IGZ-aanwijzing

De tandarts ontkent de aantijgingen van de IGZ

Tandarts Schneiderat uit Hippolytushoef moest vorige week per direct haar werkzaamheden als tandarts staken. Daartoe kreeg ze een bevel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

De tandarts ontkent de aantijgingen van de IGZ. ,,De inspecteurs stormden binnen middenin een behandeling. Mijn jas was vies door de behandeling die ik aan het uitvoeren was. Ik zette mijn bril op mijn haar omdat ik anders de inspecteurs niet aan kon kijken. Dat van die handschoenen hebben ze helemaal niet gezien”, verklaart ze. Naar eigen zeggen heeft ze dit alles ook laten weten aan de IGZ.

Bron:
RTV Hollands Kroon

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Geld

Zorgbelang Noord Holland: vrije prijsvorming tandartsenzorg nog geen goed idee

De Minister van VWS wil per 1 januari 2012 vrije tariefstelling in de tandartsenzorg om innovatie en concurrentie te stimuleren. De rol van de patiënt als consument wordt hiermee nog scherper neergezet. Zorgbelang Noord-Holland vindt dat er veel verbeterd moet worden voordat vrije tariefstelling in het voordeel is van de patiënt. Patiënten kunnen nu al moeilijk beoordelen of een tandarts goede kwaliteit levert. Ook zijn de prijzen en facturen van tandartsen niet duidelijk. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland: twee derde van het aantal klachten over tandartsen in de afgelopen drie jaar gaat over de behandeling en/of rekening van de tandarts.

Patiëntenervaringen Noord-Holland
Zorgbelang Noord-Holland wilde graag weten hoe zorggebruikers in de provincie Noord-Holland de tandartsenzorg ervaren. Tussen januari 2009 en oktober 2011 zijn er 368 vragen en klachten over mondzorg geregistreerd door de afdeling Informatie en Klachtenopvang. Maar liefst twee derde van deze klachten heeft betrekking op de behandeling en/of rekening. Patiënten worden regelmatig ‘verrast’ door de tandartsrekening: deze valt dan hoger uit dan de offerte. Ook klagen zij dat de behandelaar niet uitgevoerde behandelingen of niet geleverde protheses wel in rekening brengt. De codes die op de rekeningen zijn vaak onduidelijk en ook zorgverzekeraars geven niet altijd de juiste informatie.

Geen zicht op kwaliteit
Zorgbelang Noord-Holland vindt dat de kwaliteit voor patiënten tot nu toe nog niet duidelijk is. Directeur Jacques Loomans: ‘Het is nu voor patiënten moeilijk om te bepalen of ze een goede tandarts hebben. Patiënten weten niet waar ze op moeten letten. Wat zegt het als je nieuwe tandarts het werk van je vorige tandarts afkeurt? Wil de nieuwe tandarts graag geld verdienen, of was de oude tandarts echt zo slecht? Trekt je tandarts altijd schone handschoenen aan in je bijzijn? Vertelt hij over de mogelijke bijwerkingen van verdoving?’ De NPCF, de koepelorganisatie van patiëntenverenigingen waar Zorgbelang Noord-Holland ook lid van is, brengt op dit moment, samen met tandartsen en andere organisaties, in kaart hoe goed tandartspraktijken zijn. Er wordt dan gekeken naar zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie waarmee patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Patiënt moet veel zelf uitzoeken
Als het experiment met de vrije tarieven doorgaat wordt het er voor de patiënt niet beter op. Patiënten moeten dan zelf maar uitzoeken wat ze moeten gaan betalen aan de tandarts: via de website van de tandarts of informatie in diens praktijk, en de polis van de zorgverzekeraar. Bovendien is er in sommige regio’s een tekort aan tandartsen, zodat het voor patiënten niet eenvoudig is om bij een dure tandarts weg te gaan. Klachten kunnen nog steeds gemeld worden bij de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland via 0900 – 243 70 70 (10 eurocent per minuut).

Bron:
Zorgbelang Noord-Holland

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld, pot

Verzekeraars verhogen premie licht

Zorgverzekeraar Menzis verhoogt de premie voor de basisverzekering volgend jaar met 1,75 euro per maand. De basispremie gaat van 104,75 euro naar 106,50 euro. Bij IZZ gaat de premie met ruim 3 euro naar 100,44 per maand.

Scherp inkopen
Menzis is met zo’n twee miljoen klanten een van de vier grootste verzekeraars in het land. Door zorg scherp in te kopen en de interne doelmatigheid te verhogen, weet de verzekeraar naar eigen zeggen de stijging van de premie binnen de perken te houden. “Wij doen niet aan premiepolitiek,” aldus Menzis-topman Roger van Boxtel.

Fysiotherapie
Omdat ruim een op de drie werknemers in de zorg maakt gebruik van fysiotherapie, verruimt IZZ de vergoeding voor fysiotherapie tot 500 euro per jaar. IZZ ‘repareert’ bovendien de beperking van de eerstelijnspsychologische zorg die door de overheid uit het Basispakket is gehaald.

Bron:
ANP/Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Recht

Tandartsenpraktijk Ivory & Ivory in overtreding tijdens openhuis

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de eigenaar van tandartspraktijk Ivory & Ivory Utrecht tijdens de open dag gelast te stoppen met het maken van röntgenfoto’s. In de vestiging Oudenoord te Utrecht werden als speciale openhuis actie gratis röntgenfoto’s gemaakt zonder dat er voorafgaand aan het maken van de foto een medische indicatie door een tandarts werd gesteld.
Tijdens het onaangekondigde bezoek op zaterdag 29 oktober 2011 constateerde de inspectie dat er in de praktijk niet werd voldaan aan de Kernenergiewet en de Wet Big. De assistente maakte röntgenfoto’s bij bezoekers zonder dat een tandarts de indicatie hiervoor had gesteld.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Geld

Regels voor bijbetaling zorgverzekering onduidelijk

De regels voor bijbetaling voor zorg en het eigen risico zijn voor veel mensen moeilijk te doorgronden. Dat concludeert NIVEL na onderzoek.

De helft van de mensen geeft aan vóór een behandeling niet te weten of ze moeten bijbetalen. Volgens NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer zijn de regels ‘behoorlijk ondoorzichtig’ geworden. “Het basispakket verandert bijna ieder jaar, daarnaast betalen verzekerden een eigen bijdrage en daar loopt dan ook het eigen risico weer doorheen. In de periode van invoering van het eigen risico in 2008-2009 zie je de onduidelijkheid dan ook toenemen.”

Uitgestelde behandeling
Van de mensen die moesten bijbetalen voor zorg, blijkt het in een derde van de gevallen (30 procent) niet helder waarom ze moeten bijbetalen. En verder blijkt uit het onderzoek dat bij één op de tien verzekerden een behandeling is uitgesteld omdat toestemming van de zorgverzekeraar uitblijft.

Methode
NIVEL betrok 7260 verzekerden bij het onderzoek. De gegevens worden gebruikt om de scores voor kwaliteit en dienstverlening te gebruiken op de website KiesBeter.nl van het RIVM. Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen de verzekeraars overigens niet zo groot.

Bron:
Skipr

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
burn-out, handen voor gezicht

Meer werknemers met burn-outklachten

Tussen 2007 en 2010 is het aandeel werknemers met burn-outklachten toegenomen. Hoogopgeleiden voelen zich iets vaker opgebrand dan lager opgeleiden. Jongeren hebben er relatief weinig last van. Het onderwijs is de bedrijfstak waar burn-outklachten het meest voorkomen.

Ruim 1 op 8 werknemers met burn-outklachten
Het percentage werknemers met burn-outklachten is de laatste jaren toegenomen. In 2010 kampte 13 procent van de werknemers met een burn-out, in 2007 was dat nog 11 procent.

Hoogopgeleide werknemers
Van de hoogopgeleide werknemers, die vaak ook een hoog beroepsniveau hebben, voelde bijna 15 procent zich opgebrand. Van de laagopgeleiden was dat ruim 13 procent. Werknemers met een middelbare opleiding hadden met 12 procent het minst last van burn-out klachten. Jonge werknemers hebben minder vaak een burn-out dan oudere werknemers. Van alle 15- tot 25-jarigen had een op de tien te maken met burn-out klachten. Bij de 25-plussers ging het om ruim een op de zeven werknemers.

Meeste burn-outs in onderwijs
Ook tussen bedrijfstakken bestaan verschillen in de mate waarin werknemers met burn-out kampen. De onderwijssector is koploper voor wat betreft het percentage medewerkers met een burn-out, op de voet gevolgd door de industrie.

Bron:
CBS

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Patiëntenfederatie NL, ministerie VWS en zorgverzekeraars op werkbezoek in mondhygiënepraktijk

Rouvoet voorzitter Zorgverzekeraars Nederland

Oud-minister André Rouvoet wordt de nieuwe voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de brancheorganisatie van de Nederlandse zorgverzekeraars.

Dat maakte ZN maandag bekend. Rouvoet begint op 1 februari 2012 en is aangesteld voor vier jaar. Hij volgt Hans Wiegel op, die al sinds 1995 voorzitter is van ZN.

In een persverklaring zegt Rouvoet dat er voor de zorgverzekeraars geweldige uitdagingen liggen. ”In het bijzonder als het gaat om de kwaliteit en de kostenbeheersing in de zorg.”

“Juist zorgverzekeraars, die via hun inkooprol eerst en vooral de belangen van alle verzekerden van Nederland willen behartigen, kunnen daar een sleutelrol in vervullen”, vervolgt Rouvoet. “Ik beschouw dat als een enorme uitdaging waaraan ik als voorzitter van de brancheorganisatie graag mijn bijdrage wil leveren.”

Rouvoet was minister voor Jeugd en Gezin in het laatste kabinet-Balkenende. Hij zat vanaf 1994 in de Tweede Kamer, eerst voor de RPF en sinds 2001 voor de ChristenUnie.

Bron:
NU.nl

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
mond, lachen, man

Proefschrift Rik Soehardi over pre-implantologische chirurgie bij sterk geslonken kaken

Op 14 oktober promoveerde Rik Soehardi aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het onderwerp ‘Oplossingen voor patiënten met sterk geslonken kaken’.

De patiënt met extreem geslonken kaken na extractie van het gebit, vormt een uitdaging voor de chirurg zowel als voor de tandarts-prothetist. Sinds de introductie van implantaten zijn er aanzienlijk betere mogelijkheden voor deze patiënten. De laatste 25 jaar is er veel vooruitgang geboekt om door middel van pre-implantologische chirurgie de condities te scheppen voor een voorspelbaar en goed resultaat met betrekking tot een implantaat gesteunde, prothetische reconstructie van het gebit, waardoor een normale kauwfunctie mogelijk wordt.
Promovendus Rik Soehardi onderzocht twee chirurgisch-prothetische oplossingen voor patiënten met zulke sterk geslonken kaken.

Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
praktijk, stoel

Richtlijnen voor extracties bij bisfosfonaatgebruik

Bisfosfonaten worden voorgeschreven tijdens de behandeling van een aantal botziekten. Bij intraveneuze toediening heeft dit medicijn gevolgen voor de tandheelkundige behandeling. Welke richtlijnen zijn voor u van belang?

Patiënten met botziekten als osteoporose, hypercalcemie of een maligniteit, krijgen bisfosfonaten voorgeschreven. Een van de bijwerkingen is het ontstaan van osteonecrose. Hierdoor kan er ernstig botverlies optreden. Dit komt ook voor in de kaken.
Bisfosfonaatgebruik kan dus consequenties hebben voor de tandheelkundige behandeling. Of dit zo is, hangt af van de manier van toediening: oraal of intraveneus.

Orale bisfosfonaten
Orale bisfosfonaten worden vaak voorgeschreven in geval van osteoporose. Door het gebruik van bisfosfonaten neemt de kans op botbreuken af. Bij de orale inname is de kans op osteonecrose van de kaken klein. Vooral indien de innameperiode korter is dan drie weken en er geen corticosteroïden worden gebruikt.

Intraveneuze bisfosfonaten
Bij intraveneuze toediening ligt dit anders. Deze fosfonaten worden meestal toegediend indien er sprake is van een kwaadaardige aandoening. Het gebruik van intraveneuze bisfosfonaten heeft direct invloed op de kwaliteit van leven van de patiënt. Het medicijn kan daarom niet zomaar stopgezet worden. Bovendien verlaagt het stoppen van de medicatie niet gelijk de kans op osteonecrose. Het is dus van belang om deze patiënten focus-vrij te maken voordat ze intraveneuze bisfosfonaten toegediend krijgen. Als blijkt dat een patiënt alsnog een tandheelkundige behandeling (bijvoorbeeld een extractie) moet ondergaan, dan heeft dit consequenties voor de behandeling.

Richtlijnen bij extractie
Ten eerste moet de patiënt op de hoogte gesteld worden van de kans op het ontstaan van osteonecrose in de kaken. Vervolgens moeten de volgende richtlijnen aangehouden worden.

Pre-operatief:

  • De patiënt moet een week van te voren beginnen met het spoelen met een chloorhexidine spoelmiddel. Ook moeten er instructies worden gegeven voor een optimale mondhygiëne.
  • Voorschrijven antibiotica: amoxicilline (in geval van allergie clindamycine)

Tijdens behandeling vermindering van doorbloeding vermijden:

  • Lokale anesthesie zonder vasoconstrictor (adrenaline) gebruiken
  • Zo atraumatisch mogelijk werken
  • Ischemia door incisie voorkomen

Post-operatief:

  • Zacht dieet
  • Twee maal daags spoelen met chloorhexidine
  • Antibioticagebruik nog een week voortzetten
  • Het is belangrijk dat de heling van de wond goed in de gaten wordt gehouden. Indien er toch osteonecrose ontstaat, dan moet de patiënt doorverwezen worden naar de kaakchirurg/specialist.

Bron:
Journal of the Irish Dental Association – Guidelines for treating patients taking bisphosphonates prior to dental extractions – Rogers S et al. – Volume 56, nummer 1, pagina 40 – Februari/maart 2010

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z
medicijnen

Ouderen, medicijnen en mondzorg

Ruim 15% van de 65-75 jarigen gebruikt 4 of meer soorten medicijnen. Veel mensen komen in het ziekenhuis terecht wegens verkeerd gebruik ervan. Ook voor de mondzorger ligt hier een taak.

Verslag van de lezing van mevrouw dr. Kwakkel tijdens het NVM congres.

Begeleiding bij het gebruik van medicijnen is erg belangrijk. Ook voor de mondzorger is hier een taak weggelegd. Denkt u aan het aanraden van pijnstillers. Kan dit altijd en zomaar? Dat het vrij te verkrijgen is, wil niet zeggen dat het compleet veilig is. Ook gebruiken mensen vaak nog medicijnen erbij waarvan de eigen apotheek of huisarts geen weet heeft. Kan dit wel samen? Vraag dus altijd naar de medicijnen die uw patiënt gebruikt en vraag goed door!

Risicofactoren
Let bij uw patiënten vooral op de de risicofactoren die geneesmiddelgerelateerde ziekenhuisopnames tot gevolg kunnen hebben:

  • Verminderde nierfunctie
  • Therapie ontrouwheid
  • Verminderde cognitie / vergeetachtigheid en verwardheid

Doordat ouderen fysiologisch anders in elkaar zitten, kunnen medicijnen heel anders uitpakken dan bij jongeren. Ouderen hebben sowieso al een verminderde nierfunctie en leverfunctie. Tevens is er sprake van een andere verdeling van het vetweefsel en lichaamswater. Hierdoor werken lipofiele medicijnen langer en hydrofyle medicijnen sterker. Door vergeetachtigheid kan de oudere vergeten dat hij de medicijnen al ingenomen heeft. Vervolgens kan het medicijn dat de oudere dan nogmaals neemt, al de toxische waarde bereiken. Ouderen slikken vaak meerdere medicijnen. Hierdoor is er vanzelf meer interactie. Sommige medicijnen gaan echt niet samen. Verder zijn ouderen extra gevoelig voor bijwerkingen en hebben vaak meerdere aandoeningen, dus meer mogelijke contra-indicaties. Ook kunnen lichamelijke beperkingen het gebruik belemmeren omdat men bijvoorbeeld de verpakking niet open krijgt.

NSAID’s

NSAID’s gaan vaak niet samen met andere medicijnen. Hier een overzicht:

  • Cumarines kan verhoogde bloedingsneiging veroorzaken
  • Bètablokkers verlaagd de antihypertensieve werking
  • Corticosteroïden en SSRI kunnen een maagbloeding veroorzaken
  • Lithium kan plasmaspiegel verhogen
  • Methotrexaat verlaagd de renale klaring

Contra-indicaties

 

  • Astma (COPD)
  • Lever- en nierfunctiestoornis
  • Hartfalen

Antibiotica

 

  • Amoxicilline en cumarines kunnen bloedingsneiging verhogen
  • Miconazol en cumarines kunnen bloedingsneiging verhogen
  • Co-trimazoxazol + fenytione kunnen fenytione spiegels verhogen
  • Adrenaline + bètablokkers kunnen bloeddruk verhogen en bardycardie veroorzaken

Wat kan mondhygiënist / tandarts doen?

 

  • Signaleren en actie ondernemen bij verkeerd gebruik: bel apotheek. Vertel wie je bent, welke opleiding/kennis/taken/verantwoordelijkheden.
  • Voorlichting geven.
  • Anamnese afnemen en aanvullende informatie vragen: Nooit problemen geweest bij gebruik van medicijnen? Zo ja, wat dan?

ProfessionalsPlatform
Afsluitend waren op het podium enkele ervaringsdeskundigen uitgenodigd: mondhygiënisten en tandartsen die in verpleeghuizen werken, een oudere (vader van één van de mondhygiënisten). Ze gingen in discussie naar aanleiding van filmpjes van mensen die werken in verzorgingshuizen. Praktische tips die hierbij naar voren kwamen:

  • Ga een gesprek aan met de oudere. Vraag naar vroeger en zijn ogen lichten op. Vraag naar wat hem is overkomen en luister.
  • Luister echt naar de oudere. Neem hem serieus!
  • Ga mee in het verhaal van een demente, spreek hem niet tegen.
  • Is iemand al lang niet geweest? Ga er achteraan! Ga je patiëntenbestand na.
  • Het is onze verantwoordelijkheid om deze mensen actief op te zoeken.
  • Verzorg workshops voor het verzorgend personeel. Instrueer, maak protocollen.
  • Blijf de privacy respecteren van een oudere.
  • Praat niet over het hoofd van een oudere heen.
  • Soms voel u zich als een pastoraal medewerker, maar tijd nemen voor de patiënt is echt heel belangrijk. Daar helpt je iemand echt mee!!!

Bron:
Verslag van de lezing van mevrouw dr. Kwakkel tijdens de NVM voorjaarsvergadering 2011

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Roken

Ontslag op staande voet na overtreden rookverbod

Een werknemer wordt op de werkvloer betrapt op roken op een plek waar dat niet is toegestaan, en is door zijn werkgever op staande voet ontslagen. De werknemer stelt dat dit geen dringende reden voor een ontslag op staande voet is en heeft doorbetaling van loon geëist.

De werknemer staat tijdens zijn nachtdienst van 21 juni 2010 om 06:30 uur te roken op een plek waar dat niet is toegestaan, te weten achter een gele lijn. Bij de onderneming is roken tijdens de nachtdienst alleen toegestaan tussen 02:30 en 03:30 uur voor de gele lijn in de oude fietsenstalling. Bij de onderneming wordt gewerkt met chemicaliën / brandbare stoffen en is het rookbeleid sinds 2008 aangescherpt. Na te zijn betrapt is de werknemer nog dezelfde dag op staande voet ontslagen.

Niet in overeenstemming met cao?
De werknemer erkent achter de gele lijn te hebben gerookt, maar vindt dat er een andere sanctie opgelegd had moeten worden. Hij vindt dat zijn overtreding bij de lichtere overtredingen hoort en ook dat de overtreding niet in overeenstemming is met de cao van het bedrijf. Verder moet rekening worden gehouden met zijn 9-jarig dienstverband, zijn goede functioneren en de (financiële) gevolgen die het ontslag op staande voet voor hem heeft.

De onderneming heeft echter bij de aankondiging van de aanscherping van het rookbeleid in 2008 per e-mail laten weten dat wanneer de regel niet zou worden nageleefd er een ontslag op staande voet zou volgen. Waar de werknemer stond te roken worden chemicaliën opgeslagen en de gevolgen voor de omgeving zouden niet te overzien zijn als er een brand of ontploffing zou plaatshebben.

Gevaar van actie
De kantonrechter oordeelt dat de werknemer zich na herhaalde nieuwsbrieven en de eerder gemelde e-mail zich niet meer kan verschuilen achter zijn persoonlijke belangen en omstandigheden. De kantonrechter stelt dat de werknemer ten tijde van het ontslag lang genoeg in dienst was om het gevaar van zijn actie te kunnen inzien. De vordering van de werknemer wordt afgewezen.

Rechtbank Almelo, 13 augustus 2010, LJN: BN 4074

Bron:
Redactie HRpraktijk
R. Verhappen, Uilhoorn & Fritse Advocaten

 

Sept 2011

 

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z

Beantwoording Kamervragen over hoge tandartskosten

Antwoorden van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers op de vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over hoge tandartskosten.

1. Herinnert u zich de antwoorden op eerdere vragen over uitgestelde behandelingen door hoge tandartskosten?
Ja.

2. Wat vindt u van het bericht `Verzekeraar bang voor hoge nota tandarts’?

3. Deelt u de verwachting van een meerderheid in de branche dat prijzen in de mondzorg zullen stijgen na het vrijgeven van de prijzen per 1 januari 2012? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt u daarvan?
2 en 3. Tijdens het experiment met de vrije prijsvorming zal de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de prijsontwikkeling in de mondzorg gedegen monitoren en mij daarover rapporteren. Tot dan toe spreek ik geen verwachtingen uit over een op- of neergang van de prijzen, dat zal immers uit het experiment moeten blijken. Wel zal ik de genoemde signalen bespreken met de koepels van aanbieders.

4. Bent u van mening dat de voorlichting naar de patiënt over het feit dat de tarieven van de techniek- en materiaalkosten voor het maken van kronen, bruggen en implantaten vrij onderhandelbaar zijn, en dus enorm kunnen verschillen per aanbieder, voldoende is? Zo ja, waar blijkt volgens u uit dat hier voldoende voorlichting over is? Zo nee, bent u bereid hier iets aan te doen? Zo ja, wat? Zo nee, waarom niet?
Vanaf 1 januari 2012 kunnen tandartsen zelf bepalen in welke omvang zij de techniekkosten naar de consument doorberekenen. De mate waarin zij deze doorberekenen zal van invloed zijn op het eindbedrag van de tandheelkundige behandeling. Omdat de tandarts verplicht is om bij een bedrag van hoger dan 150 (wat in geval van kronen, bruggen en implantaten veelal het geval is) vooraf een offerte te maken, kan de consument afwegingen maken om zich wel of niet bij de betreffende tandarts te laten behandelen. Het is dus in het belang van de tandarts om prijsbewust tandtechniek in te kopen en hierover goede en juiste voorlichting aan de consument te verschaffen. Ik zie geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen boven de bestaande verplichting om een offerte in te dienen en een factuur van ingekochte tandtechniek aan de consument te overleggen.

5. Bent u bereid onderzoek te doen naar de prijsverschillen tussen tandartspraktijken, die ontstaan door de kosten van de gebruikte implantaatmaterialen? Zo nee, waarom niet?
Zoals ik heb gemeld bij het antwoord op vragen 2 en 3, zal de NZa de prijsontwikkelingen via een marktscan monitoren. Indien daartoe aanleiding bestaat kan de NZa nader `inzoomen’ op specifieke prijsverschillen. Dat kan bijvoorbeeld ook gelden voor prijsverschillen als gevolg van in rekening gebrachte kosten van implantaatmaterialen.

6. Deelt u de mening dat het noodzakelijk is dat patiënten voorafgaand aan een behandeling geïnformeerd worden over de hoogte van de mogelijke vergoeding door de verzekering? Zo ja, op welke wijze gaat u monitoren dat dit gebeurt?
De tandarts is verplicht om goed kenbaar te maken op zijn of haar site en in de praktijk wat de prijzen van de verschillende behandelingen zijn. Daarnaast is de tandarts, zoals gemeld bij het antwoord op vraag 4, verplicht om een prijsopgave te doen van de behandelkosten (indien deze een bedrag van 150 overstijgen). De omvang van de vergoeding is afhankelijk van de polisvoorwaarden van de verzekering die de consument heeft afgesloten. Dat kan hij of zij in de polis nalezen of zich hierover aanvullend door de zorgverzekeraar laten informeren.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Omgaan met roddelen op de werkvloer

Er wordt veel geroddeld op de werkvloer. Er zijn schattingen dat 25 procent van de werktijd opgaat aan roddelen. Gelukkig heeft roddelen positieve aspecten zoals het binden van mensen, het creëren van groepsgevoel, informele nieuws- en informatiegaring. Maar het heeft ook negatieve aspecten zoals kwaadspreken, pesterij en (strategische) manipulatie. Als er te veel geroddeld wordt op de werkvloer, dan gaat dat ten koste van de productiviteit en de sfeer. Toch is het compleet weren van roddelen niet verstandig. Roddelen is een onderdeel van de informele communicatie op het werk. Probeer als manager goed om te gaan met roddelen door de juiste balans te vinden in het roddelen door de voordelen te stimuleren en de nadelen te beperken.

Functies van roddelen
Roddelen kent twee vormen, lovend roddelen en lasterroddel. Lasterroddel kan leiden tot fricties en vijandigheid en moet dus voorkomen worden. Lovend roddelen heeft een positief effect op de binding van de groep (vrij naar Elias en Scotson). Bevorder positief geroddel en beperk lasterroddel.

Roddelen is een vorm van communiceren met een doel. Het is eeuwen geleden ontstaan, en ook toen was kennis macht. Op het moment dat groepsvorming ontstond (en daarmee taalvorming) was roddelen een overlevingsmechanisme. U kon op die manier informatie inwinnen over de positie van anderen: wie deed wat, wie was te vertrouwen, voor wie moest u oppassen, wie waren de rivalen en wie uw medestanders? Deze vragen hebben nog steeds geldigheidswaarde. Want hoewel de historische functie van roddelen in een modern jasje is gegoten, blijft het nog een functie vervullen. Als er helemaal niet geroddeld wordt, is dat zelfs een teken dat er geen binding is tussen de medewerkers en het bedrijf.

Roddelen is een communicatievorm met de volgende doelen: bij de groep horen, solidariteit creëren (het wij-gevoel), maatjes worden, bevestiging zoeken, informatie uitwisselen, toetsen van elkaars meningen, draagvlak voor beslissingen creëren, elkaars positie bepalen, status, machtsposities creëren of gewoon tijd verdrijven door onschuldig over iets (of iemand) te praten.

Voordelen van roddelen
Roddelen stimuleert leren, het delen van informatie en elkaar bijpraten over mensen, doelen en werkwijzen. Door informatie met elkaar te delen en te valideren worden standpunten gescherpt en wordt effectieve groepsvorming bevorderd. Mensen voelen zich betrokken bij elkaar en daardoor ontstaat er respect en vertrouwen in elkaar. Als er vertrouwen is, voelen medewerkers zich sneller geneigd om spanningen en lastige situaties met elkaar te delen. Roddelen reduceert spanning en in tijden van onzekerheid of grote veranderingen speelt het dan ook een belangrijke rol. Roddelen creëert ook (nieuwe) waarden en normen binnen de groep die, mits goed aangestuurd en beïnvloed, passen binnen de bedrijfscultuur.

Nadelen van roddelen
Roddelen is ongezond als het overgaat in laster, pesterijen, negatieve geruchten, manipuleren, verdeeldheid zaaien en een machtspositie creëren over de rug van anderen. Groepen waarin roddelen voorkomt, maar ook individuen willen zich vaak beter voordoen dan anderen en dat kan gepaard gaan met allerlei manipulatieve strategieën ten koste van anderen. Als manager moet u dan ingrijpen. Een ander nadeel van roddelen is dat er een te sterke groepsvorming ontstaat waarbij medewerkers worden buitengesloten en samenwerking of efficiënt werken wordt geremd. Ook bestaat de kans dat door roddelen een bepaalde groep mensen de controle krijgt over relevante middelen en andere medewerkers.

Aanpak van negatief roddelen
Het is uw verantwoordelijkheid om de werksfeer en het functioneren van de medewerkers te bewaken. Als roddelen te ver gaat, is het belangrijk dat u stappen onderneemt. Kijk specifiek naar de negatieve effecten van het roddelen op de sfeer en de werkprestaties. Onderzoek hoe het roddelen in z’n werk gaat, wat ermee bereikt wordt c.q. wat het roddelen oplevert. Onderzoek met andere woorden de functie en de achtergrond van het roddelen. Haal de dominante spelers eruit. Kijk vervolgens naar uw eigen rol. Vaak heeft u te veel ruimte gegeven aan medewerkers en heb je te weinig sturing en informatie gegeven waardoor roddelen een kans krijgt. Breng verbeteringen aan om het roddelen in het gareel te houden. Maak mensen bewust van de consequenties van hun roddelgedrag, geef alternatief gedrag aan en stel indien nodig sancties. Maak duidelijk waar de grens ligt.

Wees u bewust van uw eigen rol in het roddelen; het gebeurt regelmatig dat de leidinggevende zelf veel roddelt. Dat ondermijnt uw gezag en het vertrouwen dat mensen in u hebben.

Praten over roddelen
Voer een gesprek met de meest dominante roddelaar die negatieve invloed heeft op de werksfeer. Achterhaal wat het roddelen toevoegt en welk doel daarmee wordt beoogd. Laat weten tegen welke prijs dat bereikt wordt en waarom dat niet kan op de werkvloer. Maak medewerkers medeverantwoordelijk voor de werksfeer en stel duidelijk grenzen: wat kan wel en wat kan niet. Wijs op alternatieven waarmee hetzelfde doel te bereiken valt. Als de situatie niet verbetert, voer dan een extra functioneringsgesprek. Het aangeven van sancties helpt ook, maar gebruik sancties pas na enkele waarschuwingen. Voer dan geen discussies, maar maak afspraken.

De roddelcultuur managen
Roddelen op de werkvloer kan onderdeel zijn van de bedrijfscultuur. Het managen van de cultuur begint met bewustwording en onderzoeken wat werkt en wat niet in de informatievormen die er zijn. Roddelen valt ook onder de informatievormen. Let op de functie van roddelen en hoe dat positiever en effectiever kan. Veel bedrijven streven naar een open, respectvolle communicatie, maar dat daadwerkelijk van de grond krijgen vraagt inspanning en inzet op gedrag, cultuur en structuur. Als er weinig informatie op de werkvloer terechtkomt, dan leidt dat tot meer roddelen. Zorg daarom voor overlegvormen, (digitale) informatievoorziening, nieuwsbrieven, blogs en andere passende vormen. Maak informele interactieplekken zoals koffie- of hangplekken functioneler.
Verbeter de bedrijfscultuur en -structuur, want die bepaalt hoe er geroddeld wordt. Onderzoek welke negatieve effecten de roddelcultuur heeft op de werksfeer en productiviteit. Bekijk ook wat de positieve effecten ervan zijn zoals informatie-uitwisseling, leren van elkaar en ontstaan van een band met elkaar. Communiceer vooral duidelijk in onzekere tijden en bij veranderingen.

Deze checklist is afkomstig uit het boek 75 Checklisten voor de nieuwe manager van Asha Kalijan e.a.

Bron:
Managersonline

Lees meer over: Thema A-Z, Werken met plezier
tand - poetsen

Tand van John Lennon onder de hamer

Fanatieke verzamelaars van Beatles-parafernalia kunnen een bijzonder nieuw item op hun verlanglijstje schrijven. Volgende maand wordt namelijk een tand van John Lennon geveild, schrijft de BBC.

De tand, niet eens een gouden, kan wel eens 10.000 pond op gaan brengen, meent een woordvoerder van het veilinghuis waar het kleinood onder de hamer gaat.

Lennon gaf de tand eind jaren zestig aan zijn huishoudster Dot Jarlett. Hij zei destijds dat ze het souvenir aan haar dochter moest geven, die een groot fan van The Beatles was.

Bron:
Vrouwonline

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Goedkope zorgverzekeraars schelen consument in kosten

Volgens een enquête die RTL Nieuws presenteerde denken veel mensen geld te besparen door minder naar de huisarts en tandarts te gaan. Volgens financiële vergelijkingssite Geld.nl is het vergelijken van zorgverzekeringen voordeliger voor de consument.

“Huisartsbezoek valt immers niet onder het eigen risico en wordt dus altijd vergoed door je verzekeraar. Wie echt wil besparen, kan beter op zoek gaan naar de goedkoopste zorgpremie en kiezen voor gecontracteerde zorg” zegt Paul Huibers van Geld.nl. Naast de huisarts overwegen veel mensen ook minder naar de tandarts te gaan, aldus RTL Nieuws. Ook dit levert geen kostenbesparing op. Huibers : “Tandheelkundige zorg voor iedereen vanaf 18 jaar wordt niet gedekt door de basiszorgverzekering. Deze kosten moet je dus altijd al zelf betalen, ongeacht het eigen risico.”

Goedkoopste zorg
De consument kan ook besparen door te kiezen voor gecontracteerde zorg. Indien je zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt met bepaalde zorgverleners, is het verstandig om daarvoor te kiezen wanneer je zorg nodig hebt. “Gecontracteerde zorgverleners bieden namelijk vaak een uitgebreidere vergoeding, waardoor je minder zelf hoeft te betalen”, aldus Huibers.

Wie toch de goedkoopste ziekenfondsverzekering wil kan beter kijken naar de premie, stelt Huibers. “Het wettelijke eigen risico is voor iedereen hetzelfde, ongeacht welke verzekeraar je hebt. Als je weet dat je deze kosten toch al kwijt bent, wil je natuurlijk niet ook nog eens heel veel premie betalen voor je zorgverzekering.”

Het eigen risico gaat in 2012 omhoog naar 220 euro per jaar. Dat is 50 euro meer dan in 2011.

Bron:
Geld.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Kamermeerderheid eist fusiestop in de zorg

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft zich achter een motie van Renske Leijten (SP) geschaard voor een moratorium op fusies in de zorg. Daarnaast heeft de Kamer twee moties aangenomen die de zorgverzekeraars aan banden leggen.

Met de eis tot een fusiestop staat de Kamer lijnrecht tegenover minister Schippers van Volksgezondheid, die de motie had ontraden. Volgens de minister is een moratorium te rigoureus. Zij ziet meer in een zorgspecifieke fusietoets. Daarbij ontbeert de motie volgens Schippers juridische betekenis. De minister heeft vooralsnog niet de wettelijke bevoegdheid om een fusiestop in te voeren en te handhaven. Schippers heeft te kennen gegeven niet van plan te zijn om wetgeving te ontwikkelen, die een moratorium mogelijk maakt.

Verbod overnemen praktijken
Naast de motie van Leijten heeft de Kamer nog twee andere moties aangenomen die te maken hebben met fusies. Op voorstel van Eelke van der Veen (PvdA) en Karen Gerbrands (PVV) schaarde de Kamer zich achter het idee van een zorgspecifieke fusietoets voor zorgverzekeraars. Daarnaast kreeg Gerbrands ook een meerderheid achter zich met haar voorstel voor een verbod op het overnemen van huisartsenpraktijken door zorgverzekeraars, zoals verzekeraar Menzis al enige tijd doet.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Geld

Nieuwe tarievenlijst Menzis

Menzis heeft de nieuwe prestatiecodes voor 2012 terug vertaald naar de nu bestaande behandelcodes en tarieven. Vervolgens hebben zij, op basis van declaratiegegevens uit 2010 en 2011, uitgerekend hoe vaak bepaalde verrichtingen bij de diverse behandelingen worden uitgevoerd en dat gewogen meegenomen. Bijvoorbeeld hoe vaak wordt er bij een vulling een verdoving of onderlaag gebruikt? Op deze manier zijn zij tot een bedrag per prestatiecode gekomen.

Op deze wijze heeft Menzis getracht om zo objectief en reëel mogelijk tarieven te bepalen. Deze tarieven zijn niet de vergoedingen die in de TV’s zullen worden opgenomen maar dienen als basis voor het vaststellen van de vergoedingen.

Let op
Voor veel behandelingen gold al een eigen bijdrage, bijvoorbeeld als de vergoeding 50% bedroeg. Dit is nu vertaald in een lager bedrag per prestatie. De omvang van de eigen betaling kan dus per soort prestatie sterk verschillen.

Bekijk de Menzis prijslijst

Bron:
Menzis

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg - geld

NPCF: geen aanwijzing dat tandartsen gaan experimenteren met prijzen

Vanaf 1 januari 2012 mogen tandartsen zelf de prijzen voor hun behandelingen gaan bepalen. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het van belang dat patiënten dan toegang hebben tot informatie die zij nodig hebben om de kwaliteit van de tandarts te beoordelen.

Prijsontwikkeling nog onduidelijk
De NPCF heeft geen aanleiding om te denken dat tandartsen ‘flink gaan experimenteren’, in tegenstelling tot wat staat geciteerd in de Volkskrant van vandaag. De verwachte prijsontwikkeling is net als voor de andere betrokken organisaties nog onduidelijk. De NPCF wil wel dat de prijs-kwaliteitinformatie van tandartsen voor patiënten transparant wordt.

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen.

Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Inspectie

Tandarts Schiphol boos op inspectie

Dental Care International op Schiphol is boos op de inspectie. ,,Het publiceren van het rapport op internet gaat ons klanten kosten omdat wij ook onze klanten juist via internet krijgen’’, vreest tandarts R. van Oers. ,,Bij een gewone tandartsenpraktijk zullen wellicht enkele patiënten weglopen. Maar wij hebben ons helemaal toegespitst op kronen en bruggen. Die bieden we aan tegen scherpe prijzen en daardoor weten we uit het hele land klanten naar onze praktijk op Schiphol te halen. Wanneer die nu op internet snuffelen komen ze meteen alle publicaties tegen op basis van het rapport van de inspectie. Ik ben bang dat dat ons klanten gaat kosten. Om die reden hebben we onze deelname aan een beurs in Haarlem al afgeblazen’’, vertelt Van Oers rustig. ,,Wanneer we binnenkort onze zaken op orde hebben en de inspectie wel tevreden is, dan hoop ik dat ze dat ook op internet zetten.’’

Vóór 7 november op orde
De inspectie voor de gezondheidszorg publiceerde vorige week het laatste inspectierapport over deze praktijk die op de elfde etage van het WTC op Schiphol zit. Patiënten kunnen volgens de inspectie ernstig gedupeerd worden doordat de infectiepreventie onvoldoende is. Ook de assistenten lopen een risico. Voor 7 november moet de tandartsenpraktijk op Schiphol aan de geldende wet- en regelgeving voldoen. De inspectie voor de volksgezondheid zal daarna opnieuw een onaangekondigd bezoek brengen. Wanneer ook dan de zaak niet op orde, zal de minister een aanwijzing geven. In het uiterste geval kan de overheid een praktijk sluiten.

Protocollen
Van Oers denkt de datum van 7 november wel te halen. ,,We zijn er nu druk doende mee. Onze praktijk draait goed, maar omdat we anders zijn dan een normale tandartsenpraktijk doen wij bepaalde zaken net iets anders. Zo stoppen wij alle instrumenten in de sterilisatiemachine, maar dat is dan niet volgens het protocol. Volgens de inspectie moeten we alles vastleggen in protocollen en daar zijn we nu mee bezig.’’

Bron:
Haarlems Dagblad

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Slijtage: Herkennen, oorzaken achterhalen en behandelen

Onderzoek toont explosieve stijging van tanderosie

Tanderosie is het verschijnsel waarbij het beschermende tandglazuur van de tanden langzaam afslijt door direct contact met zuren uit eten en drinken. Dit gebeurt geleidelijk en is onomkeerbaar; weg is weg. Waar caries in de afgelopen decennia het grote probleem was onder met name kinderen, is tanderosie het nieuwe, explosief groeiende probleem.

Wetenschappelijk onderzoek
Recente onderzoeken tonen aan dat gemiddeld 30% van de Nederlanders last heeft van tanderosie. In 1998 toonde wetenschappelijk onderzoek van G.J. Truin nog aan dat bij 3% van de 12-jarigen erosie voorkwam. In 2002 toonden onderzoeken een stijging van dit percentage aan tot 24%. Uit onderzoeksresultaten in 2008 (H. El Aidi) bleek bij een eerste nulmeting dat erosie voorkwam bij 32% van de 12-jarigen. Dit aantal was in 2010 al opgelopen tot 42%.

Waar komt deze stijging vandaan?
Deze enorme stijging is te wijten aan de veranderde eet- en drinkcultuur ofwel onze nieuwe levensstijl. De huidige welvaart biedt een enorme keuze, overal is eten en drinken verkrijgbaar. Vaak in handige kleine verpakkingen en hersluitbaar, waarvan er makkelijk meerdere per dag genuttigd kunnen worden. We zijn de hele dag aan het eten en drinken, wat het risico op erosie vergroot. Uit onderzoeken blijkt dat dit eet-, drink- en snoepgedrag een duidelijke relatie heeft met tanderosie; erosie wordt mede bepaald door de frequentie en de contacttijd van het zuur in de mond. Bovendien is de smaakvoorkeur in de loop der jaren aanzienlijk veranderd van zoet naar zoet/zuur.

De grote boosdoener, zuur, is in toenemende mate in ons eten en drinken aanwezig is. Men realiseert zich vaak niet dat er veel zuren zitten in wat men eet en drinkt. Niet alleen in snoep (lollies etc) zitten veel zuren. Ook alle frisdranken, appelsap, cola en ijsthee in het bijzonder, sportdrankjes, fruit, fruitsappen, maar ook bijvoorbeeld babyvoeding bevatten een dermate hoge zuurgraad waardoor het tandglazuur oplost. Elk eet- en drinkmoment betekent een zuuraanval die de tanden aantast.

Bron:
Onderzoek van Elmex
Perssupport

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z