‘Luchtbuks’ met anesthesievloeistof voor patiënten met naaldangst

‘Luchtbuks’ met anesthesievloeistof voor patiënten met naaldangst

Voor alle patiënten met angst voor naalden zou er wel eens de oplossing kunnen zijn: een naaldloze injectie. Een nieuw product dat werkt als een soort luchtbuks schiet de anesthesievloeistof in het tandvlees van de patiënt – compleet naaldloos.

Prikangst

Volgens prikangstspecialist Henk Schenk heeft 1 op de 1000 mensen in Nederland last van prikangst en is het dus een wezenlijk en onderschat probleem. Vaak wordt het veroorzaakt door trauma uit het verleden: heel snel verdoven of beginnen met de behandeling voordat de verdoving is ingewerkt, bijvoorbeeld.

Naaldloos injecteren

De producent Gamastech omschrijft de zogenoemde Comfort-in als een “medisch apparaat, gemaakt voor subcutane toediening van geneesmiddelen. De technologie […] maakt het mogelijk om de naald weg te laten.”

Ze beloven een naaldloze, snelle en zo goed als pijnloze veilige injecties. Zonder naald kan je niemand per ongeluk steken of infecteren. Verder zou het de tijd om patiënten te behandelen verminderen, de kosten van afval verminderen – en dat allemaal naast het feit dat het ideaal is voor patiënten met naaldangst.

Product om patiënten te helpen

Tandarts Fabrio Rigutto gebruikt het product al en is er blij mee. “Mensen […] stellen gewoon echt behandelingen uit tot op het allerlaatste moment. […] Als zorgverlener ben je altijd op zoek naar producten om je patiënten te helpen. Het is een heel mooie uitkomst voor mensen die bang zijn voor naalden”, zegt hij in een gesprek met EditieNL.

Is het wel nodig?

Sommige tandheelkundigen twijfelen echter aan het nut van het product en vragen zich af of het niet gewoon marketing is. Zij zeggen dat hun patiënten het geven van de verdoving niet eens voelen. Als je de juiste trucs gebruikt en op de juiste manier injecteert, zou de patiënt sowieso geen last moeten hebben van de naald – maar dat haalt de angst ervoor misschien nog steeds niet meteen weg.

Vijf stappen

Wanneer je het de aanschaf waard vindt, zul je ongeveer 700 euro moeten neertellen voor de Comfort-in. Het gebruikproces bestaat uit vijf stappen: eerst laad je het op en selecteer je het juiste volume. Daarna activeer en vul je de spuit, en schroef je de spuit op het apparaat om deze gebruiksklaar te maken.

Naalden zullen niet verdwijnen

Zullen naalden mede door deze uitvinding uiteindelijk helemaal verdwijnen? Helaas voor mensen met prikangst zal dit niet het geval zijn; wanneer er iets uit het lichaam gehaald moet worden is er nog steeds een naald nodig. Maar het is misschien wel een oplossing voor mensen die echt bang zijn voor (het idee van) injectienaalden.

Bron:
EditieNL
YouTube
Gamastech

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
knmt-jaaroverzicht-2019

KNMT jaarverslag 2019: top 6 activiteiten op een rij

Hoe hielp de KNMT in 2019 haar leden om alle inwoners van Nederland optimale mondzorg te bieden? Dat is te lezen in het nu verschenen jaarverslag van de beroepsvereniging van tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen.

De top 6 activiteiten van de KNMT in 2019 op een rij:

1. Tandartsentekort aankaarten

De KNMT heeft zich actief ingezet voor het agenderen van het tekort aan tandartsen in Nederland, wat heeft geleid tot het instellen van een Kamer Mondzorg binnen het Capaciteitsorgaan.

2. Toekomstagenda voor de mondzorg maken

We hebben met de NZa gewerkt aan een ambitieuze toekomstagenda voor de mondzorg.

3. Goede wetgeving voor zzp’en in de zorg waarborgen

Samen met andere verenigingen hebben we gepleit voor goede wetgeving rondom zzp’ers in de zorg, want we moeten hun essentiële smeeroliefunctie behouden.

4. De mondzorg (ont)regelen

We hebben ons hard gemaakt voor het schrappen van overbodige administratie en onzinnige regelgeving via (Ont)Regel de Zorg.

5. Leden helpen met wet- en regelgeving

Door middel van voorlichting over onder andere de Wet arbeidsmarkt in balans en een gloednieuwe RI&E-manager hebben we praktijken geholpen om wet- en regelgeving te implementeren.

6. Ledenservice via Whatsapp bieden

Leden kunnen ons voortaan met vragen ook via WhatsApp benaderen.

Lees wat de vereniging nog meer deed in het KNMT jaarverslag 2019

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Continuiteitsbijdrage-corona---zorgverzekeraars

Continuïteitsbijdrage: aanvragen en bezwaarmogelijkheden

Het zal u niet zijn ontgaan: de zorgverzekeraars, verenigd in Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben een corona-compensatieregeling gepubliceerd; de continuïteitsbijdrage-regeling (CB). Mondzorgaanbieders kunnen de CB vanaf 18 mei 2020 aanvragen. Aanvragen van de CB kan in ieder geval nog tot en met 30 juni 2020. Terwijl sommige mondzorgaanbieders de CB nog niet hebben aangevraagd en de afweging om de CB al dan niet aan te vragen nog moeten maken, denken andere mondzorgaanbieders al aan het maken van bezwaar tegen de CB. In welke situaties heeft het maken van bezwaar zin?

Juridische voorwaarden

Het aanvragen van de CB gaat gepaard met breed pakket juridische voorwaarden, onder meer over het rechtstreeks declareren bij de verzekeraar, een lagere vergoeding voor ‘inhaalzorg’ en het niet kunnen wijzigen van de juridische structuur gedurende de looptijd van de CB. Bij de afweging of mondzorgaanbieders de CB aanvragen, doen zij er verstandig aan zich goed te laten informeren over deze juridische en de financiële gevolgen van de CB. Dat kan bijvoorbeeld door kennis te nemen van de analyse die de mondzorgkoepels hebben gemaakt, waarin de belangrijkste elementen van de regeling op een rij zijn gezet.

Geschillenregeling

De CB is een generieke regeling. Dat betekent dat in de aanvraagprocedure weinig tot geen rekening gehouden kan worden met specifieke situaties van individuele zorgaanbieders. Dat kan betekenen dat de vaststelling van de CB voor bepaalde mondzorgaanbieders niet direct juist is en/of tot onredelijke gevolgen zou leiden. De verzekeraars hebben voor klachten over de vaststelling van de CB een Geschillenregeling ontworpen.

Bezwaar en termijnen

Mondzorgaanbieders krijgen per zorgverzekeraar een ‘bevestigingsbrief’, waarin de vaststelling van de CB staat vermeld. Zorgaanbieders die het niet eens zijn met de vaststelling van de CB of met de hoogte van de CB, kunnen daartegen schriftelijk bezwaar (laten) maken door een klacht in te dienen. Dat dient dan per zorgverzekeraar apart te gebeuren, binnen vier weken na dagtekening van de bevestigingsbrief waarin de CB aan u kenbaar is gemaakt. De zorgverzekeraar beslist vervolgens binnen vier weken op de klacht. De verzekeraar kan deze laatste beslistermijn met éénmaal vier weken verlengen.

Wanneer heeft bezwaar maken geen zin?

Het heeft geen zin bij de zorgverzekeraar te klagen over de juridische voorwaarden van de CB, zoals de omstandigheid dat een lagere vergoeding geldt voor inhaalzorg. Deze voorwaarden worden geaccepteerd bij het aangaan van de CB en maken dus deel uit van de compensatieregeling. Ook heeft het waarschijnlijk geen zin als de meegenomen omzet niet representatief is omdat net een praktijk is gestart of sprake is van een uitbreiding / groei van een praktijk. ZN heeft in de FAQ aangegeven dat de maatwerk-afspraken hierop niet van toepassing zijn.

Wanneer heeft bezwaar maken wel zin?

Bezwaar maken is voor mondzorgaanbieders met name relevant indien zij zich, gelet op hun specifieke situatie, niet kunnen vinden in de vaststelling van de hoogte van de CB. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de zorgverzekeraar de ‘normomzet’ van de zorgaanbieder niet juist vaststelt, of ten onrechte de specifieke situatie van de zorgaanbieder (zoals een gedane overname) niet meeneemt in de bepaling van de CB. Daarnaast kan bezwaar maken zin hebben indien een zorgaanbieder te horen krijgt géén CB te ontvangen (of een CB van € 0,-) om een bepaalde reden. Daarnaast is het zondermeer raadzaam goed na te gaan of de berekening van de CB wel klopt. Veel van de gegevens worden automatisch door Vektis gegenereerd en het is daardoor mogelijk dat – onbedoeld – bijvoorbeeld omzet die gerealiseerd is op een (andere) AGB niet is meegenomen ook indien daar bij de aanvraag om is gevraagd. Dit speelt niet alleen bij een overname, maar ook bij het doorvoeren van de wijziging in de juridische structuur in bijvoorbeeld 2019 waardoor de AGB-code is gewijzigd.

Tot slot

Of bezwaar maken en het indienen van een klacht bij de verzekeraar zinvol is, hangt dus af van de specifieke situatie van de mondzorgaanbieder en de reden van het bezwaar. Dat sommige zorgaanbieders bezwaar zullen maken is, gelet op het generiek karakter van de CB, niet onlogisch. De Geschillenregeling stelt verzekeraars in dat kader in staat waar nodig (meer) maatwerk te leveren en fouten die zijn ontstaan als gevolg van het geautomatiseerd vaststellen van de CB te herstellen.

Meer informatie over de Geschillenregeling en antwoord op veelgestelde vragen leest u op de website van Eldermans | Geerts.

Door:
Daniël Post & Karik van Berloo – Eldermans|Geerts Advocaten | Zorgmakelaars | Adviseurs in de zorg

Lees meer over: Corona, Financieel, Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
geneesmiddelen - pillendoos

Welke orale bijwerkingen van geneesmiddelen komen veel voor in de tandartspraktijk?

Hoe herken je een orale bijwerking van geneesmiddelen? En welke orale bijwerkingen komen veel voor in de algemene tandartspraktijk?

Verslag van de lezing van dr. Erik H. van der Meij waarin hij een uitgebreid overzicht geeft van de orale bijwerkingen van geneesmiddelen, van de cursus Mond- en Kaakziekten.

Hoe herken je een orale bijwerking van geneesmiddelen?

  • Is de bijwerking van het geneesmiddel bekend? Raadpleeg het Farmacotherapeutisch Kompas (site of app)
  • Is er een mechanisme bekend?
  • Is er een logische tijdsrelatie?
  • Verdwijnt de bijwerking na staken van het medicijn? (= positieve dechallenge)
  • Zijn er andere factoren van belang? (direct door de ziekte zelf, of indirect)

 Veelvoorkomende orale bijwerkingen in de algemene tandartspraktijk

Xerostomie

Xerostomie, een “droge-mond-gevoel”, wordt vaak veroorzaakt door medicatie (bijwerking van > 1800 verschillende medicijnen), door het Syndroom van Sjögren, of door radiotherapie in het hoofd-halsgebied (bestraling).
Van de oudere patiënten heeft 25% last van xerostomie, dit uit zich vaak als een gefissuurde tong, een plakkende mondspiegel aan de wang tijdens controle, een toename in cariës-gevoeligheid en een verhoogde kans op candidose. Indien mogelijk, kan overwogen worden de xerostomie-veroorzakende medicatie aan te passen. Verder is het verstandig de patiënt vaker op controle te laten komen, om cariës strakker in de gaten te houden en eventueel fluoride ter ondersteuning te geven. Ter palliatie van klachten kan er gebruik worden gemaakt van kunstspeeksel, biotene of pilocarpine.

Candidose

Candidiasis is een vaak witte, afstrijkbare afwijking van de orale mucosa, welke wordt veroorzaakt door schimmel-uitgroei. De groot deel van de gezonde mensen heeft deze schimmel in de mond, maar onder bepaalde (lokale) omstandigheden kan de schimmel pathogeen uitgroeien.

Omdat de regel geldt: “Candidiasis is a disease of the diseased.”, is het belangrijk naar de onderliggende oorzaak te zoeken van candidiasis.
Lokale oorzaken: ontoereikende/slechte mondhygiëne, al dan niet in combinatie met het dragen van een gebitsprothese, lokaal gebruik corticosteroïden (inhalator), xerostomie, radiotherapie.
Algemene oorzaken: afweerstoornissen (HIV), endocriene stoornissen (diabetes), medicatie (corticosteroïden, cytostatica).

Behandeling bij klachten kan bestaan uit het voorschrijven van een lokaal of eventueel systemisch anti-mycoticum (Daktarin orale gel, fluconazol 100 mg 5-6 dagen). Bij gebruik van een inhalator, dient de patiënt altijd na afloop goed te spoelen en te gorgelen.
Bij stomatitis prothetica bevindt de schimmel zich vaak op het palatum onder de gebitsprothese. Naast het voorschrijven van een anti-mycoticum, dient de patiënt de prothese 2 weken lang ’s nachts in chloorhexidine te ontsmetten, omdat een prothese poreus is en er anders her-infectie kan plaatsvinden.

Gingivahyperplasie

Medicatie die kan leiden tot gingivahyperplasie;

  • anti-epileptica > diphantoïne (50%), carbamazepine, fenobarbital
  • calciumantagonisten (anti-hypertensiva) > nifedipine (25%), amlodipine, verapamil
  • cyclosporine (immunosuppressivum) > (25%)

Bij gingivahyperplasie zwelt de gingiva zwelt op 1 tot 3 maanden na start van de medicatie. Er is sprake van zwelling van 1 of meerdere interdentale papillen, het kan zich uitbreiden naar de labiale en buccale gingiva. Soms is er zelfs sprake van gingivale bedekking van het occlusale vlak.
De ernst van de hyperplasie neemt toe bij een ontoereikende mondhygiëne (er is altijd sprake van onverwijderde plaque!), bij roken en mogelijk bij een hogere dosis van het geneesmiddel.

Osteonecrose

De diagnose ‘medicatie gerelateerde osteonecrose van de kaak’ (MRONJ), wordt gesteld bij blootliggend of sondeerbaar bot in het maxillofaciale gebied, welke langer dan 8 weken aanwezig is. De oorzaak is gebruik van anti-resorptieve medicatie (bisfosfonaten, denosumab) of anti-angiogene medicatie (Sutent). Bisfosfonaten en denosumab worden ingezet tegen osteoporose, of bij maligniteiten met botbetrokkenheid. Er is géén voorgeschiedenis van radiotherapie op de kaak, of een metastase in de kaak.
De kans op osteonecrose neemt toe, wanneer bovenstaande medicatie intra-veneus wordt toegediend, bij een hogere sterkte en langere toediening. Hoewel de kans op osteonecrose bij intra-veneus gebruik van bisfosfonaten klein is (1-2%), is de aandoening ernstig en moeilijk te behandelen.
Extractie van gebitselementen of een (slecht passende) gebitsprothese kunnen ook triggers zijn op de onset van MRONJ. MRONJ wordt ingedeeld in 3 stadia, afhankelijk van de ernst bestaat behandeling uit; spoelen met chloorhexidine, eventueel aangevuld met pijnmedicatie, antibiotica, debridement en als laatste optie kaakresectie.

Chemisch letsel van het mondslijmvlies

  • ‘Aspirin burn’ à etsen van de gingiva door een pijnstiller (paracetamol, aspirine) in de omslagplooi te leggen als pijnbestrijding, bijvoorbeeld bij kiespijn.
  • NaOCL-accident à complicatie bij een endodontische behandeling, na doorpersen natriumhypochloriet. Zeer pijnlijk voor de patiënt, en geeft een heftige reactie van de omliggende weefsels. Er is geen behandeling, de patiënt dient geïnformeerd worden over het beloop en pijnstilling krijgen. Er treedt herstel op na 1 tot 2 weken.
  • Ets-gelOntsmettingsalcohol
  • Waterstofperoxide
dr. Erik H. van der Meij, MKA chirurg – oncoloog

Erik van der Meij werd opgeleid tot MKA-chirurg aan het VU Medisch Centrum te Amsterdam en promoveerde in 2002 op het mogelijk premaligne karakter van lichen planus van het mondslijmvlies. Hij was van 2004 tot 2008 als staflid verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam. Aldaar volgde hij een fellowship Hoofd-Hals Chirurgie/-Oncologie. Sinds 2008 is hij als MKA chirurg-oncoloog werkzaam in het Medisch Centrum Leeuwarden. Zijn aandachtsgebieden betreffen de hoofd-hals oncologie, speekselklierpathologie en de pathologie van de mondholte.

Verslag door Jacolien Wismeijer, tandarts, voor dental INFO van de lezing van dr. Erik H. van der Meij tijdens de cursus Mond- en Kaakziekten.

Lees meer over: Congresverslagen, Diagnostiek, Kennis, Thema A-Z

Samenwerken in een maatschap – De ervaringen van Mieke Hogerbrug

Tandarts-praktijkhouders hebben veelal te maken met dezelfde uitdagingen en problemen. Leren van anderen is belangrijk om verbeteringen te kunnen doorvoeren. Sjoerd Kuiken beschrijft daarom in dit artikel de ervaringen van tandarts-praktijkhouder Mieke Hogerbrug over het aangaan en samenwerken in een maatschap.

Praktijkhouders zijn vaak erg gericht op zichzelf. Daarentegen heb je als praktijkhouders wel veelal te maken met dezelfde uitdagingen en problemen. Verder zijn wij als mensen vaak geneigd in onze eigen kaders te blijven denken en redeneren. Deze factoren maken, dat we binnen praktijken soms veel kansen laten liggen om te leren van anderen en verbeteringen door te voeren.

Dit is dan ook de aanleiding voor Sjoerd Kuiken om een serie van artikelen te schrijven, waarin de kennis en ervaringen van één tandarts-praktijkhouder over één specifiek onderwerp worden uitgelicht. In dit artikel zijn de ervaringen van tandarts-praktijkhouder Mieke Hogerbrug uitgeschreven over het aangaan en samenwerking in een maatschap.

Persoonlijke gegevens

Naam:              Mieke Hogerbrug

Praktijk:          Hogerbrug & Kloth Tandartsen in Oud-Beijerland

Sinds:               Heeft de praktijk overgenomen met een collega per 1 januari 2018

Opzet:              Vormt een maatschap met één collega tandarts

Situatie:          Praktijk met 3 behandelkamers en praktijkmanager voor 2 dagen per week

Aanleiding

Mieke heeft per 1 januari 2018 de praktijk overgenomen van een tandarts, die binnenkort met pensioen gaat. Zij heeft er bewust voor gekozen om de praktijk niet alleen over te nemen, maar met een collega tandarts. Deze collega kende zij wel (via de middelbare school en ACTA), maar er was niet sprake van een intensieve samenwerking voordat de samenwerking ontstond.

Momenteel zijn er al diverse veranderingen doorgevoerd in de praktijk en zijn er volop ideeën voor de toekomst. Een goed moment om Mieke eens te vragen naar haar ervaringen over het aangaan van een maatschap, het gezamenlijk overnemen van een praktijk en het starten van een intensieve samenwerking met een collega tandarts.

Waarom een samenwerking?

Mieke heeft zich in 2008 gedifferentieerd als tandarts gehandicaptenzorg en wilde in geen geval in haar eentje een algemene praktijk voeren. En wel, omdat zij het werken in de algemene praktijk graag wil blijven combineren met de ‘special care dentistry’. Mieke haalt ook heel veel werkplezier uit het werken met mensen met een beperking. Haar uitdaging is hierin om behandelingen tot een goed einde te brengen middels het combineren van haar kennis van allerlei facetten uit de geneeskunde, psychologie, orthopedagogiek en andere differentiaties binnen de tandheelkunde.

Daarnaast werkte zij al vele jaren in de praktijk in Oud-Beijerland, waarvan de praktijkhouder haar het aanbod deed deze over te nemen. Vervolgens is Mieke in gesprek gegaan met haar huidige maat vanuit het idee een maatschap te starten en de praktijk gezamenlijk over te nemen. Haar maat werkte destijds nog als ZZP-er in een grote groepspraktijk.

De weg naar een maatschap

Voordat de beslissing werd genomen om daadwerkelijk de praktijk gezamenlijk over te nemen, zijn Mieke en haar maat uitgebreid in gesprek gegaan. Zo geeft Mieke aan: “Mijn maat en ik zijn met elkaar gaan eten en zij had een brief geschreven met daarin onder andere informatie over hoe zij in elkaar zit, hoe haar leven eruit ziet en wat zij belangrijk vindt zowel privé als qua werk. Wij hadden elkaar al eerder ontmoet en duidelijk een goede klik, maar na deze avond raakten we niet uitgepraat. Ook onze ideeën over de praktijk en hoe deze verder te moderniseren kwamen zeer overeen.”

Uit dit voorbeeld kunnen de volgende belangrijke punten worden gefilterd:

  • Spreek duidelijk naar elkaar uit hoe je bent en wat je belangrijk vindt.
  • Bespreek niet alleen je werk situatie maar ook elkaars privé leven (want het werk is nu eenmaal onderdeel van de werk / privé balans).
  • Bespreek het heden maar zeker ook je ambities.

In de keuze om wel of niet een samenwerking aan te gaan, is het belangrijk een goede afweging te maken tussen ratio en gevoel. Naar aanleiding van dit eerste gesprek geeft Mieke ook aan: “Eigenlijk was het die avond al meteen beklonken. Die praktijk die gingen wij samen aanpakken!”

Zonder wrijving geen glans

Elke samenwerking komt zo af en toe onder druk te staan. Vooral dan zal blijken hoe sterk de samenwerking daadwerkelijk is. Ben je in staat om hier als maten sterker uit te komen of drijft het de maatschap uit elkaar. Mieke geeft aan dat er onderling nog geen conflicten zijn geweest. Wel zijn er meerdere problemen ‘langsgekomen’, waar zij als maatschap mee moesten zien te dealen. Denk aan een fulltimer die voor lange tijd arbeidsongeschikt werd, scheidingen onder het personeel, medewerkers die moesten wennen aan een andere manier van werken en nu dan COVID-19.

Om als maten op één lijn te blijven in dergelijke situaties hebben Mieke en haar maat ervoor gekozen om regelmatig buiten werkuren lange wandelingen te maken. Op deze manier kunnen ze beiden letterlijk afstand nemen van de praktijk om nieuwe plannen te bespreken of te bespreken hoe bepaalde zaken in de praktijk worden aangepakt. Daarnaast hebben de maten maandelijks een overleg met de officemanager om reguliere zaken te bespreken en voort te zetten.

Communicatie is een leerpunt

Op de vraag of er zich situaties hebben voorgedaan omtrent de samenwerking waar je van hebt geleerd en die je nu anders zou aanpakken, kan Mieke zich niet direct een voorbeeld herinneren. Wat zij wel aangeeft, is dat haar leerpunten veelal betrekking hebben op ‘communicatie’. Zo is ze zich ervan bewust om duidelijker te zijn naar haar maat en naar de officemanager – en misschien ook wel naar zichzelf – wanneer er bijvoorbeeld behoefte is om de praktijk even te kunnen loslaten. Bijvoorbeeld als er behoefte is om privé tijdelijk meer voorrang te willen geven boven de praktijk.

Tips van Mieke

Voor collega’s die overwegen – of die momenteel bezig zijn – een samenwerking aan te gaan in een maatschap heeft Mieke de volgende tips:

  • Maak vooraf een plan
    Zo geeft ze aan: “Bespreek en leg zaken vast als: Wat willen jullie? Wat zijn de wensen? En wat de toekomstplannen? Staan jullie voor hetzelfde qua tandheelkunde en kan ieder de tandarts zijn die hij of zij wil zijn? Liggen de visie en missie op één lijn en kunnen jullie ook nog een beetje lol met elkaar maken?”
  • Blijf met elkaar praten
    “Zowel qua bedrijfsvoering, maar ook om even je frustraties over praktijkzaken te uitten. Zo is het motto van mijn maat: Stoom afblazen en dan weer door!”

Door: Sjoerd Kuiken, Kuiken Praktijkmanagement
Wil je ondersteuning? De ambitie van Sjoerd Kuiken is om praktijken succesvol te maken. Juist die tandartsen – die ook ambities hebben met hun praktijk – help ik graag. Wil je graag ondersteuning hierbij, dan kan dat via ‘Think Forward’ persoonlijke training als tandarts-praktijkhouder

Lees ook de andere artikelen in deze serie:
Werken met een meerkamerplanning – De ervaringen van Anna Dieleman

Onderscheidend positioneren mondzorgpraktijk – De ervaringen van Vincent Guicherit

Delegeren van het praktijkmanagement – De ervaringen van An Nguyen

ISO-certificering van de mondzorgpraktijk – De ervaringen van Matthijs Genders

 

 

Lees meer over: Management, Ondernemen, Samenwerken, Thema A-Z

Je handen goed verzorgen doe je zo

De belangrijkste maatregelen deze coronatijd zijn afstand houden en binnenblijven, maar ook handen wassen is essentieel wat vaak tot beschadigde handen leidt. Hoe komt dit en kan je het behandelen? Dermatologiedeskundige Carla Uppelschoten legt het uit.

Handen wassen beschadigt beschermlaag

Je wast je handen deze dagen waarschijnlijk helemaal kapot en kan daardoor droge handen met misschien zelfs kloofjes en eczeem krijgen. Handen wassen beschadigt namelijk de vettige beschermlaag van de hoornlaag van je huid. Dit buitenlaagje beschermt je tegen onder andere bacteriën en raakt beschadigd wanneer je je handen wast.

Hogere doorlaatbaarheid

Je huid kan hierdoor vocht verliezen, droog worden en gaan schilferen. Uiteindelijk kan eczeem ontstaan of gaat de huid jeuken. Naast dat dit irriterend of pijnlijk kan zijn betekent het ook dat je huid een hogere doorlaatbaarheid heeft. Hierdoor kunnen micro-organismen makkelijker je huid binnendringen en is de kans op een infectie groter.

Vermijd zepen en gels

Om dit allemaal te voorkomen moet je volgens Uppelschoten zepen en gels vermijden. Deze verwijderen namelijk het vetlaagje op de huid. Het is beter om zeep- en parfumvrije producten of olie te gebruiken. Verder kan je beter niet te lang en met (te) koud water wassen. Als je vervolgens je handen droogdept in plaats van wrijft blijft de olie nog enigszins op de huid blijft zitten en is je huid beter beschermd.

Kies een crème die bij je past

Vette crèmes of zalfjes kunnen je huid verzorgen en zorgen voor een laagje op de huid dat waterverlies vermindert. Het is belangrijk om een crème te kiezen die bij je huid past en die jij fijn vindt. Ook huidtype is belangrijk: een crème past bij een iets minder droge huid, een vette crème bij een drogere huid en een zalf bij een erg droge huid.

Vette en minder vette opties

Daarnaast zal tijdens de zomer een minder vet product geschikter zijn dan in de winter en gebruik je ’s avonds vaak een vettere crème dan ‘s ochtends. Bij voorkeur smeer je minimaal je handen in na het wassen maar vaker mag ook.

Voorbeelden van goede crèmes of zalven zijn onder andere cetomacrogolzalf, lanettezalf, koelzalf, paraffine-vaseline, vaseline-lanettecrème en cetomacrogolcrème, zegt de dermatologiespecialist. Het gebruiken van een bodylotion voor de handen wordt niet aangeraden omdat dit je huid uitdroogt.

Het dragen van handschoenen

Als je lang handschoenen draagt merk je misschien dat je handen erna rimpelig en verweekt zijn. Dit komt door het zweten van de handen. De hoornlaag neemt het water op en gaat hierdoor rimpelen. Je kan dit voorkomen door je handen van tevoren in te poederen met mentholpoeder en dit eventueel regelmatig te herhalen. Ook verweekte huid kan je behandelen met een hydraterende crème als vaseline-paraffine.

Contact met huisarts

In het algemeen hoef je je geen zorgen te maken als je droge handen hebt zolang je ze maar verzorgt. Als je echter ook zwelling, bultjes, blaasjes, natte afscheiding en jeuk krijgt kan er sprake zijn van contacteczeem, zegt Uppelschoten. Dan kan je contact opnemen met de huisarts die je een andere crème kan voorschrijven.

Bron:
Nursing

 

 

Lees meer over: Corona, Praktijkhygiëne, Thema A-Z
Beschermkap-plexiglas-mondzorg

Tip: Beschermkap om verspreiding aerosolen te voorkomen

Veel tandartsen en mondhygiënisten kiezen voor het werken met een gezichtsbeschermer voor optimale bescherming tegen het coronavirus.
Tandarts Michiel van Genugten van Tandarts 013 uit Tilburg bedacht een andere oplossing: een beschermkap van plexiglas boven het gezicht van de patiënt.

“Ik heb ‘m laten maken om voorbereid te zijn mochten er onverhoopt nieuwe coronagolven over ons heen spoelen, en dat dan leidt tot aangescherpte eisen. Het werkt prima, het scherm geeft goed zicht en je hebt beperkte “last” van zo’n apparaat erbij”, zegt Van Genugten.

Beschermkap-plexiglas-mondzorg-2De beschermkap is verrijdbaar, verstelbaar en makkelijk schoon te houden. Niki Crans van BTG Zaltbommel ontwikkelde de kap samen met de tandarts.

Lees meer over: Corona, Praktijkhygiëne, Thema A-Z

Mondspoeling met chloorhexidine vermindert mogelijk virale lading in speeksel

Het speeksel van COVID-19-patiënten bevat tot dagen na de infectie veel virusdeeltjes. Volgens Koreaanse onderzoekers kan een mondspoeling met chloorhexidine de virale lading in speeksel gedurende een korte periode verminderen, wat tandartsen en mondhygiënisten tijdens behandelingen zou kunnen beschermen.

Contact tussen patiënt en medewerken

Regelgevende instanties en andere organisaties hebben verschillende aanbevelingen gedaan om de verspreiding van infecties te beperken tijdens contact tussen patiënt en gezondheidswerker. Zo adviseert de American Dental Association om patiënten hun mond te laten spoelen met 1% waterstofperoxide, maar sommigen zeggen dat het effect hiervan niet is bewezen.

Mond spelen met chloorhexidine

Andere clinici ondersteunen het gebruik van twee spoelbeurten van 30 seconden achter elkaar met chloorhexidinemondwater. Deze spoeling is eerder al effectief gebleken tegen lipide-omhulde virussen. Nieuw onderzoek uitgevoerd door wetenschappers van de Korea University College of Medicine heeft aangetoond dat dit inderdaad wel eens een goede optie zou kunnen zijn tegen SARS-CoV-2.

Transmissiedynamiek in verschillende lichaamsvloeistoffen

De artsen beoordeelden de transmissiedynamiek in verschillende lichaamsvloeistoffen waaronder speeksel bij twee COVID-19-paiënten in het ziekenhuis van dag 1 tot 9. Extra speekselmonsters werden genomen 1 uur, 2 uur en 4 uur na het gebruiken van een chloorhexidinemondspoeling. De SARS-CoC-2 virale ladingen werden bepaald met behulp van real-time reverse-transcriptase-polymerasekettingreactietests.

Hoge virale lading in speeksel tijdens vroege stadia

De concentratie virusdeeltjes in het speeksel was opmerkelijk hoog met 6,63 kopieën/ml bij patiënt 1 en 7,10 kopieën/ml bij de tweede patiënt. Ter vergelijking, de virale lading in de nasopharynx was 8,41 kopieën/ml en 7.49 kopieën/ml respectievelijk.

In beide gevallen werd het virus tijdens de eerste zes dagen in het speeksel gedetecteerd. De virale ladingen waren constant hoog tijdens de vroege stadia van de infectie wat suggereert dat het virus kan worden uitgescheiden via de speekselklieren, aldus de auteurs.

Mondspoeling vermindert tijdelijk aantal virusdeeltjes

Op de derde en zesde dag van hun ziekenhuisopname gorgelden de patiënten met 30 ml 12% chloorhexidinegluconaatoplossing mondwater voor 30 seconden. Vergeleken met de nulmeting verminderde het aantal virusdeeltjes gedurende twee uur na het spoelen. Dit nam echter weer toe tussen twee en vier uur na het gebruik.

Beheersen van druppeloverdracht tijdens patiëntcontact

De studie bestond maar uit twee patiënten en had een gebrek aan controle-experimenten. Zo werden de patiënten niet gevraagd om ter vergelijking met een zoutoplossing te gorgelen. Ondanks de beperkingen denken de auteurs dat chloorhexidinemondwater de verspreiding van het coronavirus kan helpen tegengaan. “Chloorhexidinemondwater kan gunstig zijn bij het beheersen van druppeloverdracht, naast het dragen van een masker en het wassen van handen”, schrijven ze.

Bron:
Journal of Korean Medical Science

 

 

Lees meer over: Corona, Mondhygiëne, Thema A-Z
Nieuw franchiseconcept De Denticien: naar de winkel voor een kunstgebit 

Nieuw franchiseconcept De Denticien: naar de winkel voor een kunstgebit 

De Denticien start met een nieuwe werkwijze voor het vervaardigen van gebitsprotheses. Kon je voorheen voor een kunstgebit alleen bij een traditionele tandprotheticus en tandartspraktijk terecht, nu kan dit gewoon in de winkelstraat. De eerste Denticien 3D Gebitsprothese Studio is geopend in winkelcentrum De Mare in Alkmaar.

Het is de bedoeling om op korte termijn meer winkels te openen. De Denticien zoekt daarom kandidaten om de franchiseformule verder mee uit te bouwen.

De Denticien werkt met 3D print- en scantechnologie, waardoor het nemen van conventionele alginaat afdrukken niet meer nodig is. De prothese wordt volledig digitaal vervaardigd. Na een mondscan, wordt de prothese ontworpen met software, waarna de pasprothese geprint wordt. Als laatste wordt de definitieve prothese geprint met een 3D printer.

3D mondscan

De alginaat afdruk is bij de Denticien volledig vervangen met dank aan 3D mondscantechnologie. Door middel van een mondscanner wordt er een digitale afdruk gemaakt. Op basis hiervan wordt een individuele lepel vervaardigd, kan er direct verder worden gewerkt aan de mondscan en kan met de mondscanner direct de beet worden vastgelegd.

3D smile design

“De angst dat hun gezicht en lach veranderen met een nieuwe gebitsprothese is voor veel mensen best een hoge drempel. Maar ze willen wel graag hun onbezorgde natuurlijke lach terug. We kunnen onze klanten geruststellen door middel van ons 3D smile design. De nieuwe opstelling wordt natuurgetrouw in de mond geprojecteerd door middel van een 3D simulatie. Deze gratis 3D-simulatie van hun ‘nieuwe’ uiterlijk zorgt ervoor dat het eindresultaat al vanaf de start duidelijk is. Ook de kleur van de gebitsprothese wordt gezamenlijk bepaald. Tijdens de afgelopen drie jaar voorbereiding en testen is gebleken dat dit klanten erg geruststelt”, vertelt tandprotheticus Germen Versteeg, oprichter van de Denticien.

De Denticien levert volledige en partiële gebitsprothesen. Ook bieden ze een reserveprothese voor als iemand bijvoorbeeld op reis gaat, waarbij de huidige prothese exact gekopieerd kan worden en wordt uitgeprint als reserveprothese.

Het hogere gevoel van comfort wordt bereikt door te werken met een proefprothese, waardoor mensen aan de nieuwe gebitsprothese kunnen wennen. Ook deze wordt 3D-geprint. Mensen kunnen de proefprothese mee naar huis nemen om daar op hun gemak hun nieuwe lach te beoordelen en het comfort van het kunstgebit te ervaren. Vervolgens wordt de nieuwe prothese geplaatst en worden alle gebitsgegevens opgeslagen op een persoonlijke Denticien Servicepas. Deze krijgen mensen mee, waardoor ze altijd zelf beschikken over hun digitale prothese.

Franchiseformule Denticien

Germen Versteeg: “Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat ze een perfect passende prothese krijgen na een comfortabele behandeling. Het grote voordeel van onze studio in Alkmaar is daarnaast dat mensen hun bezoek kunnen combineren met ander winkelbezoek. Na de opening van deze eerste locatie willen wij volgend jaar de eerste franchisewinkels openen op andere locaties in Nederland. Hiervoor zijn we op zoek naar franchisenemers die wij gaan helpen met de juiste training, begeleiding en support. We kijken ernaar uit om samen met hen het kunstgebit op korte termijn net zo toegankelijk te maken voor mensen, als de bril dat tegenwoordig is.”

Training en begeleiding

Bij het opzetten van een Denticien 3D Gebitsprothese Studio komt veel kijken. Naast een uitgebreide inhoudelijke training om volledig digitaal te kunnen werken, zijn er ook andere zaken die De Denticien helpt opzetten. Hiervoor wordt samengewerkt met een groot team van ervaren professionals, zoals een reclamebureau, een bedrijfsadviseur, een interieurstyliste, een aannemer en een interieurbouwer. Door deze samenwerkingen wordt de franchisenemer volledig ontzorgd en kan hij of zij binnen een aantal weken een eigen Denticien openen.

Lees meer over: Markttrends, Tandprothese | techniek, Thema A-Z

Jason Derulo gaat viraal met “gebroken tanden”

R&B-zanger Jason Derulo scoorde onlangs een virale hit met een TikTok filmpje waarin hij zijn tanden “breekt” nadat hij een maïskolf van een draaiende boormachine probeerde te eten. Ja, echt.

De Amerikaanse zanger probeert het beste te maken van zijn quarantaineperiode door komische filmpjes te maken voor op social media. Vooral op het relatief nieuwe platform Tik-Tok weet de zanger veel kijkers en likes binnen te krijgen. Na een kookvideo en een video waar hij een wenkbrauw afscheert (dankzij een verloren weddenschap) heeft hij zijn laatste virale hit te danken aan “gebroken tanden”.

De maïskolf en de boormachine

In de video, die ondertussen al miljoenen keren bekeken is, besluit Jason Derulo een maïskolf te eten. Maar alleen daarmee scoor je natuurlijk geen virale hit. Daarom gaf de zanger er een draai aan. Letterlijk. Hij bevestigde de maïskolf aan een boormachine, zette deze aan z’n mond en begon z’n maaltijd.

Zoals elke tandarts (en weldenkend persoon) je zou vertellen, is dit natuurlijk een ontzettend slecht idee. Daar kwam de zanger ook snel achter, want al na een paar seconden brak hij z’n twee voorste boventanden. Hij lijkt er in ieder geval van geleerd te hebben, want als onderschrift bij de video schreef Derulo “Probeer dit niet”.

Nep?

Het is echter nog maar de vraag of de zanger echt zijn tanden heeft gebroken. TikTok is een platform waarop gebruikers maar al te graag gebruik maken van optische illusies en knappe videobewerking. Ook de Amerikaanse zanger heeft hier een handje van. Het publiek – dat vooral uit 12 tot 18-jarigen bestaat – blijft dan ook vaak verbaasd achter, iets wat de app bijzonder verslavend maakt. Laten we in ieder geval hopen dat de jongere doelgroep Jason Derulo’s advies van harte neemt en dit niet thuis probeert.

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
IGJ geeft aanwijzing aan tandartspraktijk in Deventer

IGJ geeft aanwijzing aan tandartspraktijk in Deventer

Ook in de coronatijd gaat het werk van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) door. Eind mei gaf de inspectie een aanwijzing aan 123 Tandartsen en Orthodontie in Deventer. Volgens de inspectie schiet de kwaliteit van de zorg in deze praktijk tekort en er zijn risico’s voor de patiëntveiligheid en de kwaliteit van de zorg.

Wat is niet op orde?

Volgens de IGJ bleek dat de praktijk op vier onderdelen niet voldeed aan de normen voor het waarborgen van goede zorg. “Zo is de steriliteit van instrumenten niet geborgd, voldoet het röntgenapparaat niet aan de stralingseisen en worden dossiers niet voldoende bijgehouden. Ook is niet bekend waar patiënten buiten kantooruren met spoedklachten terecht kunnen”, schrijft de IGJ. De inspectie vindt dat er hierdoor grote risico’s voor de patiëntveiligheid en kwaliteit van de zorg zijn.

Termijn voor verbetering

Binnen vijf dagen moet de tandartspraktijk gebruik van schoon en steriel instrumentarium hebben geborgd, moet het beleid voor immunisatie op orde zijn en moet het röntgenapparaat voldoen aan de vereisten. Voor de andere tekortkomingen – infectiepreventie, dossiervorming en de organisatie – krijgt de praktijk twee maanden de tijd voor het aanbrengen van verbeteringen.

Update 9 juli 2020

De IGJ berichtte dat 123 Tandartsen en Orthodontie deels voldoet aan de eerste termijn van de aanwijzing die de inspectie had opgelegd.
“De zorgaanbieder heeft meerdere onderdelen uit de eerste termijn van de aanwijzing op orde. Zo voldoet het beleid voor immunisatie inmiddels aan de eisen. Ook voldoet het röntgenapparaat aan de norm”, schrijft de IGJ.

Update 10 november 2020

De IGJ maakte op 5 november bekend dat de aanwijzing voor 123 Tandartsen en orthodontie is beëindigd. De inspectie heeft de naleving van de aanwijzing nauwlettend gevolgd. “De inspectie heeft op 29 juni 2020 de zorgaanbieder bezocht ter verificatie van de getroffen verbetermaatregelen. Uit het inspectiebezoek van 29 juni 2020 en de op 25 mei 2020, 27 juli 2020 en 3 september 2020 toegezonden documenten is gebleken dat de zorgaanbieder heeft voldaan aan de tweede termijn en het resterende onderdeel van de eerste termijn van de aanwijzing”, schrijft de IGJ.

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Tandarts ontwikkelt ‘Corona-Terminator’ in strijd tegen aerosolen

Onderzoeksinstellingen over de hele wereld zijn al enkele maanden intensief aan het werk om een vaccin en medicijn voor covid-19 te vinden. Een tandarts heeft zich op een ander probleem gericht en heeft nu een apparaat ontwikkeld om virusdeeltjes uit de lucht onschadelijk te maken.

Samenwerking tandarts en wetenschappers

De zogenoemde Corona-Terminator is het resultaat van de samenwerking tussen Dr. Med. Mustafa Ayna en verschillende wetenschappers in Duitsland. De oplossing is gericht op tandheelkundige praktijken; Dr. Ayna maakt er al succesvol gebruik van in haar eigen praktijk.

UVC-licht bestraalt ziektekiemen

Het apparaat bestraalt de afgezogen lucht en daarin aanwezige aerosolen met UVC-licht. Dit inactiveert bacteriën en virussen op een efficiënte manier. “De UVC-straling van de afgezogen lucht vernietigt de ziektekiemen voordat ze op oppervlakken kunnen neerstrijken of de aanwezige mensen aangevallen kunnen worden.”, aldus de tandarts.

Aerosolen verspreiden virus

Aerosolen zijn mengsels van kleine stofdeeltjes of vloeistofdruppels in een gas. De druppeltjes zijn minder dan 5 micrometer groot en kunnen verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van virussen. In drie onderzoeken werden coronavirus-RNA-bevattende aerosolen gedetecteerd in luchtmonsters uit de uitgeademde lucht van patiënten of in de kamerlucht in patiëntenkamers.

Patiëntnevel blijft hangen tijdens behandeling

Bij behandelingen in tandartspraktijken wordt vaak met snel roterende instrumenten in de mond gewerkt waarbij aerosolen vrijkomen. Je moet je dit voorstellen als een fijne nevel die zich rond de patiënt verspreidt, een tijdje in de lucht blijft hangen en zich uiteindelijk op oppervlakken nestelt – en daarbij het virus meeneemt.

Betere bescherming patiënt en personeel

Door de lucht te reinigen voordat de virusdeeltjes neerslaan, zijn de patiënten en het personeel aanzienlijk beter beschermd. De ontwikkelaars werken al aan mogelijk gebruik van deze technologie in andere medische vakgebieden.
“In de toekomst zal het steeds belangrijker worden om uitgebreide bescherming te bieden tegen allerlei soorten virussen, bacteriën en ziektekiemen, vooral op medisch gebied.”, zegt Dr. Anya. “Met onze ‘Terminator’ bieden we een passende oplossing.”

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Corona, Thema A-Z

Video: Een diasteem sluiting met behulp van lithium disilicaat facings

In deze video wordt stap voor stap de klinische procedure besproken van de vervaardiging van lithium disilicaat facings ten behoeve van een diasteemsluiting.

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z, Video
Positieve-parodontologie

Positieve parodontologie

Wat is parodontale gezondheid? Gaat het er om wat de patiënt ervaart of wat de behandelaar vindt? En welke stadia van parodontitis zijn er?
Geerten-Has Tjakkes vertelde hierover in zijn lezing over ‘positieve parodontologie’.

Positieve mondhygiënist

Een mondhygiënist die succesvol wil zijn, zou positief moeten zijn. Patiënten hebben een voorkeur voor een positief ingestelde behandelaar. Als je positief bent, gaan je collega’s en patiënten beter met jouw visie en handelswijze mee en daardoor kunnen je behandelresultaten beter worden. Nog belangrijker is dat je jezelf er goed bij voelt. Je kunt jouw boodschap alleen overdragen als je er zelf werkelijk achterstaat. Tjakkes tikte ‘mondhygiënist’ in bij Google afbeeldingen en zag bijna alleen maar vrolijke mensen, mooie monden met een lach. Als je met het woord ‘parodontoloog’ precies hetzelfde doet, dan kom je veel minder positieve plaatjes tegen. Bijvoorbeeld van een bloederige operatie.

‘Positieve parodontitis’

Wat kunnen we met de definitie van gezondheid? Wat is nu parodontale gezondheid? Bij positieve gezondheid is het belangrijk dat mensen om kunnen gaan met hun ziekte. Maar je zal zelf ervaren hebben dat de meeste patiënten totaal geen last hebben van hun parodontitis. “Maar ik heb nergens last van”, is een vaak gehoorde reactie van je patiënt. Je patiënt ervaart aanvankelijk geen probleem en soms voelt het alsof je er eentje probeert aan te praten. Dus wat is dan een gezonde mond? Betekent dat geen ontsteking? Geen pockets? Geen verdiepte pockets? Geen pus? Geen bacteriën? Stabiliteit? Of misschien zelfs edentaat?

Parodontale gezondheid

Er zijn vier categorieën van parodontale gezondheid volgens de nieuwe  AAP/ EFP classificatie:

  1. Zuivere parodontale gezondheid: gedefinieerd als een totale afwezigheid van klinische ontsteking en fysiologische immuunbeheersing bij een parodontium met normale steun (geen aanhechtings- en botverlies)
  2. Klinische parodontale gezondheid, gekenmerkt door afwezigheid van of minimale tekenen van ontsteking in een parodontium met normaal niveau steunweefsel
  3. Parodontale stabiliteit in een gereduceerd parodontium
  4. Remissie van parodontale ontsteking in een gereduceerd parodontium

Volgens Tjakkes bestaat de eerste categorie eigenlijk niet. Bij de tweede mag wel een bepaalde mate van bloeding zijn. Hoe bruikbaar is dat in de praktijk? Bij de derde is de patiënt reeds behandeld aan parodontitis en zit in het nazorgtraject. De parodontitis zou op dat moment dan onder controle zijn. Bij de vierde categorie is er sprake van een ontsteking die weer opvlamt.

Classsificatie in stadia

Alhoewel niet de focus van deze lezing wordt er kort stilgestaan bij de nieuwe classificatie Bij het stellen van de diagnose wordt bekeken wat ongeveer de ernst is. Dus hoeveel botverlies en hoeveel aanhechtingsverlies is er? Men wil er naar toe dat ook wordt gekeken naar hoeveel elementen er verloren zijn gegaan door parodontitis en de uitgebreidheid daarvan. In stadium 1 is de aanhechtingsverlies  1 tot 2 mm, zijn de pockets niet dieper dan 4 mm en is er röntgenologisch niet meer dan 1/3 wortellengte botverlies opgetreden. Dit is zo’n 15%. Bij stadium 2 is de CAL 3 à 4 mm, de maximale pocketdiepte 5 mm en is er 1/3 wortellengte botverlies (15-33%) op de röntgenfoto waar te nemen. In deze stadia zijn er geen elementen verloren gegaan ten gevolge van parodontitis zoals in stadium 3 en 4 wel zou zijn. In stadium 3 en 4 zijn er ook nog andere complicaties zoals verticaal botverlies en furcaties. Verder wordt bekeken hoe groot de kans is dat er stabiliteit kan worden bewerkstelligd. Dat is dus uitgebreider dan de huidige classificatie. Parodontale diagnostiek wordt dus meer dan alleen meten van pockets.

Parodontitis stadium

Parodontitis-stadium

Parodontitis graad

Parodontitis-graad
Klik hier voor vergrote afbeeldingen 

In de praktijk

Hoe het bovenstaande werkelijk naar de praktijk vertaald wordt en wordt nageleefd, is nog  de vraag. Je kunt je voorstellen dat het moeilijk wordt om een goede diagnose te stellen als je niet over (correcte) foto’s beschikt of over een volledig dossier. Hoe achterhaal je of een element gesneuveld is door parodontitis of door iets anders? Om te achterhalen of een element verloren is gegaan door parodontitis is het interessant om een soort rekenmodel te maken. Hierin wordt in het CTM onderzoek gedaan. Zo kun je de classificering hanteren zonder dat je de historie volledig hebt.

Parodontale-diagnostiek-meer-dan-alleen

Extractie heilzaam?

We vroegen ons eerst af of edentaat zijn een gezond parodontium betekent. Paro kan je niet extraheren; de vatbaarheid blijft. Je ziet juist nu dat meerdere extracties vanwege parodontitis betekenen kan dat de patiënt in een hoger stadium  belandt. En je ziet dat bij implantologie in zo’n geval peri-implantitaire infecties kunnen optreden.

Doel van de mondhygiënist

Naar welk doel werk je nu als mondhygiënist? Naar een verlaagde plaquescore? Naar een verlaagde bloedingsscore? Naar behoud van dentitie? Naar aanhechtingswinst? Naar behoud van functie? Naar pocketreductie? Naar een ontstekingsvrije mond of naar stabiel houden? Je werkt naar stabiliteit als mondhygiënist. Paro wordt veroorzaakt door bacteriën, plakretentiefactoren, door het immuunsysteem, de patiënt zelf, door gewoontes, voeding, roken, medicatie, alcohol, erfelijkheid, stress en omgeving. Waar kan je therapie op gericht zijn? Je kunt niet alles beïnvloeden. Je wilt een gezond parodontale situatie creëren die door een patiënt zelf te onderhouden is. Waar streef je naar? Je streeft natuurlijk wel naar de 0% plak en bloeding. Dat is dus je doel. Uiteindelijk zijn enkele pockets van max. 4 à 5 mm en een bloedingspercentage onder de 15% goed stabiel te houden. Het doel moet wel duidelijk zijn voor je patiënt.

Communicatie

Bij het zetten van een doel met je patiënt is het belangrijk dat je heel helder bent over de diagnose en prognose. De eerste klap is een daalder waard! Als je van te voren aangeeft wat hoe ernstig het is, kan het daarna alleen maar meevallen. Behandeling van een ernstige parodontitis kost  moeite, soms frustratie, tijd en ook geld . Een behandeling heeft alleen maar nut als je samenwerkt.. Dus zeg niet dat het ‘even schoonmaken’ is; dat is het ook echt niet en is zelfs denigrerend. Bovendien trek je  daarmee juist de verantwoordelijkheid alleen maar naar jezelf als behandelaar toe, doe dat niet, zodat duidelijk is wat wiens verantwoordelijkheid is en wat van invloed is op een succesvolle behandeling.  Wees van tevoren ook duidelijk of er elementen met een dubieuze of slechte prognose zijn en die je voordeel van de twijfel geeft.

Dus leg uit:

  • dat de situatie ernstig is;
  • dat het behandeld kán worden;
  • dat jij het niet alleen kunt;
  • dat het tijd, moeite (frustratie) en geld kost.

Geef ook gewoon toe als je denkt dat het niet gaat lukken. Het zou onmenselijk zijn als je alle elementen zou kunnen redden. Het lucht op om dat gewoon toe te geven en dan sta je er ook positiever in.

Het effect van de parodontale behandeling volgt niet altijd de tijd die er in het protocol voor staat. Laat dat los. Soms kost het gewoon meer tijd. Patiënten hebben soms meer tijd nodig, en behandelaars soms ook.  Zo sta je er wederom positiever in.

Compleet plan

Spreek met je patiënt af wat het ‘overall idea’ is; wat is de wens van de patiënt? Bijvoorbeeld: “Haal alles er maar uit.” of juist “Koste wat het kost behouden.” Bespreek de prognose op elementniveau: hoe waarschijnlijk is verbetering, welke behandelingen zijn daarvoor allemaal nodig en de kosten. Vertel ook wat er nog mogelijk is als de slechte elementen verwijderd worden. Zorg dus dat er ook een totaalplan vanuit de tandarts is. Dit vergt goed overleg, met tandarts en/of parodontoloog. Soms ontbreekt er echt beleid (vanuit de patiënt of vanuit de tandarts), ook bij navraag. Dan wordt het soms een KWW: een Kiek’n Wat’t  Wot op z’n goed Gronings.

Wie doet wat?

Bekijk ook goed wie wat doet. Een mond met matige pockets kan toch behoorlijk ingewikkeld zijn. Of het kan van te voren er eenvoudig uitzien, bijvoorbeeld als de mond relatief schoon is, terwijl als je echt gaan meten je een heel eind dieper zakt. Bij een mevrouw met een heel hoog risicoprofiel met restpockets na volledige initiële behandeling met antibiotica met een restpocket van 6 mm en de rest ondieper kan beter niet terecht bij bijvoorbeeld de paro-preventieassistent  die roept dat zij tot 6 mm mag reinigen. Deze mevrouw moet dan echt naar de mondhygiënist. En vice versa: een mond kan er ‘vies’ uitzien bij een oude man met wat pockets van 5 mm terwijl het bot prima op niveau ligt. Deze meneer kan dan bij iedereen die in de mondzorg werkt terecht.

 Geerten-Has Tjakkes is in 2002 als tandarts afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft als tandarts in verschillende praktijken in Noord Nederland gewerkt. Naast zijn werkzaamheden als algemeen practicus heeft hij promotieonderzoek verricht aan de afdeling Mondziekten, Kaak – en Aangezichtschirurgie van het UMCG en is in 2010 gepromoveerd. Hij is voorzitter van de expertisegroep Parodontologie van het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het CTM, Tevens is hij werkzaam in zijn verwijspraktijk voor parodontologie en implantologie De Parodontoloog in Groningen.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna van de lezing ‘Positieve Parodontologie’ door Geerten-Has Tjakkes tijdens het NVM-najaarscongres.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Parodontologie, Thema A-Z

Nederlandse vrijwilligers helpen mondzorg schoolkinderen in Dominicaanse Republiek

Jaarlijks bezoeken vrijwilligers namens de stichting Bocas Sanas Holanda-Maimon scholen in de Dominicaanse Republiek om de mondgezondheid van de schoolkinderen te verbeteren. Dit jaar behoorde praktijkondersteuner en preventieassistente Marjolein Faes-Siebgens tot het team. Ze vertelt hier over haar ervaringen tijdens deze reis.

Bocas Sanas Holanda-Maimón

Bocas Sanas (Spaans voor ‘gezonde monden’) Holanda-Maimón is in 2008 opgericht door Cristina Vasquez-Doorman. De organisatie verleent preventieve en beperkte curatieve zorg op 25 scholen in het noorden van de Dominicaanse Republiek. Dit gebeurt met een team van Nederlandse vrijwilligers in samenwerking met Dominicaanse partners. Daarbij ligt de nadruk op preventie door voorlichting en tandenpoetsen op school. De teams behandelen ook kinderen met acute problemen. In de scholen gebruiken de tandartsen en mondhygiënisten daarvoor de ART-methode (A-traumatic Restorative Treatment: A-traumatische Herstellende Behandeling). Bij deze methode is geen geavanceerde apparatuur of elektriciteit nodig, waardoor tandheelkundige zorg buiten de kliniek mogelijk is. Op de scholen poetsen de kinderen minimaal eenmaal per dag hun tanden in speciaal daarvoor gemaakte poetsinstallaties en wassen daaraan voorafgaand hun handen volgens het ‘Fit-for-School’-systeem.

Team 2020

Ik ben in de zomer van 2019 in contact gekomen met de stichting Bocas Sanas. Sinds 2007 ben ik werkzaam in de tandheelkundige sector en ik wilde mij graag eens op vrijwillige basis inzetten voor mensen die de tandheelkundige zorg hoog nodig hebben, maar niet over de middelen of het geld beschikken om dit te realiseren. Na een gesprek met de voorzitter van Bocas Sanas was het voor mij duidelijk dat ik mij graag voor dit project in wilde zetten.
De andere vrijwilligers die dit jaar mee gingen, waren: Nico Moonen, Minke Moonen, Selma Burrekers, Yvonne Buunk-Werkhoven, Jolanda Gortzak, Dominique van den Broek, Nathalie van der Zandt, Seron Wartanian en Safijja Incesulu. Ook bijgedragen aan de hele organisatie hebben Agatha Rypma-Huitema en de in de Dominicaanse Republiek al aanwezige Cristina Vasques-Doorman.

Sponsoren

Vanaf het moment dat de groep definitief was, ontstonden er geweldige initiatieven. Iedereen kreeg de opdracht om, in welke vorm dan ook, iets te sponseren. Zo werd er door familie, vrienden en andere belangstellenden flink gedoneerd.
Dit jaar kreeg de stichting drie grote knuffelolifanten van Jeugdtandzorg West uit Den Haag. Hiervan maakten vooral de kleinste kindjes graag gebruik als ze in de stoel lagen en alles best spannend vonden. Diezelfde praktijk heeft ook een donatie gedaan voor de aanschaf van een poetsbak. Op bijna elke school is inmiddels een poetsbak aanwezig.
Naast Henry Schein Dental als gulle sponsor, steunde ook Oral B. Zij hebben vier elektrische tandenborstels gesponsord en een doos opzetborstels.

Poetsinstructie

Dit jaar bezochten we vijf scholen, die door Cristina al op onze komst waren voorbereid. Bij aankomst op een school was de truck met materiaal al geweest, zodat we gelijk konden beginnen met het opstellen van de tafels met al het sterilisatie- en werkmateriaal.
Aan de kinderen werd poetsinstructie gegeven volgens de BBBA-methode: Binnenkant, Buitenkant, Bovenkant, Achterkant en dat in de volgorde van eerst de onderkaak en dan de bovenkaak. Met een kleurtabletje werd gekeken of er ook daadwerkelijk goed was gepoetst. Vervolgens werd in het behandellokaal de mondgezondheid van de kinderen geïnventariseerd en vastgelegd. Alhoewel de meesten in het team wel een woordje Spaans spraken, waren er ook tolken aanwezig, om daar waar nodig de kinderen gerust te stellen of wat belangrijke informatie door te geven. Echt aandoenlijk is de manier waarop sommige kinderen ons welkom heetten en/of van ons afscheid namen. Er waren dansjes ingestudeerd en sommigen willen ook echt graag iets zeggen. Dan voelde je dat onze aanwezigheid echt gewaardeerd werd.

ART-methode

Soms was het nodig het kind te behandelen volgens de ART-methode of moest er een extractie worden gedaan. Deze werkwijze was in Nederland al veelvuldig geoefend. Het was mooi om te zien dat de methode werkte. We bezochten ook een schooltje dat vorig jaar ook al bezocht was, maar toen door weersomstandigheden niet afgemaakt kon worden. Bij een aantal kinderen waar de ART vorig jaar was toegepast, zat de vulling nog keurig op z’n plek en dat was motiverend om te zien. Een teken dat de behandelmethode echt werkt.

Doorverwijzing naar kliniek

Als bleek dat er te veel aan het gebit mankeerde, werd er doorverwezen naar een lokale kliniek (clinic). Helaas is het niet altijd te controleren of de kinderen ook daadwerkelijk naar de clinic gaan. Daarom stuurt het bestuur er op aan dat de schoolleiding of de lerares in de gaten houdt of de kinderen daadwerkelijk gaan. Gedurende het jaar bezoekt Cristina geregeld scholen om enigszins de controle te houden op de voortgang van het BSHM-programma. Ook gaat ze zo na of de financiële bijdragen serieus en voor het juiste doeleinde gebruikt worden.

Samenwerking met Sonrisas

Dit jaar werd voor het eerst samengewerkt met de Clinicas Odontologicas Sonrisas. Deze samenwerking werd opgelegd door het Ministerie van volksgezondheid van de Dominicaanse Republiek. Sonrisas is een vrijwilligersorganisatie die werkt met subsidie van de Rotary in Canada. Het materiaal krijgen ze gesponsord en de tandartsen worden betaald uit gelden die worden gegenereerd uit de behandelingen. De overheid ziet graag dat de kinderen meer naar de lokale klinieken (clinics) gaan. Dit gebeurt echter niet of nauwelijks. Geen geld, te weinig motivatie en zeker niet te vergeten het weer spelen hierbij een rol. Als het regent of als er bijvoorbeeld verkiezingen zijn, blijven de mensen thuis.

Resultaten BSHM-programma

Minder cariës en vooral minder extracties tonen aan dat het BSHM-programma z’n werk doet. Dit jaar zijn er in totaal zes scholen bezocht, waarvan 225 kinderen gezien werden door het team.
72 kinderen daarvan hadden geen behandeling nodig en 32 werden er doorgestuurd naar de clinic in Maimon of Puerto Plata. Bij de resterende kinderen werd ART toegepast of werden elementen verwijderd (geëxtraheerd).
Het was echt geen ‘snoepreisje’ of vakantie. In de aanloop naar de reis en tijdens het verblijf van twee weken moet je de nodige tijd en moeite in het project steken.

Verslag door Marjolein Faes-Siebgens, praktijkondersteuner/preventie-assistente bij Praktijk voor implantologie, paradontologie en algemene tandarstpraktijk, Axel

Lees ook: Evaluatie Nederlands preventieprogramma op scholen in Dominicaanse Republiek gepubliceerd

 

 

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z

Speekselmonsters gevoeliger voor coronatesten dan nasofaryngaele uitstrijkjes

Wat te doen om zicht te krijgen op de coronacrisis? Testen, testen en nog eens testen – maar daarvoor moet er wel voldoende materiaal zijn. Een studie heeft recentelijk gevonden dat het tekort deels kan worden opgelost door nasofaryngaele uitstrijkjes te vervangen door speekselmonsters.

Testen essentieel

Snelle en nauwkeurige tests om infectie te diagnosticeren met het nieuwe SARS-CoV-2-coronavirus zijn een essentieel element bij het beheersen van de huidige COVID-19-pandemie. De huidige tests maken gebruik van RT-PCR-detectie en uitstrijkjes uit de nasopharynx.

Nadelen van nasofaryngaele uitstrijkjes

Hier kleven echter meerdere nadelen aan. Deze manier van diagnosticeren heeft een lage gevoeligheid en hoog risico voor medisch personeel dat erdoor aan het virus wordt blootgesteld. Daarnaast is er een wereldwijd gebrek aan materiaal als wattenstaafjes en beschermingsmiddelen.

Speekselmonsters veelbelovend alternatief

Het is dus noodzakelijk om alternatieve methodes te onderzoeken en valideren. Speeksel is een veelbelovende kandidaat aangezien een monster minimaal invasief kan worden genomen en op betrouwbare wijze zelf kan worden genomen. Ook vertoonde speeksel bij het detecteren van andere respiratoire pathogenen vergelijkbare gevoeligheid met nasofaryngaele uitstrijkjes.

Onderzoek naar gevoeligheid bij SARS-CoV-2

Amerikaanse onderzoekers hebben recentelijke uitgezocht of het laatste ook voor dit coronavirus geldt. Ze testten nasofaryngaele en speekselmonsters van 44 COVID-19-patiënten en zelfgenomen monsters van 98 asymptomatische medische hulpverleners op corona-afdelingen. In totaal werden 244 monsters van medisch personeel en 121 monsters van de patiënten getest.

Grotere gevoeligheid en consistentie

Uit de resultaten bleek dat de speekseldetectie een grotere gevoeligheid en consistentie tijdens de infectieperiode hadden. De wetenschappers vonden bijvoorbeeld vijf gevallen waarbij de gouden standaard eerst negatief testte maar later positief. Dit werd niet gezien bij herhaaldelijk testen van speekselmonsters. Verder rapporteren de wetenschappers minder variabiliteit in zelfmonsterverzameling van speeksel.

Levensvatbaar alternatief

“Alles bij elkaar tonen onze bevindingen aan dat speeksel een levensvatbaar en gevoeliger alternatief voor nasofaryngaele swabs is en het zelf thuis afnemen en verzamelen van monsters voor nauwkeurige, grootschalige SARS-CoV-2-testen mogelijk zou kunnen maken”, schrijven de auteurs in hun preprint. Het onderzoek is nog niet door vakgenoten beoordeeld en mag daarom niet worden gebruikt als leidraad voor in de praktijk.

Bron:
medRxiv

Lees meer over: Corona, Thema A-Z

Post over vrolijke gelaatsbeschermers gericht op kinderen gaat viraal

Mondhygiënist Ellen van der Vlerk postte op LinkedIN deze foto van haar gezichtsbeschermers met vrolijke personages gericht op kinderen. Het bericht ging viraal. “Nooit verwacht dat het zo vaak bekeken zou worden. Inmiddels al bijna 176.000 weergaven en 210 mensen deelden de post”, zegt Ellen.

“De reacties waren echt zo positief. Ik heb vele reacties gekregen vanuit de zorg waaronder diverse ziekenhuizen. De kinderafdelingen overwegen nu om deze maskers ook aan te schaffen voor hun jonge patiëntjes. Ook kreeg ik veel reacties van mensen die coach of manager zijn op het gebied van innovatief en creatief denken en werken. Vele hebben mijn foto al gevraagd voor het geven van presentaties in hun branche. Wat voor mij het allerbelangrijkste is dat kinderen in mijn stoel vooral niet bang zijn en zich laten afschrikken door een gezichtsmasker daarom heb ik juist deze laten ontwerpen. Ik wist dat de hoofdpersonages van Paw Patrol populair zijn onder mijn doelgroep ik krijg nu zelfs al verzoekjes van kinderen dat ze behandeld willen worden door Marshall of Skye”, aldus de enthousiaste mondhygiënist.

Zij kocht de gelaatsbeschermers bij Vriendelijkemaskers.nl

Lees meer over: Corona, Thema A-Z
vakantiegeld

Kan ik vakantiegeld later uitbetalen?

Dankzij de coronacrisis zijn de inkomsten voor veel ondernemers in de mondzorg onzeker geworden. Door vakantiegeld later uit te betalen kun je je uitgaven spreiden, maar mag dit wel?

Een groot deel van de Nederlandse ondernemers zag zijn inkomsten hard achteruit lopen toen de intelligente lockdown van kracht werd. Zij die nog wel open mochten blijven werden bovendien een stuk minder zeker over hun inkomsten. Dit geldt ook voor ondernemers in de mondzorg, die een groot deel van hun werkzaamheden neerlegden. Dit alles natuurlijk omwille van de volksgezondheid, maar om de gezondheid van de eigen onderneming op peil te houden betekent dit dat ook de uitgaven verminderd en uitgespreid moeten worden.

Vakantiegeld uitstellen tot 30 juni

Het uitstellen van de uitbetaling van het vakantiegeld kan een grote kostenpost in mei schelen. Gelukkig mag een werkgever de uitbetaling volgens de wet uitstellen tot maximaal 30 juni. Dit is dus zo’n anderhalve maand later dan de reguliere datum. Bovendien is er een kans dat de inkomsten in juni weer oplopen, wanneer de maatregelen van de overheid versoepeld worden. Een goede manier dus om de kosten te spreiden.

Dit geldt echter alleen maar wanneer de arbeidsovereenkomst of cao geen uitzondering op deze wet benoemd. Zeker een cao is een heel sterk document, waar moeilijk op af te dingen is. Over een arbeidsovereenkomst kan een werkgever onder hoge uitzondering nog overleggen met de werknemer. Dit is natuurlijk een ontzettend uitzonderlijke situatie, dat begrijpen de meeste werknemers ook. In goed overleg is het dan ook mogelijk om de uitbetaling van het vakantiegeld (eenmalig) uit te stellen. Belangrijk is hierbij wel dat deze nieuwe, tijdelijke overeenkomst schriftelijk wordt opgesteld en ondertekend door de betrokken partijen.

NOW-regeling

Bedrijven die een beroep op de NOW regeling doen, ontvangen daarnaast ook een opslag van 30% voor o.a. het vakantiegeld. Dat is natuurlijk maar voor een beperkte periode, maar een deel van de betaling van het vakantiegeld komt dus al via de NOW regeling.

Bron:
Eldermans Geerts

Lees meer over: Corona, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z

Evaluatie Nederlands preventieprogramma op scholen in Dominicaanse Republiek gepubliceerd

Nederlandse vrijwilligers helpen sinds 2008 met de stichting Bocas Sanas Hollanda Maimón de mondgezondheid te verbeteren van schooljeugd in de Dominicaanse Republiek. Een artikel over dit project werd onlangs geplaatst in de wetenschappelijke uitgave van Biomedical.

Het artikel beschrijft verscheidene observaties en dataregistratie van het twee weken durende programma voor mondgezondheid en hygiëne van de Stichting Bocas Sanas Holanda-Maimón (BSHM) op scholen in de Dominicaanse Republiek. In februari 2020 werden 225 basisschoolkinderen rondom Puerto Plata – een stad in een arme regio – gescreend en behandeld door het BSHM 2020-team. Bovendien kregen alle kinderen van de bezochte scholen, evenals de leerkrachten, voorlichting over mondgezondheid. Indien nodig werden sommigen behandeld.

Interventie op maat

Uit de observaties kwam naar voren dat de voorlichting en het tandenpoetsen op de scholen niet alleen gewaardeerd werden, maar dat het ook impact had en effectief was. Dit evaluatierapport illustreert dat het belangrijk is dat interventies, die gericht zijn op mondgezondheidsbevordering en preventie van mondziekten, voor elke schoolcontext op maat moeten worden ontworpen. Afstemming met de leerkrachten en schoolomstandigheden zijn bepalend in het wel of niet slagen van het programma. Duidelijk werd dat interprofessionele ondersteuning nodig en voorwaardelijk was, om een ​​optimale werkalliantie voor deze mondgezondheidsinterventie te ontwikkelen tussen de leerkrachten en de BSHM-vrijwilligers.

Vervolg

Op basis van deze observaties en interpretaties zal de huidige aanpak van BSHM specifiek worden afgestemd en aangepast, vooral met betrekking tot het verwijzen voor verdere curatieve tandheelkundige zorg van de kinderen en hun ouders naar de klinieken CEPREDIMA in Maimón, naar de NGO Stichting Clinicas Odotologicas Sonrisas of idealiter, naar het Centro Sanitario, een overheidsinstelling die medische en tandheelkundige zorg verleent en waar gespecialiseerde kindertandartsen werken.

Onderzoeker Yvonne Buunk-Werkhoven: “BSHM wil vanaf nu meer inzetten op samenwerking met instanties op lokaal niveau. Echter, de coronacrisis zal natuurlijk ook een ander licht schijnen op hoe nu verder in het algemeen. BSHM heeft veel materialen, die normalitair door de stichting worden gebruikt, gedoneerd aan de clinics, het bejaardenhuis en enkele scholen in en rond Puerto Plata.”

Bron:

Self-Perceived Behavior and Process Evaluation of Bocas Sanas Holanda-Maimón (BSHM, 2020): From the Past to the Future. Burrekers SY, Doorman-Vasquez MC, Faes-Siebgens MJCM, Pascual RA, Buunk-Werkhoven YAB.
Biomed J Sci & Tech Res 26(5)-2020. BJSTR. MS.ID.004422

Lees ook:
Nederlandse vrijwilligers helpen mondzorg schoolkinderen in Dominicaanse Republiek

Mondgezondheid bij schooljeugd in Dominicaanse Republiek beter door Nederlands preventieprogramma

 

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z

UV-licht laat zien hoe goed persoonlijke beschermingsmiddelen werken

Zelfs wanneer zorgmedewerkers genoeg goede persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) tot hun beschikking hebben geeft dat geen garantie voor effectiviteit. De materialen moeten ook juist worden behandeld en gebruikt. Volgens een recente publicatie is dit echter vaak niet het geval.

Nieuwe trainingstechniek

Een arts en medewerkers van verschillende Amerikaanse universiteiten hebben een nieuwe trainingstechniek uitgevoerd bij werknemers in de gezondheidszorg die voor patiënten moeten zorgen. Zo willen ze het belang van het gebruik van de juiste procedures voor het aan- en uittrekken van PBM benadrukken tijdens deze coronapandemie.

Oplossing van markeerstifvulling

Ze maakten gebruik van een niet-toxische fluorescerende oplossing die alleen zichtbaar is onder ultraviolet licht, schrijven ze in Medical Education. De oplossing werd gemaakt door een markeerstiftvulling gedurende 15 minuten in een warmwaterbad te plaatsen.

Etalagepop met nepbesmetting

Werknemers in de gezondheidszorg namen deel aan een trainingsoefening waarbij ze volledige PBM droegen, waaronder N95-maskers, handschoenen en jassen. Eenmaal aangekleed gingen de deelnemers een kamer in om voor een patiënt te zorgen. De patiënt in kwestie was een etalagepop die was bespoten met de nepbesmetting. Ook werd het markeerstiftmengsel toegevoegd aan een albuterolvernevelaar waarmee de poppen werden behandeld.

UV-licht laat blootstelling zien

Na de behandeling werden de zorgmedewerkers naar een kamer gebracht waar met een UV-licht de gesimuleerde besmetting op de PBM werd bekeken. De handschoenen en jassen lieten logischerwijs door hun directe contact met de patiënt infectie zien. De gebruikte aerosoloplossing zorgde ervoor dat het verder werd aangetroffen op de gelaatsschermen en maskers.

Ook huid onder PBM besmet

Hierna werden de deelnemers geïnstrueerd om de beschermingsmiddelen te verwijderen. Het bleek dat het licht dat de fluorescerende oplossing gaf vaak ook op de huid werd gevonden. Dit gaf aan dat de deelnemers waren blootgesteld aan de gesimuleerde besmetting als gevolg van oneigenlijk gebruik van de PBM.

Richtlijnen volgen

Het experiment liet zien dat de meest voorkomende fout die door het zorgpersoneel werd gemaakt is dat ze het gezicht of de onderarmen verontreinigen tijdens het verwijderen van de beschermingsmiddelen. Degenen die dit volgens de richtlijnen deden hadden echter geen tekenen van nepbesmetting.

Visueel bewijs

De onderzoekers zeggen dat de trainingsmethode de techniek van elk individu blootstelt waarna de tekortkomingen gecorrigeerd kunnen worden. Daarnaast biedt het visueel bewijs van bescherming wat bij zorgmedewerkers vertrouwen in hun training en persoonlijke beschermingsmiddelen wekt.
Een van de auteurs zei: “Dit experiment toonde aan dat het volgen van PBM-training de veiligheid op de werkplek verbetert en het risico op overdracht verkleint. Deze op simulatie gebaseerde aanpak biedt een efficiënte, goedkope oplossing die in elk ziekenhuis kan worden geïmplementeerd.”

Bron:
Medical Education 

 

 

Lees meer over: Corona, Thema A-Z