Reiniging, desinfectie van oppervlakken, ruimten, apparatuur en materialen (Word bestand)

Hoe reinigt u een prothese?

Wanneer u opzoek gaat naar informatie over het onderhouden van een gebitsprothese, komt u al snel in verwarring. De een zegt dit, de ander dat. Hoe zit het nu?

Welk reinigingsmiddel wel?

  • Lauw water met (groene) zeep mag altijd
    Het liefst na elke maaltijd en voor het slapen gaan.
  • Een protheseborstel voor dagelijks gebruik
    Met een protheseborstel kan de prothese goed worden gereinigd omdat men hiermee ook in de nauwe ruimtes kan. Een nagelborstel kan gebruikt worden als het flink geschrobd moet worden.
  • Tandpasta af en toe
    Het schuurmiddel in tandpasta’s kan het toplaagje van de prothese beschadigen. Hierdoor wordt het ruw en wordt zo dus een retentieplaats voor plak, tandsteen en aanslag. Echter kan de prothese best wat hebben en kan het dus wel af en toe gebruikt worden.
  • Schoonmaakazijn af en toe
    Dit kan af en toe om een lichte aanzet van tandsteen te verwijderen. Echter zijn techniekers hier niet zo blij mee als ze de prothese een keer moeten repareren: er komt dan een erg nare geur vanaf. Ook wordt er niet alle aanslag mee verwijderd.
  • Ecosym dagelijks
    Met Ecozym gel kan de prothese dagelijks worden gereinigd.
  • Ecosym Forte wekelijks
    3-4 dopjes met de oplossing in de gebitsbox (van Ecosym). Neem de prothese uit de mond en leg deze op het rooster van de gebitsbox. Vul de gebitsbox met lauw water totdat de prothese geheel is ondergedompeld. Na een aantal uur (6-8) wordt het optimale schoonmaak resultaat behaald. Neem het rooster uit de gebitsbox en laat de prothese goed af spoelen met lauw water.
  • Bruistabletten af en toe
    Bruistabletten kunnen eveneens de oppervlakten van de prothese beschadigen (ruw maken) en dus een retentieplaats voor plak, tandsteen en aanslag worden. De bruistabletten zijn wel effectief tegen bruine (hardnekkige) aanslag.
  • Sporadisch een heel klein druppeltje bleek in een glas water
    Dit kan geen kwaad en maakt de prothese weer helder wit. Uiteraard moet de prothese wel zeer goed afgespoeld worden! Op de langere termijn kan het de prothese doen verkleuren.

Welke niet?

  • Alcohol
  • Andere oplosmiddelen
  • Scharen, nagels, schuurmiddelen, veilen
  • Heet water; dit kan de prothese vervormen

Boven de wasbak
Zorg dan dat er een laag water in de wasbak staat. Wanneer de prothese wegglipt, gaat deze niet kapot.

Het bewaren van de prothese
De prothese moet bewaard worden in enkele druppels lauw water. Zonder water droogt de prothese uit waardoor de overgebleven plak en speeksel indroogt tot tandsteen. Sommigen zeggen dat de prothese dan zelfs zou kunnen krimpen. Maar dit lijkt een broodje aap verhaal. Als men de prothese in te veel water legt, kan er nog meer verkalking plaats vinden.

Reinigen binnen de tandarts- of mondhygiënistpraktijk
Het verwijderen van tandsteen en aanslag met handinstrumenten of met een tandsteenapparaat kan de prothese beschadigen. Een ultrasoon bad kan geen kwaad. De prothese kan ook met een grijs cupje en non-abrasieve polijstpasta worden schoongemaakt.

Reinigen bij de technieker
De technieker heeft speciale spullen om de prothese weer als nieuw te maken. Hij is de expert op dit gebied. Dus wanneer het u niet lukt om de prothese voldoende te reinigen, laat het dan aan de technieker over.

Uit of in?
De prothese moet ’s nachts worden uitgelaten. Wanneer deze namelijk tijdens de slaap wordt gedragen, kan het orale weefsel gaan ontsteken. Ook wel prothesestomatitis genoemd. Dit is te herkennen aan de roodheid.

Schimmelgroei
Ook schimmelgroei komt voor. Vooral ouderen lopen dan het risico op longontsteking bij het inademen van deze schimmels en bacteriën.

Chloorhexidine?
Bij een overkappingsprothese kan het nuttig zijn om chloorhexidinegel te gebruiken. De chloorhexidine wordt dan in de prothese gedaan; in de uitsparingen voor de elementen. Zo kunnen de elementen beschermd worden tegen cariës en de gingiva tegen ontstekingen. Chloorhexidine kan wel aanslag veroorzaken op de elementen.

De mondholte
Wat vaak vergeten wordt, is dat de mondholte ook nog gereinigd moet worden. Met name de tong is hier van belang. Als men de tong niet poetst, kan dit een nare geur gaan verspreiden. De tong kan met een tongreiniger schoon gehouden worden.
Ook het tandvlees moet worden gepoetst met een zachte tandenborstel. Hiermee wordt de doorbloeding gestimuleerd. Hiermee kan voorkomen worden dat de kaken versneld slinken.

Hechtmiddelen
Hechtmiddelen die lang worden gebruikt, bemoeilijken de hygiëne van de prothese.

Bronnen:
Diverse websites van tandtechnische laboratoria
Techniekers en mondhygiënisten van het MondhygienistenForum en Tandarts.nl
Ivoren Kruis

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

Lees meer over: Tandprothese | techniek, Thema A-Z
Casus en uitleg de oorzaken van gebitsproblemen 400 230

Preventief beleid: wittevlekleasies bij orthontische behandeling

Tijdens een orthodontische behandeling met vaste apparatuur is het risico op het ontstaan van wittevleklaesies groot. Het doel van dit onderzoek was drieledig: inzicht verkrijgen in:

  • De preventieve maatregelen die in Nederland standaard in de orthodontische praktijk worden toegepast
  • Wanneer begonnen wordt met het gebruik van een fluoridespoelmiddel
  • Welke concentratie en frequentie van gebruik van een fluoridespoelmiddel worden aanbevolen

Hiervoor werd een schriftelijke enquête onder orthodontisten in Nederland gehouden. De vragenlijst werd door 154 orthodontisten (81%) ingevuld geretourneerd.

Resultaten

 

  • Een basisprotocol mondhygiëne werd door 93% bij aanvang van de behandeling toegepast.
  • Het merendeel (90%) adviseerde 1 keer per dag te spoelen met een fluoridespoelmiddel.
  • Meestal (85%) werd aanbevolen dit ’s avonds direct na het tandenpoetsen te doen.

Aanbeveling auteurs
De auteurs bevelen aan op een ander tijdstip dan na het tandenpoetsen te spoelen met fluoridespoelmiddel, waardoor het aantal fluoridemomenten per dag stijgt. Dit verhoogt de effectiviteit van deze preventieve maatregel tegen cariës.

Bron:
NTvT mei 2010
Auteurs: A.E.G. Kerbusch, A.M. Kuijpers-Jagtman, J. Mulder, W.J.M. van der Sanden

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Orthodontie, Thema A-Z

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel opsporing onverzekerden

De Tweede Kamer heeft op 19 mei unaniem ingestemd met het wetsvoorstel Opsporing onverzekerden. Minister Klink van Volksgezondheid wil met deze wet het aantal onverzekerden terugdringen. Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat er nog altijd zo’n 152.000 onverzekerden zijn. Hiermee is circa € 140 miljoen euro aan gederfde premie gemoeid.

Het wetsvoorstel beoogt om verzekeringsplichtigen zonder zorgverzekering op te sporen door bestanden te koppelen. Een deel van de verzekeringsplichtigen kan zich nu nog onttrekken aan de verzekeringsplicht en tast daarmee de onderlinge solidariteit aan. Door het opsporen van onverzekerden én de aanpak van de wanbetalers scheelt dat voor alle andere verzekerden al snel zo’n 45 euro aan premie per jaar.

Met het wetsvoorstel worden de volgende maatregelen genomen:

Onverzekerden die door middel van bestandsvergelijking zijn opgespoord, krijgen eerst een brief van het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Daarin worden ze gewezen op hun verzekeringsplicht en aangespoord een zorgverzekering te sluiten. Als blijkt dat zij dit na drie maanden nog steeds niet hebben gedaan, dan krijgen ze een boete van drie maal de standaardpremie per maand (circa € 300). Als na een nieuwe bestandsvergelijking blijkt dat de betrokkene nog steeds niet verzekerd is, dan wordt voor de tweede keer een boete opgelegd. Degenen die na twee boetes nog altijd onverzekerd blijken, zal het CVZ ambtshalve verzekeren bij een zorgverzekeraar. Zij zijn dan 12 maanden lang een bestuursrechtelijke premie verschuldigd ter hoogte van de standaardpremie (in totaal ongeveer 1200 euro). Deze wordt zo mogelijk via bronheffing geïnd.
De uitvoeringsorganisaties (SVB, CVZ en CJIB) staan klaar voor inwerkingtreding van de wet per 1 januari 2011, onder voorbehoud van instemming door de Eerste kamer.

Voordat de wet in werking treedt, worden voorlichtingscampagnes ingezet om specifieke groepen onverzekerden te informeren.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Voorbeeld Invoeren zorgplan

Nationaal verkiezingsdebat: Zeker over Zorg

Patiëntenorganisaties en verzekeraars debatteren met kamerleden over toekomst zorg.

Op dinsdag 1 juni organiseren de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen het nationale zorgverkiezingsdebat ‘Zeker over Zorg’. Patiëntenvertegenwoordigers en verzekeraars debatteren daar met (aanstaande) kamerleden over de toekomst van de zorg.

De zorg is op allerlei manieren in beweging. Patiënten en gehandicapten willen meer maatwerk en zeggenschap over zorg. Cliënten in de zorg, zorgverzekeraars en zorgverleners gaan meer samenwerken om zorg beter en goedkoper te maken. De toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg wordt bedreigd. Bijvoorbeeld door de gevolgen van de financiële crisis en de plannen om de eigen bijdragen te verhogen en het collectieve pakket uit te dunnen. De roep om de AWBZ ingrijpend te hervormen, wordt door de een als een bedreiging gezien en door de ander als een kans.

Kleur bekennen
Op 1 juni gaat de achterban van de CG-Raad, de NPCF en ZN over deze onderwerpen in debat met (aanstaande) ‘zorg-kamerleden’ van de belangrijkste politieke partijen. Thema’s die aan de orde komen tijdens het debat zijn de organisatie van de zorg, het vraaggestuurde stelsel, de betaalbaarheid van de zorg en de toekomst van de langdurige zorg. Op elk van deze thema’s moeten kamerleden kleur bekennen. Zij gaan duidelijk maken waar hun partij voor staat en hoe zij de cliënt in de zorg daadwerkelijk centraal stellen.

Het debat is bedoeld voor de leden en achterban van de CG-Raad en de NPCF, de zorgverzekeraars en andere geïnteresseerden uit de wereld van de zorg.

Organisaties
De CG-Raad is de koepelorganisatie van ruim 160 organisaties van chronisch zieken en gehandicapten. De CG-Raad wil dat iedereen daadwerkelijk kan meedoen aan het maatschappelijk leven. De CG-Raad behartigt levensbreed de collectieve belangen van haar leden.

De NPCF is een samenwerkingsverband van patiëntenkoepels- en organisaties. De federatie fungeert als platform voor gemeenschappelijke beleidsontwikkeling en belangenbehartiging op inhoudelijke thema’s.

ZN is de brancheorganisatie van de zorgverzekeraars in Nederland. ZN behartigt de belangen van verzekerden en de gemeenschappelijke belangen van zorgverzekeraars. Daarnaast zet de brancheorganisatie zich in voor ondernemingsruimte voor haar leden.

Het nationale zorgverkiezingsdebat ‘Zeker over zorg’ vindt plaats in Studio A12 te Bunnik en start om 14.00 uur. Aanwezigheid op uitnodiging.

Bron:
CG-Raad

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Elektrische tandenborstel meest effectieve borstel tegen tandplak

Jeugd poetst niet graag elektrisch

Nederlandse jongeren houden er niet van hun tanden te poetsen met een elektrische tandenborstel. Dit blijkt uit onderzoek door Aquafresh onder 1000 inwoners van Nederland en België.

Ongeveer 83 procent van de jongeren onder de twintig jaar geeft de voorkeur aan de ouderwetse tandenborstel.

Onder de rest van de ondervraagden was ook een voorkeur voor poetsen met de hand. In Nederland heeft 41 procent een handtandenborstel. In België is de borstel in 53 procent van de badkamers te vinden.

Eén op de vijf (20 procent) van de ondervraagden geeft aan zowel een elektrische- als een handtandenborstel te gebruiken voor wittere tanden.

Mondwater
Uit het onderzoek bleek verder dat de populariteit van mondwater toeneemt. Van de Nederlanders gebruikt 15 procent dagelijks mondwater, tegenover 8 procent in België. In totaal spoelt 53 procent van de Belgen wel eens met mondwater. In Nederland is dit 44 procent.

Bron:
Nu

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z

Reinigen met een rubbercup niet effectief tegen gingivitis of cariës

Wat is het effect van de mechanische reiniging van gebitselementen met een rubbercup op de mate van gingivitis en cariës? Deze vraag stond centraal in een systematisch literatuuronderzoek waarin onder meer een inclusiecriterium was behandelafspraken met een interval van 4 maanden.

In 4 artikelen werd gevonden dat de profylactische behandeling niet nodig is vóór het appliceren van fluoride ter preventie van cariës bij kinderen. Deze uitkomst kan niet worden geëxtrapoleerd naar tieners en volwassenen. In 2 andere onderzoeken kon het voordeel van mechanische reiniging met rubbercup ter preventie van gingivitis niet worden aangetoond.
Uit deze onderzoeken volgt dat een profylactische behandeling van de gebitselementen met een rubbercup elke 4 maanden niet bijdraagt aan een vermindering van gingivitis.

Bron:
NTvT 

  • Azarpazhooh A, Main PA. Efficacy of dental prophylaxis (rubber cup) for the prevention of caries and gingivitis: a systematic review of literature. Br Dent J 2009; 7: e14.
  • Sampson C. Is routine dental prophylaxis effective? Evid Based Dent 2010; 1 :16-17.

 

Lees meer over: Cariës, Mondhygiëne, Thema A-Z
Een tandartspraktijk overnemen, hoe doe je dat?

IGZ beveelt sluiting tandartspraktijk in Barendrecht

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaf op 12 mei de directie van tandartspraktijk Duradent in Barendrecht (voorheen Maximakliniek) opnieuw een bevel tot sluiten op grond van de Kwaliteitswet Zorginstellingen. De tandartspraktijk voldoet niet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg, waardoor ernstige risico’s ontstaan voor de kwaliteit van de geleverde zorg.

Onbevoegd tandheelkundige handelingen verricht
De inspectie bracht op 11 mei een onaangekondigd bezoek aan Duradent. De IGZ constateerde dat in de tandartspraktijk onbevoegd tandheelkundige handelingen werden verricht; een basisarts voerde tandheelkundige handelingen uit zonder dat hij daartoe bekwaam was. Dit is de tweede keer dat de IGZ deze man hierop op heterdaad heeft betrapt. Bovendien was de patiënt niet op de hoogte dat hij geen tandarts is.

Het bevel gaat in op 13 mei 2010 en is zeven dagen geldig. Zo nodig kan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het bevel na zeven dagen verlengen.

Bevel tandartsenpraktijk Clinique du Commerce te Echt-Susteren verlengd
De minister van VWS heeft het bevel tot sluiten van tandartsenpraktijk Clinique du Commerce te Echt-Susteren verlengd. Dit betekent dat deze praktijk dicht blijft totdat de inspectie oordeelt dat ze weer verantwoorde zorg kan leveren. De Inspectie voor de Gezondheidszorg sloot vorige week de praktijk omdat deze onder meer de richtlijn ‘infectiepreventie in de tandheelkundige praktijk’ niet volgde en geen bevoegdheden had om röntgenapparatuur te gebruiken. Dit bracht ernstige risico’s voor de gezondheid van patiënten met zich mee.

Bron:
IGZ.nl

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
spoelen

Stof in chilipepers kan tot nieuwe pijnstiller leiden

Capsaïcine, de “hete” stof in chilipepers, is een handig instrument gebleken in de zoektocht naar een nieuwe manier van pijnbestrijding.

Onderzoekers van de Universiteit van Texas zeggen dat stoffen die lijken op capsaïcine in het menselijk lichaam worden aangetroffen op plaatsen waar pijn vastgesteld wordt.

Net zoals capsaïcine zich bindt aan cellen in het lichaam, doen de zuren die een gewond lichaam produceert dit ook. Deze stoffen veroorzaken, via receptoren, pijn.

Blokkeren
De productie van deze stoffen stoppen kan chronische pijn doen verdwijnen. Daarom ging het team onderzoeken of er een manier was om deze stoffen te blokkeren. Tests op muizen wezen uit dat het uitschakelen van een gen voor de receptoren ervoor zorgde dat de gevoeligheid voor capsaïcine verdween.

Nu willen de wetenschappers medicijnen ontwikkelen die hetzelfde effect teweegbrengen, zodat chronische pijn verholpen kan worden.

Bron:
Gazet van Antwerpen

 

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Pijn | Angst, Thema A-Z

Reactie NMT uitzending Tros Radar over tandartsen

Ondanks inspanningen van de NMT heeft de redactie van Tros Radar de keuze gemaakt om de NMT niet uit te nodigen of te interviewen in het kader van de uitzending van Tros Radar op maandag 10 mei. De NMT heeft onderstaande reactie gegeven.

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) betreurt het dat er patiënten zijn die ontevreden zijn en hoopt dat hun vervelende ervaring eenmalig was. Bijna 80% van alle tandartsen zijn lid van de NMT.
De reactie van de NMT:

1. Transparantie in de praktijk
De NMT wil samen met patiëntenorganisaties zorgen voor meer helderheid in de beroepskolom. We zijn daarom gestart met een project dat er voor moet zorgen dat het voor patiënten altijd duidelijk is of zij van doen hebben met een tandarts, of met bijvoorbeeld een mondhygiënist, of een tandartsassistent. Dat kan bijvoorbeeld door foto’s met naam en functie aanduiding duidelijk zichtbaar in de wachtkamer op te hangen, door dit op de website van de praktijk aan te geven, of door herkenbare naambordjes en kleding te dragen. Veel tandartspraktijken werken al op de manier. De NMT gaat dit samen met patiënten en consumentenorganisaties verder aanjagen. Het doel is dat de transparantie toeneemt en dat misverstanden als deze worden voorkomen.

Kortom, tandartsen willen dat de patiënt te allen tijde weet door welke tandheelkundige zorgverlener hij geholpen wordt.

2. Weinig klachten
Ieder jaar voeren tandartsen samen met hun medewerkers ruim 75 miljoen tandheelkundige ingrepen uit. Dit leidt tot minder dan 600 klachten per jaar bij de NMT. De kans dat een tandartsbezoek leidt tot een klacht is daarmee kleiner dan 1 op de 125 duizend. Alle tandartsen hebben overigens verplicht een klachtenregeling. De meeste tandartsen maken gebruik van de NMT-klachtenregeling. Uit een analyse door ons van die klachten ten behoeve van jullie uitzending blijkt dat klachten vooral tandheelkundige aspecten (45%) en patiëntrechtelijke aspecten (40%) betreffen. In geringere mate betreft het organisatorische aspecten (15%); onder deze laatste categorie vallen de klachten betreffende taakdelegatie en het toezicht op medewerkers.

Zowel het aantal klachten als de aard van de klachten tonen aan dat tandartsbezoek in Nederland gelukkig nagenoeg probleemloos verloopt. In rapport meldactie Mondzorg van de patiëntenfederatie NPCF beoordeelden patiënten de kwaliteit van de tandarts met een 7,6.

3. Patiënt heeft vrije keuze, NMT onderschrijft richtlijn Inspectie
Dat de taakdelegatie van tandartsen naar andere professionals heel sterk stijgende is valt in de praktijk wel mee, naar de mondhygiënisten stagneert deze zelfs. De meeste praktijken kennen nog steeds de klassieke organisatievorm met een tandarts die wordt bijgestaan door een assistent. Van belang is dat de patiënt vrij is om een tandarts te kiezen met een werkwijze die bij hem of haar past. Er zijn tandartsen die heel veel zelf doen en tandartsen die meer dan gemiddeld delegeren. De patiënt is vrij om daaruit zijn keuze te maken. De tandarts is en blijft overigens wel altijd verantwoordelijk en medisch tuchtrechtelijk aansprakelijk voor het handelen van assistenten en mondhygiënisten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft hier regels voor gesteld die niets aan duidelijkheid te wensen over laten. De NMT onderschrijft deze circulaire volledig.

Kortom, de patiënt is vrij om te kiezen en de Inspectie borgt de kwaliteit.

4. Prijsverschillen
Dan de rekeningen. Waar het om gaat is welke verrichtingen er zijn gedaan. Er zijn verschillende type ‘gaatjes’. De prijzen van het gaatjes vullen (caviteitrestauratie) zijn sterk afhankelijk van de behandeling die nodig is. Je hebt kleine eenvlaksrestauraties (klein gaatje) en grote drievlakrestauraties (groot gat), verschillende soorten materialen (composiet, porselein, goud, amalgaam). Het ene materiaal is goedkoper dan het andere en daarnaast is in geval van diepe gaten meestal ook verdoving nodig of in ieder geval zeer wenselijk. De tarieven voor de tandheelkunde zijn door de NZa gereguleerd en krachtens de wet gemaximeerd. Er bestaat geen tarief voor verrichtingen door assistenten, assistenten werken immers altijd namens en onder verantwoordelijkheid van de tandarts. Als het fout gaat is niet de assistent, maar de tandarts aansprakelijk. Een tandarts die werk delegeert naar een assistent moet dus nog steeds toezicht houden op die assistent, zorgen voor voldoende bijscholing en nascholing en zorgen voor eigen instrumenten zoals een tweede behandelstoel en dergelijke, bovendien blijft de tandarts eindverantwoordelijk. Het behoort tot de professionele verantwoordelijkheid van de tandarts om te bepalen of er een reden is voor foto’s. Tandartsen houden zich daarbij aan het principe: geen straling wanneer dat niet nodig is.
Met andere woorden, omdat de behandelingen voor aandoeningen van elkaar verschillen, verschillen ook de prijzen voor die behandelingen. Wij begrijpen als NMT goed dat de tandartsnota niet altijd even duidelijk is. Daarom werken we nu aan het verduidelijken van de teksten die we gebruiken voor de aanduiding van verschillende behandelingen.

Buitenlands gediplomeerde tandartsen
Er zijn in Nederland ongeveer 700 buitenlandse tandartsen. De NMT start binnenkort een project met als doel om buitenlands gediplomeerde tandartsen te doordringen van de kwaliteitsnormen die in de Nederlandse tandheelkundige zorg gebruikelijk zijn. De NMT vindt dit essentieel.

Ten aanzien van de vraag over wat de NMT van het idee vindt dat de overheid kwaliteitsverlies in de hand werkt benadrukt de NMT dat er wat betreft de beroepsorganisatie NMT met kwaliteit niet valt te marchanderen, de tandheelkundige wetenschap is glashelder over wat wel en geen verantwoorde zorg is. Ook de IGZ circulaire, die de NMT volledig onderschrijft, inzake taakdelegatie maakt duidelijk dat de kwaliteit altijd voorop staat.

De reactie van de NMT is ook te vinden op de website van Tros Radar

Bron:
Tandartsennet.nl

 

Lees meer over: Opinie, Thema A-Z

Tros Radar uitzending: behandeling door tandarts of assistente?

Als je in de stoel van de tandarts ligt, weet je vaak niet van tevoren of je door de tandarts zelf behandeld gaat worden of door één van de tandartsassistentes. Zo kan het zijn dat een complexe handeling wordt uitgevoerd door een assistente en niet door de tandarts zelf. Radar stelt de vraag of dat wenselijk is.

Bron:
Tros Radar

Lees meer over: Taakdelegatie | Taakherschikking, Thema A-Z
Lijst

Wat bieden de verkiezingsprogramma’s u?

De NMT heeft voor de tandarts en tandarts-specialist de beschikbare verkiezingsprogramma’s per politieke partij in kaart gebracht.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
IGZ, sluiten, tandartspraktijk

Inspectie sluit tandartspraktijk Echt

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft op 7 mei een tandartspraktijk in Echt (Limburg) gesloten. Bij twee controles was gebleken dat de kliniek niet voldoet aan verschillende hygiënevoorwaarden, waardoor ernstige risico’s voor patiënten zijn ontstaan, aldus het sluitingsbevel.

Eind april vond een onaangekondigde controle plaats en was afgesproken dat de praktijk zou sluiten om de fouten te herstellen. Toen een reactie op de schriftelijke bevestiging van de afspraken uitbleef, vond vorige week een tweede controle plaats. De kliniek was nog steeds open. Hoewel er werd verbouwd, zaten in de wachtkamer patiënten, was de tandarts aan het werk en was er verder niks veranderd.

Sterilisator
Zo werd de sterilisator niet systematisch onderhouden, waren er geen protocollen voor schoonmaken, desinfecteren en steriliseren, lagen er gebruikte spuiten met onbekende inhoud in de lade, waren werkplekken niet opgeruimd, was röntgenapparatuur niet volgens de regels aangemeld en hadden medewerkers niet het juiste opleidingniveau. Het bevel tot sluiting geldt een week en kan als het nodig is, worden verlengd.

Bron:
ANP

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
kind - tandarts - behandeling

Is tandheelkundige behandeling in narcose dé oplossing voor tandartsangst?

De laatste jaren groeit het aantal commerciële tandheelkundige praktijken die zich profileren als gespecialiseerde “angsttandarts” praktijken. De door hen veelal geboden ultieme oplossing voor de tandartsangst is een eenmalige, volledige tandheelkundige behandeling in narcose. Wetenschappelijk gezien is dit echter absoluut geen oplossing voor de angst. De patiënt krijgt hierbij geen gelegenheid de oorzaak van zijn angst aan te pakken en blijft dus bang. Hierdoor zal de patiënt na de narcosebehandeling de reguliere tandheelkundige zorg blijven vermijden met verdere negatieve gevolgen voor de gezondheid van het gebit. Bovendien is een behandeling onder narcose relatief kostbaar, leidt dit eerder tot onnodige extracties van gebitselementen en bestaat er altijd een zeker gezondheidsrisico voor de patiënt.

Hoe angst voor de tandarts wél oplossen?
Angst voor de tandarts kan pas structureel afnemen of beheersbaar worden als de patiënt in de gelegenheid wordt gesteld positieve ervaringen bij zijn tandarts op te doen waardoor de negatieve ervaringen uit het verleden vervagen. Hiervoor worden speciale behandelprotocollen gevolgd cdie in het algemeen plaats vinden binnen de centra voor bijzondere tandheelkunde  door een hiertoe gespecialiseerde tandarts, al dan niet ondersteund door een psycholoog. Een tandheelkundige behandeling in narcose kan dan uiteraard onderdeel zijn van het totale behandelplan, met name bij extreme behandelachterstand, maar is nooit een doel op zich.

Kwaliteitscriteria
De centra voor bijzondere tandheelkunde werken volgens kwaliteitscriteria welke zijn afgesproken binnen het Centraal Overleg BIJzondere Tandheelkunde (COBIJT), en worden onderschreven door alle zorgverzekeraars. Het is opmerkelijk dat in elk geval de schijn gewekt wordt dat dezelfde zorgverzekeraars voorbij lijken te gaan aan de door hen onderschreven criteria door met vele commerciële narcosepraktijken behandelovereenkomsten te sluiten.

Narcose bij instellingen en ziekenhuizen
In schril contrast met de vercommercialisering van narcose faciliteiten staat het schrijnende tekort hieraan in instellingen en ziekenhuizen waar een categorie patiënten behandeld wordt die voor hun tandheelkundige zorg volledig afhankelijk is van behandeling onder narcose. Het zou de zorgverzekeraars dan ook sieren als zij zich juist hard zouden maken de narcosefaciliteiten op deze locaties te ondersteunen of zelfs te faciliteren.

Opleidingen
Het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) en de Stichting Bijzondere Tandheelkunde (SBT) verzorgen twee opleidingen tot differentiatie binnen de bijzondere tandheelkunde, te weten de opleiding tot Tandarts Angstbegeleiding (TA) en de opleiding tot Tandarts Gehandicaptenzorg (TG).
Informatie:
Dyonne L.M. Broers, tandarts, SBT, Tel. 020-5188541, d.broers@acta.nl,  www.sbt.nl. De geaccrediteerde tandartsen van beide opleidingen alsmede de centra voor bijzondere tandheelkunde zijn te vinden op de website van de VBTGG

Bron:
Tandartsennet

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
NSAID etoricoxib kan mogelijk behoefte aan pijnstillers na derdemolaaroperatie verminderen

Nederlander grijpt pas laat naar pijnstillers

Nederlanders grijpen relatief laat naar pijnstillers. Ruim 85% van alle Nederlanders stelt het gebruik van pijnstillers zo lang mogelijk uit. Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar vrij verkrijgbare pijnstillers (pijnstillers die zonder recept vrij verkrijgbaar zijn voor consumenten). Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Pijnstiller Infocentrum.

Vrouwenfabeltje
Uit diverse onderzoeken blijkt dat het pijncentrum in de hersenen van mannen en vrouwen verschilt. In combinatie met het verdragen van maandelijkse menstruatiepijn en bevallingspijn, leidt dit in de praktijk tot speculaties dat vrouwen pijn beter kunnen verdragen dan mannen. De cijfers uit dit onderzoek verwijzen deze speculaties echter naar het rijk der fabelen. Mannen (86.4%) bijten juist net iets vaker op hun kiezen dan vrouwen (84%) wanneer zij pijn ervaren, voordat zij overgaan tot het slikken van een pijnstiller. Daarnaast hebben oudere Nederlanders een hogere pijngrens dan jongeren. Van de ouderen (41 jaar en ouder) zegt namelijk ruim 71% het nemen van een pijnstiller zo lang mogelijk uit te stellen, tegen slechts 29% van de jongere Nederlanders.

Calvinistisch
Op de stelling ‘Het is verstandig bij een pijnklacht zo snel mogelijk een pijnstiller te gebruiken’ antwoordt bijna 1 op de 3 Nederlanders dat zij dit niet weten. Uit het onderzoek blijkt dat onder Nederlanders een hoop vragen leven, over hoe zij op de juiste manier met pijnstillers moeten omgaan. Nederlanders zijn kennelijk nogal calvinistisch aangelegd. In feite is het even veilig om bij constatering van pijn direct een pijnstiller te nemen, als pas na enkele uren.

Wat belangrijk is, is een veilig en verantwoord gebruik van pijnstillers. Daarvoor bestaat een aantal belangrijke vuistregels, die ook te vinden zijn op de website www.pijnstillerinfocentrum.nl. Lees bijvoorbeeld altijd voor gebruik de bijsluiter. Hierin staat vermeld waarvoor het middel bedoeld is, wat de mogelijke bijwerkingen zijn, in welke doseringen het gebruikt mag worden en of er combinaties zijn met andere geneesmiddelen die risico opleveren. Neem pijnstillers niet langer dan enkele dagen achtereen, in ieder geval niet langer dan veertien dagen, en raadpleeg altijd een arts als klachten langer dan een week aanhouden.

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Pijn | Angst, Thema A-Z
meldcode

Rol weggelegd voor tandartsen bij signalering kindermishandeling

Er is een belangrijke rol weggelegd voor tandartsen om kindermishandeling te signaleren.

Ter Meulen is onafhankelijk adviseur jeugdzorg en al jarenlang expert op het terrein van signaleren en voorkomen van kindermishandeling. Volgens haar kunnen tandartsen een belangrijke schakel zijn omdat ze de meeste kinderen één keer in het half jaar controleren. Zij zouden daarom een rol kunnen spelen bij het melden van kindermishandeling. Een uitgewerkt plan de campagne voor de wijze waarop tandartsen een actievere rol kunnen spelen bij het signaleren van kindermishandeling is er overigens nog niet.

Discussie
Over de rol van professionals in hulpverlening en gezondheidszorg bij de signalering van kindermishandeling is al jaren een discussie gaande. Als het aan het demissionair kabinet ligt, komt er in 2011 een meldcode. Voor professionals met een medisch beroepsgeheim, zoals artsen en tandartsen geldt nu al dat ze bij een vermoeden van kindermishandeling het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) kunnen informeren. Ook in het geval de direct betrokkenen daar geen toestemming voor geven.

Friese ziekenhuizen
Vorige week is bekend geworden dat Friese Ziekenhuizen de signalering kindermishandeling en huiselijk geweld verscherpen. Deze ziekenhuizen zijn gestart met signalering en aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld. De ziekenhuizen maakten eerder nog te weinig melding van deze praktijken. Het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK/BJZ) en het Advies en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG/Fier Fryslân) spelen een grote rol bij de meldingen en de toeleiding naar hulp.

Te weinig aandacht
Eind vorig jaar bracht de Inspectie voor de Gezondheidszorg het rapport ´Spoedeisende eerste hulp afdeling van ziekenhuizen signaleert kindermishandeling nog onvoldoende: gebroken arm nog te vaak een ongelukje’. De Inspectie concludeert daarin dat slechts 4 procent van het totale aantal meldingen bij de AMK’s afkomstig is van ziekenhuizen. Volgens de Inspectie krijgt het onderwerp te weinig aandacht, en schieten scholing, protocollering en registratie te kort.

Haaglanden
Het Medisch Centrum Haaglanden is in 2008 een project gestart met als doel kindermishandeling meer te signaleren en melden. In een jaar is het aantal meldingen bij het AMK aldaar gestegen van enkele naar bijna 200 meldingen. Na onderzoek door het AMK bleken in 95 procent van deze meldingen de zorgen terecht en kon voor betrokkenen hulp georganiseerd worden. Dit succes heeft het Friese AMK en de vijf Friese ziekenhuizen gestimuleerd eenzelfde project te starten. De bedenkers van het Haagse protocol zijn in Friesland uitgenodigd met als doel de signaleringswijze van de Friese ziekenhuizen te helpen verbeteren. Het ASHG/Fier Fryslân sluit bij deze opzet aan om de route huiselijk geweld in het protocol vast te leggen. Het AMK en het ASHG werken al enige jaren samen aan de Friese Aanpak van Kindermishandeling en Huiselijk Geweld. Deze ontwikkeling sluit nauw aan bij de nieuwe meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld die per 1 januari 2011 landelijk verplicht wordt gesteld voor onder andere onderwijs- welzijn en zorgorganisaties.

Oorzaak verwonding
Slachtoffers van kindermishandeling en huiselijk geweld kunnen dermate gewond raken dat zij voor behandeling en soms voor een opname naar het ziekenhuis moeten. Huiselijk geweld en kindermishandeling wordt te weinig benoemd door slachtoffers zelf als oorzaak van hun verwonding. Zo kan het voorkomen dat de betrokkenen naar huis gaan zonder dat hen hulp geboden wordt voor de geweldservaring en zonder dat eventueel betrokken kinderen in beeld zijn bij het AMK of het ASHG.

Nieuwe protocol
Vanaf 15 april werken alle Friese ziekenhuizen met het nieuwe protocol signalering Kindermishandeling en Huiselijk Geweld. De werkwijze wordt ondersteund door alle directies van de ziekenhuizen. Sterk in deze aanpak is de eenduidige aanpak. Patiënten kunnen niet meer shoppen in de provincie tussen verschillende ziekenhuizen. Er zijn aandachtsfunctionarissen aangesteld, daarmee heeft het thema kindermishandeling en huiselijk geweld prioriteit gekregen. Een aantal medewerkers van de ziekenhuizen zijn al opgeleid om signalen te duiden en bespreekbaar te maken. Met ouders/betrokkenen wordt de zorg besproken en wanneer een melding gedaan wordt, wordt deze direct gefaxt naar het AMK. De melding wordt onderzocht en in samenwerking met het ASHG wordt waar nodig en gevraagd direct hulp georganiseerd voor alle betrokkenen. Deze hulp kan variëren van enkele gesprekken tot behandeling bij Friese hulpverleningsorganisaties, afhankelijk van de onderliggende problematiek. Snel handelen is mogelijk omdat er een directe contactlijn is tussen de ziekenhuizen, het AMK en het ASHG. Kijlstra Ambulance groep Friesland en de dokterswacht Friesland zijn voornemens ook met dit protocol te gaan werken.

Bron:
Sozio
Door Olaf Stomp

Olaf Stomp

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Robots om kinderen minder bang voor de tandarts te laten zijn

Japanse tandartsen oefenen op robot

De robot werd ontwikkeld door de Showa Universiteit in Tokyo in samenwerking met robot-pionier Atsuo Takanishi.
Hanako kan aangeven als ze pijn voelt, met haar ogen rollen en zelfs kwijlen als een echte patiënt. Als de studenten iets verkeerd doen, beweegt de robot haar hoofd, ogen en mond zoals een echte patiënt dat zou doen.

Volgens Koutaro Maku van de universiteit betekent het gebruik van robots een grote verbetering ten opzichte van de traditionele lesmethodes. “We hanteren nog steeds een systeem waarbij studenten meer ervaren tandartsen observeren en daarvan leren. Dat is geen wetenschappelijke benadering,” vertelt ze persbureau AP. Het grootste voordeel van het gebruik van robots is volgens haar dat studenten nu zelf fouten kunnen maken, en daarvan kunnen leren.

Bron:
Telegraaf
Foto AFP

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
Recht - tuchtrecht

Wetsvoorstel cliëntenrechten zorg (Wcz) akkoord

De Ministerraad is akkoord gegaan met het wetsvoorstel Wcz, dat beoogt de rechtspositie van cliënten in de zorg te verstevigen. De rechten van de cliënt – waaronder die van de patiënt bedoeld in de geneeskundige behandelingsovereenkomst – worden zoveel mogelijk in één nieuwe wettelijke regeling bijeengebracht. De rechten gelden voortaan niet alleen bij geneeskundige behandeling, maar in alle relaties tussen cliënten en zorgaanbieders.

Met de Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) wil het kabinet de rechtspositie van de cliënt versterken en verduidelijken. De wet geeft cliënten recht op goede zorg. De cliënt kan straks gemakkelijker kiezen voor de zorgaanbieder die bij hem en zijn zorgvraag past. En wie niet tevreden is, kan daarover eenvoudiger en effectiever een klacht indienen.

De Wcz regelt ook de verantwoordelijkheden van zorgaanbieders voor de kwaliteit van zorg. Door de regels over de relatie tussen zorgaanbieder en cliënt op te nemen in één wettelijke regeling, zijn de rechten en plichten van beide partijen beter op elkaar afgestemd.

Bron:
Rijksoverheid

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kind - ouder

Tandmobiel screent gebit jongeren in België

Tijdens de paasvakantie kwam op de Gentse speelpleinen de tandmobiel van de campagne ‘Glimlachen.be’ langs. Een tandarts van de Gentse universiteit screende het gebit van jongeren.

Uit een onderzoek van jeugdwerk bleek dat de mondhygiëne bij jongeren in België ronduit problematisch is. De Gezondheidsdienst, de Gentse gezondheidscentra, vzw Jong en de vakgroep Tandheelkunde van UGent luidden de alarmbel en richtten in december 2009 het sensibiliseringsproject ‘glimlachen.be’ op. Dat is een vier jaar durend initiatief dat het belang van mondgezondheid en mondhygiëne bij kinderen en jongeren in de kijker zal zetten.

Al spelenderwijs
Tijdens de paasvakantie hield de paasmobiel halt op de speelpleintjes in Gent. In het voorjaar van 2010 neemt vzw Jong mondhygiëne in spelvorm op in de activiteiten van de kinderwerking in verschillende Gentse wijken.

Concreet zal de sensibiliseringsactie jaarlijks 18.000 jongeren uit het lager en middelbaar onderwijs (van 6 tot 18 jaar oud) bereiken. Drie tandmobielen worden op pad gestuurd met een tandarts en hulpkracht naar scholen en allerhande evenementen voor kinderen en jongeren, zoals Pennenzakkenrock. Met ludieke spelletjes, zoals een bijzondere versie van Twister of Scrabble, zullen de jongeren spelenderwijs meer vernemen over mondhygiëne. Naast het bezoek van de tandmobiel aan de scholen en de aanwezigheid op evenementen worden ook extra acties en informatiemomenten over mondgezondheid uitgewerkt, zowel op school als daarbuiten. Scholen die meewerken aan het project krijgen op het einde van de vier jaar het label van “tandvriendelijke school”.

Ook de ouders worden bij de acties betrokken. Affiches in de wachtzalen van tandartsen en huisartsen moeten ouders eraan herinneren dat hun kinderen al vanaf hun tweede jaar op de tandartscontrole gaan. En dat dit volledig terug betaald wordt.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
antbiotica

Stijgende trend in aantal nieuwe geneesmiddelen

Het aantal registraties van geneesmiddelen met een nieuw actief bestanddeel vertoont, bezien over een periode van ruim vijftig jaar, een stijgende trend. Die conclusie trekt Nefarma op basis van historische cijfers van de Food and Drug Administration (FDA), de Amerikaanse registratieautoriteit.

De conclusie druist in tegen het heersende beeld over de innovatiekracht van de farmaceutische bedrijfstak. Een veelgehoord geluid is bijvoorbeeld dat de output van research & development-activiteiten bij farmabedrijven is ingestort. Wie echter de registratiecijfers bekijkt over de afgelopen halve eeuw, ziet een ander beeld. Registreerde de FDA tussen 1970 en 1989 jaarlijks nog een kleine twintig geneesmiddelen met nieuwe actieve bestanddelen, in de twee decennia daarna was dat aantal met zo’n 35 procent opgelopen tot bijna 27 per jaar. Deels is die aanzienlijke stijging toe te schrijven aan een ongekend productieve periode halverwege de jaren negentig (in topjaar 1996 registreerde de FDA er liefst 53), maar ook zonder die unieke piek blijft de positieve trend overeind.

De groei in het aantal geneesmiddelen met een nieuw actief bestanddeel is tot stand gekomen in een tijdperk waarin de ontwikkelkosten juist enorm zijn gestegen. De internationale bestedingen aan r&d liepen volgens Amerikaanse cijfers de afgelopen dertig jaar consequent op van 2 miljard dollar in 1980 tot bijna 48 miljard in recente jaren. Dat is deels toe te schrijven aan de steeds strengere eisen die overheden stellen aan geneesmiddelenonderzoek, maar ook rond het registratie- en vergoedingsproces hebben bedrijven te maken met een sterk toenemende administratieve lastendruk. Verder dragen hogere uurlonen, stijging van het aantal rechtszaken en het van de markt halen van steeds meer medicijnen bij aan de forse kostentoename.

Bron:
Nefarma

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
lopen, ouderen

Medicijngebruik onder ouderen

In de komende jaren zal het aantal tandheelkundige geriatrische patiënten toenemen. Tandartsen moeten daarom geïnformeerd blijven over medicijnen die door oudere patiënten gebruikt worden. Sommige medicijnen kunnen van invloed zijn op de tandheelkundige behandeling.

Dit artikel geeft een overzicht van medicijnen die veelvuldig aan ouderen worden voorgeschreven.
Zie General Dentistry , mrt/apr 2010, p 100-107

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z