Hoge kans op gezichtsbreuken door fietsen in steden
Nederland mag dan een van de veiligste landen ter wereld zijn om in te fietsen, in grote steden is dit echter alsnog niet geheel ongevaarlijk. Bij ongevallen is er grote kans op breuk in het gelaat, waarbij vooral de kaakkopjes risico lijken te lopen. Bart van den Bergh onderzocht deze zaak gedurende tien jaar en hoopt eind deze maand hierop te promoveren aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam.
Aangezichtsbreuken
Veelvoorkomende breuken in het gezicht zijn die in de onder- en bovenkaak, jukbeen en/of oogkassen. Deze worden het vaakst veroorzaakt door verkeersongevallen, opgevolgd door soortgelijke breuken ontstaan in gevechten. In vergelijking met andere landen blijkt het aantal van deze breuken, veroorzaakt door ongelukken op de fiets, in Amsterdam opmerkelijk hoog. De kans is groot dat dit te maken heeft met het extreem hoge aantal fietsers in Amsterdam, in combinatie met gevaren die de vele tramrails kunnen opleveren.
Behandeling: spalken versus schroeven
Mochten de kaakkopjes breken, dan kan dit het beste behandeld worden door een kaakchirurg, die in de meeste gevallen de onderkaak en bovenkaak aan elkaar vast zal maken. Waar dit voorheen voornamelijk werd gedaan door deze te spalken, wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van schroeven, aangezien dit net zo goed blijkt te werken en veel voordelen heeft voor zowel de cliënt als de chirurg. De schroeven kunnen in de onderkaak en bovenkaak worden geplaatst om vervolgens met elkaar verbonden te worden, om zo de juiste positie te bereiken. Dit proces is een stuk sneller, veiliger en minder pijnlijk dan het spalken voor de cliënt. Daarnaast is de kans op aantasting van de levenskwaliteit van de cliënt aanzienlijk kleiner en scheelt het ook nog eens enorm in de kosten. Door gebruik te maken van schroeven in plaats van te spalken kan er zon 300.000 per jaar worden bespaard.
Promotie 28 januari 2016, Bart van den Bergh
Bron: ACTA
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!