brands is gepromoveerd in het gezondheidsrecht. Op zijn naam staan talrijke nationale en internationale lezingen en publicaties over het raakvlak van het gezondheidsrecht en de dagelijkse tandheelkundige praktijk.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Klachten, Thema A-Z
recht, beeld

Werkstraf geëist tegen van aanranding verdachte tandarts

Een werkstraf van zestig uur, waarvan twintig voorwaardelijk. Dat eiste de officier van justitie dinsdag tegen een tandarts uit Gasselte. Op 7 juni vorig jaar zou hij, in de praktijk in Gasselternijveen waar hij werkte, twee vrouwen over het bovenbeen hebben gestreeld.

Vraagtekens bij foto’s
De man werd ook verdacht van aanranding door een foto te maken van het letsel dat een derde patiënte na een val van haar fiets op haar bil had. Zij kwam in maart vorig jaar na de vlak na de val bij de 57-jarige tandarts met mondletsel. De arts maakte foto’s en overtuigde haar ervan dat hij ook letsel op andere plekken op haar lichaam moest fotograferen als bewijsmateriaal voor eventuele moeilijkheden met de verzekering. Die had hij zelf ooit gehad na een fietsongeval.

Op de bil van de vrouw zat een blauwe plek, die de tandarts ook fotografeerde. Ondanks dat de vrouw aangifte nadien aangifte deed, achtte de officier die aanranding niet bewezen. “De manier van handelen roept ontzettend veel vraagtekens op, maar er is geen bewijs dat de verdachte seksuele bijbedoelingen had”, aldus de aanklaagster.

Aangifte
Volgens de advocate van de verdachte kwam het hele verhaal uit de koker van de eigenaar van de praktijk in Gasselternijveen. Door verschillen van inzicht raakten de arbeidsverhoudingen ernstig verstoord. Volgens de raadsvrouw bewoog de baas van de verdachte de drie patiëntes er toe aan aangifte te doen.

“Mijn cliënt is al 32 jaar tandarts en heeft dit nog nooit meegemaakt. Hij heeft drie dagen vastgezeten. Dat hij nu moet voorkomen voor een zedenmisdrijf, raakt hem ontzettend. Hij voelt zich gegriefd”, aldus de raadsvrouw. Ze haalde fel uit en sprak over roddel en achterklap. Voor geen van de misdrijven was volgens haar genoeg bewijs.

Doordat één van de patiëntes ook een klacht heeft ingediend bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is die eveneens een onderzoek naar de tandarts gestart.

Uitspraak: 13 december

Bron:
Drenthejournaal.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
dental game

Gamen tijdens het boren van een gaatje bij de tandarts

Patiënten tussen de 8 en 15 jaar worden afgeleid tijdens de tandheelkundige behandeling dankzij een nieuw computerspel. De game die door Delftse studenten is ontwikkeld, is te spelen op een 3D-computerbril en kan met een spelcontroller vanuit de tandartsstoel worden bestuurd.

Enthousiast
“Zowel jongeren als tandartsen die meegedaan hebben aan ons testprogramma, zijn ontzettend enthousiast over het spel”, vertelt hoogleraar Rob Kooij, werkzaam bij TNO en TU Delft. Naast opdrachtgever is hij ook de bedenker van Teeth Defender, de werktitel van de game. “Ik kwam op het idee voor het videospel tijdens een wortelkanaalbehandeling bij mijn eigen tandarts.”

“Boven m’n hoofd hing een gedetailleerde tekening, die al mijn aandacht trok en mij bijna deed vergeten dat er aan mijn kaak gesleuteld werd. In een split second kreeg ik het beeld van een game voor ogen. Een spannend, interactief en leerzaam spel dat kinderen afleidt van hun angst en waardoor de tandarts ook makkelijker met zijn instrumenten in hun mond terecht kan.”

Geen stressvolle game
Professor Rafael Bidarra (game technology) van de TU Delft is blij met de positieve reacties. Het zijn zijn studenten die sinds september aan deze serious game hebben gewerkt. “De gameplay moet nog flink worden getweaked: het gevecht met de eindbaas, een schadelijk bacteriemonster, loopt nu nog te traag. Maar tegelijk mogen we er geen stressvolle game van maken.”

Bad guys
Snoepgoed en frisdrank spelen in Teeth Defender de bad guys. De good guys worden gevormd door tandenborstels, tandenstokers, flosdraad en knijptubes, die witte klodders tandpasta op snoepjes afvuren. “Een extra voordeel is dat kinderen op het juiste moment hun mond genoeg open zullen doen. Gebeurt dat namelijk niet, dan begint het beeld op de Virtual Reality Googels vanzelf vager te worden”, aldus Bidarra.

Dr. Annemarie Schuller, onderzoekster bij TNO Leiden en afgestudeerd tandarts: “Het doel van Teeth Defender is niet direct het bestrijden van angst, maar je te laten ontspannen bij de behandeling en te leren hoe je je gebit moet verzorgen.” Professor Kooij verwacht dat de pilotversie medio 2012 af is en bij de eerste tandartsen kan gaan draaien. “Ik wil de vaart er graag in houden. Go for it!”

Bron:
Metronieuws

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
les, studenten, college

Start verbouwing ACTA-gebouw naar 460 studentenkamers

Dinsdag 6 december om 16.00 uur, opent stadsdeelwethouder Paulus de Wilt (Stedelijke Ontwikkeling) het voormalig gebouw van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) voor haar toekomstige bewoners.

Driehonderd studenten hebben zich al ingeschreven en zijn klaar om mee te helpen aan de verbouwing tot een wooncomplex met 460 kamers voor jongeren en studenten.

Korting op de huur
De stichting Tijdelijk Wonen Amsterdam (TW-A), bestaande uit de student-bewoners, verbouwt en beheert de woningen. De kamers worden kaal opgeleverd. Bewoners die helpen met de verbouwing van hun eigen woon- of werkplek krijgen korting op de huur. De kamers komen op de tweede tot en met achtste verdieping.

Urban Resort
Op de begane grond en eerste verdieping komen ongeveer veertig ateliers voor kunstenaars en creatieve ondernemers, en een horecaonderneming. Deze onderste ruimten zijn in beheer van Urban Resort. Begin 2012 betrekken de nieuwe huurders het pand. De Alliantie, eigenaar van het voormalig ACTA-gebouw tegenover het Slotervaart Ziekenhuis,verhuurt het gebouw voor een periode van minimaal vijf jaar.

Bron: Gemeente Amsterdam Stadsdeel Nieuw-West

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld en financieel

Zorgverzekeraars willen tarief tandarts in de hand houden

Tandartsen mogen vanaf 2012 zelf bepalen welk tarief zij in rekening brengen. Om te voorkomen dat de prijzen straks de pan uitrijzen, proberen zorgverzekeraars daar nu al een stokje voor te steken.

Tot nu toe stelde de overheid vast hoeveel tandartsbehandelingen maximaal mochten kosten. Zo gold voor een gewone controle een maximumtarief van €19,63. Tandartsen waren vrij om minder te vragen, maar deden dat vaak niet.

Vanaf volgend jaar worden de tarieven in de mondzorg vrij gegeven. Dat moet voor meer concurrentie tussen de tandartsen zorgen. Ook de zorgverzekeraars zullen opnieuw moeten bepalen hoe hoog hun vergoedingen worden, want zij willen uiteraard – net als de consument – niet ineens het dubbele betalen voor het trekken van een kies.

Het Algemeen Dagblad meldde dit weekend dat zorgverzekeraar CZ – goed voor ruim 3 miljoen verzekerden – de tandartsvergoedingen niet of nauwelijks verhoogt. Daarmee geeft de zorgverzekeraar indirect een signaal af aan de tandartsen dat ze met hun tarieven maar beter niet te hoog kunnen gaan zitten.

CZ zegt bij het vaststellen van de tarieven advies te hebben gevraagd aan de tandartsen. Ook hebben ze onderzoek gedaan naar het declaratiegedrag van verzekerden van CZ. ‘De prijzen die wij nu bieden, zijn volgens ons marktconforme tarieven’, aldus een woordvoerder van CZ tegen de krant.

Bron: AD

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Meer eigen betalingen nodig volgens Schippers

Meer eigen betalingen in de zorg zijn nodig om de kosten van het systeem in het gareel te houden. Dat stelde minister Edith Schippers (VWS) zaterdag in een interview met De Telegraaf.

De VVD-bewindsvrouw heeft echter geen politieke meerderheid om patiënten meer te laten betalen, bijvoorbeeld bij een bezoek aan de huisarts. Coalitiepartij CDA en gedoogpartner PVV zijn erop tegen om de eigen betalingen te verhogen. Maar volgens Schippers is dit echter onvermijdelijk. Ze denkt dat er vroeg of laat meer eigen betalingen in de zorg komen. ‘Of ik die nou invoer of mijn opvolger’, aldus de minister. “Het is niet voor niets dat eigen betalingen overal in het buitenland gebruikelijk zijn. Het is de beste manier om de zorgkosten in de hand te houden”, zegt ze.

Geen grote bedragen
Schippers wijst er verder op dat het basispakket in Nederland riant is. De zorgkosten stijgen deze kabinetsperiode van 60 naar 75 miljard euro per jaar. Volgens de minister wordt het basispakket elk jaar groter. Maar er gaan ook dingen uit, zoals stoppen met roken en dieetadvies. De afweging daarbij is of mensen het voor eigen risico kunnen dragen. “Als jij een klein loontje hebt en je kapot werkt, en je hebt de pech dat je een hele dure ziekte krijgt, dan kun je dat nooit betalen. Dan moet je je huis verkopen.” Maar wie dieetadvies wil, hoeft maar een paar keer naar de diëtiste. “Dat zijn helemaal geen grote bedragen”, aldus Schippers.

Bron: Zorgvisie

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
onterecht, rood, kruis

Medische missers gehoord door Minister Schippers

De afhandeling van medische missers laat nog veel te wensen over. Minister Schippers van Volksgezondheid wil consumenten daarom een sterkere (rechts)positie geven in het wetsvoorstel ‘Wet cliëntenrechten zorg (Wcz)’. De minister reageert hiermee op de meldingen van medische missers uit de campagne van de Consumentenbond ‘Kiezen moet kunnen’. Deze campagne is gericht op het verbeteren van de rechten en keuzevrijheid van consumenten.

Verbetering rechtspositie consumenten
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is belangrijk dat het kabinet luistert naar de persoonlijke verhalen over medische missers die met ons zijn gedeeld. Hopelijk leidt dit tot een daadwerkelijke vooruitgang’. In het wetsvoorstel Wcz staan bepalingen die de rechtspositie van consumenten verbetert. Met name het verplicht in het dossier opnemen van incidenten zal bijdragen aan een sterkere positie van slachtoffers van een medische misser in een juridische procedure.

1 op de 10 geeft fout uit zichzelf toe
Uit de 1900 reacties op de meldactie medische missers blijkt dat minder dan 1 op de 10 hulpverleners uit zichzelf toe gaf dat er een fout is gemaakt. 10% deed dit pas nadat patiënten of nabestaanden er specifiek om vroegen.

Het merendeel van de consumenten dient geen klacht in na een medische misser. Meer dan eenderde (36%) verwacht dat het geen zin heeft; anderen hebben er geen energie meer voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.

Van de mensen die een klacht indienen heeft gemiddeld 60% het gevoel dat ze niet serieus worden genomen. Ook vindt bijna 50% de klachtenfunctionaris of klachtencommissie van de instelling partijdig.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tuchtrecht: Waarschuwing na onterecht beëindigen van behandelovereenkomst

Perfectsmile beticht NZa en DSW van onheuse bejegeningen

Perfectsmile, een tandheelkundige kliniek met meerdere vestigingen verspreid over Nederland, beticht de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en DSW Verzekeringen van onheuse bejegeningen aan haar adres. De NZa concludeert uit eigen onderzoek dat Perfectsmile de zogenoemde tandartscodes niet op de juiste wijze zouden toepassen. Perfectsmile weerlegt deze aantijgingen en beraadt zich op juridische stappen teneinde de door de NZa berokkende imagoschade te verhalen.

Te hoge kosten
Volgens de NZa brengt Perfectsmile te hoge kosten in rekening voor behandelingen met de onzichtbare beugel van leverancier Invisalign. Terwijl de consument voor eenzelfde behandeling bij aanbieders van reguliere tandheelkundige zorg zoals tandartsen en orthodontisten maar liefst 1.000 tot 2000 euro duurder uit te zijn bij deze behandeling.

Inspectie sluit tandenbleker
Perfectsmile is inmiddels door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gesloten. Volgens de inspectie lopen mensen die zich laten helpen gevaar. In de praktijk, Perfectsmile, werden medicijnen gebruikt die over de houdbaarheidsdatum heen waren, aldus de inspectie woensdag. Ook waren patiëntendossiers niet op de orde. De directeur van het bedrijf toont volgens de inspectie geen besef van kwaliteit, laat staan dat hij die kwaliteit bewaakt. De man zou bovendien een ‘defensieve en ontwijkende houding’ hebben. De inspectie heeft er geen vertrouwen in dat hij bereid is de situatie te verbeteren, zei ze woensdag. De sluiting geldt voorlopig voor zeven dagen. Als de man nog weigert, kan de minister van VWS hem een dwangsom opleggen. De kliniek wordt al verdacht van fraude. De afgelopen jaren zou het bedrijf enkele tonnen te veel hebben gedeclareerd bij verzekeraars en patiënten. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een onderzoek ingesteld.

Transparantie
In een persbericht reageert Perfectsmile op deze aantijging. ‘Perfectsmile biedt sinds haar oprichting in 2006 volledige transparantie in de kostenopbouw van haar behandelingen en vermeldt deze dan ook op haar website. Met de wetenschap dat Perfectsmile de goedkoopste aanbieder van deze behandelingen is en het gegeven dat de prijzen voor tandartsen en orthodontisten in 2012 worden vrijgegeven, acht de organisatie het niet geheel toevallig dat zij juist nu door de NZa wordt belaagd.
Bovendien is een oud-tandarts van Perfectsmile overgestapt naar een concurrent die voet aan de grond probeert te krijgen met een vergelijkbaar concept. Deze oud-tandarts blijkt een reputatie te bezitten die vragen oproept.’

Zwart geld
In de media is veel aandacht voor Perfectsmile. Zo staat in de Telegraaf te lezen dat er sprake zou zijn van zwart geld, onbevoegde behandelaars en er zou voor tonnen zijn gefraudeerd. ‘Bij Perfectsmile worden nooit betalingen zwart uitgevoerd, eigenlijk wordt alles gepind of gestort op de bedrijfsrekening. Bovendien is het bij de Invisalign behandeling zo dat het grootste deel van de behandelprijs bestaat uit de verdiensten van de tandarts en de producent van de beugeltjes uit de VS. Perfectsmile verdient dus alleen aan haar eigen werkzaamheden. Dat is een heel normaal, redelijk en verantwoordbaar bedrag. Circa 1000 tot 1500 euro per beugel. Hiervoor moeten alle salarissen van Perfectsmile betaald, de huren, de verzendkosten, de investeringen, de begeleiding, alles moet hiervan betaald worden. Dat zal bij andere ondernemingen niet anders zijn’, aldus Perfectsmile.

Tanden bleken
Perfectsmile voert het meest behandelingen uit om tanden te bleken. Op het merendeel van de vestigingen is dat overigens ook de enige behandelingen die wordt aangeboden. ‘Een bleekbehandeling mag tegenwoordig iedereen uitvoeren. Juist omdat Perfectsmile het daar niet mee eens is, wordt gebruik gemaakt van mondhygiënisten of preventieassistenten. En dat terwijl anderen soms zelfs vanuit een kapsalon of garagebox werken. Juist daarom neemt Perfectsmile er aanstoot aan dat er nu wordt gesuggereerd alsof er ongediplomeerden aan het werk zijn en er een dubieuze manier van werken op na wordt gehouden. Niets is minder waar. Perfectsmile werkt juist met uitvoerig geschoold en bekwaam personeel.’
Jesse Bartels van Perfectsmile: ‘Ik roep de consument nu al op om bij tandartsen en orthodontisten voorafgaand aan een behandeling volledige transparantie in zowel de behandelkosten als de techniekkosten te eisen.’

Bron:
Zorgmarkt

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
recht

Drie jaar cel voor tandartsassistente

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft voor de rechtbank in Roermond drie jaar cel, waarvan één jaar voorwaardelijk, geëist tegen een 50-jarige voormalige tandartsassistente uit Weert. De vrouw zou 884.000 euro hebben verdiend met oplichting en valsheid in geschrifte.

Declaratie via zorgverzekeraar
Via haar werkgever, een tandartsenpraktijk in Stramproy, declareerde ze vanaf 2002 negen jaar wekelijks gemiddeld bijna 2000 euro aan niet gemaakte tandartskosten. Zorgverzekeraar VGZ werd daarvan de dupe. Eind 2010 liep ze tegen de lamp. De vrouw, die nu in België woont, heeft de fraude bekend. Het geld zou helemaal zijn opgemaakt.

Met de zorgverzekeraar heeft ze inmiddels een betalingsregeling getroffen. Het OM vindt dat de rechtbank haar desondanks een ontnemingsvordering van 864.000 euro moet opleggen. Via haar advocaat verzet de vrouw zich hiertegen. Ze wil ook niet meer naar de cel. De verdachte zat honderd dagen in voorarrest. De advocaat pleitte voor een werkstraf. De rechtbank doet op 13 december uitspraak.

Bron:
De Limburger

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
tandenborstels

Magnetron ideaal voor ontsmetting tandenborstel en tongschraper

Gebruikte tandenborstels of tongschrapers bevatten bacteriën die infecties kunnen veroorzaken. Als de tandenborstels en tongschrapers gezamenlijk worden bewaard, kunnen deze bacteriën bovendien over en weer worden overgebracht. Van alle beschikbare middelen bleek de magnetron de meest ideale manier voor ontsmetting.

Bron:
Spolidorio DMP, et al. Evaluation of two alternative methods for disinfection of toothbrushes and tongue scrapers. Int J Dent Hygiene 2011; 9: 279-283. doi: 10.1111/j.1601-5037.2011.00503.x.

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z