Tandarts Steen naar Zuid Afrika

Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen naar Zuid-Afrika

Tandartspraktijk De Nieuwe Steen start een pilot project om kansarme mensen in Zuid-Afrika te helpen met gebitsproblemen.

Team
Eind dit jaar of begin volgend jaar gaat het hele team – bestaande uit 2 tandartsen, 2 preventie-assistenten, 2 assistenten en een administratief medewerker – voor twee weken naar Saldanha. Van het ziekenhuis Diazville Gemeenskap Sentrum mogen zij tijdelijk een afdeling gebruiken voor de behandelingen. Het team zal mensen helpen van hun pijn af te komen, door het trekken van een kies of het vullen van een gaatje. Ook zullen zij voorlichting geven over mondhygiëne.

Bijdrage
Om het project te realiseren is alle hulp van buitenaf welkom. Er is veel vraag naar producten als tandpasta, tandenborstels, stokers, fluoride gel voor kinderen, handschoenen en mondkapjes. Mocht u producten beschikbaar willen stellen, dan kunt u contact opnemen met Tandartspraktjk Nieuwe Steen via e-mail info@tpnieuwesteen.nl

Ook gelddonaties worden erg op prijs gesteld. U kunt een donatie overmaken naar rekening nummer 1297.17.789 t.n.v. TPN, Project Zuid-Afrika.

Meer informatie
Tandartspraktijk Nieuwe Steen
T: 0229-272677
E: info@tpnieuwesteen.nl

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Gesloten

Tandartspraktijk voor 2e keer gesloten door de inspectie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 8 juli aan Tandartspraktijk Van Nirway te Zaltbommel het bevel gegeven de praktijk te sluiten. Tijdens een onaangekondigd bezoek op 6 juli constateerde de IGZ dat een onbevoegd persoon tandheelkundige handelingen uitvoerde terwijl er geen tandarts aanwezig was om supervisie uit te voeren.

Onbevoegd
De IGZ constateerde eerder al – op 22 september 2010 – dat in Tandartspraktijk Van Nirway door een onbevoegd persoon tandheelkundige handelingen werden verricht. De inspectie betrapte de man toen op heterdaad terwijl hij een patiënt aan het behandelen was. Daarnaast constateerde de inspectie dat het slecht gesteld was met de hygiëne, zoals het schoonmaken en steriliseren van de gebruikte instrumenten. De praktijk werd toen tijdelijk zelf door de eigenaar gesloten.

Tijdens het bezoek in oktober 2010 stelde de inspectie vast dat in de praktijk de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg aanwezig waren. De inspectie besloot daarom toestemming te geven om in Tandartspraktijk Van Nirway BV weer patiënten te laten behandelen.

De IGZ bracht afgelopen jaar meerdere vervolgbezoeken aan de tandartspraktijk om na te gaan of de instelling nog steeds voldoet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg. Tijdens het onverwachte bezoek van 6 juli jl. betrapte de IGZ opnieuw een onbevoegd persoon die zelfstandig tandheelkundige handelingen uitvoerde. Dit acht de IGZ een groot gevaar voor de gezondheid van patiënten.

Bevel
Het bevel tot sluiting van Tandartspraktijk Van Nirway is ingegaan per 8 juli en is voor de duur van 7 dagen. Zo nodig kan het bevel door de Minister van VWS worden verlengd. Tandartspraktijk Van Nirway mag pas weer open als de inspectie heeft kunnen vaststellen dat de praktijk voldoet aan de vereiste supervisie en/of er een tandarts werkzaam is.

Bron:
Inspectie voor de Gezondheidszorg

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
IGZ handhaving Tandartspraktijk Braga opgeheven

Consumentenbond: NZa conceptlijst beschrijving behandelingen is een verbetering

De conceptlijst met beschrijvingen van tandartsbehandelingen die de door Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) is gepubliceerd is een verbetering ten opzichte van de oude lijst. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening zijn begrijpelijker en er is meer aandacht voor preventie. Wel plaatst de Consumentenbond kanttekeningen bij de duidelijkheid in de toelichting.

Kanttekeningen
Zo wordt er in de omschrijvingen geen verschil gemaakt tussen een 1, 2, 3, 4 en 5-vlaks vulling. Ook staan er nog steeds onbegrijpelijke woorden voor consumenten in de lijst. Bijvoorbeeld expansieplaat, een plaatje met protrusieveer, headgear, palatinale bar of linguale boog. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond had dit graag anders gezien en de NZa geadviseerd, maar jammer genoeg is dit niet overgenomen net zo min als onze wens om de lijst op leesniveau B1 te schrijven’.

Begrijpelijke tandartsrekening
De Consumentenbond is samen met onder andere NMT en ZN, bezig met het opstellen van een uniforme en beter begrijpelijke tandartsrekening. De moeilijkheid is dat de toelichtingen van de prestaties vaak zo lang zijn dat op de rekening de korte omschrijving moet worden gebruikt, helaas is die dan te kort door de bocht. Een goede website met een heldere informatie is daarom van belang voor elke tandartspraktijk.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Vikingen vijlden hun tanden

Vikingen vijlden hun tanden

De Vikingen versierden waarschijnlijk hun tanden door er patronen in te vijlen. Dat hebben Britse wetenschappers ontdekt bij een opgraving.

De gevijlde tanden zijn gevonden in een massagraf in de buurt van de Britse plaats Weymouth. Waarschijnlijk zijn de gebitselementen afkomstig van jonge Vikingen die ten prooi vielen aan lokale strijders. De versieringen op hun tanden waren vermoedelijk bedoeld om hun vijanden schrik aan te jagen. Dat meldt de Britse krant The Guardian op basis van onderzoek aan de Universiteit van Oxford.

Vakwerk
“Gezien het feit dat het ging om jonge strijders, wilden ze met hun tanden mogelijk hun tegenstanders imponeren”, verklaart hoofdonderzoeker David Score.

De tanden van de Vikingen bevatten horizontale lijnen die zo netjes zijn gevijld dat het versierwerk waarschijnlijk werd uitgevoerd door vakmensen. Het proces was volgens de wetenschappers erg pijnlijk. “Het is moeilijk te zeggen hoe pijnlijk het was om de tanden te vijlen, maar het was zeker geen prettige ervaring”, aldus Score.

Schedels
De geanalyseerde tanden zijn al in 2009 ontdekt in het massagraf. Bij de opgraving werden ook 54 lichamen en 51 schedels van jonge mannen aangetroffen. De personen waren waarschijnlijk allemaal van Scandinavische afkomst.

Als de gevijlde patronen op hun tanden inderdaad waren bedoeld om de tegenstander af te schrikken, dan was dat geen succes.

Toegetakeld
De skeletten van de Vikingen met de versierde tanden zijn namelijk hevig toegetakeld. Veel botten in de armen en benen zijn doormidden gehakt. De ontbrekende hoofden in het graf zijn waarschijnlijk meegenomen als souvenir door de vijanden van de Vikingen.

Bron:
Nu.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
geld

Nederland besteedt vijf mille per persoon aan zorg

Per hoofd van de bevolking werd in Nederland in 2009 4919 dollar aan zorg uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers van OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

Daarmee staat Nederland op een vierde plaats, na de Verenigde Staten (7960 dollar), Noorwegen (5352 dollar) en Zwitserland (5144 dollar). Gekeken naar de totale uitgaven aan zorg als percentage van het bruto binnenlands product, staat Nederland met 12 procent zelfs op de tweede plaats na big spender Verenigde Staten. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan werd in 2009 liefst 17,4 procent van het bbp aan zorg uitgegeven. In 2009 werd in Nederland nog 9,9 procent van het bbp aan zorg uitgegeven.

Langdurige zorg
De totale uitgaven aan zorg groeiden in de periode 2008/2009 op papier zeer sterk, met liefst 16,4 procent. Dit is echter geen reële uitgavengroei, zo stelt OESO. In de cijfers zijn een aantal kostenposten op het gebied van langdurige zorg toegevoegd. Deels is de stijging ook te verklaren door de economische crisis die Nederland doormaakt. Bekijk hier de rapportage van OESO

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Snelle wondgenezing in de mond

Tandplaque wellicht bruikbaar in strijd tegen gaatjes en tandvleesontstekingen

Hoe goed je je tanden ook poetst, er blijft altijd een beetje tandplaque achter. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, zo blijkt uit onderzoek van Marieke Otten. Tandplaque kan namelijk dienen als “opslagplaats” voor antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen. Daarmee draagt het bij aan het langdurig effect van deze middelen.

Tandplaque als opslagplaats voor tandpasta en mondspoelmiddelen
“Om gaatjes en tandvleesontstekingen tandplaque te voorkomen, poetsen we onze tanden met tandpasta en gebruiken we mondspoelmiddel. Het effect van deze middelen wordt groter als ze niet alleen actief zijn tijdens het gebruik, maar ook daarna nog blijven werken. Otten bracht de hechting van tandpasta en mondspoelmiddelen aan tandplaque nauwgezet in kaart. Ze toont aan dat antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen, ook in verdunde vorm, invloed kunnen uitoefenen op ontwikkeling van tandplaque, en dat deze middelen de bacteriële samenstelling van tandplaque beïnvloeden. Verder blijkt dat zelfs een dunne laag tandplaque een opslagplaats is voor antimicrobiële middelen is.

Argument voor gebruik antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen
Of deze nieuw ontdekte functie van tandplaque daadwerkelijk gaatjes en andere tand- en tandvleesproblemen helpt bestrijden, moet nog nader onderzocht worden. De onderzoeksresultaten zijn niettemin een extra argument voor het gebruik van antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen, aldus de onderzoeker.

Marieke Otten (Nijmegen, 1983) studeerde Tandheelkunde te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Biomaterialen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).  Promotie 6 juli 2011. Proefschrift: Oral biofilm as a reservoir for antimicrobials. Promotor(s): prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr. F. Abbas, prof.dr.ir. H.J. Busscher.

Bron:
RUG.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
belastingtarieven

Tandartsen informeren slecht over tarieven

Tandartsen schieten nog schromelijk tekort met het geven van informatie over de tarieven van hun behandelingen. Uit een steekproef van de NOS op de websites van 100 tandartspraktijken blijkt dat driekwart geen informatie biedt. Slechts één tandarts publiceert een tarievenlijst op zijn site.

Websites
In het Radio 1 Journaal van 20 juni zei voorzitter Rob Barnasconi van beroepsvereniging NMT, dat alle prijsinformatie nu al goed beschikbaar is op de sites van de tandartspraktijken.

De NOS bekeek daarop 100 websites (de eerste 100 google-resultaten van het zoekwoord ’tandartspraktijk’) en stelt vast dat slechts op de site van één tandartspraktijk een overzicht van de tarieven te vinden is. Eén andere praktijk linkt soepel door naar de pagina met tariefcodes op de site alleoverhetgebit.nl.

Prijslijst
Bij alle andere tandartspraktijken was het niet tot slecht geregeld: 54 van de 100 onderzochte sites bieden geen enkele informatie over de tarieven. Zestien sites verwijzen met een link naar pagina’s waarop de bezoeker evenmin iets wijzer wordt.

Op 24 sites wordt de mogelijkheid geboden de Tariefbeschikking 2011 van de Nederlandse Zorg Autoriteit te downloaden. De Tariefbeschikking is een document van 57 pagina’s, bedoeld voor de beroepsgroep en de zorgverzekeraars. Andere praktijken linken naar de oude tarieven van vorig jaar, eentje zelfs naar de prijslijst van 2007. Bij weer een ander is de tarievenlijst van de NMT te downloaden.

Excuses
In een reactie op de bevindingen zei NMT-voorzitter Barnasconi in het Radio 1 Journaal dat zijn opmerkingen van vorige week bedoeld waren voor de situatie na 1 januari aanstaande. Als de indruk is gewekt dat het nu al helemaal transparant is, excuseert hij zich daarvoor.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Checklijst

NZa maakt nieuwe prestatiebeschrijvingen mondzorg bekend

Iedereen die bij de tandarts is geweest, kan straks op de rekening in heldere taal zien wat hij betaalt voor welke behandeling. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een conceptlijst met nieuwe prestatiebeschrijvingen gepubliceerd, waar tandartsen in 2012 mee gaan werken als de prijzen worden vrijgegeven. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening worden hiermee begrijpelijker. De minister van VWS geeft de NZa binnenkort de aanwijzing om de mondzorgmarkt vrij te geven.

Prestatie en beschrijving
In de nieuwe lijst is zoveel mogelijk geprobeerd om in de naam van de prestatie al duidelijk te maken wat de patiënt kan verwachten. Bij iedere prestatie hoort een beschrijving van wat de behandeling inhoudt. Dat maakt het voor consumenten helder wat zij krijgen en voor welke prijs. Bovendien is er in de prestaties meer ruimte voor diagnostiek, preventie en innovatie. De nieuwe prestatielijst is opgesteld in overleg met tandheelkundig adviseurs, marktpartijen, consumentenorganisaties, verzekeraars en wetenschappelijke verenigingen.

Als de minister besluit dat er in 2012 vrije prijzen komen in de mondzorg, kunnen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici zelf bepalen welk bedrag zij vragen voor een behandeling. Maar consumenten moeten wel kunnen zien wat ze betalen, en waarvoor. Bovendien moeten ze kunnen controleren of het tarief op de rekening klopt. Met de nieuwe prestatiebeschrijvingen wordt dit makkelijker. Daarbij verwacht de NZa ook dat tandartsen voorlichting geven als patiënten vragen hebben over de behandeling en dat ze duidelijk aangeven wat ze bieden tegen welke prijs.

Offerte behandeling boven € 150,-
De NZa publiceert de prestaties nu alvast, zodat iedereen de tijd heeft om voorbereidingen te treffen als er in 2012 vrije prijzen komen. Na het besluit van de minister publiceert de NZa nog nadere regels over transparantie en declaratie en stelt ze de prestatiebeschrijvingen definitief vast. Daarin staat onder andere dat voor iedere behandeling die meer dan € 150,- gaat kosten, een offerte afgegeven moet worden. En de prijslijst die tandartsen hanteren moet in de praktijk en op de praktijkwebsite zichtbaar zijn.

Bron:

Download
Uitgangspunten opstellen prestatiebeschrijvingen mondzorg

Conceptlijst prestatiebeschrijvingen mondzorg

Bron:
NZA

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Parodontitis mogelijke oorzaak van complicaties tijdens en na zwangerschap

Sneller zwanger door vaak flossen

Vrouwen met een kinderwens moeten ervoor zorgen dat ze hun gebit goed flossen. Wetenschappers ontdekten dat je door goede mondhygiëne twee maanden sneller zwanger kan raken.

De experts uit Australië hielden de zwangerschap van 3.500 vrouwen in de gaten. Daaruit blijkt dat degenen met ontstoken tandvlees gemiddeld zeven maanden nodig hadden om zwanger te raken, terwijl dit bij vrouwen met goede mondhygiëne maar vijf maanden duurde.

Professor Roger Hart zegt dat dit het eerste onderzoek is waaruit blijkt dat een gezond gebit kan bijdragen aan een grotere kans op zwangerschap.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
computer, scherm, app

Computerspelletjes houden kindertanden gezond

Educatieve computerspelletjes zijn een meerwaarde bij het leerproces van kinderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Gent bij 392 leerlingen uit het derde leerjaar naar de impact van het tandhygiëneproject ‘Ben de Bever’.

Meer enthousiasme en aandacht
De Christelijke Mutualiteit wil kinderen met het project een half jaar lang laten werken rond tandhygiëne. Daarbij spelen online spelletjes een belangrijke ondersteunende rol. Leraren die deze spelletjes integreren in hun lessen, weken meer aandacht en enthousiasme los tijdens de les. Kinderen vinden het project ‘Ben de Bever’ leuk en geloofwaardig.

Cijfers België
Meer dan een derde van de kinderen poetst zijn tanden te weinig. Zij halen hun tandenborstel één keer per dag of minder uit het badkamerkastje. Bijna één op de tien kinderen gaat nooit naar de tandarts. Nochtans wordt het preventieve tandonderzoek volledig terugbetaald voor kinderen tot 18 jaar.

Scholen kunnen ook volgend schooljaar meedoen met het project. Bekijk hier een filmpje.

Bron:
Het Laatste Nieuws

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
narcose - spuitje

Tandarts introduceert nieuw alternatief voor narcose: intraveneuze sedatie

Tandarts-Parodontoloog Tijl van den Berg introduceert een nieuwe behandelmethode voor angstige tandheelkundige patiënten. De behandeling heet intraveneuze sedatie waarbij rustgevende middelen worden toegediend door de tandarts tijdens de tandheelkundige behandeling. De behandeling is zeer veilig en patiënten zijn enorm enthousiast over de volledige afwezigheid van angst en pijn zonder totale narcose.

Ervaring opgedaan in Nieuw-Zeeland
Van den Berg heeft ervaring opgedaan met deze vorm angstreductie tijdens zijn driejarig verblijf in Nieuw-Zeeland. Hij heeft de techniek verder geperfectioneerd waardoor ook een behandeling van een aantal uur zeer voorspelbaar uit te voeren is. Patiënten kunnen na de behandeling onder begeleiding direct naar huis en geloven vaak niet dat de behandeling al is uitgevoerd.

Collega tandartsen en ook anesthesiologen zien in de behandelmethode een zeer goed alternatief voor de volledige narcose. De anesthesiologen waaraan een tekort is, kunnen zich hierdoor weer gaan richten op meer serieuze categorie patiënten.

Bron:
Perssupport.nl

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
politiek

Tweede Kamer akkoord met experiment vrije prijsvorming

Op 1 juli ging de meerderheid van de Tweede Kamer akkoord met de start van een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg per 1 januari 2012.

De vrije prijsvorming in de mondzorg treft vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici. Er zijn wel voorwaarden aan gesteld:

  1. Informatie consumenten
    Consumenten hebben behoefte aan informatie over o.a. prijzen van behandelingen, vergelijkingen van prijzen en behandelmethoden, de tijdsduur en effecten van tandheelkundige behandelingen, deskundigheid van de behandelaar en een overzichtelijke rekening. Deze informatie is beschikbaar op een patiëntenwebsite en op de individuele praktijkwebsites.
  2. Etalage informatie per praktijk
    Etalage informatie per praktijk (feitelijke informatie over de organisatie en faciliteiten van de praktijk), conform de lijst zoals deze is opgesteld binnen het traject Zichtbare Zorg, is voor consumenten per praktijk toegankelijk via een praktijkwebsite danwel in foldermateriaal over de praktijk.
  3. Kwaliteitsinformatie
    Kwaliteitsinformatie staat ter beschikking.
  4. Prestatielijst
    Een prestatielijst is beschikbaar, waar tandheelkundige behandelingen op voor consumenten begrijpelijke taal worden weergegeven. Deze wordt daadwerkelijk gehanteerd voor het declareren van verrichtingen.
  5. Prijslijst
    Per praktijk zal op basis van de prestatielijst een prijslijst worden opgesteld welke op de praktijkwebsite en in de praktijk zelf duidelijk zichtbaar is. De NZa zal hierop toezien.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Congres

Congres Ivoren Kruis op 4 november 2011 over cariëspreventie

Vrijdag 4 november organiseert het Ivoren Kruis een wetenschappelijk congres over cariëspreventie.

In tegenstelling tot eerdere berichten gaat het congres van de vereniging dus niet over ouderen en mondgezondheid. Dit onderwerp komt – tot groot genoegen van het Ivoren Kruis – al op diverse congressen en seminars aan de orde. Daarom heeft het Ivoren Kruis zijn programma aangepast.

Advies Cariëspreventie
Wie het congres bezoekt, zal kennismaken met het nieuwe Advies Cariëspreventie (voorheen Fluorideadvies) waar het Adviescollege van het Ivoren Kruis op dit moment de laatste hand aan legt. Prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans presenteert het nieuwe Advies.

QLF-techniek
Cariës kan ook worden aangetoond met behulp van zogenoemde QLF-techniek: techniek met behulp van licht waarmee plak en cariës in de mond kunnen worden aangetoond. Catherine Volgenant en Monique van der Veen van ACTA informeren u hierover.

Onderzoek cariës bij kinderen at risk
Momenteel loopt er een onderzoek naar cariës bij kinderen at risk. Onderzoekster Denise Duijster presenteert u de resultaten van haar onderzoek die tot dan toe beschikbaar zijn.

Werking Xylitol
Verder zal prof. dr. Cor van Loveren optreden over zijn onderzoek naar de werking van xylitol(siroop) voor gebruik bij ouderen in verpleeghuissituaties.

Motivational interviewing
Komen uw adviezen aan bij uw patiënten? Of laten uw adviezen de patiënt koud? Hoe kunt u er wél voor zorgen dat uw patiënt uw adviezen ter harte zal nemen? Motivational Interviewing kan uitkomst bieden bij de bevordering van cariëspreventie. Rik Bes zal hierover een energieke inleiding houden.

Het congres heeft plaats op vrijdag 4 november 2011 aansluitend aan de Algemene Ledenvergadering van het Ivoren Kruis. Informatie over de locatie volgt zo spoedig mogelijk. Leden van het Ivoren Kruis hebben kosteloos toegang. Niet-leden betalen € 250,- excl. BTW. U kunt zich alvast aanmelden via info@ivorenkruis.nl

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Cariës, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z
mondzorg weer open

Tandzorg Assen weer open

Tandzorg Assen heeft voldoende verbeterd om weer verantwoorde zorg te kunnen leveren en mag dus weer open. Dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg vastgesteld na een bezoek op 23 juni 2011. Op advies van de IGZ heeft de minister van VWS daarom het verlengde bevel tot sluiting beëindigd.

Op 26 mei kreeg Tandzorg Assen van de IGZ het bevel te sluiten omdat de inspectie geconstateerd had dat er sprake was van ernstige tekortkomingen in de kwaliteit van de zorg die een risico vormden voor patiënten. Tijdens een herinspectie op 8 juni bleek er nog onvoldoende verbeterd. Op 23 juni constateerde de inspectie echter dat Tandzorg Assen wel voldoende verbeteringen had gerealiseerd.

Verbeterpunten
Daarnaast heeft Tandzorg Assen in een gesprek met de inspectie op 23 juni verschillende toezeggingen gedaan. Zo zullen er in de praktijk geen implantaten meer worden geplaatst zolang niet wordt voldaan aan de strengere eisen voor het voorkomen van infecties die daarvoor gelden. Voor 1 juli ontvangt de inspectie een aangepast protocol voor het delegeren van taken en bekwaamheidsverklaringen. Verder ontvangt de inspectie voor 1 augustus een plan van aanpak voor het verbeteren van tekortkomingen die niet tot acuut risico voor de patiëntveiligheid leidden en daarom geen onderdeel uitmaakte van het bevel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het goed bijhouden van dossiers van patiënten.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

De 18 voorlopige kwaliteitsindicatoren van een tandarts- of mondhygiënistenpraktijk

De patiënt zal straks onder andere aan deze indicatoren kunnen zien over welke kwaliteiten de tandartspraktijk en/of mondhygienistenpraktijk beschikt.

Deze lijst van de 18 kwaliteits-indicatoren is afgeven door Bram Gille van Zichtbare Zorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Het doel van Zichtbare Zorg Mondzorg is om kwaliteitsinformatie beschikbaar te stellen, te verbeteren en te actualiseren. Het gaat hierbij om de vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici.
Voor de werking van het zorgstelsel is het belangrijk dat iedereen zelf kan kiezen waar hij zorg afneemt. Om goed te kunnen kiezen is er informatie nodig over de kwaliteit die zorgaanbieders leveren en over de verschillen in die kwaliteit. Daarom maakt het programma Zichtbare Zorg Mondzorg de kwaliteit van de mondzorg transparant.

Nuance
Bij de afgegeven lijst van voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren is wel een belangrijke nuance gegeven: dit is de hoofdbeschrijving. In de komende maanden volgt de uitwerking waardoor hier nog wel een-en-ander in kan veranderen. Zo is vanuit de NMT op een paar indicatoren aangegeven dat zij nog met een concreet alternatief komen en geldt voor de cursieve indicatoren (nummer 7 en 15 hieronder) dat ze mogelijk pas later worden uitgevraagd.

De voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren

  1. % van de patiënten onder de 18 jaar dat tenminste een maal per jaar wordt gezien.
  2. Al dan niet voeren van een actief beleid om (jeugdige) patiënten te stimuleren tot geregeld periodiek mondonderzoek.
  3. % van de patiënten onder de 18 jaar (dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij een fluoride-applicatie is toegepast.
  4. % van de patiënten onder de 18 jaar(dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij is gesealed.
  5. Gemiddeld aantal röntgenfoto’s per patiënt per jaar (uitsplitsen naar soort foto’s).
  6. Aantal nieuwe cariës bij patiënten in de praktijk (die de afgelopen x jaar de praktijk hebben bezocht).
  7. Gemiddelde DMFT-score van patiënten in de praktijk.
  8. Gemiddelde DPSI-score van patiënten in de praktijk.
  9. Aantal aanwezige hand en hoekstukken in de praktijk.
  10. Gemiddelde vervanging van eigen restauraties/levensduur van eigen restauraties.
  11. Indicatoren op basis van PROMs (Patient Reported Outcome Measures). PROMs hebben betrekking op hoe de patiënt zelf de behandeling ervaart.  Voor de Mondzorg zijn 9 vragen van de PROMs geselecteerd:
    1. Heeft uw tandarts met u besproken wat uw lange termijn (+ 10 jaar) strategie is met uw gebit?
    2. Ligt er aan uw bezoek aan de tandarts een behandelplan ten grondslag waarbij er tenminste 3 alternatieven zijn besproken?
    3. Kunt u goed functioneren met uw prothese?
    4. Heeft uw tandarts u gedemonstreerd hoe u de tussenruimte tussen de tanden en kiezen schoon moet houden?
    5. Trekt de tandarts schone handschoenen en een mondkapje aan in uw bijzijn?
    6. Is uw mond pijnvrij?
    7. Had u na de behandeling meer pijn dan u verwacht?
    8. Leek de tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist tijdens uw bezoek deskundig en professioneel?
    9. Draagt elke behandelaar in de praktijk een naambordje met zijn/haar functie er op?
  12. Voor orthodontie: gemiddelde behandelbehoefte.
  13. Voor orthodontie: gemiddelde behandelduur.
  14. Inschrijving in KRT of KRM.
  15. Aantal voorbehouden handelingen in de praktijk dat wordt uitgevoerd door een medewerker die niet een tandarts is.
  16. Aantal behandelingen per jaar (volume) voor implantologie en volledige prothese.
  17. Percentage van de tandartsassistenten dat het MBO diploma ‘tandartsassistent’ of een vergelijkbare kwalificatie met certificaat heeft behaald.
  18. Opname van gegevens in het digitale dossier (screening, diagnose, risco-inschatting, medische anamnese of ASA-socre).

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Premie betalen steeds vaker een probleem

Steeds meer verzekerden van zorgverzekeraar Menzis kunnen hun premie niet betalen en vragen een betalingsregeling aan. Dat zei Menzis-topman Roger van Boxtel gisteren op het grote zorgevenement Diagnose 2025. Op het evenement voor de toekomst van de zorg sprak Van Boxtel openhartig over de rol van verzekeraars in het beteugelen van de zorgkosten.

“We zien een daling van het aantal mensen dat een aanvullende verzekering neemt en een stijging van het aantal mensen dat de premie niet meer kan betalen”, aldus Van Boxtel tijdens de bijeenkomst op de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. In het licht van deze ontwikkelingen kondigde de topman een product voor zorgsparen aan waar Menzis al ver mee gevorderd is.

Bezuinigingen
Van Boxtel vertelde voor twintig procent te hebben bezuinigd binnen zijn eigen organisatie. Hierbij speelt het feit dat verzekeraars te maken krijgen met steeds hogere solvabiliteitseisen. “Het vlees raakt wat dat betreft wel van de botten.”

Regierol
Hoewel verzekeraars het volgens Van Boxtel niet breed hebben, krijgen ze wel de regierol toebedeeld bij het inperken van het zorgvolume. “Er wordt van ons verzekeraars verwacht dat wij het volume gaan beheersen. Terwijl verzekeraars in principe alleen over de kwaliteit en de prijs gaan. Toch zijn wij schijnbaar de partij die tegen Nederland moet gaan zeggen dat het allemaal niet meer kan.”

Zbc’s
De verzekeraar deed een aantal pittige uitspraken in zijn speech. Over zelfstandige behandelcentra (zbc’s) zei hij: “Als zorgverzekeraar krijg je het idee dat je twee keer aan het betalen bent.” Over ‘onzinpoli’s’ was de verzekeraar ook niet positief: “Je hebt waarschijnlijk maar twee snurkpoli’s nodig voor heel Nederland.” Volgens hem is het motto van de Nederlandse zorg: ‘alles erbij en nooit iets eraf’.

Laatste levensjaren
Afsluitend zwengelde Van Boxtel discussies aan over de overbelasting van mantelzorgers en de behandeling in de laatste levensjaren. “In hoeverre moeten artsen blijven doorbehandelen bij negentigjarigen? Dat is een discussie die nu echt gevoerd moet worden in de maatschappij.”

Bron:
Zorgvisie

 

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
NZa wachttijden kaakchirurgie

Nederland aantrekkelijk voor Vlaamse tandartsen

In de Belgische grensstreek met Nederland dreigt een tekort aan tandartsen. Dat komt doordat Vlaamse tandartsen steeds meer uitwijken naar Nederland. Ze kunnen daar kortere werktijden maken en krijgen beter betaald.

Een woordvoerder van het het Vlaamse Verbond van Tandartsen heeft dat vandaag gezegd in de Gazet van Antwerpen. Vooral in de Kempen en Belgisch Limburg is volgens hem sprake van een probleem. Hij dringt aan op overheidsmaatregelen om het tekort op te vangen.

Bron:
ANP, AD

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Interview BNR met Mieke Bakker en Menke Smit over een gezond gebit op latere leeftijd

Interview NMT voorzitter over vrije prijzen

Tandartsen mogen per 1 januari zelf hun tarieven bepalen. Patiënten kunnen op basis van de tarieven en de prestaties van de tandartsen zelf beoordelen naar welke tandarts zij gaan. Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde, vertelt.

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Draagt informatie over de mondgezondheid bij aan een betere voorspelling van kwetsbaarheid bij thuiswonende ouderen

Mondhygiëne vormt probleem voor kwetsbare ouderen en mensen met handicap

Kwetsbare ouderen en mensen met een fysieke of mentale beperking hebben een achterstand op het vlak van mondhygiëne. Hun gebit is er gemiddeld slechter aan toe en de drempel voor tandartsbezoek ligt bij hen een stuk hoger. Dat blijkt donderdag bij de presentatie van het rapport “Pilootproject Mondzorg voor Personen met Bijzondere Noden”.

Minder goede mondhygiëne
Het rapport brengt de mondgezondheid in kaart van mensen die wegens hun mentale, fysieke of medische toestand zelf niet kunnen instaan voor de verzorging van hun gebit. Uit het wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met een beperking gemiddeld een minder goede mondhygiëne hebben dan de algemene bevolking. Ze hebben meer onbehandelde gaatjes in hun tanden en meer ontbrekende tanden. De betrokkenen hebben ook minder contact met de tandarts. “De drempel voor deze mensen ligt erg hoog. Niet enkel wegens hun beperking, maar vaak ook door de financiële problemen waar ze door hun handicap in terechtkomen”, zegt onderzoekster Roos Leroy (KULeuven).

Zorgafhankelijke ouderen
Bij zorgafhankelijke ouderen doet zich een gelijkaardige tendens voor. Vooral in woonzorgcentra is de mondhygiëne vaak ondermaats. De zorgverleners blijken er ook onvoldoende opgeleid om aandacht te besteden aan gebitsproblemen. Dat het niet om een klein probleem gaat, komt ook uit het onderzoek naar voren. “We tellen in totaal 600.000 mensen met bijzondere noden”, zegt Stefaan Hanson van het verbond der Vlaamse Tandartsen (VVT). “Maar dat is echt een minimum, waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal nog hoger.”

Het rapport was een initiatief van het RIZIV en het VVT. Onderzoekers van de universiteiten van Gent en Leuven werkten mee aan het project. (GFR)

Bron:
Toptrends

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Tijd - geld

NPCF: Stel experiment vrije tandartsprijzen uit

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil voorkomen dat minister Schippers al op 1 januari 2012 start met een driejarig experiment waarbij tandartsen zelf hun prijzen mogen bepalen. NPCF-directeur Wilna Wind: ‘De patiënt beschikt voor 1 januari 2012 zeker niet over de informatie die hij nodig heeft om de kwaliteit van zijn tandarts te beoordelen. De invoer van vrije prijzen komt een jaar te vroeg.’

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Op z’n vroegst in 2013 is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Wilna Wind: ‘Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding. Zonder deze informatie gaat het systeem van vrije prijzen niet werken’.

Resultaten meldactie
De huidige tandartsenzorg laat te wensen over. Uit een recente NPCF-meldactie blijkt dat tandartsen hun patiënten onvoldoende informeren over behandelingen en prijzen.

  • Meer dan de helft van de 2200 respondenten krijgt bij een vervolgbehandeling geen plan met de verschillende behandelmogelijkheden en een prijsopgave.
  • De voorlichting over de mogelijke bijwerkingen van een verdoving laat te wensen over. Het merendeel van de respondenten (53%) wordt hierover niet geïnformeerd.
  • Hetzelfde geldt voor het gebruik van geneesmiddelen of het informeren naar de gezondheidstoestand van de patiënt. Slechts een derde van de respondenten geeft aan dat er bij de controle of behandeling wordt gevraagd naar de gezondheid en eventueel gebruik van geneesmiddelen.

De NPCF vindt dat de tandartsen op deze punten heel snel moeten verbeteren. ‘Mensen melden dat ze onaangenaam werden verrast met torenhoge rekeningen of dat ze heftige ingrepen kregen waar ze vooraf onvoldoende over werden geïnformeerd. Als we straks een systeem hebben van vrije prijzen mogen we van tandartsen verwachten dat ze de patiënt beter gaan informeren, vooral over verschillende behandelmogelijkheden en de kosten daarvan.’ zegt Wind.

Brief aan de minister
De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie VWS op aan om een jaar te wachten met het invoeren van het experiment met vrije prijzen. Uitstel draagt volgens de NPCF bij aan de motivatie van tandartsen om nu serieus aan de slag te gaan maken met het beschikbaar stellen van kwaliteitsinformatie voor de patiënt.

De NPCF heeft inmiddels weten te voorkomen dat het experiment vijf jaar gaat duren. Twee jaar vindt de NPCF lang genoeg en het houdt bij de tandartsen de druk op de ketel om verbeteringen door te voeren en informatie met de patiënt te delen. Als na twee jaar onvoldoende voortgang is bereikt, moet het mogelijk zijn om weer terug te vallen op het huidige systeem met maximumprijzen.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z