beugel - orthodontist

NMT waarschuwt voor onnodige schade door te laat begin van beugelbehandeling

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) adviseert consumenten alleen in overleg met een orthodontist of tandarts te bepalen wanneer het begin van de beugelbehandeling gewenst is, omdat consumenten anders onnodige schade op kunnen lopen.

Brief aan Consumentenbond
De NMT heeft de Consumentenbond in een brief verzocht niet op de stoel van de indicatiesteller, zoals de orthodontist of tandarts, te gaan zitten, omdat hiermee het medisch belang van patiënten geschaad kan worden. In diverse media adviseert de Consumentenbond aan consumenten om te wachten met een beugelbehandeling, omdat door de aangekondigde tariefverlaging van de orthodontietarieven per 1 januari 2011 de beugel goedkoper wordt.

Tijdstip resultaatbepalend
Het tijdstip van aanvang van een orthodontische behandeling is wel degelijk resultaatbepalend. Te laat beginnen met een noodzakelijke behandeling bij met name kinderen kan ertoe leiden, dat het gebit langer scheef groeit en het voor veel van deze kinderen dan vaak te laat is om nog op eenvoudige en relatief goedkope wijze hun gebit te laten corrigeren. Dat heeft met groei te maken. Met als gevolg dat ingrijpende, meer complexe en duurdere behandelingen nodig zijn.

Bron:
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
jeugdig

Stormloop jongeren op de tandarts

Jongeren van 18 tot 22 jaar kunnen geld besparen door achterstallig onderhoud aan hun gebit nog dit jaar te laten uitvoeren.

De kosten voor een kroon, wortelkanaalbehandelingen en ingrepen aan verstandskiezen kunnen oplopen van honderden tot soms zelfs duizenden euro’s. Acute klachten laten zich niet voorspellen, maar in sommige gevallen weten patiënten dat ze binnen afzienbare tijd voor een ingreep komen te staan. Tandartsen voorspellen een run op hun praktijken nu vanaf 1 januari de tandartskosten uit het basispakket van jongeren worden geschrapt.

Noodklok
De beroepsvereniging NMT heeft gisteren in een brandbrief aan de fractieleiders Rutte (VVD), Verhagen (CDA), Wilders (PVV) en demissionair minister Klink (Gezondheid) een laatste oproep gedaan af te zien van de bezuinigingsmaatregel.

Nu valt bij jongeren de tandartszorg binnen het basispakket, maar in juni besloot de Tweede Kamer dat die regeling vervalt. Daarmee moet 110 miljoen euro worden bespaard.

Volgens de NMT vormen jongeren echter een kwetsbare groep. “Juridisch mag je dan volwassen zijn, een gebit is dat op die leeftijd nog niet”, aldus NMT-woordvoerder Jeroen van Wijngaarden. “Terwijl jongeren op die leeftijd vaak een ongezonde leefstijl hebben. Het toch al kwetsbare tandglazuur staat zodoende bloot aan zoet- en zuuraanvallen.”

Het NMT vreest dat veel (studerende) jongeren geen aanvullende verzekering zullen nemen, maar na 1 januari de tandarts zullen mijden. “De tandarts staat bij veel jongeren nu eenmaal niet boven aan het prioriteitenlijstje”, aldus Van Wijngaarden. Patiënten krijgen daarvan op latere leeftijd letterlijk de rekening gepresenteerd in de vorm van plantaten, protheses en ingrepen bij de kaakchirurg. “Terwijl we in ons land altijd juist de mond vol hebben van het begrip preventie…”

NMT verwacht drukte
Het NMT verwacht dat de tandartsen het binnen afzienbare termijn druk krijgen. “We zitten nog in vakantietijd. Dit nieuws moet dus nog gaan rondzingen, maar dat is slechts een kwestie van tijd.”

Voor tandarts Michiel Allessie vormt de bezuinigingsmaatregel aanleiding zijn studentenpraktijk in Amsterdam te sluiten. Met Studentist richt hij zich specifiek op studenten. “Onze praktijk in Groningen is winstgevend en zal doordraaien, maar die in Amsterdam draait net quitte. Groei kunnen we nu wel vergeten.” Beroepsvereniging ANT zegt zich grote zorgen te maken over het snijden in in de vergoedingen voor orthodontie. Gevreesd wordt dat veel orthodontisten en tandartsen niet langer kostendekkend kunnen werken en zullen stoppen met orthodontie; onder meer het aanbrengen van beugels.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Onderzoek

Reiniging gebitsprothesen – uitkomsten van marktonderzoek

Wanneer adviseren dental professionals over reiniging van (partiële) gebitsprothesen en wat adviseren zij?
Uitkomsten van marktonderzoek.

Eerder plaatsten we een artikel over informatieverstrekking aan mensen met een (partiële) gebitsprothese. Uit onderzoek* bleek namelijk dat een groot deel (40%) van de volwassenen met een gebitsprothese nooit door iemand geadviseerd is over mondverzorging. Logisch dat deze groep mensen dan ook onvoldoende op de hoogte is van de effecten van bepaalde producten op de gladde oppervlakten van hun prothesen.
*Bron: Multiscope, augustus 2009

In dit voorjaar hebben wij middels meerdere oproepen in de dental INFO e-mailnieuwsbrief de proef op de som genomen. Onderzocht is in hoeverre u als dental professional advies geeft over mondverzorging en waaruit dit advies vervolgens bestaat. De respons op ons onderzoek was ietwat teleurstellend, de antwoorden eensluidend.

Wanneer advies?
Lezers van dental INFO geven allemaal advies over schoonmaken en schoonhouden van (partiële) gebitsprothesen.

  • Een deel van u (~17%) altijd bij het eerste bezoek of op het moment dat de (partiële) prothese wordt afgeleverd.
  • Een kleiner deel (~7%) geeft advies bij ieder bezoek.
  • Het overgrote deel geeft advies op die momenten dat dit nodig is.

Welk advies?
Bijna ¾ van u adviseert huishoudelijke schoonmaak producten, zogenaamde detergenten. Gevolgd door een detergent – zoals Ecosym – speciaal ontwikkeld voor het schoonmaken en schoonhouden van gebitsprothesen. Nog ~36% geeft de voorkeur aan bruistabletten en ~28% aan tandpasta. Deze laatste cijfers verbaast de onderzoekers enigszins aangezien ~88% van u aangeeft juist die producten te adviseren die niet agressief/schadelijk zijn voor de gladde oppervlakten van een prothese. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de groep die het gebruik van bruistabletten en tandpasta’s adviseert ongeveer even groot is als de groep die het gebruik van deze producten juist ontmoedigt (~59%). Wat dit laatste punt is er dus duidelijk verdeeldheid onder uw beroepsgroep.

In dit kader willen wij u graag nogmaals verwijzen naar het artikel ‘het reinigen van een prothese’ dat eerder in de dental INFO e-mailnieuwsbrief verscheen.

Reageren op dit artikel? Stuur ons een e-mail

Bron:
Nycomed

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Tandprothese | techniek, Thema A-Z
Kindergebit

Kinderen met gaatjes groeien minder goed

Kleine kinderen met grote gaatjes in hun kiezen en open, ontstoken, liggende zenuwen groeien minder goed. Bovendien hebben zij een achterstand in lengte en gewicht en een minder cognitieve ontwikkeling (W.H. van Palenstein Helderman, Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde, augustus). De auteur geeft drie verklaringen voor deze relaties.

  • Dergelijke mondinfecties veroorzaken pijn en ongemak bij het eten waardoor deze kinderen minder voedsel binnen krijgen.
  • Daarnaast veroorzaken deze factoren door ontstane hormoonreacties een gebrek aan slaap.
  • Ten derde is duidelijk geworden dat zulke infecties, door het onstaan van schadelijke cytokines – eiwitten die een rol spelen bij de functie van het immuunsysteem – de groei negatief beïnvloeden.

Groeispurt
Voorts blijkt dat, wanneer deze groep kinderen, tandheelkundig bezien adequaat wordt behandeld, zij na de behandeling een groeispurt doormaken. Onderzoek wijst verder uit dat deze kinderen na zulke behandelingen op school beter presteren. Hoewel de gegevens niet nieuw zijn, uit de auteur zorgen. Hij wijst er op dat het College voor Zorgverzekeringen in een rapport signaleert dat 61 procent van de vijfjarige Nederlandse kinderen met tandbederf nooit een restauratieve behandeling heeft ondergaan. Zelfs heeft een toenemend aantal van hen fistels in de mond: kleine buisjes in de kaak, gevormd door een ontsteking van aangetasts melkkiezen en tanden, waardoor pus vrij in de mond terecht komt.

Tandbederf vaak niet behandeld
Ook geven ouders aan dat 20 procent van de kinderen wel eens kiespijn heeft gehad zonder dat daar iets aan wordt gedaan. Deze onderzoeksgegevens kunnen ook in verband worden gebracht met de opvattingen van sommige tandartsen. Dat bleek uit een vorig jaar gepubliceerd onderzoek waarin verslag wordt gedaan van een enquête onder een representatieve groep Nederlandse tandartsen. Hun werd gevraagd wat hun opvattingen waren over de behandeling van het melkgebit van kinderen tot zes jaar. Ruim 40 procent van deze tandartsen was het eens met de uitspraak dat de behandeling van het tijdelijk gebit zich primair diende te richten op het pijn- en ontstekingvrij houden daarvan – en dat het er dus op lijkt dat ze beginnend tandbederf niet behandelen. De auteur constateert dat het voor de hand ligt dat een deel van deze beroepsgroep zich kennelijk onvoldoende realiseert wat dit uitgangspunt betekent voor het welzijn en de gezondheid van het Nederlandse kind.

Bron:
NRC

Door M.A.J. Eijkman

 

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Vraagteken

Hoe pak ik de rotte appel in mijn team aan?

Vraag
“Ik ben sinds anderhalf jaar leidinggevende in de zorg. De laatste jaren ben ik in mijn rol gegroeid, maar met één persoon in mijn team heb ik grote moeite. Zij is echt een rotte appel, die achter mijn rug om roddels verspreid en mij openlijk voor schut zet bij collega’s en beweert dat ik slecht ben voor de sfeer op de afdeling. Ze probeert ook andere collega’s tegen mij op te zetten. Hoe moet ik hier mee omgaan?”

Antwoord
Het lijkt er inderdaad op dat uw gezag ondermijnd wordt, maar het lijkt er ook op dat de dame in kwestie erg geagiteerd is. De emotionele lading is groot. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat zij haar woordje doet en een gesprek afmaakt, dus niet wegloopt of non-verbaal laat merken dat ze het helemaal niet eens is met de zaken. Ze moet zich uitspreken en dat anders gaan leren te doen. Het lijkt me goed om een neutrale derde er bij te halen.

Aanpak in twee fasen
Het is tijd dat gevoelens die onderhuids leven bij de medewerker naar boven gehaald worden. Het broeit blijkbaar al 1,5 jaar bij haar en haar gedrag laat te wensen over, maar geeft ook signalen af van machteloosheid. Het is allesbehalve een gezonde situatie. Ik raad een aanpak aan in twee fasen.

  1. Voer een neutraal gesprek met de medewerker, om haar kant van het verhaal te horen.
  2. Voer een feedbackgesprek om zaken beter te laten verlopen.

Gesprek 1
De invalshoek moet zijn: haar beleving van de afdeling en haar signaal dat de sfeer niet goed is. Open het gesprek met de mededeling dat je er niet omheen kunt dat de medewerker ontevreden lijkt. Wees concreet. Vertel haar dat het u opvalt dat ze zich wegdraait van je als u iets vertelt, wegloopt bij gesprekken en aangebrand reageert op feedback. Kom dan terug op haar opmerking over de sfeer op de afdeling. Hou het gesprek neutraal en laat haar zoveel mogelijk aan het woord. Het gaat nu niet om wie gelijk heeft. Zodra de medewerker iets wil zeggen, stopt u en luistert u. Vat vervolgens samen en vraag door.
Het kan zijn dat de derde neutrale persoon zich op cruciale momenten mengt met het gesprek. Het is belangrijk dat de medewerker mag uitspreken en de ruimte krijgt. Laat haar vooral uitleggen waarom ze iets vindt. Zoek naar argumenten. Neem haar serieus. Probeer haar gedrag niet als manipulatie te zien, want volgens mij gaat het daar niet om. Het lijkt er meer op dat ze erg ontevreden is over een aantal zaken (terecht of onterecht). Probeer haar opmerkingen niet persoonlijk op te pakken. Bezie het zakelijk. Uw intentie moet zijn om deze situatie te verbeteren.
Als er stiltes vallen tijdens het gesprek, vul die dan niet in. Reserveer maximaal 1,5 uur  voor het gesprek. Na het gesprek vertelt u dat u zaken wilt laten bezinken en volgende week graag weer een gesprek met haar heeft.

Het eerste gesprek draait om informatiewinning, ventileren van emoties (reëel of irreëel) en bouwen aan een goede relatie en communicatie.

Ondertussen
Ondertussen is het belangrijk dat u objectief nagaat hoe zaken gaan op de afdeling na anderhalf jaar. Bent u tevreden? Let hierbij op:

  • De sfeer op de afdeling
  • Het functioneren van de medewerkers
  • Het resultaat van de afdeling
  • Verbeterpunten. Wat kan beter?
  • Sterke punten van de afdeling. Wat doen jullie heel goed?

Neem de opmerkingen van de medewerker mee in uw overdenkingen. Waarin heeft de medewerker gelijk en waarin niet? Sta er bij stil of het gedrag van de medewerker veranderd is de afgelopen maanden. De manier waarop u haar aangestuurd hebt is ook belangrijk. Misschien moet dat anders. Wat is haar formele en informele positie binnen de afdeling. Is men door haar geïntimideerd of geeft men haar eigenlijk wel gelijk?

Vervolggesprek
Bereid u voor op het tweede gesprek. Zorg dat er weer een neutrale derde bij is en er aantekeningen worden gemaakt.

Open het gesprek met de mededeling dat u goed heeft nagedacht over het vorige gesprek. Vraag haar hoe zij het gesprek heeft beleeft. Geef haar gelijk in waar ze gelijk in heeft. Leg op een neutrale manier uit wat helemaal niet klopt. Maak positieve resultaten bekend, zodat u laat zien dat het eigenlijk ook goed gaat.
Vraag haar vervolgens om mee te werken om zaken te verbeteren en samen te werken en of het goed is dat u haar nu wat feedback geef. Het lijkt indirect, maar dat past in deze fase om de medewerker op een dergelijke coachende toon te benaderen. Overval haar niet, daarvoor is de boog te veel gespannen. Als ze liever een ander keer de feedback wil aanhoren, dan is dat ook goed.

Zeg dat het u opvalt dat ze zich wegdraait of wegloopt als u met haar spreekt. Dat voelt als ondermijning van uw gezag. Vertel haar ook dat het onprofessioneel overkomt als ze opmerkingen maakt waar patiënten of collega’s bij zitten. Dat verhoogt de kans op conflicten en een slechte sfeer. Derden worden op een dergelijke manier geconfronteerd met zaken waar ze niet op zitten te wachten. Wijs haar op haar teamrol. Ze is teamlid en ieder teamlid heeft invloed op de sfeer, maar het is voor iedereen van belang dat de invloed opbouwend is. Het is niet erg als de medewerker het met zaken niet eens is, maar ze moet het duidelijk communiceren en dan ook 1 op 1. Daar geven jullie alle ruimte voor. Verder is een goede omgang met patiënten van groot belang. Vertel wat u opgevallen is. Vraag haar reactie en vertel vervolgens wat anders moet.
Vraag de medewerker of ze aan deze punten wil werken. Vertel haar dat uw deur altijd open staat als ze iets wil melden of een opmerking heeft.

Neem de medewerker serieus, maar werk ook aan verbeterpunten. Laat u niet intimideren door haar gedrag en uiterlijk. Stuur bij waar nodig is en neem actie waar nodig om de situatie te verbeteren. Misschien heeft de medewerker een coach nodig of een interne mentor. Evalueer na een maand. Als het nodig is, dan komt er een volgend gesprek. Als er geen verbetering mogelijk is, dan kunt u een formeel waarschuwingsgesprek voeren.

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z

NMa publiceert brochure over samenwerken en concurreren in de zorgsector

Voor ondernemers in de zorgsector heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een brochure gepubliceerd over samenwerken en concurreren in de zorgsector. De brochure legt op toegankelijke wijze uit welke vormen van samenwerking wel of niet zijn toegestaan.

Downloaden brochure
De brochure is een vereenvoudigde versie van de Richtsnoeren voor de Zorgsector die de NMa in maart 2010 publiceerde. De brochure wordt deze week verstuurd naar de belangrijkste betrokkenen.

Bron:
NMa

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Gebitsproblemen aan top van wereldwijde gezondheidsproblemen mannen en vrouwen

Man compleet door het lint bij tandarts

Of het angst was is nog niet helemaal duidelijk, maar dinsdag moest de politie Rotterdam-Rijnmond wel een man uit een tandartspraktijk aan de Bergselaan in Rotterdam verwijderen omdat hij door het lint ging.

De klant was het volgens de tandartsassistent niet eens met de behandeling en maakte dat met veel herrie duidelijk tegen de tandarts. De eigenaar van de praktijk vroeg de man weg te gaan, maar dit deed hij niet. Ook de agenten vroegen dat tevergeefs. De 22-jarige man is toen aangehouden.

Dat ging gepaard met veel duw- en trekwerk omdat hij zich verzette tegen de aanhouding. Hij gaf één van de agenten een duw en vervolgens verzette hij zich zo hevig dat een andere agent zijn onderrug verdraaide. De Rotterdammer liep zelf letsel op aan zijn voet.

Bron:
Nu

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
rechtszaak

Specialisten en tandartsen dreigen NZa met rechtszaak

De medisch specialisten, tandartsen en orthodontisten slepen de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) binnenkort voor de rechter. Ze willen dat de NZa de tariefkortingen tot 34 procent intrekt. De Orde van Medisch Specialisten en de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde (NMT) hebben dit laten weten. Ze vinden de tariefkortingen die de NZa hen oplegt fors, oneerlijk en zwak onderbouwd.

Aan de goden overgeleverd
We zijn aan de goden overgeleverd, zegt de voorzitter van de sectie tandartsspecialisten van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Vorige week besloot de NZa de tarieven van tandartsen en orthodontisten met 34 procent te verlagen. Directeur René Noverraz van de NMT zegt dat de NZa haar tarief heeft bepaald op basis van één type praktijk. De zorgautoriteit rekent ook onder andere de tonnen investeringen in een nieuwe praktijk niet mee. De NZa vindt dat de tandartsen en orthodontisten te veel verdienen.

Volgende week maakt de NZa de kortingen bekend op de inkomens van specialisten. Uit voorlopige interne berekeningen blijkt dat per 1 januari 2011 bijna alle specialisten tot 23 procent van hun inkomen in moeten leveren. Door een fout in het vergoedingssysteem verdiende een deel van de specialisten jaren teveel, maar de NZa wil dat vrijwel alle specialisten in 2011 inkomen inleveren, in totaal 512 miljoen euro. Als de NZa vasthoudt aan de voorlopige berekeningen, wat de verwachting is, dan stapt de Orde van Medisch Specialisten naar de rechter.

Rechtzaken tegen de NZa
Veel groepen zorgverleners hebben de laatste tijd rechtszaken tegen de NZa aangespannen. Sinds vorig jaar waren dat onder meer de apothekersvereniging, vijf ziekenhuizen, ambulancepersoneel, vier GGZ-instellingen en enkele ouderencentra. Specialisten en orthodontisten hadden al eerder geprocedeerd tegen de NZa.

Afgelopen week verloor de NZa een rechtszaak tegen twee psychiatrische verenigingen en de Orde van Medisch Specialisten. De NZa heeft op grond van het vonnis besloten dit tarief op drie punten te veranderen. Meestal betwisten de zorgverleners die naar de rechter gaan de rekenmethode van de NZa.

Bron:
NRC

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Vrouw uit Friese Nij Beets was tandartsassistente in Beetsterzwaag

De 25-jarige Friezin die wordt verdacht van de doodslag op vier eigen baby’s werkte in 2006 als stagiair en sinds 2008 als assistente in de tandkliniek van Gerrit Ike in Beetsterzwaag. Hij leerde de vrouw kennen als een fijne collega: accuraat, open, spontaan. Over haar zwangerschappen wilde de vrouw weinig kwijt, vertelt Ike in een gesprek met de NOS.

Recherche
Vijf weken geleden verscheen voor het eerst de recherche aan de deur bij de tandarts uit Beetsterzwaag. Zij zochten informatie over de zwangerschappen en adoptie van de kinderen van mijn medewerker. Daarop is de tandarts op zoek gegaan naar adoptieprocedures, en bleek het verhaal van zijn medewerker niet overeen te komen met het verhaal dat zijn medewerkster over de adoptie van haar kinderen vertelde. Toen heeft ook de tandarts zijn twijfels bij politie geuit.

Fijne collega
Sinds donderdag is het duidelijk dat zijn assistente niet meer terugkomt. Ze was een fijne collega. Accuraat, open, spontaan. Ze had het vak echt in haar vingers. Daar wil je er wel tien van hebben, maar nu niet meer, vertelt de tandarts aan de NOS. Het personeel van de tandartsenpraktijk is inmiddels geinformeerd over de situatie.

Bron:
Medical Facts

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
stoppen-met-roken

Hulp bij stoppen met roken voortaan vergoed

Organisaties in de gezondheidszorg, de publieke gezondheidszorg, gezondheidsfondsen en zorgprofessionals feliciteren Minister Klink met de vergoeding van stoppen-met-rokenprogamma’s. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het preventiebeleid van de minister.

Bewezen effectief
Driekwart van de rokers wil stoppen met roken. De meeste mensen gebruiken daarbij geen ondersteuning terwijl die juist bewezen effectief is. Vergoeding van stoppen met roken leidt tot meer gebruik van deze ondersteuning en daardoor succesvollere stoppogingen. Stoppen-met-rokenondersteuning is daarnaast (zeer) kosteneffectief. Met deze maatregel zal flinke gezondheidswinst te behalen zijn en is de eerste stap naar verzekerde preventie een feit.

Van zorgverzekering naar gezondheidsverzekering
Het is al een oude spreuk, maar voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Het behandelen van ziekten staat centraal in de zorg. “We moeten echt anders gaan denken – gericht op het voorkomen dat mensen een zorgvraag krijgen” aldus Niek Klazinga, voorzitter van de Nederlandse Public Health Federatie: “De zorgverzekering moet een gezondheidsverzekering worden”.

Roken is een verslaving
Vergoeding van stoppen-met-rokenprogramma’s heeft ook andere effecten zoals de erkenning dat roken een verslaving is die behandeld moet worden. Driekwart van de rokers geeft aan (ooit) te willen stoppen met roken. “Aangezien in lage welstandsgroepen vaker wordt gerookt dan in hogere welstandgroepen, is vergoeding ook belangrijk om de sociaaleconomische gezondheidsverschillen in te dammen” aldus Lies van Gennip, directeur van STIVORO. Er is geen financiële drempel meer om een stoppoging met effectief bewezen ondersteuning te ondernemen.

Saves money, saves lives
Obama ging minister Klink al voor als het gaat om het juist nu investeren in de gezondheidszorg. Hij stelde in zijn pleidooi voor een ander zorgverzekeringsstelsel al dat investeren in preventie rendement oplevert: ‘it makes sense, it saves money and it saves lives’. Het opnemen van stoppen-met-rokenprogramma’s in de basisverzekering past helemaal in dit plaatje maar ook in het beleid van minister Klink gericht op het voorkómen dat mensen ziek worden. Een gezonde bevolking zal immers uiteindelijk leiden tot een gezondere economie.

Bron:
KWF


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Angst, bang, vrouw

Vooral patiënten tegen EPD

Vooral mensen die veel gebruik maken van medische zorg maken bezwaar tegen het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD).

Onderzoek Nivel
Dat blijkt uit een onderzoek onder 1558 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel. Van de respondenten die hun eigen gezondheid als matig of slecht beoordelen, maakt 16,8 procent officieel bezwaar tegen het EPD. Van de mensen met een goede gezondheid was dit 10,7 procent en van de mensen met een uitstekende gezondheid 6,7 procent.

Het Nivel vindt dit een zorgwekkende bevinding, omdat juist voor mensen die veel zorg gebruiken het landelijk EPD een toegevoegde waarde zou moeten hebben.

Verder bracht het onderzoek geen opvallende groepen bezwaarmakers aan het licht. Ook mensen die in de gezondheidszorg werken, maken niet meer bezwaar tegen het landelijk EPD dan anderen.
Bijna driekwart van de respondenten heeft overigens geen enkel bezwaar tegen het EPD. Eenzelfde percentage staat positief tegenover het EPD en denkt dat het de kwaliteit van de medische zorg kan verbeteren. Ruim de helft van de respondenten heeft echter weinig vertrouwen in de veiligheid van het landelijk EPD.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Patiëntendossier, Thema A-Z
Clear alignerbehandelingen leiden mogelijk tot alveolaire botdefecten

Gel laat gaatjes in tanden dichtgroeien

Franse wetenschappers hebben met succes een gel getest die de groei van nieuwe cellen in tanden stimuleert.

De gel met melanocyt-stimulerende hormonen (MSH) zou moeten worden aangebracht rondom een gaatje. Het middel moedigt de groei van nieuwe cellen aan en kan er mogelijk voor zorgen dat het tandweefsel zich binnen een maand volledig herstelt. Dat schrijven onderzoekers van het Nationaal Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek in Frankrijk in het wetenschappelijk tijdschrift ACS Nano.

Geen tandpasta
Volgens de wetenschappers zou de MSH-gel het repareren van gaatjes doormiddel van vullingen in sommige gevallen overbodig kunnen maken. Het middel kan echter niet voorkomen dat er nieuwe gaatjes ontstaan. Tanden poetsen blijft dus noodzakelijk.

“Het is geen tandpasta”, verklaart onderzoekster Nadia Benkirane-Jessel op Discovery News. “We kunnen er alleen gaatjes mee dichten.” Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat melanocyt-stimulerende hormonen de groei van nieuwe cellen in botten kunnen aanmoedigen. De Franse wetenschappers hebben de werking van de hormonen voor het eerst getest op tanden.

Meer onderzoek
De onderzoekers brachten de MSH-gel op de tanden van muizen, die veel gaatjes hadden. Na een maand smeren, waren bijna alle gaatjes in het gebit van de dieren verdwenen.

Meer onderzoek moet uitwijzen of de gel ook geschikt is om gaatjes in de tanden van mensen te behandelen. De wetenschappers verwachten niet dat de tandartsboor helemaal overbodig zal worden. Het middel is volgens hen waarschijnlijk alleen geschikt om bepaalde soorten gaatjes te dichten.

Bron:
NU

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Producten, Restaureren, Thema A-Z
tandenborstels

Tandenborstel broedplaats voor bacteriën

Tandenborstels blijken vaak veel smeriger dan mensen denken.

Bijna 45 procent van de tandenpoetsende Nederlanders denkt elke dag zijn of haar gebit goed te reinigen, maar in werkelijkheid verspreiden zij miljoenen bacteriën via hun tandenborstel

Onderzoek TNO
Volgens het onderzoeksinstituut TNO is dit het percentage mensen dat langer dan drie maanden met dezelfde borstel poetst. Situaties waarbij mensen een jaar of langer dezelfde tandenborstel gebruiken zijn geen uitzondering.

Met de hygiëne van tandenborstels is het in Nederland dus buitengewoon slecht gesteld, stelt TNO die deze studie eerder dit jaar uitvoerde in opdracht van een grote producent van tandpasta en tandenborstels. “Tandenborstels die langer dan drie maanden in gebruik zijn, blijken broedplaatsen voor bacteriën.” Analyse toonde zelfs een gemiddeld aantal van zeven miljoen potentiële ziekteverwekkers per tandenborstel aan.

Vervangen na 3 maanden
Veel tandartsen en mondhygiënisten raden al langer aan een tandenborstel na drie maanden te vervangen vanwege gezondheidsrisico’s. Maar heel veel mensen doen dat niet en besluiten pas tot de aankoop van een nieuwe poetser op het moment dat het ding aan het slijten is en haartjes in de mond los laat. Opmerkelijk is dat ongeveer 70 procent van de mensen wel ziek denkt te kunnen worden van een oude tandenborstel.

Naast streptokokken en schimmels werd ook de E.coli-bacterie aangetroffen in borstels, hetgeen volgens de onderzoekers mogelijk duidt op besmetting vanuit de omgeving. E.coli wordt aangetroffen in de darmen van zoogdieren, waaronder ook de mens.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
Contract, deal, ondertekenen

Aanvullend verzekeren voor tandarts?

“Het is een individuele keuze”, houdt woordvoerder Jeroen van Wijngaarden van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde zich op de vlakte. “Er is in algemene zin niet zo veel over te zeggen. Sommige mensen worden nu eenmaal geboren met een zwakker gebit dan andere.”

Wie gezegend is met een sterk gebit, hoeft noch de tandarts, noch de rekening te vrezen. De kosten voor twee periodieke controles, en vooruit, een set röntgenfoto’s voor de zekerheid, bedragen volgens de vastgestelde tarieven voor 2010 67,44 euro. Laat daar dan nog een ‘gemiddelde gebitsreiniging’ bijkomen van 23,06 euro en het bedrag dat de gelukkige glimlach kwijt is komt neer op 90,50 euro.

Verzekering duurder
Daar kunnen maar weinig tandartsverzekeringen tegenop. Ohra’s TandenGezond 150 lukt het nét met een premie van 6,95 per maand en een jaarbedrag van 83,40. Andere goedkope verzekeringen vergoeden niet 100 procent van de kosten en komen dus hoger uit dan het bedrag dat de tandartsbezoeker zonder verzekering kwijt zou zijn.

Eigenlijk hoef je je dus niet te verzekeren voor de reguliere controle. Toch is dat juist waar voor mensen wel een verzekering voor afsluiten, bleek uit onderzoek van vergelijkingssite Independer. Bijna de helft van de mensen die een zorgverzekering via die site afsloot, nam daar ook een tandartsverzekering bij. Zij kozen meestal voor een verzekering die vergoed tot 250 euro. Dat is voldoende voor de periodieke controles, reiniging van het gebit, incidentele röntgenfoto’s en een paar gaatjes.

Grote, onvoorspelbare risico´s
Maar tegelijkertijd zijn dat niet de kosten, geeft ook Van Wijngaarden toe. “Tandartszorg is grotendeels voorspelbaar. Terwijl het wezenskenmerk van een verzekering juist is om de grote onvoorspelbare risico’s af te dekken. Het valt op dat mensen juist daar vaak niet voor zijn verzekerd.”

Want tandartsbezoek kan behoorlijk in de kosten lopen. Wie niet gezegend is met een goed gebit, een keer van zijn fiets valt of een ongelukkig geplaatste hockeybal tegen zijn tanden krijgt, is zo een paar honderd of zelfs meer dan duizend euro kwijt. Een eenvoudige wortelkanaalbehandeling zonder vulling of kroon kost bijvoorbeeld 271 euro, terwijl een brug (een vervanging van een of meerdere kiezen tegelijk) al snel boven de 1500 euro uitkomt.

Niet alle kosten
Dan loont het wel degelijk om een tandartsverzekering te nemen, al verzekert geen enkele verzekeraar alle kosten. “Het is een afweging van de schadelast”, legt woordvoerder Wouter Kniest van Zorgverzekeraars Nederland uit. De klant weegt af hoe groot de kans is dat hij de vergoeding nodig heeft en welke premie hij daarvoor wil betalen. De verzekeraar weegt af hoe groot het risico is dat hij uit moet keren, en hoeveel mensen bereid zijn om die verzekering te betalen. Kniest: “Als er geen maximum zou zijn aan de tandartsvergoedingen, gaat de premie voor een grote groep mensen enorm omhoog.”

De meest uitgebreide dekking biedt, volgens vergelijkingssite Zorgkiezer, intermediair Aevitae’s Tandartsverzekering 1750. Die verzekering vergoedt consultatie en diagnostiek volledig tot een bedrag van 1750 euro (met een aantal uitzonderingen, waaronder het uitwendig bleken van tanden en orthodontie). Ohra’s TandenGaaf 1500 vergoedt alle kosten tot een maximum van 1500 euro per jaar (met dezelfde uitzonderingen als Aevitae).

De verzekeringskosten zijn er ook naar: Aevitae’s polis kost 34,10 euro per maand (409,20 euro per jaar), Ohra’s TandenGaaf bedraagt 63,45 euro per maand (761,40 euro per jaar). Zo’n verzekering is alleen de moeite waard als je echt een heel slecht gebit hebt.

Keuringsrapport
Maar dan komt de aap uit de mouw bij verzekeraars. Want wie zich wil inschrijven voor een tandartsverzekering met uitgebreide dekking moet vaak een medische verklaring of zelfs een keuringsrapport insturen.

De verzekeraar staat het vrij om de nieuwkomer te weigeren, als het ernaar uit ziet dat de kosten te hoog op zullen lopen, of om bestaande problemen uit te sluiten van de nieuwe verzekering. “Een brandend huis verzeker je niet”, schreef een geplaagde tandartsbezoeker op het forum van tandarts.nl.

Dus wat te doen? Zoals bij alle verzekeringen gaat het om een risico-inschatting. Hoe groot is de kans dat je gebit het de komende jaren begeeft? De tandarts kan een indicatie geven van de staat van je gebit: is het kwetsbaar of stralend sterk en wit? Heb je een zwak gebit en verwacht je regelmatig bij de tandarts te zitten, dan kan het afsluiten van een uitgebreide verzekering een geruststellend gevoel geven. Een deel van de kosten is dan in ieder geval afgedekt.

Sparen of verzekeren
Maar hou er wel rekening mee dat verzekeraars niet alles vergoeden. En voor de financiële doe-het-zelver loont het de moeite om de maandelijkse bijdrage niet over te maken naar de zorgverzekeraar maar op een spaarrekening te zetten. Na twee jaar het bedrag opzij te zetten dat je eigenlijk aan Ohra’s TandenGaaf kwijt zou zijn, heb je het hele bedrag dat de verzekeraar vergoedt al op je rekening staan. En dan krijg je er nog rente bij ook.

Bron:
Z24

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
recht, fraude

CZ trekt aan bel over sjoemelende tandarts

Zorgverzekeraar CZ heeft bij Justitie en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) alarm geslagen over een tandarts in Amsterdam die patiënten niet zou behandelen maar wel rekeningen aan zorgverzekeraars stuurt.

CZ vroeg de patiënten of ze bij deze tandarts waren geweest, maar die verklaarden massaal dat gedeclareerde behandelingen helemaal niet hadden plaatsgevonden. Of dat ze al heel lang bij deze tandarts weg waren. Sommigen zeiden zelfs nog nooit bij deze tandarts te zijn geweest. Er werd voor gemiddeld € 5000 per patiënt gedeclareerd, terwijl de meeste patiënten na één bezoek al niet meer verschenen. Toen CZ hem onlangs belde zei hij deze spooknota´s te mogen indienen om zo voldoende omzet uit zijn praktijk te kunnen halen.

Tandarts schendt vertrouwen op grove wijze
CZ vindt dit een grove schending van het vertrouwen. De patiënten hadden niets in de gaten over het gesjoemel omdat de tandarts rekeningen rechtstreeks naar de verzekeraar stuurt.

CZ heeft inmiddels alle betalingen stopgezet en al een bedrag van 80.000 euro teruggevorderd. De tandarts is bovendien op een landelijke lijst gezet die verzekeraars gebruiken om elkaar te waarschuwen voor sjoemelende zorgverleners en consumenten.

Bron:
Zorgvisie

Jul 2010

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
sigaretten - roken

Binnen twee jaar komt het eerst vaccin tegen roken

Onno van Schayck, directeur van Caphri, een wetenschappelijk centrum voor gezondheidszorg van Universiteit Maastricht,
voorspelt de komst van een vaccin tegen roken. ‘Binnen 1,5 tot 2 jaar is het op de markt. Er is 40 jaar aan gewerkt vanwege de complexiteit.’

Antilichamen breken nicotine af
Het vaccin geeft een nicotinestoot in de lymfen zodat die antilichamen maken die de nicotine afbreken. Daarmee wordt voorkomen dat nicotine via het bloed in de hersenen komt en dopamine wordt afgegeven dat verantwoordelijk is voor het ernstige verslavende gevoel van gelukzaligheid.

Een keer of vijf toedienen
‘Nicotine is tot tien keer verslavender dan cacaïne en morfine’, stelt Van Schayck. ‘Want elk trekje aan een sigaret leidt tot dopamineaanmaak wat de roker een gevoel van beloning geeeft. Vandaar dat hooguit 5% van de rokers op wilskracht definitief kan stoppen. De rest van de 4 miljoen rokers in Nederland valt terug in de gewoonte.’ Daarom moet het vaccin met tussenpozen een keer of vijf worden toegediend in combinatie met ‘counseling’. Dan vallen rokers na 6 tot 12 maanden niet terug in hun gewoonte, zo blijkt uit proeven.

Onderzoek
Caphri leidt het finale onderzoek in Europa met een doelgroep van 600 rokers. Het Amerikaanse bedrijf Nabi, patenthouder van het NicVAX-vaccin, doet dat in de VS om goedkeuring te krijgen voor marktintroductie. Daarnaast is er aandacht voor de ethische aspecten. Van Schayk: ‘Want voor het eerst wordt een vaccin toegepast als therapeutisch en niet preventief.’

Bron:
Fd.

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
tip - gesprek

Tips voor koelte

Een aantal hittetips. Zo kunt u klachten beperken en vooral genieten van het lekkere weer.

Drink voldoende
Bij hoge temperaturen koelt het lichaam zichzelf door te zweten. Om goed te kunnen zweten is het belangrijk om extra te drinken. In een warme omgeving heeft het lichaam minimaal twee liter vocht per dag nodig en bij zware lichamelijke arbeid of sportieve inspanning nog meer.

Vermijd inspanning
Vermijd grote inspanning als het buiten heet is, vooral tussen 12.00 en 16.00 uur (de warmste uren van de dag). Met name sporters moeten erg opletten bij hitte. Op sportzorg.nl vindt u informatie over veel voorkomende warmteaandoeningen en tien tips om aandoeningen bij extreem warm weer te voorkomen.

Blijf uit de hitte
Zoek de schaduw op. Als u toch in de zon blijft, draag dan een zonnehoedje om een zonnesteek te voorkomen. Bescherm uw huid goed tegen zonnebrand.

Zorg voor koelte
Tips voor het koelen van uw praktijk en huis:

  • Benut de zonwering in uw praktijk en huis van zonsopgang tot zonsondergang. Dit kan de warmte tot 20% terugbrengen. Buitenzonwering helpt beter dan binnenzonwering.
  • Ventileer en lucht uw praktijk en huis óók ’s nachts, zodat de koelere buitenlucht het huis kan verkoelen. Ventilatieroosters kunnen ‘s nacht veilig open blijven en kunnen de warmte tot 15% terugbrengen.
  • Zorg voor dwarsventilatie (het openen van ramen en/of deuren tegenover elkaar).
  • Zet apparaten die warmte produceren, zoals lampen en computers, zo weinig mogelijk aan. Dit kan een warmtereductie van 6% opleveren.
  • Maak gebruik van ventilatoren of (mobiele) airco’s.
  • Houd eventueel het platte dak nat.

Zorg voor elkaar
Let bij hitte extra goed op elkaar. Let vooral op mensen die extra kwetsbaar zijn, zoals kleine kinderen en ouderen. Zorg dat kleine kinderen genoeg drinken en het niet te warm krijgen. Bescherm peuters en kleuters tegen zonnestraling. Kijk op
www.johnnyshadow.nl  voor tips, speciaal gericht op kinderen. Ouderen vormen ook een risicogroep. Het is voor hen extra belangrijk om in koele ruimtes te verblijven en om genoeg te drinken, ook als ze geen dorst hebben. Ook mensen met overgewicht, bewoners van zorginstellingen en mensen met een chronisch ziekte kunnen extra last hebben van hitte.

Bron:
GGD

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Waar willen we met paro-therapie naar toe individueel en maatschappelijk

NZa publiceert marktscan zorgverzekeringsmarkt 2010

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de marktscan zorgverzekeringsmarkt 2010 uitgevoerd. Hierin worden kenmerken van deze markt als de marktstructuur, de concentratiegraad, de mobiliteit van verzekerden en de effecten op de transparantie, toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de zorgverzekeringen beschreven. De NZa bekijkt op een later moment voor welke punten actie wenselijk is.

Afname vergoeding zorg bij niet gecontracteerde aanbieder
Er zijn in het afgelopen jaar geen grote verschuivingen in marktaandelen of andere veranderingen binnen de zorgverzekeringsmarkt geweest. De meeste verzekerden hebben voor 2010 een naturapolis of een combinatiepolis met deels gecontracteerde zorg afgesloten. De vergoeding voor zorg bij een niet door de verzekeraar gecontracteerde aanbieder is de laatste jaren afgenomen.

Mobiliteit
Het aantal verzekerden dat deelneemt aan een collectieve verzekering laat al enkele jaren een lichte stijging zien van gemiddeld 2% per jaar. Dit is nu 64%. Het aantal overstappers stijgt licht; in 2009 stapte 3,6% van de verzekerden over naar een andere verzekering. In 2010 was dit 4,3%. Ze hebben zich aangesloten bij een collectief of zijn overgestapt naar een goedkopere polis. Hierdoor hebben ze gezamenlijk € 50 miljoen minder premie betaald. Deze ontwikkeling zou kunnen duiden op een verscherpte prijsconcurrentie.

Kwaliteit
De tevredenheid over de kwaliteit van de dienstverlening van zorgverzekeraars is volgens onderzoeksbureau NIVEL in 2009 licht gestegen. Dit geldt zowel voor de totale waardering van de zorgverzekeraars als waardering op onderdelen.

Betaalbaarheid
De betaalde premie voor de basisverzekering is in 2010 gestegen. Dit komt met name doordat de kosten van de gezondheidszorg zijn gestegen en de overheid de rekenpremie daardoor met 3,4% heeft verhoogd. Dit is de premie die de zorgverzekeraars als uitgangspunt nemen. Het verzekeringspakket is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van 2009. Ook het percentage verzekerden zonder eigen risico is vrijwel gelijk gebleven.

Toegankelijkheid
Het aantal verzekerden met een aanvullende verzekering daalt sinds de invoering in 2006. Dit geldt met name voor verzekerden die niet deelnemen aan een collectief. Een mogelijke oorzaak voor het feit dat deelnemers aan een collectief wel aanvullend verzekerd zijn, is dat zij vaak forse kortingen krijgen. Er zijn bijna geen verzekerden die een aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar afsluiten, dan waar zij de basisverzekering hebben afgesloten.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
antbiotica

Extra bezuinigingen op geneesmiddelen

De Tweede Kamer wil extra bezuinigen op de uitgaven van geneesmiddelen. Dat bleek afgelopen donderdag tijdens een debat over de bezuinigingsvoorstellen van minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Tweede Kamer gaf geen steun aan de invoering van een eigen bijdrage voor logopedie, ergotherapie, dieetadvies en psychiatrie.

Minister Klink had de eigen bijdragen eerder vorige week voorgesteld om een besparing in de zorg van € 140 miljoen te realiseren. Om toch tot de benodigde besparing te komen wil de Tweede Kamer bezuinigen op de uitgaven aan geneesmiddelen. De minister laat berekenen hoe het geneesmiddelenvergoedingensysteem kan worden aangepast. Daarbij wordt ook gekeken hoe voorkomen kan worden dat bepaalde groepen patiënten onevenredig getroffen worden.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld

Verplicht eigen risico drukt zorgkosten nauwelijks

Het verplicht eigen risico in de zorgverzekering werkt niet zoals het is bedoeld. Slechts weinig mensen passen hun zorggebruik aan vanwege het eigen risico.

5% minder zorg gebruik
Het verplicht eigen risico in de zorgverzekering is ingevoerd om verzekerden bewuster te maken van de kosten van de zorg en deze zo te verminderen. Slechts 5% van de verzekerden zegt vanwege het eigen risico minder zorg te hebben gebruikt. En 3,4% ging vanwege het eigen risico minder naar de huisarts, terwijl bezoek aan de huisarts buiten het eigen risico valt. Dit blijkt uit onderzoek binnen het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg), dat is gesubsidieerd door het ministerie van VWS. Bijna alle verzekerden weten van het bestaan van het verplichte eigen risico af, maar slechts iets meer dan de helft weet welke zorg daaronder valt.

Verhoging verplicht eigen risico
NIVEL-programmaleider Judith de Jong: “Een hoger verplicht eigen risico kan ervoor zorgen dat verzekerden hun zorggebruik wél aanpassen. Dit kan echter ook betekenen dat ze géén gebruik maken van zorg als dat wél nodig is. Dat is ongewenst. Naarmate het verplicht eigen risico hoger wordt, belemmert dat meer verzekerden om noodzakelijke zorg te gebruiken. Bij een verplicht eigen risico van 155 tot en met 300 euro zegt bijna een derde van de verzekerden (30%) zich belemmerd te voelen om noodzakelijke zorg te gebruiken. Bij een verplicht eigen risico van 300 tot en met 550 euro loopt dit op tot iets meer dan de helft van de verzekerden (54%). Het uitstellen van noodzakelijke zorg kan uiteindelijk leiden tot hoge kosten. Bijvoorbeeld als een klacht die aanvankelijk goed door een huisarts te behandelen is, in een later stadium door een medisch specialist moet worden behandeld.”

Vrijwillig eigen risico
Naast het verplichte eigen risico, kunnen verzekerden ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico om hun eigen zorgkosten te verminderen. Weinig verzekerden blijken hiervoor te kiezen (7%). Als belangrijkste redenen om voor een vrijwillig eigen risico te kiezen noemen ze een aantrekkelijke premiekorting en het weinig gebruikmaken van zorg. De belangrijkste reden van verzekerden om níet voor een vrijwillig eigen risico te kiezen, is dat ze zich geen zorgen willen maken over zorgkosten. Daarnaast noemen ze als redenen daarvoor ook onvoldoende premiekorting en hoge medische kosten.

Bron
NIVEL

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen