online - communicatie

ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders

ONVZ Zorgverzekeraar introduceert vanaf deze week een online tool met kwaliteitsinformatie van zorgaanbieders. De informatie wordt verkregen op basis van onafhankelijke en openbare bronnen. Consumenten kunnen zo bijvoorbeeld zelf nagaan welke kliniek in hun regio zit, waar de kortste wachttijd geldt en hoe deze zorginstellingen worden beoordeeld. De website met kwaliteitsinformatie is te vinden op www.onvz.nl en voor iedereen toegankelijk.

Consument wil zelf kiezen
De online tool is ontwikkeld door MediQuest, een bedrijf gespecialiseerd in de analyse van kwaliteitsgegevens van zorgverleners. De onafhankelijke informatie op deze website komt vanuit de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het overheidsprogramma Zichtbare Zorg en publieke informatie van de zorgverleners. Uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van ONVZ, onder ruim 500 consumenten blijkt dat ruim dertig procent van de consumenten zelf wil kiezen welke arts of zorginstelling hen behandelt. Met deze website speelt ONVZ in op deze ontwikkeling.

Vergelijking niet op basis van vergoedingen
ONVZ laat binnen deze website bewust geen vergoedingen van de behandeling zien, zodat de consument alleen maar op basis van kwaliteit de instelling kan kiezen. Erno Kleijnenberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van ONVZ: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat de consument zelf kan kiezen welke zorg het beste bij hem of haar past. Deze keuze kan ons inziens alleen maar goed gemaakt worden op basis van kwaliteit en betrouwbare, onafhankelijke informatie. In MediQuest hebben we een partner gevonden die ons daar goed bij helpt.’ De online tool geeft ook inzicht in de informatie achter de scores, bijvoorbeeld het percentage geslaagde behandelingen, complicaties en het aantal operaties.

Patiëntenverenigingen en consumentenplatforms
De online tool verwijst daarbij ook door naar websites van patiëntenverenigingen en consumentenplatforms. Kleijnenberg: ’Op die manier kan de consument een zo volledig mogelijk en onafhankelijk beeld krijgen om een optimale keuze te maken. Of om verder in gesprek te gaan met de behandelend arts. Daarnaast kunnen verzekerden met eventuele vragen over de kwaliteitsinformatie met onze ZorgConsulenten contact opnemen.’ De kwaliteitsinformatie op de website wordt constant bijgewerkt. Op dit moment is er informatie beschikbaar over ziekenhuizen en GGZ-instellingen. Vanaf medio 2011 breidt ONVZ de tool uit met andere zorgsoorten.
ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders.

Bron:
ONVZ

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
inspectie - vergrootglas

Je kunt niet achter iedere zorgverlener een inspecteur zetten

De Inspectie voor de Gezondheidszorg kan niet iedere zorgverlener controleren. Ze moet het vooral in de gaten hebben als er iets mis dreigt te gaan. De laatste jaren is de inspectie zich hier steeds meer op gaan toeleggen, maar het kan nog steeds beter.

“Je kunt niet achter iedere zorgverlener een inspecteur zetten”, stelt NIVEL-programmaleider, prof. Roland Friele. Terwijl er honderdduizenden mensen in de zorg werken is de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een relatief kleine organisatie. De inspectie kan niet controleren of iedere zorgverlener zijn werk goed doet. Tegelijkertijd wil ze voorkomen dat ze pas uitrukt als het al is misgegaan. Daarom kijkt de inspectie vooral daar waar het risico het grootst is. Ze noemt dit ‘gefaseerd toezicht’. Dankzij deze vorm van toezicht heeft de inspectie beter in de gaten wat er speelt in de gezondheidszorg en kan ze ook beter verantwoorden hoe ze toezicht houdt. Maar, het kan nog steeds beter, zo blijkt uit een evaluatie die de inspectie heeft laten uitvoeren door het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Friele: “De inspectie kiest voor controle op de grootste risico’s. Die kunnen in personen zitten, maar ook in organisaties. Hoe je op tijd achter die risico’s komt, is nog een bijzonder lastige zaak. De instrumenten hiervoor blijken nog onvoldoende ontwikkeld.”

Geen alwetende inspectie
“Zorgverleners zijn allereerst zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun zorg en zetten zich daar over het algemeen keihard voor in. We moeten dan ook niet willen dat de inspectie alles weet”, verduidelijkt Friele. “De inspectie heeft een bewakende functie. De inspectie is ervoor om daar waar het niet goed dreigt te gaan handelend op te treden. Daar is ze een eind in gekomen, maar ze is er nog niet. Toen de inspectie begon met het ontwikkelen van het gefaseerde toezicht, werkte zij in de ene regio totaal anders dan in de andere, in het ene ziekenhuis anders dan in het andere. De inspectie werkt nu in heel het land op dezelfde manier, zorgverleners weten daardoor waar ze aan toe zijn. Er is inmiddels veel verbeterd.”

Kwaliteitssysteem
Vanwege de eigen verantwoordelijkheid van zorgverleners en zorginstellingen zoals ziekenhuizen, zou de inspectie zich meer moeten richten op de vraag hoe de bestuurders zorgen voor een veilige en kwalitatief goede zorg in hun instelling en op de vraag of dit toereikend is. Voldoet het systeem om de kwaliteit te bewaken? Is het erop gericht risico’s te voorkomen en daar goed op te reageren? Friele: “Op de risico’s van samenwerken is nog te weinig zicht. Daarnaast werkt deze vorm van toezicht niet bij individuele beroepsbeoefenaren, zoals huisartsen. Daarvoor moet de inspectie nog andere methoden ontwikkelen. Die zijn tot op heden nog niet zo uit de verf gekomen.”

Bron:
Nivel

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
verzekering

Vergoeding basisverzekering bij tandheelkundige afwijkingen

Bij welke ernstige aangeboren of ontstane tandheelkundige afwijkingen krijgt de patiënt een vergoeding uit de basisverzekering?

De patiënt krijgt vergoeding bij uit de basisverzekering – Bijzondere Tandheelkunde – bij de volgende afwijkingen:

1. Oligodontie waarbij het aantal en de locatie van de niet aangelegde elementen tot gevolg heeft dat er sprake is van ernstige functiestoornissen.

Bij één of een gering aantal niet aangelegde elementen, waarbij de niet aangelegde elementen niet naast elkaar ontbreken kan er geen sprake zijn van een aanspraak op Bijzondere Tandheelkunde. De ernst van de gevolgen van het ontbreken van deze elementen in die situatie valt niet onder de noemer van een zeer ernstige functionele tandheelkundige aandoening
Wanneer er sprake is van 2- of meer niet aangelegde elementen in één kwadrant, exclusief derde molaren, kan er ook sprake zijn van een aanspraak onder de noemer van Bijzondere Tandheelkunde.

2. Amelogenesis imperfecta van zeer ernstige aard dan wel van een omvangrijke glazuur aantasting van niet carieuze aard.

Tenzij de tandboog ernstig is gemutileerd. Deze omschrijving doelt op een in redelijkheid te indiceren doelmatige behandeling, waarbij integraal herstel in redelijkheid is af te wegen op basis van de omstandigheden van het geval.

3. Kaakorthopedische afwijking, maar uitsluitend indien deze – behoudens medische contra indicatie – door middel van een osteotomie gecorrigeerd behoord te worden en daarbij een orthodontische voor- of nabehandeling noodzakelijk is.

Het kan voorkomen dat in een gecombineerde behandeling de ortodontische afwijking van dien aard is dat niet wordt voldaan aan de orthodontische normen om in aanmerking te komen voor een orthodontische behandeling in het kader van Bijzondere Tandheelkunde.

Dan zou de osteotomie ook niet in het kader van Bijzondere Tandheelkunde kunnen worden goedgekeurd, omdat geen zelfstandig doel wordt gediend. Echter indien in die situatie er sprake zou zijn van zeer ernstige CMD-klachten, waarvoor een osteotomie is geïndiceerd en de osteotomie niet uitvoerbaar is zonder een orthodontische voor- of nabehandeling, valt deze gecombineerde behandeling onder Bijzondere Tandheelkunde.

4. Ernstige Cranio-Mandibulaire Disfunctie
Bij behandeling van ernstige CMD-klachten als gevolg van beet- en articulatie stoornissen worden niet de restauraties van gebitselementen betrokken die wegens andere redenen gerestaureerd moeten worden (maatman-beginsel) .

Op grond van de uitvoeringsrichtlijnen komt kroon- en brugwerk als prothetische sluitpost van een CMD-behandeling slechts voor vergoeding in aanmerking in zeer uitzonderlijke situaties op strikte indicatie, indien niet onnodig kostbaar, niet gecompliceerd en niet ondoelmatig.

Bij een gemutileerde dentitie, waarbij gebitselementen verwijderd zijn dan wel zijn gerestaureerd geldt het maatman beginsel niet voor kronen en of het vervaardigen van brugwerk. Om de beet in die situatie te stabiliseren is een opbeet-frame in de regel afdoende. Zo’n frame is bovendien een meer flexibele oplossing, wanneer in de toekomst blijkt dat de beet opnieuw moet worden aangepast.

Wanneer een machtiging wordt verstrekt voor toestemming van een orthodontische behandeling via Bijzondere Tandheelkunde voor ernstige CMD-klachten kan geen aanspraak worden gemaakt op vergoeding via Bijzondere Tandheelkunde voor brugwerk ter vervanging van ontbrekende elementen.

5. Een blijvend dento-alveolair defect door een ongeval, tenzij op het moment van het ongeval naar tandheelkundige opvattingen een onvoldoende tandheelkundige functie aanwezig was of reeds was aangevuld door middel van een partiële prothese of frame prothese. In beginsel moet er sprake zijn van een causaal verband tussen het ongeval en het gevolg daarvan in casu botverlies.

6. Een cheilo- of gnatho- of palato-schisis
Inherent aan deze congenitale afwijking is de mulidisciplinaiare behandeling vanaf de geboorte door vele specialisten.
Deze afwijking kent vele vormen in de ernst van de afwijking. Van belang is te weten dat wanneer de onderkaak anatomisch noch functioneel niet in redelijkheid te betrekken is bij de noodzaak van herstel in de bovenkaak, tandheelkundige verrichtingen in de onderkaak geen onderdeel kunnen zijn van een aanspraak op Bijzondere Tandheelkunde.

7. Een oro-maxillo-fasciaaldefect o.a. bij oncologie, maar uitsluitend indien de toestand van het tand-, kaak- en mondstelsel tot stabilisatie is gekomen.
Vaak is er in deze situatie sprake van zowel inwendig als uitwendig herstel door een reconstructie en wordt de uitvoering per definitie toevertrouwd aan een Centrum Bijzondere Tandheelkunde.

8. Patiënten met een bepaalde stoornis in het bewegingsapparaat, die door middel van met de mond- en kaakstelsel te bedienen apparatuur hun handicap deels kunnen compenseren. In deze categorie speelt de multidisciplinaire benadering een grote rol en vindt de aanvraag voor behoud en aanpassing van het gebit in het kader van de Bijzondere Tandheelkunde vaak plaats in een Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT).


Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel: 06 51332391.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tanden poetsen

Bewezen relatie tussen parodontitis en algehele gezondheid

Recente wetenschappelijke onderzoeken leveren het overtuigende bewijs: er bestaat een belangrijke relatie tussen mondgezondheid en onze algehele gezondheid. Reden voor Philips Sonicare en de NVM om gezamenlijk een symposium te organiseren rondom het thema parodontologie. Dit symposium werd op zaterdag 20 november gehouden.

Vier gerenommeerde experts uit binnen- en buitenland deelden de laatste bevindingen op hun specifieke vakgebied met 350 geboeid luisterende mondhygiënisten.

Diabeten extra gevoelig
Eerste spreker Dhr. Harry Roos benadrukte dat mensen met diabetes mellitus een verlaagde weerstand hebben en daardoor extra gevoelig zijn voor infecties. Dus ook voor parodontitis. Roos is al ruim dertig jaar werkzaam bij farmaceutisch bedrijf sanofi-aventis en heeft daardoor veel kennis en praktische ervaring opgedaan over diabetes. Zijn boodschap naar de mondhygiënisten was dat je met de behandeling van parodontitis tegelijk de HbA1c (hemoglobine van het type A1c) verlaagt, waardoor diabetespatiënten zich beduidend prettiger gaan voelen.

Herkenning osteoporose
Em. Prof. Dr. Coen Netelenbos benadrukte de impact van osteoporose bij met name vrouwen in en na de overgang. Ook belichtte hij de al dan niet negatieve dan wel vermeende effecten van medicatie (biphosfonaten, prednison) en vitaminen (vitamine D en calcium) op bijvoorbeeld het kaakbot. Zijn presentatie deed veel mondhygiënisten beseffen dat zij een belangrijke rol spelen bij het vroegtijdig opsporen van osteoporose (dus nog voordat er botbreuken optreden) tijdens het beoordelen van gebits- en panoramaröntgenfoto’s. Hoe eerder osteoporose herkend wordt, hoe beter, benadrukte hij. Het is namelijk de enige chronische kwaal die in meer dan 50% van de gevallen tot stilstand kan worden gebracht met de juiste medicijnen. Verder roemde Netelenbos de werking van het (nog niet in Nederland verkrijgbare) geneesmiddel PTH, dat botvorming stimuleert en de kans op osteonecrose van de kaak (ONJ) aanzienlijk verkleint.

Systemische risicofactoren
Prof. Dr. Bruno Loos ging in op de invloed van parodontitis op de algehele gezondheid. Hij wees erop dat het van groot belang is dat de mondhygiënist de medische achtergrond kent van haar of zijn patiënt. Parodontale behandeling kan systemische risicofactoren verminderen, aldus Loos, waardoor de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten of een herseninfarct door stolsels in de bloedbaan verkleint. Hij wees onder andere op het belang van spoelen met chloorhexidine voorafgaand aan grote en kleine operaties. Dat zorgt voor een drastische vermindering van het aantal bacteriën in slijmvliezen en speeksel en daarmee van de kans dat bacteriën in de bloedbaan terechtkomen.

Risico’s vroeggeboorte
Hekkensluiter van het symposium was de charismatische Amerikaanse Oraal Bioloog Betsy Reynolds, die zelf ook 20 jaar een praktijk voerde als mondhygiënist. Zij prees het positieve effect van professionele producten als de Philips Sonicare op de mondgezondheid. Reynolds wees op het feit dat vrouwen gedurende hun zwangerschap extra bevattelijk zijn voor gingivitis en parodontitis. Dat veroorzaakt een sterke stijging van prostaglandine, wat tot vroeggeboorte kan leiden, aldus Reynolds. Zij beveelt dan ook sterk aan om zwangere vrouwen tijdens hun zwangerschap twee keer een bezoek aan de mondhygiënist te laten brengen. In aansluiting op wat senior marketing director Erik Hollander al aangaf, benadrukte zij het belang van het feit dat mondhygiënisten in hun praktijk zoveel mensen in hun stoel krijgen. ”Maak eens gebruik van de mogelijkheid om met een glucometer meteen ook even je patiënt op diabetes te testen”, gaf ze haar gehoor mee.

Effectieve producten ontwikkelen
Philips Sonicare stimuleert wetenschappelijk onderzoek op het gebied van mondgezondheid en alles wat daar mee samenhangt. ‘Onze primaire verantwoordelijkheid richting consument is om – in nauwe samenwerking met mondhygiënisten, tandartsen, wetenschappers en gebruikers – effectieve en hoogwaardige producten te ontwikkelen en op de markt te brengen’, aldus Erik Hollander. ‘Door wetenschappelijk onderzoek en vakopleidingen te ondersteunen, krijgen we meer inzicht in het verband tussen gingivitis of parodontitis en de algehele gezondheid van mensen. Die kennis kunnen we toepassen bij het optimaliseren van onze producten om zo het poetsgedrag positief te kunnen beïnvloeden en mondhygiëne te verbeteren.’

Alert op gerelateerde ziekten
‘Om maximaal profijt van onze elektrische tandenborstels te hebben, moet je weten hoe je ze dagelijks het best kunt gebruiken, vervolgt Hollander. ‘In landen waar mondhygiënisten hun patiënten duidelijke poetsinstructies voor onze producten geven, leidt dat tot sterk verbeterde mondhygiëne en patienttevredenheid. Met als eindresultaat een betere algehele gezondheid van de patiënt. Daarom achten wij de hechte samenwerking met mondhygiënisten in een gezamenlijke benadering van de patiënt van groot belang. Omdat zij intensief contact hebben met patiënten met parodontitis, zijn zij bij uitstek de beroepsgroep die moet leren alert te zijn op ziekten die gerelateerd zijn aan deze aandoening, zoals diabetes, osteoporose en hart- en vaatziekten.’

Bron:
NVM najaarscongres – Philips Sonicare

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Parodontologie, Thema A-Z
eten - groenten

Voeding en aften

Aften kunnen worden veroorzaakt door voedselovergevoeligheid en andere factoren zoals stress en bepaalde ziektes. Welke zijn dit en hoe kunnen aften voorkomen worden?

Print de informatie hier uit en geef het mee aan uw patiënten.

Mogelijke voedselovergevoeligheid

  • Koemelk
  • (Oude) kaas
  • Zwitserse kaas
  • Schelpdieren
  • Gerst, tarwe, rogge
  • Vijgen
  • Witbrood
  • Citrusvruchten
  • Conserveringsmiddelen
  • Azo-kleurstoffen
  • (Sterke) Kruiden
  • Noten
  • Chocolade
  • Kauwgom
  • Appels
  • Kiwi, ananas, mango, papaja

Chocolade en noten veroorzaken de meeste voedselovergevoeligheid gepaard met aften.

Andere factoren

  • Stress
  • Trauma
  • Headmatinic deficiëntie (20%)
  • Sodium laurylsulphate / laurethsulfaat (schuimmiddel in tandpasta)
  • Stoppen met roken
  • Ziekte van het maagdarmkanaal (3%)
  • Endocriene factoren
  • Immuundeficiëntie
  • Voedselallergie
  • Drugs
  • Syndroom van Behcet

De meeste mensen met aften zijn echter gewoon gezond.

Aften zijn geassocieerd met anemie (bloedarmoede) en deficiëntie van vitamine B12, foliumzuur en ijzer. 20% van de patiënten met aften hebben een deficiënt. 60% van de mensen met een deficiëntie merkte een verbetering met de juiste supplementen.

Welke onderzoeken?

  • Totaal-bloed analyse
  • Onderzoeken op coeliakie (glutenintolerantie)
    Symptomen:
    – Diarree
    – Obstipatie
    – Groeiachterstand / gewichtsverlies
    – Anemie
    – Osteoporose
    – Lactase deficiëntie
    – Vitaminen- en mineralen deficiënties
    – Vertraagde puberteit
    – Menstruatie en fertiliteitstoornissen
    – Aften
    – Slecht aangelegd glazuur
    – Vermoeidheid
    – Buikklachten

De oplossing
Vitamine B(12) toediening is een simpele, goedkope en risicoarme behandeling die effectief lijkt bij patiënten met aften, ongeacht het niveau van vitamine B12 in het bloed. U kunt ook proberen of u uw patiënt baat heeft bij de tandpasta van Zendium.

Print de informatie hier uit en geef het mee aan uw patiënten.

Bron:
Cursus mondgezondheid en voeding van Louise Witteman

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
samenwerking - handenschudden

Samenwerking tandarts-mondhygiënist kan beter

Verslag van de lezing van de heer Van Hoeve tijdens de Najaarsvergadering van de NVM. Met resultaten van een enquête onder mondhygiënisten over de samenwerking met tandartsen.

De heer Van Hoeve begon met te vertellen dat hij in Arnhem de eerste tandarts was die een mondhygiënist had in zijn praktijk. Ondertussen heeft hij daarnaast in de Praktiijk voor Parodontologie Arnhem met 13 mondhygiënisten heel prettig samengewerkt. Hij vroeg zich wel af wat er beter kon volgens mondhygiënisten. Want zij kijken immers op een andere manier naar de mond dan tandartsen.

Enquête
De heer Van Hoeve nam een enquête af onder mondhygiënisten uit zijn omgeving en via de NVM, die 200 mondhygië isten een enquete gemailed heeft. Op deze vragenlijst reageerden 40 mondhygiënisten. De enquête bestond onder andere uit de volgende vragen:
–  Welke info mist u?
– Krijgt u meer info als u er om vraagt?
– Geeft de tandarts u voldoende steun op behandel-technisch gebied?
– Ervaart u beperkingen bij het uitvoeren van parodontale behandelingen?

50% van de reacties kwam van algemene praktijken, 40% van vrijgevestigde mondhygiëne praktijken en 10% van parodontologiepraktijken.

Beperkingen

De mondhygiënisten voelen meestal geen beperkingen in de behandeltijd en vinden meestal dat ze over voldoende technische vaardigheden beschikken.

  • 65% ervaart dat er te weinig röntgenfoto’s meegegeven worden bij de verwijzing.
  • 50% vindt het ontbreken van de behandelhistorie een groot gemis.
  • 30% van de mondhygiënisten mist gemaakte afspraken met de patiënt.
  • 20% ervaart regelmatig dat er geen diagnose is gesteld / wordt doorgegeven en geen reden van verwijzing wordt gegeven.
  • 15% mist een behandelplan.

Mondhygiënisten ervaren nog meer beperkingen als tandartsen en orthodontisten niet openstaan voor hun benaderingen, behandelingen en suggesties.

Motivatie
Andere vragen gingen over de motivatie van de patiënt. Waardoor wordt dit belemmerd? Hierop werd heel wisselend gereageerd. Zo wordt het onderwerp financiën als een belemmering en beperking ervaren, vooral als de patiënt deze middelen niet (voldoende) heeft. En als een patiënt door de tandarts niet geïnformeerd wordt over zijn parodontitis, is de boodschap van de mondhygiënist een onaangename verrassing. De patiënt twijfelt dan over de juistheid van deze diagnose wat uiteraard niet ten goede komt van de motivatie.

Regelmatig geven tandartsen niet duidelijk de noodzaak van de chirurgie aan en de benodigde nazorg. Als de patiënt niet weet waarom hij zo vaak op recall moet komen, raakt hij snel gedemotiveerd.

Röntgenfoto’s
Het behandelen zonder foto’s is echt een beperking voor de kwaliteit, bleek heel duidelijk uit de enquête. De heer Van de Hoeve is het hier geheel mee eens. Om zijn woorden kracht bij te zetten, presenteerde hij enkele casussen. Zo liet hij zien dat men zich lelijk kan vergissen in de wortellengte en dat wortelpuntontstekingen gemist worden bij het ontbreken van foto’s.
In deze gevallen moet het behandelplan soms drastisch aangepast worden.

Nazorg
Hierna hield de spreker een kort betoog over het belang van parodontale nazorg. Hier wordt namelijk te vaak te min over gedacht. Terwijl dit zo belangrijk is. Als er geen nazorg wordt gegeven, raakt de patiënt vaak na enkele jaren alsnog zijn gebit kwijt. Goed reinigen tijdens een nazorgbehandeling is niet makkelijk, zeker palatinaal niet. Bij de recalls is het van belang de mond goed te reinigen en de patiënt te blijven motiveren om zijn mondhygiëne op niveau te houden.

Als blijkt dat er bij de herbeoordeling nog te veel bloeding is, is Van Hoeve van mening dat er niet meteen gekweekt moet worden. Geef het eerst nog een kans: door de pocketreductie kan de mondhygiënist beter op bepaalde plekken komen en kan door verdere behandeling verbetering optreden. Als het een probleem blijft, adviseert hij in principe chirurgische behandeling. Kweken is volgens hem geïndiceerd als er daarna nog onvoldoende genezing optreedt.
Iedereen kweken is al helemaal niet de bedoeling, want 50% van de A.a .-geïnfecteerden is enkel drager en krijgt nooit parodontitis. Bij LJP hoeft er ook niet gekweekt te worden; 97% van de mensen met LJP, heeft A.a. en heeft dus een combi-kuur nodig. Bij agressieve parodontitis is een kweek geïndiceerd, zodat bij onvoldoende weefselreactie het juiste antibioticum ingezet kan worden.
Niet aansluitende kronen (overcontour), kunnen ook oorzaak zijn van slecht herstel. Overleg dan goed met de tandarts, zo klonk zijn advies.

Stellingen
Als laatste werd er door de congresbezoekers gestemd op een aantal stellingen:

  • 85% vindt dat de mondhygiënist en de tandarts samen een behandelplan moeten maken
  • 70% vindt het onmogelijk zonder röntgenfoto’s een diagnose te stellen en een behandelplan te maken
  • 97% (!) vindt dat nog niet alle tandartsen paro-minded zijn
  • 93% vindt dat de samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist beter kan

De reactie van de spreker hierop was dat er nog heel veel te doen is voor de NVM.

De heer J.P. van Hoeve is tandarts parodontoloog. Van Hoeve werkte geruime tijd in de algemene praktijk waarin nadruk lag op prothetiek en parodontologie. Naast zijn werkzaamheden in de algemene praktijk en vanaf 1987 in de Praktijk voor Prodontologie Arnhem werkte Van Hoeve van 1970 tot 1987 pert-time op de vakgroep Parodontologie in het studentenonderwijs en het PAOT aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ook is Van Hoeve in de loop der jaren bestuurslid geweest van diverse tandheelkundige verenigingen. Sinds 2006 geeft Van Hoeve voornamelijk postacademisch onderwijs en cursussen aan mondhygiënisten en assistenten. Daarnaast is hij als vrijwilliger actief in het trainen van tandartsen in o.a. Nicaragua en Oekraïne.Ook schreef hij het boek ‘Parodontologie in de praktijk’.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
voorbeeldbrief

Standaard rapportagebrief voor tandarts en mondhygiënist

Goede communicatie tussen mondhygiënist en tandarts is belangrijk voor een kwalitatieve en prettige samenwerking. Download hier de format rapportagebrief voor efficiënte communicatie. Of kopieer de onderstaande tekst en maak hiermee uw eigen Word document.

Voor gebruik door tandarts en mondhygiënist
De rapportage brief kan zowel door tandartsen als mondhygiënisten worden gebruikt.
Uit het onderzoek onder mondhygiënisten van de heer Van Hoeve bleek dat de meerderheid van hen behoefte heeft aan meer behandel informatie over hun patiënt. Zie het artikel over het onderzoek van Van Hoeve.

Tekst format rapportagebrief

Datum:

Betreft:

Geachte   ,

Hierbij wil ik u op de hoogte stellen van de behandeling(en) van uw patiënt(e):
De heer/mevrouw:
Geboortedatum:

Anamnese:

Diagnose/prognose:

Etiologie:

Graag uw aandacht voor:

Behandeling heeft bestaan uit:
0 Bleken
0 Gebitsreiniging onder/zonder anesthesie
0 Initiële behandeling onder/zonder anesthesie
0 Instructie(s):
0 Behandeling van parodontaal abces tpv:
0 Restauraties d.m.v. plastische materialen onder/zonder anesthesie tpv :
0 Recall
0 Polijsten van restauraties tpv:
0 Sealen tpv:
0 Fluorideapplicatie
0 Behandeling gevoelige tandhalzen

Plan:

Voor overleg kunt u mij bereiken op het volgende nummer ……………… of per e-mail ………………….

Met vriendelijke groeten,
………………………………….. , tandarts / mondhygiënist

Download hier de format rapportagebrief

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Voorwaarden

Acceptatievoorwaarden tandartspolis bij helft zorgverzekeraars

Bij aanvullende tandartsverzekeringen is overstappen niet altijd eenvoudig. Van de 30 zorgverzekeraars stelt meer dan de helft bij tandartspolissen voorwaarden aan nieuwe klanten, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten die een andere tandartspolis willen kiezen, worden geadviseerd op tijd de voorwaarden te vergelijken omdat de gemiddelde acceptatietijd 7 dagen is.
De voorwaarden die verzekeraars stellen lopen uiteen. Verzekeraars vragen voor acceptatie regelmatig om een verklaring waarin de tandarts verklaart dat ‘achterstallig onderhoud’ aan het gebit is weggewerkt.

Vragenlijsten
Daarnaast stellen veel verzekeraars vragen over de staat van het gebit zoals ondergane behandelingen en de verwachting voor komende jaren. Een aantal vragenlijsten is zelf in te vullen, soms is het handig dit samen met de tandarts te doen. Acceptatievoorwaarden gelden vooral voor polissen met een hoger verzekerd bedrag en een hogere dekking.

Zorgvergelijker
ASR/de Amersfoortse heeft een ’tandarts optimaal verzekering’ die €1500 per jaar aan kosten dekt en waarvoor eerst 7 vragen beantwoord moeten worden. Verzekeraars Univé, VGZ en Trias stellen 2 vragen. Een enkele verzekeraar – zoals IZA – vraagt voor haar IZA Perfect dekking daarnaast om een zogeheten bite-wingfoto die in de afgelopen 3 jaar is gemaakt. In de Zorgvergelijker van de Consumentenbond staat welke verzekeraars acceptatievoorwaarden stellen. Het volledige artikel is te lezen in de Gezondgids van december 2010.

Bron:
Consumentenbond

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Nummer 1 - prijs

CZdirect wint eerste prijs voor Beste Keuze Zorgverzekering 2011

De zorgverzekering van CZdirect is volgens bezoekers van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl de beste keuze voor 2011. Het internetlabel van zorgverzekeraar CZ wint daarom de Gouden Award voor Beste Keuze Zorgverzekering. OHRA Compact en VGZ ontvangen respectievelijk de Zilveren en Bronzen Award.

Top 10 zorgverzekeraars
“De Verzekeringssite.nl Award voor Beste Keuze Zorgverzekering is een echte publieksprijs. Tijdens het vergelijken, let men niet alleen op de premie. Ook de voorwaarden en de kwaliteit van de dienstverlening vinden Nederlanders belangrijk. De meest gekozen zorgverzekeraars scoren op al deze punten goed. CZdirect steekt wat betreft prijs-kwaliteit met kop en schouders boven de rest uit. Voor een derde van onze bezoekers is deze zorgverzekering dan ook de beste keuze voor 2011”, aldus Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl. Op basis van ruim een miljoen vergelijkingen is dit de top 10.

1. CZdirect (31,6%)
2. Ohra Compact (9,7%)
3. VGZ (9,3%)
4. De Friesland (9,1%)
5. OHRA (7,9%)
6. Delta Lloyd (7,3%)
7. Univé (5,7%)
8. AnderZorg (5,4%)
9. CZ (2,9%)
10. Agis (2,5%)

Reacties winnaars Verzekeringssite.nl Award
Jeroen Kuijlen, commercieel directeur bij CZdirect, is “bijzonder trots op het winnen van deze mooie publieksprijs”. “Voor alle collega’s van CZ is dit weer een geweldige opsteker: net als vorig jaar de eerste plaats met CZdirect, en wederom met een onoverbrugbare voorsprong op de concurrentie” vult Jeroen Kuijlen uitdagend aan. “CZdirect is een nog relatief nieuw aanbod van CZ en dat maakt deze erkenning extra speciaal. Geen eendagsvlieg maar wel met CZ kwaliteit; betrouwbaar, gemakkelijk en betaalbaar!”

Fleur Dujardin, commercieel directeur van OHRA reageert verheugd op het winnen van de Zilveren Verzekeringssiteaward: “Uit het winnen van deze award blijkt duidelijk de waardering die de klant voor OHRA heeft. Daar zijn we heel blij mee, omdat de klant bij ons centraal staat. Voor de 2e keer dit jaar uit zich die klantwaardering in het winnen van een prijs.

VGZ reageert blij verrast met de bronzen Verzekeringssite.nl Award. “Het geeft aan dat we op de goede weg zijn, het is altijd fijn om te horen dat klanten onze kwaliteit en producten waarderen”, aldus Ad van Wijlen, directeur Commercie Zorgverzekeraar VGZ.

Meer mensen vergelijken zorgverzekering
Via de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl kunnen consumenten alle zorgverzekeringen voor 2011 met elkaar vergelijken op premie, dekking en service. Door de forse premiestijging vergelijken meer mensen hun zorgverzekering dan voorgaande jaren. Sinds begin november zijn er al ruim één miljoen vergelijkingen gemaakt. Dat is een stijging van 125 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009.

Bron:
Gezonderworden.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tandenborstel

Chinese zoo maakt speciale tandenborstel voor nijlpaarden

In een Chinese dierentuin is een tandenborstel van maar liefst 1,20 meter lang in gebruik genomen. Die dient om de metersgrote bekken van de nijlpaarden af en toe eens goed te schrobben.

De tanden van een nijlpaard poetsen, heeft weinig zin vermits de dieren gewoonlijk enkel gras eten. De groene sprietjes blijven niet tussen de tanden steken.

In de bewuste zoo zijn de dieren echter op een speciaal dieet van groenten en fruit gezet. “Die resten blijven wel makkelijk tussen hun tanden plakken”, aldus een medewerker.”

Bron:
HBVL.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
gaatjes vullen

Gaatje in slagtand van olifant gevuld

In India heeft een groep tandartsen een wel heel bijzondere patiënt behandeld. Devidasan, een 27-jarige olifant, kwam op consultatie met een gebarsten slagtand. Het ‘gaatje’ in zijn tand was 4 centimeter diep en 50 centimeter lang.
De tandartsen pasten dezelfde technieken toe als op een menselijk gebit. Om de barst in slagtand te vullen hadden ze wel 47 tubes speciale hars nodig.

Een van de artsen vertelde aan de BBC dat hij de operatie als een uitdaging zag: ‘We moesten op zoek naar aangepast gereedschap en konden ook geen scan nemen van de tand. Daarvoor was hij simpelweg te groot’.

De ingreep was volgens de tandartsen absoluut nodig omdat zich anders vuil kon ophopen in de barst. Een ontsteking had zelfs dodelijk kunnen zijn voor de olifant. Het dier werd niet verdoofd tijdens de ingreep en werkte naar verluidt zelfs goed mee.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
berekenen - premie

Nederlander vreest financiële problemen door zorgpremie

Kwart Nederlanders komt in financiële problemen door stijging zorgpremie
Ruim helft bespaart op boodschappen; een derde gaat minder vaak uit eten; 20% schrapt vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt in de financiële problemen te komen wanneer de zorgpremie het komende jaar met gemiddeld iets meer dan negen procent stijgt. Dat blijkt uit de HealthTracker© van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders. Bijna negen op de tien Nederlanders noemt de gemiddelde toename van ongeveer €104,- per jaar een forse stijging. Slechts een relatief klein deel (16%) verwacht in het geheel geen gevolgen te gaan ondervinden van de stijgende zorgpremie.

Maatregelen
De ondervraagde Nederlanders geven aan kostenbesparende en inkomensverhogende maatregelen te moeten treffen als gevolg van de verhoogde premies. De top 5 financiële maatregelen is:

1. Besparen op dagelijkse boodschappen (56,0%)

2. Minder luxe producten kopen (45,2%)

3. Minder vaak uit eten (29,1%)

4. Schrappen korte vakantie (19,7%)

5. Meer gaan werken/parttime dag inleveren (14,2%)

Oneens
Het grootste gedeelte (bijna de helft) is het fundamenteel oneens met de premiestijging, ongeacht mogelijke verbeteringen binnen de gezondheidszorg. Toch zou 38,8% minder problemen met de premiestijging hebben, als de kwaliteit van de zorg toeneemt. De wachtlijsten scoren ook hoog als verbeterpunt ter compensatie van de toekomstige premiestijgingen: 28,9% heeft een mildere houding ten opzichte van de verhoogde premies, als de wachtlijsten minder lang zouden worden. Als de stijgende uitgaven in de gezondheidszorg kunnen worden betaald, heeft een kwart (24,9%) van de ondervraagden er minder moeite mee dat de premies omhoog gaan. Het zelf uitzoeken van het ziekenhuis of specialist wordt door minder Nederlanders als pleister op de financiële wond ervaren (11,2%, resp. 12,8%).

Aanpassen premie en eigen risico
Ruim de helft van de Nederlanders (58,6%) overweegt de zorgpolis aan te passen, door zich voor minder zaken te verzekeren. Die maatregel wordt vaker overwogen door Nederlanders die jonger zijn dan 55 jaar. Tot de kostenbesparende optie van het verhogen van het eigen risico is men wat minder snel bereid. Toch overweegt nog bijna de helft (46,8%) op deze manier op de premie te bezuinigen. Het verhogen van het eigen risico wordt vaker als optie gezien door vrouwen en Nederlanders onder de dertig dan door mannen en de oudere Nederlanders.

Voorlichting
De meeste Nederlanders, ruim de helft, begrijpen waarom de zorgpremie gaat stijgen. Wel vindt een groot deel van de ondervraagden (62,1%) dat verzekeraars meer met hen moeten communiceren over de stijging van de zorgpremie. De snelheid waarmee de zorgverzekeraar contact zoekt met haar cliënten is bijvoorbeeld voor verbetering vatbaar. Zo geeft 58% aan dat hun zorgverzekeraar hen niet tijdig op de hoogte heeft gebracht van de toekomstige stijging van de premie. “Verzekerden hebben behoefte aan vroegtijdige en duidelijke informatie omtrent de stijging van hun persoonlijke zorgpremie”, aldus Frank Peters, managing director bij Porter Novelli. “Verzekeraars zouden deze kans kunnen aangrijpen om de noodzakelijke stijgingen van de premies – waarvan er in de huidige kabinetsperiode meer op komst zijn – duidelijker uit te leggen aan de verzekerden. Verzekeringsmaatschappijen zullen actief moeten investeren in de relatie en dialoog met hun klanten. Hiermee kunnen ze wellicht voorkomen dat cliënten hun zorgpakketten massaal willen aanpassen of op zoek gaan naar alternatieve verzekeraars.”

Bron:
Porter Novelli

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tandarts - tand

Nieuwe vereniging voor assisterenden: NVvTA

Vanaf vandaag bestaat de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundig Assisterenden (NVvTA). De NVvTA heeft als doel het verenigen en ondersteunen van alle tandheelkundig assisterenden zoals tandarts-, preventie-, orthodontie-, en ondersteunende assistenten.

De website NVvTA neemt een centrale rol in binnen de vereniging. Op de website staat onder andere algemene informatie, een overzicht van opleidingsinstituten en een algemene agenda. Leden hebben toegang tot het forum, een vacaturebank, downloads en nog veel meer. Daarnaast ontwikkelt de NVvTA op dit moment een kwaliteitsregister, een nieuwsbrief en een vakblad dat voor alle leden automatisch toegankelijk wordt.

Bron: NVvTA

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z
vaccin - naald

Jaarlijkse griepvaccin werkt niet goed

Het jaarlijkse griepvaccin tegen de wintergriep, dat vier miljoen Nederlanders de afgelopen weken bij hun huisarts hebben gehaald, werkt slecht. RIVM-directeur Roel Couthino geeft dat toe in actualiteitenprogramma Zembla.

Couthino: ‘Je wilt het vaccin gebruiken voor mensen die oud en ongezond zijn. Maar juist bij die groep werkt het vaccin het minst.’ Ook viroloog Ab Osterhaus zegt in het programma dat de werking van het griepvaccin in oude onderzoeken te positief is voorgesteld: ‘In het verleden is nogal wat onderzoek gedaan en dat onderzoek is te optimistisch uitgevallen, dat wil zeggen dat de te voorkomen aantallen sterfgevallen ten gevolge van vaccinatie te hoog werden ingeschat.’

Banden met farmaceutische industrie
Opmerkelijk is volgens Zembla dat griepdeskundigen die de Gezondheidsraad adviseren over het influenzavaccin ook banden hebben met de farmaceutische industrie. Griepdeskundigen weten al langer dat het griepvaccin niet goed werkt, maar dat heeft geen consequenties voor het griepbeleid gehad. Integendeel, het aantal mensen dat in aanmerking komt voor de griepprik werd juist op advies van de Gezondheidsraad uitgebreid. De leeftijdsgrens waarop Nederlanders een gratis griepvaccin halen, werd verlaagd van 65 naar 60 jaar. Nederland heeft met vier miljoen griepvaccinaties per jaar, de hoogste vaccinatiegraad van Europa.

‘De Zembla-aflevering ‘De overbodige griepprik’ werd zaterdag 20 november uitgezonden.

Bron:
Nursing

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
spoedeisende tandzorg

Nieuwe richtlijn spoedgevallendienst tandartsen stelt patiënt centraal

Tandartsen hebben de regels vernieuwd omtrent de organisatie van de spoedgevallendienst waarop mensen buiten werktijden kunnen terugvallen bij pijnklachten. De essentie van de nieuwe richtlijn is dat deze meer geformuleerd is vanuit het patiënten- en consumentenperspectief. Tandartsen hebben zich bij het opstellen van de richtlijn dan ook gebaseerd op de wensen van patiëntenfederatie NPCF.

Patiënt centraal
Zo moet het voor de patiënt altijd duidelijk zijn wie zijn of haar tandarts waarneemt bij afwezigheid en moeten patiënten altijd op begrip kunnen rekenen, ook als hun klachten meevallenen en niet-spoedeisend blijken te zijn. Persoonlijke gevoelens of overwegingen uit concurrentie mogen niet belemmeren dat een tandarts toetreedt tot een spoedgevallendienst. De nieuwe richtlijn die per 1 januari 2011 in werking treedt zal tevens gelden als medisch-tuchtrechtelijke toetsnorm.

“Als patiënt is het al vervelend genoeg om pijn te hebben. Als je dan terecht komt bij de spoedgevallendienst moet dat soepel gaan en geen extra gedoe geven. Onze vernieuwde richtlijn voor spoedgevallen stelt daarom de patiënt centraal. Gelukkig hebben vrijwel alle Nederlandse tandartspraktijken een goede spoedgevallendienst waar je als patiënt terecht kunt. Als tandartsen gaan we extra onze best doen iedereen zo snel mogelijk te helpen en om mensen uit te leggen dat niet iedere vorm van pijn meteen een spoedgeval is”, aldus NMT-voorzitter en tandarts Rob Barnasconi.

Bron:
NMT

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
Gesprek

Medische fouten door slechte communicatie

Gebrekkige communicatie met patiënten en slechte samenwerking tussen zorgverleners zijn volgens patienten de belangrijkste oorzaken van medische fouten. Zorgverleners negeren te vaak de signalen die patiënten geven. Als het dan mis gaat had dat in de ogen van de patiënten bijna altijd voorkomen kunnen worden.

Onvoldoende opvang
Ook worden patiënten na een medisch fout onvoldoende opgevangen. Dit blijkt uit de resultaten van de meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) waar ruim drieduizend mensen aan deelnamen.

Luisteren
Twee van de drie deelnemers aan de meldactie heeft wel eens meegemaakt dat er bijna of echt iets mis ging in de zorg. Het gaat vooral om gebeurtenissen in het ziekenhuis. Bij een kwart van de deelnemers zelfs met permanent lichamelijk letsel als gevolg. Volgens 85% van de 2000 slachtoffers had de gebeurtenis voorkomen kunnen worden. ‘Als ze maar geluisterd hadden’, en ‘Ik had meer op mijn strepen moeten staan,’ zijn de meest gehoorde antwoorden op de vraag hoe het incident voorkomen had kunnen worden.

Signalen
‘De communicatie met patiënten schiet tekort’, zegt Marjolein de Booys, manager Kwaliteit van de NPCF. ‘Artsen en verpleegkundigen luisteren slecht naar patiënten en het gebeurt te vaak dat er niets met hun signalen wordt gedaan. De patiënt is bang dat er iets niet klopt, en de zorgverlener stelt hem uit een soort automatisme gerust. ‘We hebben alles onder controle’ zeggen ze dan. Als zorgverleners dan niet checken of dat ook echt zo is, gaat het fout.’ De NPCF doet een dringend beroep op zorgverleners. ‘Neem de signalen van de patiënt of zijn naasten serieus. Ook al denk je dat alles klopt, check het dan nog een keer.’

Opletten
Zestig procent van de deelnemers vindt dat ze zelf ook moeten opletten dat er geen fouten worden gemaakt. Veel deelnemers melden dat er niks fout ging, juist doordat zij zelf goed hebben opgelet. De Booys: ‘Voor patiënten geldt: vertrouw op je intuïtie, zorg dat de zorgverlener daadwerkelijk nagaat of alles klopt en neem niet te snel genoegen met geruststellingen.’

Opvangen
Twee van de drie mensen die een incident hebben meegemaakt zijn niet goed opgevangen door de zorgverleners. Er vond geen gesprek plaats, laat staan dat er excuses werden aangeboden. ‘Dat is echt zorgelijk’, zegt De Booys. ‘Het is al erg genoeg dat zaken niet goed verlopen, maar mensen kunnen dat over het algemeen nog wel begrijpen. De zorg is mensenwerk. Maar dat er daarna geen gesprek plaatsvindt en artsen en verpleegkundigen geen excuses aanbieden, is kwalijk.’

Bron:
NPCF

Nov 2010

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Medicatie

Meer dan de helft online verkochte medicijnen nep

In deze tijd is het bijna vanzelfsprekend om medicijnen te bestellen via het internet. Pillen voor veel voorkomende klachten zoals slapeloosheid, depressie, erectiestoornissen en om af te vallen worden in Nederland het meeste online besteld.

Volgens recent Brits onderzoek is inmiddels 63% van de aangeboden medicijnen via internet nep. Daarom staat het onderwerp hoog op de politieke agenda.

Het Ministerie van VWS heeft vorig jaar een campagnesite Internetpillen.nl opgezet en deze is nu voor meer informatie aangevuld met de site www.medi-plaza.nl. Hier kunnen mensen zien en ervaren hoe criminele organisaties hun nepmedicijnen online proberen te verkopen.

Mensen vinden het prettig om anoniem op internet medicijnen te kopen. De schaamte van in de rij staan bij de apotheek om bijvoorbeeld Viagra, Cialis of Levitra te kopen is voorbij met het ruime aanbod aan medicijnen dat online in webshops te koop is.

Met de groei van deze gewoonte is ook het gevaar toegenomen. Inspelend op de behoefte van mensen om snel en makkelijk medicijnen online te bestellen, zetten de criminele netwerken namelijk ook webshops op waarin ze – mogelijk gevaarlijke – medicijnen aanbieden.

Deze medicijnen zijn vaak niet van het origineel te onderscheiden maar ze kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Doordat deze criminelen snel en goedkoop leveren, stijgt het aantal consumenten dat via deze illegale sites medicijnen online koopt fors.

Bron:
NCPF

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

GGD Nederland: snijden in preventie kost kapitalen

Als de overheid wil bezuinigen op de kosten van de zorg, dan moet ze juist investeren, in preventie. Elke euro die aanzet tot een gezondere leefstijl, levert tot wel drie euro op. Maar het tegenovergestelde dreigt. Snijden in preventie, zoals nu gebeurt, kan de samenleving op termijn een schadepost opleveren die kan oplopen tot 300 miljoen euro.

Dat zegt Laurent de Vries, directeur van GGD Nederland. Gemeenten kampen door alle bezuinigingen met forse dalingen van hun eigen inkomsten. Als gevolg verminderen ze hun bijdrage aan de GGD in hun eigen regio. “De GGD in Zuid-Limburg heeft al een korting van twintig procent van het budget aan de broek hangen.”

De Vries vreest de gevolgen: een verschraling van preventie op het gebied van roken, drinken en overgewicht. “Maar er zal ook worden gesneden in anti-valtrainingen voor ouderen. Doodzonde. Want op ouderen die als gevolg van zo’n training minder vallen, besparen we zeventig procent aan zorg. Van heupoperaties tot rollators,” aldus De Vries.

Rapport PWC
“Vijftig procent van de ziektes en aandoeningen zijn vermijdbaar, dus ook vijftig procent van de ziektelasten. Met bezuinigen op preventie slacht je de kip met de gouden eieren.” De Vries wijst op een recent rapport van PWC, waaruit blijkt dat het stimuleren van een gezondere leefstijl pure winst oplevert. “Als minder mensen ziek zijn, dalen de kosten voor zorg en uitkeringen als gevolg van ziekte en arbeidsongeschiktheid.”

Zo daalt volgens PWC het aantal rokers met 75 procent bij een investering van 435 miljoen euro in anti-rookbeleid. Dat levert een rendement op van 960 miljoen euro, meer dan het dubbele. De Vries: “Als minder mensen roken, heb je ook minder longkanker en andere aandoeningen. De kosten voor behandeling daarvan kunnen enorm oplopen.”

Preventie van overmatig alcoholgebruik is bij beperkte voorlichting al goed voor een rendement van 60 procent. Bij een intensieve aanpak kunnen campagnes die leiden tot verminderd drankgebruik zich in het gunstigste scenario zelfs driedubbel terugverdienen (280 procent). De Vries: “Simpelweg door niet gemaakte zorgkosten. Denk aan hersen- en leverbeschadigingen, die het gevolg kunnen zijn van langdurig overmatig alcoholgebruik, of comazuipen.”

Jongeren
Zeker bij jongeren valt grote winst te halen door preventie, meent de directeur van GGD Nederland. “Neem een te zwaar meisje van tien jaar. De kans dat zij diabetes ontwikkelt voor haar vijftigste is groot. Dat betekent de rest van haar leven, zeg twintig tot dertig jaar lang, dieet en zorg. En zelfs dan moet ze nog goed oppassen dat er geen complicaties bijkomen. Iedere diabetespatiënt kost jaarlijks minimaal 1000 euro en afhankelijk van het ziekteverloop nog aanzienlijk meer. Wanneer het lukt om dit te zware kind op een gezond gewicht te krijgen en houden, kunnen er dus duizenden euro’s worden bespaard.”

Het overgrote deel van de bevolking is prima in staat om zelf te kiezen voor een gezondere leefstijl en doet dat ook, zegt De Vries. “Maar er zijn ook kwetsbare groepen die we wel moeten bereiken met ondersteuning.”
Als voorbeeld noemt hij een project in de Utrechtse achterstandswijk Overvecht tegen overgewicht. Bij aanvang in 2004 was één op de vier jongeren te zwaar. Vorig jaar was dat gedaald tot één op de vijf.

De Vries: “Dergelijke projecten leiden op termijn tot een structurele kostenbesparing, van vele miljoenen euros. En tot meer actieve burgers. En tot gezondheidswinst. Een win-win-win situatie dus.” Volgens De Vries biedt de crisis daarmee juist kansen om te besparen, zónder het vangnet aan zorg af te breken. “Maar dan moet je gezond gedrag wel gaan bevorderen, zodat je op termijn minder hoeft uit te geven aan uitkeringen en zorgkosten.”

Bron:
Rondom tien

Nov 10

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kindergebit

Infopakket voor mondverzorging schisiskinderen

Goed gepoetst! Hoe krijg je ze schoon en hoe houd je het leuk? Dat is de insteek van een nieuw informatiepakket, gemaakt door het Schisisteam Friesland. Speciaal voor kinderen met een vorm van schisis (gespleten lip / kaak / gehemelte) is een informatiepakket ontwikkeld over de complete mondverzorging.

Voorleesboek
Centraal staat het voorleesboek Silke bij de tandenpoetsjuf. Het is bedoeld voor ouders met jonge kinderen die schisis hebben, maar kan ook heel goed in bijvoorbeeld de klas van het kind gebruikt worden. Het boek, geschreven door Astrid Kuiper en geïllustreerd door Monique Beijer, gaat over het meisje Silke dat naar de tandenpoetsjuf gaat. Onderwerpen als ‘er tegen op zien om naar de tandarts te gaan’ en ‘manieren om gaatjes te voorkomen’ worden op een leuke manier aan het licht gebracht. Kinderen die het schisisteam bezoeken krijgen het boekje mee naar huis.

Instructiefilmpje
Verder zit er in het pakket een instructiefilmpje, een folder en een op maat gemaakte persoonlijke poetskaart. Het instructiefilmpje laat zien hoe en met welke middelen je mond goed schoon gehouden kan worden en is op de site van het schisisteam te bekijken. www.mcl.nl/schisis

De folder gaat over de relatie tussen voeding en mondgezondheid. Meerdere middelen om je tanden en kiezen goed schoon te houden komen hier aan bod. De folder wordt meegegeven aan de kinderen die op het spreekuur van hun schisisteam komen.
Andere belangstellenden kunnen de folder ook op internet downloaden of bestellen bij het schisisteam info@schisisteamfriesland.nl.
Om de campagne compleet te maken is een persoonlijke kaart met speciale poetsinstructies voor het kind ontwikkeld. Hiermee kan je stap voor stap thuis precies zien hoe je je tanden en kiezen moet verzorgen. De kaart wordt door de tandarts, mondhygiëniste of preventieassistent aan de kinderen meegeven.

Verkrijgbaarheid
Het boekje Silke bij de tandenpoetsjuf kost € 6,50 (exclusief verzendkosten) en is verkrijgbaar in een aantal boekhandels in Leeuwarden, Drachten en Sneek. Het boekje is ook te bestellen bij: Landelijk Bureau van de BOSK, vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders.
Telefoon 030 245 90 90
E-mail: info@bosk.nl
Website: www.bosk.nl

Bron:
De Koerier

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Poetsen - tanden - schoon

Voorzetstuk voor witte tanden

Mensen die een prachtige glimlach willen, kunnen nu hun heil zoeken in het voorzetstuk voor witte tanden.

De snap-on-smile is een Amerikaanse uitvinding en doet exact wat het belooft: een witte glimlach in een handomdraai. Het voorzetstuk kost 800 dollar, maar daar zitten de tandartsbezoekjes bij inbegrepen. Tijdens een eerste sessie wordt een afdruk van de tanden gemaakt en wordt er gekeken hoe de beet is. Daarna mag de patiënt zelf z’n favoriete witte kleur kiezen. Die informatie wordt naar een labo gestuurd, waar enkele weken later de witte voorzetstukken klaar zijn voor gebruik.

De snap-on-smile is een soort van beugel. Je brengt het voorzetstuk aan over je gewone tanden. Volgens de makers is het de ideale oplossing voor vrouwen die snel een witte glimlach moeten hebben, maar voor voortdurend gebruik raden ze het niet aan.

De snap-on-smile is in Nederland verkrijgbaar via Keur & Sneltjes.

Bron:
Zita.be

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z