Voorbeeldschema behandeling gingivitis
Behandelschemas hebben een logische structuur die voor iedereen goed te volgen is. Door het schema te volgen, weet u zeker dat u grondig te werk gaat en niks vergeet. Als u een patiënt van een collega overneemt, weet u precies hoe u verder moet (be)handelen. Tevens heeft het als voordeel dat uw patiënt precies weet wat hij kan verwachten en waarom hij regelmatig terug moet komen.
Schema gingivitis / onvoldoende mondhygiëne zonder cariës
Hieronder ziet u een voorbeeld van een behandelschema bij behandeling van gingivitis en onvoldoende mondhygiëne zonder cariës. Dit zijn de scores 6 en 7 van het controlemodel
De schemas voor cariës (+ gingivitis) en erosie volgen nog.
Let op
- Zorg dat u vooraf weet of uw patiënt de begrippen percentage en dergelijke begrijpt: bepaal eerst het ingangsniveau.
- Het schema gaat ervan uit dat de medische anamnese al afgenomen is.
1e zitting
- Vraag of de patiënt weet waarvoor hij/zij komt, leg uit.
- Testen: Pbt en/of bi/pbt/bop
Leg hierbij uit wat een goed respectievelijk slecht percentage is. Wat vindt de patiënt (en de ouder) van dit percentage? Weet de patiënt wat bloedend tandvlees betekent? Probeer uw patiënt door middel van dit soort vragen te motiveren. Deze techniek heet Motivational Interviewing. Vindt u het kind nog te jong voor een bloedingstest met een pocketsonde? U kunt ook met een tandenborstel bepalen of er sprake is van bloeding. Een andere optie is om meteen over te gaan op de pkt . - Instructie: Poetsen met behulp van de pkt en/of interdentaal hulpmiddel. Laat bij kinderen onder de 10 ook de ouder poetsen en stuur dit zo nodig bij. Laat ouders goed poetsgedrag belonen, bijvoorbeeld met stickers.
- Tandsteen verwijderen n.a.v. tandsteentest, altijd polijsten.
- Geef een informatiepakket zoals de GebitKid (tot 12 jaar), zonder poetsdiploma.
- Laat een afspraak maken.
- Noteer zo precies mogelijk wat u hebt gedaan en gezien in de kaart.
2e zitting
- Vraag hoe het gegaan is. Testen; pkt/pbt/ibt (ter evaluatie); is er verbetering?
- Eventueel begeleiding/motiveren.
- Eventueel nog een instructie.
- Sealen op indicatie. Dit is een goede motivatie om naar deze zitting te komen!
- Eventueel tandsteen verwijderen na aanleiding van de tandsteentest, altijd polijsten.
- Poetsdiploma?
- Presentje.
- Laat een afspraak maken.
- Noteer zo precies mogelijk wat u hebt gedaan en gezien in de kaart.
3e zitting (voor de halfjaarlijkse controle)
- Vraag hoe het gegaan is.
- Test ter evaluatie: pkt/pbt/ibt. Leg uit.
- Eventueel begeleiden/motiveren.
- Eventueel tandsteen verwijderen zo nodig, altijd polijsten.
- Diploma?
- Presentje.
- Doe de controle, of laat deze doen.
- Noteer zo precies mogelijk wat u hebt gedaan en gezien in de kaart.
Bij kinderen
- De aanwezigheid van de ouders is zeer wenselijk bij elke zitting!
- Sommige kinderen redden het niet om zo lang in de stoel te zitten. Splits dan de zitting op, verschuif een taak naar de volgende zitting of laat de taak achterwege (mits dit verantwoord is).
- Soms zijn 2 instructies in 1 zitting niet te behappen. U kunt dan de andere instructie bij de volgende zitting doen.
- Sommige kinderen vinden zichzelf te oud voor een presentje. Kinderen vinden het soms ook moeilijk om iets uit te kiezen, dus maak de keuze in presentjes niet te groot.
Geïnspireerd door:
- Studiemodellen HAN
- Boek Preventieve Tandheelkunde
- Boek Patiëntvoorlichting en mondgezondheid
Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist