ANT dient klacht in over NZa bij Nationale Ombudsman
De ANT vindt dat de NZa zich met gebrekkige onderzoeksmethoden bewust schuldig heeft gemaakt aan misleiding van de politiek over het experiment vrije tarieven. Ook wacht de ANT al bijna een half jaar op een inhoudelijke reactie van de NZa op het rapport Milliman over de marktscans in de mondzorg. De ANT heeft over deze punten een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Milliman rapport
De ANT heeft het rapport Milliman over de marktscans in de mondzorg in december afgelopen jaar aangeboden aan de NZA.
Het rapport Milliman toonde aan dat de marktscans van de NZa ondeugdelijk en onbetrouwbaar zijn. Het rapport wordt volgens de ANT systematisch genegeerd door de NZa. En voorzover de NZa betrokken is bij commentaar op het rapport is er volgens de ANT sprake van misleidende en onvolledige informatie. De beroepsorganisatie verwijt de zorgautoriteit onfatsoenlijk bestuur.
Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “Wij hebben helaas alle vertrouwen in de objectiviteit en werkwijze van de NZa verloren. De afgelopen weken is het licht geworpen op de mentaliteit en het functioneren van de NZa. Zij heeft toegezegd zich voortaan transparant en toetsbaar te zullen opstellen. Daar hebben we tot op heden nog niets van gemerkt. Daarom verwijten wij de zorgautoriteit onfatsoenlijk bestuur.
Brief
De ANT heeft begin april een uitgebreid feitenrelaas van de kwestie gemaakt en hierover een openbare brief gestuurd aan de NZa. Deze brief is tevens gedeeld met de Tweede Kamer met daarin ook het verzoek de Algemene Rekenkamer in te schakelen voor een objectieve analyse van de feiten. In deze brief is de NZa gevraagd in gesprek te gaan met de experts van Milliman. Omdat de NZa wederom niet reageerde op dit verzoek stapt de ANT nu naar de Nationale ombudsman met een klacht over de houding van de NZa. Bovendien met een verzoek voor nader onderzoek van de marktscans en daarmee impliciet van alle rapportages van de NZa rond de mondzorg.
Kwaliteit en toegankelijkheid mondzorg
De grieven van de ANT zijn gebaseerd op de gevolgen van de werkwijze van de NZa voor de kwaliteit en toegankelijkheid van de mondzorg en de vrije keuze voor consumenten. ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes: Ons voornaamste bezwaar richt zich op de ongenuanceerde en vaak speculatieve conclusies, die de NZa onder het mom van ‘feitelijkheid aan de publieke opinie verkoopt. Deze conclusies zijn misleidend voor VWS en politiek, waardoor besluiten worden genomen die op termijn grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de mondzorg. Binnenkort moet de NZa naar buiten komen met de resultaten van het kostenonderzoek mondzorg en dan begint het hele circus weer van voren af aan. Tot nu toe hebben we ons uiterst constructief opgesteld maar het geduld raakt op. Ook wij willen nu graag een oplossing horen. Van de minister of van de NZa. En het liefst van beide.”
Bron:
ANT
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!