Glimlach

Gratis toegangskaarten Say Cheese! voor leden Ivoren Kruis

Wie op een verrassende manier wil zien en ervaren hoe interessant zijn eigen vak is, bezoekt de interactieve tentoonstelling Say Cheese! De kracht van de mond in Museum Boerhaave te Leiden.

Activiteiten Say Cheese! voorjaarsvakantie
Wie in de voorjaarsvakantie Say Cheese! bezoekt, doet dat samen met Jurre van SchoolTV. Neem dus vooral de kinderen mee naar het museum. Say Cheese! is een door het Ivoren Kruis geïnitiëerde tentoonstelling over de mond en mondzorg van vroeger en nu, in het kader van het 100-jarig bestaan van de vereniging. In de voorjaarsvakantie van 19 t/m 27 februari worden in het museum allerlei leuke activiteiten georganiseerd. Zo kunnen kinderen in een (gratis) kinderworkshop zelf hun eigen tandpasta maken. Ook kunnen ze een tandendoosje beschilderen. Bezoekers kunnen ook terecht in de behandelstoel voor een gratis advies van een mondhygiënist.

Op zondag 27 februari is er een speciale Meet & Greet met Jurre van SchoolTV. De televisiester brengt een bezoekje aan de mondhygiënist en deelt natuurlijk ook handtekeningen uit. Jurre bezoekt Museum Boerhaave in het kader van Xperiment 2011, een week vol spanning en ontdekkingen. De tentoonstelling Say Cheese loopt door t/m 3 april dit jaar.

Meer informatie
Museum Boerhaave

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld

Late beslissing NZa orthodontietarieven benadeelt consumenten

De Consumentenbond en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben in een gezamenlijke brief aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hun ongenoegen geuit over het besluit om de tariefsverlaging van 34 procent voor orthodontisten per 1 januari 2011 toch niet door te voeren. De NZa benadeelt hierdoor consumenten omdat op basis van gedegen onderzoek de tarieven veel lager vastgesteld konden worden en nu de maximale vergoeding voor orthodontiebehandelingen weer eerder bereikt zal worden. Consumenten draaien op voor de extra kosten.

Tariefsverlaging verwerkt in polis
Pieter Hasekamp, directeur van Zorgverzekeraars Nederland: “Zorgverzekeraars hebben de 34 procent tariefsverlaging voor orthodontiebehandelingen verwerkt in hun premie en polis en die kunnen ze niet tussentijds aanpassen. Nu de NZa op het laatste moment terugkomt op haar besluit, bereiken verzekerden eerder hun maximale vergoeding.” Voor de Consumentenbond en de zorgverzekeraars is het van groot belang is dat het NZa-besluit om de orthodontietarieven te verlagen met 34 procent, blijft staan. Daarnaast dringen de Consumentenbond en de zorgverzekeraars er op aan dat de verlaagde tarieven ook gelden voor tandartsen die orthodontiebehandelingen uitvoeren. Als er een markt met vrije prijzen komt, willen de Consumentenbond en de zorgverzekeraars dat eerst de volledige tariefsverlaging is doorgevoerd en er een passend tarief bepaald wordt voor een termijn van minimaal zes maanden

BIG-register
De NZa wil niet het risico lopen dat de orthodontisten zich massaal laten uitschrijven uit het specialistenregister (BIG-register) en zich als tandartsen registreren om hogere tarieven te kunnen hanteren. De Consumentenbond en ZN onderkennen deze mogelijke consequentie maar willen dat de namen van orthodontisten die zich gaan voordoen als tandarts openbaar moeten worden gemaakt. Beide partijen willen dat met het oog op eventuele vrije prijzen in de mondzorg de aanbieders aangesproken kunnen worden op hun maatschappelijke rol.

Bron:
Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Voorbeeldbrief patiënt

NZa tikt verzekeraars op de vingers over afwijzingsbrieven aan tandarts

Klacht Branchevereniging Tandtechniek: correspondentie verzekeraars onduidelijk en onvolledig

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) tikt verzekeraars op de vingers vanwege hun onduidelijke en onvolledige correspondentie na een klacht van de Branchevereniging Tandtechniek. Verzekeraars dienen zich te houden aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en volmachten van de NZa. Met name de mogelijkheid van de patiënt om tegen een afwijzing in beroep te kunnen gaan ontbrak.

Omzeilen regels: goedkeuring is eigenlijk afwijzing
De zaak kwam aan het licht door een onderzoek van het Meldpunt Zorgsignalen van de Branchevereniging Tandtechniek. Uit kopieën van afwijzingsbrieven van verzekeraars aan de tandarts die namens de patiënt een machtigingsaanvraag doet bleek dat deze niet voldoen aan het NZa-richtsnoer. Naast het ontbreken van het wijzen op de mogelijkheid om tegen de negatieve beslissing van de verzekeraar in beroep te gaan lijken de verzekeraars de richtlijn te omzeilen door in hun brieven te spreken van ‘kopie goedkeuring’ terwijl er in feite sprake is van een afwijzing. Ook het verwijzen naar een niet bestaande regeling kwam voor.

Aanpassen beleid
De verzekeraars Achmea (Avéro, Zilveren Kruis), Univé, VGZ, IZA, IZZ, Trias, ASR (Amersfoortse) en CZ ontvingen inmiddels een schrijven van de NZa waarbij zij erop gewezen worden dat afwijzingsbrieven dienen te voldoen aan het NZa-Richtsnoer. ‘Het Richtsnoer geldt voor informatieverstrekking aan consumenten, zowel direct als indirect via de zorgaanbieder. Relevant is dat het gaat om informatie waar de verzekerde belang bij heeft. Dit is bij afwijzing van vergoeding van zorg het geval.’, aldus de NZa.

Dreiging handhavingsmaatregelen
In de aanschrijving aan de verzekeraars kondigt de NZa aan dat zij nieuwe signalen over de afwijzingsbrieven zal onderzoeken en dreigt zij de verzekeraars met het zonodig treffen van handhavingsmaatregelen. De NZa is blij met de ontvangen signalen. ‘De informatie die de NZa verkrijgt vanuit het veld en van consumenten is van belang voor een goede uitvoering van onze taken.’ De melding van de Branchevereniging Tandtechniek zal worden betrokken bij het transparantietoezicht. De Branchevereniging Tandtechniek roept patiënten op een kopie van de afwijzingsbrief die hun tandarts ontving naar het Meldpunt Zorgsignalen te sturen via info@mijnmond.info

Bron:
Mijnmond.info

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
data

Patiënt mag straks eigen gegevens inzien

Zodra het veilig kan, kunnen patiënten straks hun eigen medische gegevens raadplegen. Dit heeft minister Edith Schippers van VWS vorige week gezegd. Eerder vertelde de minister dat de patiënt de gegevens alleen maar kan bekijken via zijn of haar arts. De minister heeft nu aan de Patiënten Federatie NPCF bevestigd dat dit een tijdelijke oplossing is.

Patiëntenorganisaties
De minister heeft ook belooft de organisaties die patiënten vertegenwoordigen te betrekken bij de plannen. De NPCF is daar gelukkig mee. NPCF-directeur Wilna Wind: “Wij hebben heel duidelijk op een rij welke wensen ten aanzien van het EPD wij hebben. Boven alles moet de uitwisseling van gegevens veilig gebeuren. Daarnaast willen we dat de patiënt straks ook echt uit de voeten kan met het EPD. Niet dat hij afhankelijk is met zorgverleners maar dat hij ook echt regie heeft over zijn eigen medische gegevens.”

Gebruik gegevens
Volgens de NPCF betekent dat niet alleen dat de patiënt als eigenaar van de gegevens daar altijd bij moet kunnen, maar dat hij er zelf ook mee kan werken om zijn gezondheid te beïnvloeden. De NPCF wil dat de patiënt zijn medische gegevens kan gebruiken in online persoonlijke gezondheidsdossiers of patiëntenportalen
Wilna Wind van de Patiënten Federatie NPCF: “De toegang die de minister nu wil bieden, is niet meer dan een kijkdoos. Terwijl er bij een groeiende groep patiënten behoefte is aan een digitale gereedschapskist waarmee patiënten met hun gezondheid aan de slag kunnen.”

Bron:
Consumentendezorg.nl

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Gesloten

Vijf tandartspraktijken moeten dicht

Vijf tandartspraktijken in Noord-Holland moeten hun praktijk sluiten op bevel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Met onmiddellijke ingang mogen er geen patiënten meer behandeld worden.

De inspectie spreekt van grote tekortkomingen die ernstig gevaar opleveren voor de patiëntveiligheid. Zo werd in geen van de praktijken in de ruimte voor reiniging, desinfectie en sterilisatie van instrumenten een goede scheiding gemaakt tussen vuil en schoon.

Hetzelfde pand
Het gaat om vestigingen van Accres Tandartspraktijken in Purmerend, Den Helder en Medemblik, tandartsenpraktijk De Purmer A.W. van Veen, eveneens in hetzelfde pand waar ook Accres in Purmerend praktijk voert, en om Accres P.T.J. Bakker in Medemblik.

Volgens IGZ was er ook geen enkele waarborg dat het reinigen, desinfecteren en steriliseren succesvol gebeurde. Ook de richtlijnen voor het wassen van de handen konden niet goed gevolgd worden. De kranen hadden geen handsfree bediening. Verder was er onvoldoende aandacht voor persoonlijke hygiëne en beschermingsmiddelen, zoals het dragen van stevige huishoudhandschoenen bij het reinigen van instrumenten.

Inspectiebezoeken
De inspectie controleerde onaangekondigd, aanleiding daarvoor waren bevindingen uit eerdere inspectiebezoeken. Toen bleken de Accres tandartspraktijken niet te voldoen aan de voorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg. Ondanks toezeggingen zijn de noodzakelijke verbeteringen echter niet of niet voldoende gerealiseerd.

Accres heeft nog twee andere tandartspraktijken, in Anna Paulowna en in Hippolytushoef. Om organisatorische redenen heeft Accres deze twee praktijken zelf gesloten. Met Accres is afgesproken dat de inspectie daar zal controleren of er verantwoorde zorg geleverd kan worden voordat deze twee vestigingen weer opengaan.

Meer informatie
Lees de bevelen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Bron:
Nu.nl

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Kindergebit

TNO onderzoek over gebitstoestand kinderen

TNO en gebitstoestand kinderenTNO doet vanaf 1987 onderzoek naar de gebitstoestand van de kinderen. Onderzoek wordt periodiek om de twee – vier jaar herhaald.

De meest recente gepubliceerde cijfers zijn van 2005. Op dit moment wordt in opdracht van het College voor zorgverzekeringen CVZ gewerkt aan de interpretatie van de cijfers over 2009.

Onderzoek 2005
Uit het onderzoek over 2005 blijkt dat cariës is de meest voorkomende, niet terug te draaien aandoening is bij kinderen in Nederland: 56% van de 5-jarigen heeft cariës. Ze hebben gemiddeld 8 tandvlakken met carieuze aantasting waarvan slechts 17% behandeld is. Er bestaan grote verschillen afhankelijk van de sociaaleconomische achtergrond. Problemen aan het (melk)gebit hebben ernstige gevolgen voor de gebitsfunctie (kauwen, bijten, spreken), esthetiek, pijn, groei en kwaliteit van leven.

Voorkomen eenvoudig en kosteneffectief
Het voorkomen van cariës is relatief eenvoudig en algemeen bekend: effectieve maatregelen zijn poetsen met fluoridetandpasta, napoetsen tot 10 jaar, maximaal 7 eet- en drinkmomenten per dag en vanaf 2 jaar regelmatig op controle bij een tandarts of mondhygiënist. Omdat cariës met deze preventieve maatregelen in principe volledig is te voorkomen, valt op dit terrein veel gezondheidswinst te boeken en veel kosten te besparen.

TNO start nog in 2011 bij consultatiebureaus een project: ‘Een gezond kindergebit’. Dit project wordt gefinancieerd door ZONMw. Ouders krijgen via internet een voorlichtingsfilm aangeboden om zo kennis en gedrag met betrekking tot de gebitsgezondheid van hun kind te bevorderen.

Bron:
TNO

Lees meer over: Kennis, Kindertandheelkunde, Onderzoek, Thema A-Z
Stijging - verzekering

Bijna dubbel aantal wisselaars zorgverzekering

Het aantal mensen dat overstapt naar een andere zorgverzekeraar ligt bijna twee keer hoger dan in voorgaande jaren. “Normaal ligt het percentage op 3 à 4 procent. Dit jaar verwachten we een percentage van zo’n 5 à 6 procent”, zegt Pieter Hasekamp, directeur Zorgverzekeraars Nederland (ZN), in zijn toespraak op de Dag van de Zorgverzekeraars.

Bijna één miljoen mensen
Hasekamp wijst erop dat zorgverzekeraars die letten op kwaliteit en kosten steeds meer concurreren. “En dat is goed. Klanten hebben dan wat te kiezen. Sinds 2006 ligt het percentage mensen dat wisselt van zorgverzekeraar jaarlijks rond de drie à vier procent. Dit jaar verwachten we dat het percentage op vijf tot zes procent uitkomt. Dat zijn zo’n één miljoen mensen.”

Exacte cijfers
Exacte cijfers kan de directeur van ZN nog niet geven omdat de overstapmogelijkheid nog doorloopt tot 1 februari. “Maar het is wel een kleine trendbreuk, waarbij we ook gezien hebben dat met name de goedkopere internetverzekeraars het heel goed gedaan hebben.” Hij merkt daarbij op dat nog steeds 95 procent tevreden is over de dienstverlening van hun huidige zorgverzekeraar en daar ook trouw aan blijft.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
prik - vaccin

Milde griepepidemie begonnen

Er is een milde griepepidemie in Nederland. In de tweede week van het nieuwe jaar meldden zich 70 op de 100.000 mensen zich met griepachtige klachten bij hun huisarts. Dit is een lichte daling ten opzichte van vorige week toen dat er 87 op de 100.000 mensen waren. De virussen die op dit moment het meest circuleren zijn Influenza A(H1N1) 2009 en Influenza B.

Stand van zaken
Van de Influenza A(H1N1) 2009 zijn dit seizoen in totaal 288 ziekenhuisopnames gemeld en 11 sterfgevallen. Deze gegevens gelden alleen voor Influenza A (H1N1)2009. Voor de andere griepvirussen zijn deze gegevens onbekend omdat deze niet meldingsplichtig zijn. Het beeld voor de Influenza A(H1N1) 2009 komt overeen met die in het buitenland en de griepuitbraak in 2009-2010. Het blijkt dat personen onder de 20 jaar vatbaarder zijn voor Influenza A(H1N1) 2009. Ouderen hebben meer weerstand omdat zij vaak al antistoffen hebben van eerder doorgemaakte griep.

Bron:
RIVM

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld

Toch hoge rekening voor kaakchirurg in spe

Student kaakchirurgie Martine Luxwolda vangt bot bij het College van Bestuur van de Groningse universiteit. Ze maakte bezwaar tegen het instellingscollegegeld van 32.000 euro.

Tweede studie
Volgens de nieuwe wet op het hoger onderwijs, van kracht sinds 1 september, moet de student die een tweede studie volgt het hogere instellingscollegegeld betalen. Studenten kaakchirurgie moeten zowel geneeskunde als tandheelkunde studeren en dat laatste kan alleen in Amsterdam, Groningen of Nijmegen.

‘Probleem van de overheid’
Als enige van de drie universiteiten met tandheelkunde besloot de Rijksuniversiteit Groningen in september voortaan alleen de ‘eigen’ studenten het wettelijk collegegeld van 1672 euro te laten betalen; anderen moeten sinds die tijd het instellingscollegegeld betalen, wat voor tandheelkunde neerkomt op 32.000 euro per jaar. De studente kaakchirurgie kreeg een acceptgiro met dit bedrag op de deurmat. Ze ging in beroep, maar tevergeefs. Het college heeft het bezwaar van de studente ongegrond verklaard. ‘Het is een probleem van de overheid’, vindt het bestuur.

Bron:
Medisch Contact

Jan 2011

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld

Faillissement voor CDK Tandartsen

In Den Haag, Leiden en het Westland zitten 14.000 mensen zonder tandarts. De Cross Dental Kliniek (CDK Tandartsen) is namelijk failliet gegaan en dat heeft gevolgen voor acht praktijken in onze regio.

De rechter-commissaris heeft vorige week het faillissement uitgesproken. Zorgbelang Zuid Holland gaat er bij de curator op aandringen om de dossiers te overhandigen aan de patiënten. Voor de duizenden tandartszoekenden moet het geen probleem zijn om over te stappen, aldus de Consumentenbond. Er zouden maar weinig tandartsen zijn die geen patiënten meer aannemen.

Volgens de curator wordt nu zo snel mogelijk gekeken naar de mogelijkheden voor een doorstart van CDK Tandartsen.

Bron:
TV West

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
beoordeling - emoji - verdriet

De Grave laakt passieve houding verzekeraars

Orde-voorzitter Frank de Grave vindt dat verzekeraars zich harder moeten inspannen om rendement uit de zorgpremies te halen. In een interview met Het Financieele Dagblad laakt De Grave de wijze waarop zorgverzekeraars in het kostendebat buiten schot blijven, terwijl zij volgens De Grave bij uitstek verantwoordelijk zijn voor de kostenoverschrijdingen.

“Ik vind het heel knap hoe die zich tot nu toe buiten de discussie weten te houden”, aldus De Grave in het FD. “Zij geven veel meer geld uit, maar het wordt teruggehaald bij degenen die gewoon hun werk hebben gedaan: de specialisten en de ziekenhuizen. Wat mij betreft is dat echt afgelopen. Verzekeraars moeten gaan doen waarvoor ze op aard zijn: het vergroten van het rendement op de zorgeuro.”

‘Grootgraaiers’
De passieve houding van de verzekeraars staat volgens De Grave haaks op de constructieve opstelling van de Orde. In het FD looft De Grave de compromisbereidheid van de medisch specialisten. “De Orde wilde deze zomer af van het beeld van ‘grootgraaiers’. Dat is via de directeur-generaal van het ministerie bij Schippers terechtgekomen. Die heeft in de Tweede Kamer meteen een andere toon aangeslagen. Toen de sfeer veranderde, was de Orde bereid om met deze minister tot afspraken te komen en kwam de doorbraak.”

Brandbaar mengsel
Met het akkoord tussen de minister van Volksgezondheid en de Orde van Medisch Specialisten is volgens De Grave “een langdurig en schadelijk conflict” afgewend. “Er was afgelopen zomer een uitermate brandbaar en gevaarlijk mengsel ontstaan”, aldus De Grave in het FD. “Er dreigde een langdurig en schadelijk conflict waar noch de overheid noch de specialisten beter van zouden worden.” De Grave ontkent dat zijn VVD-lidmaatschap de weg geëffend heeft voor het akkoord met partijgenoot Schippers. “Het is niet zo dat ik als partijgenoot van de nieuwe minister dit conflict even geregeld heb. Zo werkt het niet.”

Budgetplafond
Het akkoord voorziet voor de komende jaren in een vast budget voor specialisten. VWS krijgt daarmee weer grip op de kostenontwikkeling in de curatieve zorg. In ruil daarvoor blijft het zelfstandig ondernemerschap van specialisten onaangeroerd en mogen zij zelf het beschikbare budget verdelen. Dit neemt niet weg dat er nog steeds de nodige onvrede leeft. “De specialisten balen nog steeds dat ze weer onder een budget komen”, zegt De Grave. “Een budget waar bovendien een korting in zit. Dat was niet de inzet van het nieuwe stelsel. Daar staat tegenover dat zij wel begrijpen dat in deze moeilijke tijden kostenbeheersing nodig is.”

Autonomie
Dat de raden van bestuur in de nieuwe situatie hun goedkeuring aan de verdeling van de gelden moeten verlenen en daarmee een vinger in de pap houden, neemt de Orde voor lief. “In de plannen van Klink had het bestuur het laatste woord”, stelt De Grave. “Nu kan er niets gebeuren zonder dat de dokters ja zeggen. Goed, het ziekenhuisbestuur beslist mee, maar daar komen ze wel uit. Bestuurders hebben geen enkel belang bij een groot conflict met specialisten. Dat is de grote plus van het akkoord: de autonomie van de dokter is gewaarborgd en het vrije beroep blijft gehandhaafd.”

Wachtlijsten
De Grave is wel beducht op het gevaar van nieuwe wachtlijsten. Het akkoord voorziet in een vast budget met een jaarlijkse groei van maximaal 2,5 procent. “Dat is altijd het risico met vaste budgetten. Of de premie gaat omhoog, of we verkleinen het pakket, of we gaan weer korten of er ontstaan weer wachtlijsten. Daarom bepaalt dit akkoord dat de betrokken partijen nu toch echt gaan proberen de kosten zo goed mogelijk te beheersen. Er ligt een duidelijke inspanningsverplichting, ook bij de dokters.”

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tijd, klok, wekker

Mensen denken altijd dat je als endodontoloog graag miniatuurbootjes in elkaar zet

IInterview met Sander Loos, endodontoloog in opleiding over het vakgebied, zijn manier van werken en nieuwe ontwikkelingen: een vijl die zichzelf aanpast voor verschillende handelingen.

Sander Loos is endodontoloog in opleiding. Zijn vak is een specialistische tak binnen het tandartsenvakgebied dat zich richt op wortelkanaalbehandelingen waarbij gebruik wordt gemaakt van een operatiemicroscoop. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een operatiemicroscoop, omdat zo de wortelkanalen beter gevonden en behandeld kunnen worden. Veel van zijn patiënten zijn naar hem doorverwezen door een reguliere tandarts vanwege de complexiteit van de operatie. Op dit moment neemt zijn praktijk geen nieuwe patiënten meer aan vanwege de drukte. Zo kan hij zijn werk met zorg en respect voor de patiënt blijven uitvoeren. Samen met een collega en twee tandartsassistenten helpt hij patiënten in Soest en omstreken in Tandartspraktijk Soestdijk.

Met wat voor problemen komen patiënten bij u langs?
Patiënten komen met verschillende problemen bij ons langs. Dat kan een dichtgeslibd wortelkanaal zijn of een reparatie bij een bijhandeling die niet goed is verlopen.

Waarom kan de gewone tandarts niet deze behandeling uitvoeren?
Je ziet toch dat het onderwijs nu wat beperkter is dan vroeger. Ik ben afgestudeerd in 1987, toen was het een stuk breder. Tandartsen opleiding zijn nu veel meer gedifferentieerd met als gevolg dat de reguliere tandarts wel veel kan, maar meestal niet de specialistische kennis in huis heeft. Het vraagt ook veel geduld en niet iedereen heeft daar zin in.

Waarom wilde u endodontoloog worden?
Ik heb twintig jaar lang als algemeen practicus gewerkt en ik merkte dat ik toch wat meer wilde. Ik had behoefte aan meer specialisatie.
Je moet met geduld werken, je kan zo twee uur bezig zijn. Mensen denken altijd dat je als endodontoloog graag miniatuurbootjes in elkaar zet en dat mijn hele huis vol met knutselbootjes staat, maar dat is helemaal niet waar. Ik ben helemaal niet geduldig. En ik hou niet van knutselen maar ik vind het wel leuk om twee uur lang met één patiënt bezig te zijn.

Op uw website staat dat u geen patiënten meer aanneemt vanwege een verhoging van de wachttijd. Heeft u overwogen om te gaan uitbreiden?
Op het moment zijn er ongeveer tachtig endodontologen in Nederland en studeren er jaarlijks 4 endodontologen af. Er is simpelweg niet genoeg personeel om uit te breiden. Onze manier van werken vind ik prettig.
Het is geen fabriek. Je hebt tegenwoordig van die commercieel slim opgezette tandartsfabrieken maar ik ben het daar niet mee eens. Het is en blijft zorg. Het is nu overzichtelijk voor ons.

Heeft de nieuwe richtlijn omtrent spoedgevallen die 1 januari in werking treed nog ingrijpende veranderingen voor uw praktijk?
Nee, om eerlijk te zijn vond ik het nogal een open deur. Bij ons kan je altijd terecht, mocht ik ziek zijn dan neemt mijn collega het over en mochten we allebei ziek zijn dan zijn er nog veertien andere tandartsen in Soest waar we onze patiënten naar kunnen verwijzen. Wij nemen al geen nieuwe patiënten meer aan zodat we in een ontspannen sfeer tandheelkundige hulp kunnen leveren. Daar hebben we geen nieuwe richtlijn voor nodig.

Zijn er interessante veranderingen in u vakgebied?
Op dit moment hebben ze in Israël een vijl ontworpen die zichzelf kan aanpassen waardoor je verschillende handelingen kan doen met één vijl. Deze Self Adjusting File (SAF) kan voor grote veranderingen zorgen maar het is nog wat prematuur om daar over te spreken omdat het nog niet is bewezen.
Daarnaast is er een CBCT scan die driedimensionale foto’s maakt in plaats van de tweedimensionale foto’s die de röntgenscan maakt. Het enige nadeel is dat de operatie met die foto’s wat duurder is voor de patiënt. Maar het maakt het wel een stuk overzichtelijker.

Door: Thomas Schouten

Lees meer over: Endodontie, Opinie, Thema A-Z
Misbruik tandarts-titel

Hoe om te gaan met seksueel misbruikte patiënten

Voor veel slachtoffers van seksueel misbruik is naar de tandarts gaan traumatisch. Zij vermijden tandartsbezoek, hebben vaker last van stress-gerelateerde gebitsproblemen en hebben ernstige angstsymptomen.

Het misbruik is niet alleen traumatisch op het moment dat het plaatsvindt; vaak zijn er ook langdurige ontwrichtende gevolgen voor het slachtoffer. Voor veel slachtoffers is naar de tandarts gaan traumatisch. Zij vermijden tandartsbezoek, hebben problemen met het maken van afspraken of het zich hieraan houden, hebben vaker last van stress-gerelateerde gebitsproblemen en hebben ernstige angstsymptomen als ze bij de tandarts zijn.

Samenhang
Wat is de samenhang tussen deze symptomen van angst voor de tandarts en seksueel misbruik tijdens de kinderjaren?
Er zijn een aantal symbolische parallellen aan te geven:

  • Alleen zijn met iemand (vaak een man) die meer macht heeft dan de patiënt
  • Liggende positie
  • Aangeraakt worden
  • Er worden dingen in de mond gestopt
  • Moeite met slikken en zich gedwongen voelen om te slikken
  • Pijn verwachten of ervaren

Herkennen van seksueel misbruik

In de mond:

  • Bloeduitstortingen in het gehemelte en/of lippen
  • Geen kokhalsreflex of juist een extreem- kokhalsreflex
  • Een duwende tong
  • Een steeds maar onwillekeurig sluitende mond
  • Gezwollen tong
  • Aanwijzingen voor SOA

Persoonlijke omgang
De patiënt kan dichtklappen: lijkt afwezig en in trance en staat niet open voor communicatie. De patiënt kijkt strak voor zich uit, is niet aanspreekbaar en lijkt dan niets te voelen of te horen. Dit noemt men peritraumatische dissociatie, wat toeneemt bij stress. Het kan zelfs zijn dat het tandartsbezoek helemaal wordt vergeten; het wordt niet echt waargenomen dus ook niet onthouden. Er zijn onderzoeksresultaten die vertellen dat 80% van de mensen met een dissociatieve stoornis – net als mensen met een borderline stoornis – een geschiedenis heeft met seksueel en fysiek geweld.

Tips uit de literatuur
Wanneer u weet dat een patiënt het slachtoffer is geweest van seksueel misbruik kunt u als volgt handelen:

  • De patiënt bij een vrouwelijke mondzorger onder behandeling plaatsen. Of altijd een vrouwelijke tandartsassistente in de behandelruimte laten
  • Een eerste afspraak aanbieden, alleen om te praten
  • De stoel rechtop zetten
  • De deur open laten staan
  • Het lichaam van de patiënt niet aanraken
  • Ontspannende muziek aanbieden
  • De patiënt het gevoel geven invloed te hebben op de behandeling
  • Iets aanbieden om het lichaam mee te bedekken (bijvoorbeeld een loodschort)
  • Vertellen wat u gaat doen en hoe het kan gaat voelen, voorspelbaar zijn
  • Een stopsignaal afspreken
  • Hypnose
  • De patiënt een vriend of vriendin laten meenemen
  • Geduld hebben en vriendelijk/begripvol zijn
  • Bemoedigen

De slachtoffers van seksueel misbruik en hun tips en ervaringen

Slachtoffer 1
‘Ik vind de tandarts ook absoluut niet fijn, maar of dat nu met het misbruik zelf te maken heeft weet ik niet precies, volgens mij indirect wel. Ik heb namelijk een overgeeffobie overgehouden aan mijn allereerste vriendje, die mij niet goed behandelde. Hierdoor vind ik de tandarts echt heel eng, omdat ze vaak ver achterin je keel moeten zijn waardoor je kokhalsneigingen krijgt. En daardoor kan ik dus volledig in paniek schieten. De vorige keer moest mijn tandarts een foto maken, deed dat ding achterin m’n keel en duwde nog door ook. Pas toen ik hem in een reflex een klap gaf en dat ding uit m’n mond rukte, kreeg hij door dat het even niet goed met me ging. Hij pakte een iets kleinere plaat voor het maken van de foto. Dit was ook geen succes, maar het lukte iets beter waardoor de foto wel gemaakt kon worden.
Dit is waar ik tegenaan loop als ik naar de tandarts moet. Iedere keer ben ik dan ook weer bang en zenuwachtig als ik erheen moet. Maar ik ga wel, want ik vind m’n tanden toch te belangrijk.’

Slachtoffer 2
‘Wat ik vanuit mijn misbruikverleden heel vervelend vind, is dat die stoel tegenwoordig zo laag staat waardoor je benen bijna hoger zitten dan je hoofd. Je bent dan zo hulpeloos. Ik voel me dan onveilig. Gelukkig is mijn tandarts erg aardig en blijft hij in de buurt van mijn gezicht. Ik vind het namelijk heel eng als mensen over me heen hangen.
Zicht op een vrije uitgang is iets waarvan ik denk dat medici het wel weten, omdat het in mijn ervaring altijd goed geregeld is. Dus niet de tandarts of de assistente die de weg naar de deur verspert. Ik moet niet het gevoel hebben dat ik me langs iemand moet wringen op weg naar de uitgang.’

Slachtoffer 3
‘Vertel wat je gaat doen en hoe je het doet. En als de patiënt nee zegt of je vraagt te stoppen, doe dit dan ook. Natuurlijk moet je een behandeling soms toch echt gewoon doen, maar bespreek dit dan, leg uit waarom het nodig is. Mijn tandarts is een keer doorgegaan terwijl ik hem zei te stoppen en dat voelt niet fijn. Ik ga hierom ook bij hem weg. En wat ik een tijdje vervelend heb gevonden is de stoel. Bij mijn eigen tandarts lig je vrij ver achterover (bijna het gevoel dat je hoofd een stuk lager hangt dan je voeten) en dat je niet zomaar weg kunt. Maar dat zal nodig zijn om goed het gebit te kunnen bekijken.’

Slachtoffer 4
‘Mij maakt het niet uit of het een man of vrouw is, het gaat me erom of ik me prettig voel bij de persoon. Ik wil me ook graag ‘vrij’ voelen, veilig voelen. Het idee hebben dat ik weg kan. Daarnaast vind ik het altijd heel erg fijn als een tandarts me precies vertelt wat die gaat doen. Wat mijn tandarts en de assistente soms ook doen, is mijn buik gebruiken als tafeltje. Daar wordt dan een servetje opgelegd, dat wordt gebruikt voor het een of ander. Dat vind ik niet prettig, want mijn buik is voor mij erg kwetsbaar. En helemaal wanneer ik achterovergekanteld in een stoel lig, overgeleverd in een kwetsbare positie. Het gebied rond mijn buik is een erg kwetsbare plek, in de zin van dat ik me niet veilig voel als iets of iemand daar in de buurt komt. Ik raak dan snel in paniek, ook omdat borsten en kruis daar in de buurt zitten.’

Bronnen:
Sidran Traumatic Stress Foundation
Hays, K.F., & Stanley, S.F. (1996). The impact of childhood sexual abuse on womens dental experiences. Journal of Child Sexual Abuse 5, 65-74
Tandarts en psychotrauma – Mw. Drs. Thiel Presentatie voor Studieclub Rotterdamse Tandartsen
“Lastige” patiënten in de tandartspraktijk , Prof. Ad de Jongh, blz 48

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
beperking

Vergoeding basisverzekering niet-tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperking

Bij welke niet- tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperkingen krijgt de patiënt een vergoeding uit de basisverzekering?

Bijzondere toepassing van normale tandheelkunde
Bij tandheelkundige hulp aan patiënten met een niet-tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperking gaat het veelal om bijzondere toepassingsvormen van het uitoefenen van de normale tandheelkunde. Daarbij dient u te denken aan gedragswetenschappelijke begeleiding of het toedienen van sedatie in de vorm van medicamenteuze-, intraveneuze-, inhalatie- of narcose toediening.

De bijzondere hulp betekent in deze gevallen het verlenen van de normale tandheelkunde onder bijzondere omstandigheden waardoor dit meer tijd en moeite kost. Vaak zal met het oog op de behandeling van deze patiënten ook de deskundigheid van een andere specialist moeten worden ingewonnen.

Gewone hulp niet voldoende
Het hebben van een beperking betekent niet per definitie dat een aanspraak bestaat op Bijzondere Tandheelkunde. Er is pas sprake van Bijzondere Tandheelkunde indien de gewone hulp voor de patiënt niet voldoende is om een tandheelkundige functie te behouden of te verwerven gelijkwaardig aan de functie die hij zou hebben gehad zonder de beperking.

Enkele voorbeelden

Allergie
Bij een verzekerde was sprake van een niet tandheelkundige lichamelijke aandoening: een allergie voor metaal componenten in een frameprothese.
Het standpunt van de betreffende ziektekostenverzekeraar was dat een frameprothese geen verstrekking is en dat in geen enkele vorm ooit zou kunnen zijn.
Het College Van Zorgverzekeringen (CVZ) was in deze casus van mening dat een patiënt op grond van artikel 8 lid 2 RTHZ, thans artikel 2.7, lid 1 sub b Besluit Zorgverzekeringen (Bzv), aanspraak heeft op een gouden frameprothese, omdat het standpunt van de betreffende ziektekostenverzekeraar geen steun vindt in de regelgeving 1).

Syndroom van Sjögren
De rechtbank was van oordeel dat een patiënt met het Syndroom van Sjörgen, een niet-tandheelkundige aandoening, aanspraak heeft op tandheelkundige hulp in de vorm van implantaten met kronen. Motivering: zonder die hulp kan de patiënt geen tandheelkundige functie behouden gelijkwaardig aan die welke de patiënt zou hebben gehad als de aandoening zich niet had voor gedaan.
Dat het Syndroom van Sjögren de oorzaak is van de gebitsschade wordt niet erg aannemelijk geacht, maar de rechtbank maakt uit het bepaalde in artikel 8, lid 2 RTHZ, thans artikel 2.7, lid 1 sub b Besluitzorgverzekeringen (Bzv), niet op dat dit oorzakelijk verband tussen de aandoening en de gebitsschade als vereiste is gesteld voor de verstrekking van implantaten 2).

Syndroom van Down
Een niet-tandheelkundige lichamelijke en/of verstandelijke beperking in combinatie met het syndroom van Down stond centraal in een aanvraag voor een brugconstructie ter vervanging van twee ontbrekende elementen in het front, de 21 en 22.

De behandelend tandarts vroeg de brug aan, omdat hij van mening was dat de aangeboren genetische afwijking extra aandacht voor het gebit noodzakelijk maakt en omdat een uitneembare prothetische voorziening een risico van inslikken geeft.

De vraag die hier aan de orde is luidt: ‘of een eenvoudige uitneembare prothetische voorziening is gecontra-ïndiceerd bij het Syndroom van Down?’ De Ziekenfondsraad oordeelde dat een uitneembare voorziening, zoals een frameprothese, met gegoten klammers aan het restgebit vastzit en dus niet als een los plaatje door de mond ‘zwemt’. Zo’n prothese kan door zijn omvang nooit worden ingeslikt, zodat de niet tandheelkundige aandoening van de patiënt, syndroom van Down, niet zodanig ernstig is dat vast brugwerk strikt noodzakelijk is 3).


Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere Tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel. 06- 51332391.

1) Zie: RZA 2002, 187 CVZ 25-10-2002
2) Zie: Uitspraak Rechtbank Maastricht sector bestuursrecht (EK), d.d.: 20—11-2003
3) Zie: Uitspraak Cie van beroepszaken ZFR d.d: 17-03-1999

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tips

Sollicitatietips op een rij

Tips voor een goede sollicitatiebrief

Houd de brief bij één pagina. Hanteer de volgende alinea-indeling:

  • Opening
    Schrijf dat u graag wilt werken als tandarts, mondhygiënist of assistent bij de betreffende organisatie. Vermeld waar u de vacature hebt gevonden.
  • Kern
    Noem alleen relevante opleidingen, ervaringen en motivatie, die passen bij de gestelde eisen. Voldoet u niet aan een bepaalde eis, ga daar dan niet op in. Benoem kort andere, positieve ervaringen en karaktereigenschappen.
  • Afsluiting
    Sluit kort en bondig af: Bijvoorbeeld ’In een persoonlijke gesprek licht ik met plezier mijn cv toe’. Voeg uw naam en adresgegevens toe.

Tips voor een goed cv

Gebruik de volgende indeling:

  • Persoonlijke gegevens
    Naam, adres, telefoonnummers, e-mailadres, burgerlijke staat (samenwonen is een formele status) en geboorteplaats
  • Klein, persoonlijk profiel
    Vertel in één zin of paar woorden wat je de organisatie te bieden hebt
  • Opleidingen
    Laat cijfers achterwege
  • Werkervaring
    Begin met uw huidige werk. Vermeld ook vol- en deeltijdbanen, stages én vrijwilligerswerk. Noem steeds een begin- en een einddatum. Zit er ergens een ‘gat’ tussen, omdat u niet hebt gewerkt? Leg kort uit waarom en noteer wat u in die periode wél deed. Gebruik aandachtstreepjes of opsommingstekens om resultaten, vaardigheden en taken te noemen.
  • Activiteiten en kwalificaties
    Vermeld waar u lid van bent, wat u in de vrije tijd doet. Ook kunt u hier andere zaken kwijt: rijbewijs of computerervaring
  • Referenties
    Vermeld dat referenties op verzoek verkrijgbaar zijn. Doe dat alleen als referenten iets zinnigs over uw functioneren te melden hebben. Vraag deze mensen vooraf toestemming of ze referent willen zijn.

Wat kunt u beter NIET vermelden in brief en cv

  • Uitvoerige gegevens van banen langer dan tien jaar geleden
  • Details van recentere banen
  • Redenen waarom u een vorige baan hebt verlaten
  • Uw huidige salaris en eerder verdiende salarissen
  • Een opsomming van examens waarvoor u bent gezakt
  • Uw nationaliteit
  • Gegevens van referenties

Tien tips voor het sollicitatiegesprek

  • Bedenk vragen
    Zijn er onduidelijkheden over de baan zelf, de verantwoordelijkheden en taken? Het sollicitatiegesprek is het moment voor meer concrete informatie. Stel vragen over de organisatie, de geschiedenis, toekomstplannen en de werktijden.
  • Bedenk antwoorden
    Bereid u voor op vragen van uw toekomstige werkgever. Veel gestelde vragen zijn:
    – Waarom wilt u weg bij uw huidige werkgever? (tip: houd het positief!)
    – Waarom wilt u bij ons werken?
    – Waarom vindt u dat juist u deze baan moet krijgen?
    – Wat zijn uw twee beste en slechtste eigenschappen?
  • Oefen het gesprek
    Oefen aan de hand van bovenstaande vragen met iemand die je vertrouwt.
  • Kom op tijd
    Plan van tevoren de route. Vertrek eerder dan u normaal zou doen.
  • Houd naam en telefoonnummer contactpersoon bij de hand
    Zodat u hem of haar bij vertraging tijdig op de hoogte kunt stellen.
  • Neem altijd uw eigen cv mee
    Vaak is dit een leidraad voor het gesprek.
  • De eerste indruk telt
    Let daarom niet alleen op uw kleding of sierraden. Maar ook op hoe u mensen begroet, hoe u erbij zit, welke gebaren u maakt en wat de uitdrukking van uwe gezicht is tijdens het gesprek.
  • De procedure
    Vraag zonodig aan het eind van het gesprek hoe de verdere procedure is.
  • Schrijf thuis direct op hoe het ging
    De namen van de mensen die u gesproken hebt en hun functies. Wat ging er goed en wat kon beter. Als u door bent naar een tweede gesprek, weet u op welke punten u nog iets moet voorbereiden.
  • Het tweede gesprek
    In een volgend gesprek gaat uw toekomstig werkgever dieper in op bepaalde zaken. Of wordt er gedetailleerder gesproken over onderwerpen die met uw nieuwe baan te maken hebben. Ook kan er iemand anders, een toekomstige collega, bij het gesprek aanwezig is.
  • Hoe houd u paniek in de hand
    – Ga pas zitten als je een plaats aangeboden krijgt
    – Accepteer gerust een kopje koffie of thee, ook als u het niet op krijgt
    – Ga rechtop of licht voorovergebogen zitten met uw handen boven tafel
    – Ontspan, het gesprek verloopt beter als je jezelf bent
    – Houd uw antwoorden kort
    – Kijk de ander af en toe recht aan, dan maakt u een eerlijke(r) indruk
    – Neem de tijd om op adem te komen of wat te drinken
    – Vraag eventueel aan het begin naar het verloop van het gesprek

Bron:
Nursing

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Tandartsen

73 – jarige tandarts werkt nog elke dag van 5 tot 22 uur

We gaan straks allemaal langer doorwerken. Tot welke leeftijd en met welke werktijden blijft het werk plezierig en verantwoord? Een artikel uit het Belgische Nieuwsblad over een actieve 73-jarige tandarts.

73 jaar is hij, maar nog altijd is Bernard actief als tandarts. Hyperactief, zelfs: zijn eerste patiënt komt om 5 uur ‘sochtends, de laatste afspraak ligt rond 21.30 uur. Elke dag. Aan stoppen denkt hij nog niet. Integendeel: hij kocht twee jaar geleden nog splinternieuw materiaal. ‘Ik heb het beroep zien veranderen. Het gebeurt nu dat ik een week geen tand moet trekken.’
Op de vloer van de tandartspraktijk geen kille tegels of laminaat, maar stevig vasttapijt in een vaalgrijze kleur. Ook op de muren. De geur van oude meubelen verdrijft de typische tandartsengeur van ontsmettingsmiddel. Tegen de ene wand een kast met oude encyclopedieën en atlassen, aan de overkant een tv ‘om de patiënten af te leiden als ze zenuwachtig zijn’. Her en der staan allerlei prullaria als stille getuigen van de decennia dat Bernard er al als tandarts werkt.

Alleen het materiaal, dat is nieuw. ‘Twee jaar geleden aangekocht en voor de belastingen op tien jaar afgeschreven, dus ik moet nog minstens acht jaar werken’, grapt Bernard. Veel kans dat hij de oudste tandarts van het land is. En anders is hij wel de actiefste van zijn generatie. De man zou al jaren met pensioen kunnen zijn.

Gewetensonderzoek
‘Ik doe soms ’s avonds een gewetensonderzoek. Of ik door de vermoeidheid geen foutjes heb gemaakt, of ik hier en daar niets had kunnen verbeteren. Maar waarom zou ik met pensioen gaan? Ik kan iets kopen in Tenerife en een mooi bruin kleurtje krijgen, maar dat zou ik snel moe worden. Ik ben vergroeid met mijn personeel. En met mijn patiënten. Want waar moeten die dan naartoe? Ik kan toch moeilijk tegen zo’n madammeke zeggen dat ze maar op zoek moet gaan naar een andere tandarts?’

Druk, druk, druk
Mijn menskes, noemt hij zijn patiënten. ‘Ik beleef veel plezier aan mijn mensen. Er zijn er die al sinds het begin bij mij komen. Ze vertellen me dan over hun overleden man, die ik ook nog gekend heb. Alles bij elkaar heb ik zo’n 300.000 consultaties gedaan. Mijn allereerste patiënte, Pascale, is onlangs overleden. Ze was zwanger van haar eerste kind toen ze hier over voor het eerst kwam. Nu zijn de achterkleinkinderen patiënten van mij.’

Dagindeling
Maar Bernard heeft niet alleen oude patiënten: hij zit met een bloeiende praktijk. Hij bladert door zijn map en toont naar een reeks mappen uit zijn archief. Elke pagina staat vol met afspraken. De eerste om 5 uur ’s morgens, de laatste om 21.30 uur. ‘Ik sta op om 4 uur en kom dan even controleren of alles nog werkt’, zegt de tandarts. ‘Dan kruip ik terug in mijn bed tot 5 uur. ’s Ochtends zijn er zes patiënten, om 7.30 uur plan ik een patiënt met een moeilijk probleem, dat wat langer kan duren.’

In de voormiddag neemt Bernard vrij. ‘Ik eet mijn boterhammen, lees mijn krant en kruip weer in mijn bed. Eigenlijk leef ik twee keer per dag.’ Nadien werkt hij onafgebroken door tussen 12.30 en 22 uur. ‘Als ik terug naar boven ga, eet ik en drink ik een glaasje wijn of een Duveltje. Als ik wat in de wind ben, gaat het slapen gemakkelijk.’ (lacht)

‘Als ik vertraging oploop, wordt het natuurlijk nog later. Het gebeurt vaak dat een patiënt op de stoel zegt van snel nog even dit en daar heb ik ook nog iets. Als je daarin meegaat, moet de volgende patiënt wachten. En omdat die heeft moeten wachten, vindt die ook dat hij meer tijd moet krijgen. Na vijftig jaar ken ik de trucjes van de patiënten wel. Ik vraag de laatsten altijd om een krantje mee te brengen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik goeiemorgen tegen hen kan zeggen. Maar zelfs als ik tot na middernacht doorwerk, moet ik er de volgende ochtend alweer vroeg uit.’

En dat op zijn 73ste. ‘Je denkt toch niet dat ik al vanaf het begin om 5 uur begon. Ik begon op een normaal uur, maar ik kon het niet volgen. Dus moest ik steeds vroeger beginnen om al mijn patiënten te kunnen zien. En nu is dat een ritme geworden.’

Bijscholen
‘Op conferenties voel ik soms een koude blik in mijn rug: Wat komt die oude mens hier nog doen. Maar zolang ik blijf werken, moet ik me bijscholen.’

Of het beroep niet veranderd is, in al die jaren? ‘Ik stond in het begin nog recht. Nu is het een zittend beroep geworden. Maar het waren niet de middeleeuwen: we moesten de patiënten niet zat voeren voor we een tand trokken, we konden toen ook al verdoven. (lacht) De boortechnieken zijn volkomen omgegooid, de zwarte amalgaamvullingen zijn uit de mode geraakt. Het is ook veel meer conserverend geworden. Het gebeurt nu dat ik een week geen tand moet trekken. En ik heb bij kinderen nog tanden rechtgezet, nu is dat het werk van specialisten. Maar ook nu nog zie ik mensen met gaten in hun mond, waardoor ik mijn bedenkingen heb over de tandarts bij wie ze zijn geweest. Maar het gaat me niet aan, iedereen moet voor zijn eigen drempel vegen.’

Vooral bruggen
‘Ik doe vooral bruggen, omdat ik veel oudere patiënten heb. Ze hebben een gehavend of ontbrekend gebit, maar ze komen naar mij omdat ze graag nog één keer een dikke biefstuk zouden eten. Mijn buren aan de andere kant zijn tandtechnici, die voor mij de bruggen maken. Daardoor is het goedkoper. Ik reken een bescheiden honorarium aan, want voor de centjes moet ik het al lang niet meer doen.’

Opvolgers
Nochtans heeft Bernard twee opvolgers: zijn zonen zijn allebei tandarts geworden en hebben een praktijk naast die van hun vader. ‘We doen elkaar geen concurrentie aan, hoor. Mijn zoon is mijn tandarts, en die van mijn broers en mijn zussen. Want mensen die te dicht bij je staan, verzorg je best niet zelf. Met vrienden, kennissen en rossen hebt ge miserie. Alles met ros haar, dan moet je opletten.’ (lacht)

Bernard neemt ons mee naar de praktijkruimte van zijn zoon. ‘Kijk: het is hypermodern. Mijn kabinet is een beetje oud, ik weet dat wel. Sommige mensen willen iets heel moderns bij de tandarts, met al die witte dingen. Ik hou het liever wat intiemer, met hier en daar een bloemstuk. Sommigen vinden dat gezellig, anderen niet.’

Om het verschil duidelijk te maken, wijst hij naar de affiche van een bikinimodel in de werkkamer van zijn zoon. ‘Zulke dingen ga ik niet in mijn praktijk hangen, hoor. Je ziet haar tanden niet.’ (lacht) Maar Bernard heeft niet te klagen over het vrouwelijk schoon in zijn praktijk. Eerst was zijn echtgenote zijn assistente, maar die geniet nu van haar pensioen. ‘Elke dag gaat ze uit eten, telkens met een andere vriendin. Allez, vriendin, dat hoop ik toch.’

Nu heeft hij een nieuwe assistente. ‘Een ex-airhostess. Een hele schone, ze heeft echt veel charme. Zij verzorgt het gepalaver met de patiënten, ik verzorg hun tanden. Vaak staat mijn handtekening ondersteboven op de doktersbriefjes, omdat ze het me snel onder de neus duwt.’

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
onderzoek - vergrootglas

NPCF wil onderzoek naar onafhankelijke vergelijkingssites voor zorgverzekeringen

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoek doet naar de onafhankelijkheid van vergelijkingssites voor (zorg-)verzekeringen. De patiëntenfederatie wil weten in hoeverre de informatie van deze websites misleidend is.

In december maakte de NOS bekend dat zorgverzekeraars Achmea, Menzis en CZ stellen dat de verzekeringsvergelijkingssite Independer.nl niet onafhankelijk is. Ze zeggen dat verzekeraars die Independer geen provisie betalen, anders worden behandeld dan de verzekeraars die wel provisie betalen. De NPCF heeft inmiddels bij de unit Markttoezicht van de NZa het verzoek gedaan om deze signalen mee te nemen in de jaarlijkse marktscan.

Vergelijkingssites zoals Independer hebben een commerciële samenwerking met een aantal verzekeraars. Deze verzekeraars betalen per nieuwe verzekerde een provisie aan de vergelijkingssites. Het vermoeden bestaat dat producten van verzekeraars die geen contract hebben, anders of minder vaak verschijnen in de suggesties voor ‘beste deals’. Independer toont naast zo’n top-3 ook een complete lijst van verzekeringen. De sitebezoeker ziet dat daarin soms verzekeringen beter scoren dan de top-3, maar dat die toch niet in de top-3 van beste deals belanden.

De NPCF wil dat de NZa onderzoekt in hoeverre deze manier van informeren misleidend is. De NPCF wil voorkomen dat sites die zich presenteren als onafhankelijk, andere informatie geven dan vergelijkingssites die geen commerciële samenwerking hebben met zorgverzekeraars.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
inplannen

Tandartsen passen titelvermelding aan

Alle tandartsen die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) begin november aanschreven om te stoppen zich ten onrechte orthodontist te noemen, hebben hun communicatie-uitingen aangepast. Voor alle vijftien tandartsen is het onderzoek afgerond, zij voldoen nu aan de regels.

De NZa en IGZ verzochten begin november vijftien tandartsen die in het register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG-register) als tandarts staan ingeschreven, maar zich bekend maken als orthodontist om hun communicatie-uitingen aan te passen. Uit de controle die nu is uitgevoerd, blijkt dat alle aangeschreven tandartsen zich nu op de juiste manier bekend maken.

De afgelopen jaren had een aanzienlijke hoeveelheid orthodontisten zich uit het BIG-register laten schrappen en zich ingeschreven als tandarts. Daarbij heeft een aantal hun communicatie-uitingen niet voldoende aangepast. Dat is in strijd met de Wet marktordening gezondheidszorg en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tijd - geld

Verlaging orthodontietarieven uitgesteld

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zal de tarieven voor orthodontie pas in de loop van 2011 verlagen. De reden hiervoor is dat dan gelijke tarieven voor beugelbehandelingen bij tandartsen en orthodontisten kunnen worden ingevoerd. De tarieven bij orthodontisten kunnen nu al verlaagd worden, maar als de tandartstarieven niet volgen, is de verwachting dat veel orthodontisten zich uitschrijven. Als tandarts kunnen zij hogere tarieven rekenen. De consument zou dan gemiddeld juist méér gaan betalen voor een beugel. Daarnaast bestaat het risico dat de complexe orthodontiezorg in gevaar komt. In de loop van 2011 worden gelijke tarieven ingevoerd en kunnen ook de tarieven orthodontie omlaag.

Toegankelijkhied van zorg
De NZa had de tarieven voor orthodontie door tandartsen (D-tarieven) en orthodontisten (O-tarieven) al in januari 2011 op een gelijk niveau willen brengen. Om dit zorgvuldig te doen, kijkt de NZa bijvoorbeeld of de toegankelijkheid van zorg voor de consument in gevaar komt. Hiervoor zijn door een gerechterlijke procedure nog onvoldoende gegevens beschikbaar. De komende maanden worden de gegevens aangevuld en het onderzoek afgerond.

De NZa concludeerde in juli 2010 na onderzoek dat de orthodontietarieven bij orthodontisten 34% lager konden. Als nu al de orthodontietarieven worden verlaagd, zal het verschil in tarief tussen een beugelbehandeling bij een tandarts en orthodontist veel groter worden dan het huidige verschil van gemiddeld 2,25%. Het verschil in tarief zou kunnen oplopen tot 36%. De kans dat orthodontisten zich door dit verschil in tarief gaan uitschrijven en als tandarts gaan declareren, is erg groot. De consument zou dan niet minder, maar juist meer gaan betalen voor een beugel in 2011.

Complexe orthodontische zorg
Ook kan dan complexe orthodontiezorg, bijvoorbeeld voor patiënten met schisis, in gevaar komen omdat tandartsen deze behandelingen niet mogen declareren. De NZa wil dat er voldoende zorg beschikbaar blijft voor deze speciale patiëntengroep en heeft een afweging gemaakt tussen de betaalbaarheid en toegankelijkheid van orthodontische zorg. Besloten is dan ook om de verlaging van het tarief voor orthodontisten, het O-tarief, uit te stellen. Op die manier kan de NZa in de loop van 2011 op hetzelfde moment de tarieven die tandartsen mogen declareren voor orthodontische zorg, de D-tarieven, gelijk trekken met de O-tarieven.

Uitschrijven
Orthodontisten mogen zich uitschrijven en kunnen dan als tandarts declareren. Wat niet mag, is dat voormalig orthodontisten die zich hebben laten uitschrijven toch de titel orthodontist blijven voeren. Hiertegen is de NZa de afgelopen maanden samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg opgetreden.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
fuseren - deal

Aankoop verzorgingstak Sara Lee met Prodent en Zendium door Unilever rond

Unilever heeft bekend gemaakt dat vandaag de aankoop van de verzorgingsdivisie van Sara Lee definitief is afgerond. De afdeling is gekocht voor een bedrag van 1,2 miljard. Wel is het concern door de Europese Mededingingsautoriteit verplicht het merk Sanex door te verkopen.

Met de koop versterkt Unilever haar positie op het gebied van persoonlijke verzorging, onder andere door de toevoeging van merken als Neutral en Zwitsal. Wat betreft wasmiddelen krijgt Unilever het merk Biotex in handen en Prodent en Zendium in de categorie mondverzorging.

Bron:
Levensmiddelenkrant

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z