Uitzending

Uitzending ‘Altijd Wat’ over vrije tandartstarieven

Wie betaalt de rekening voor de invoering van vrije tandartstarieven? Wat kunnen we leren van de situatie in Duitsland? Op deze vragen probeerde het NCRV-programma ‘Altijd Wat’  op 6 december een antwoord te vinden.

Bekijk de uitzending van ‘Altijd Wat’ (fragment start in de 20e minuut)

Lees meer over: Actueel, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Vrije tarieven: hoe vertelt u het uw patiënt?

U bent druk met de implementatie van de vrije tarieven. Hoe communiceert u erover met uw patiënten? dental INFO keek rond op het internet.

Transparantie is een van de sleutelwoorden bij de invoering van de vrije tarieven. Uw patiënt krijgt meer duidelijkheid over de behandelingen, kwaliteit en service die u biedt, weet straks vooraf tegen welk tarief u dat doet, en ontvangt een eenvoudiger rekening.

Deze ontwikkeling op zich verdient verheldering. Naast de publiekscampagne van de overheid, kunt u daaraan ook zelf een bijdrage leveren.



Brief

Diverse praktijken hebben op hun website een brief of tekst geplaatst waarin het belang en de betekenis van vrije tarieven worden uitgelegd. Een voorbeeld:
Voorbeeld

Sommige tandartsen geven ook expliciet hun mening over het loslaten van de tarieven.
Voorbeeld 1

Vaak wordt verwezen naar websites met meer informatie:
Allesoverhetgebit.nl en
Veranderingen in de zorg.nl

Veel tandartsen melden dat zij eind december hun tarievenlijsten openbaar zullen maken. Maar er zijn ook praktijken die de klus inmiddels hebben geklaard. Op hun websites is nu al een lijst met behandelingen en bijbehorende tarieven te vinden. Enkele voorbeelden:
Tarievenlijst 1

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld en financieel

Zorgverzekeraars willen tarief tandarts in de hand houden

Tandartsen mogen vanaf 2012 zelf bepalen welk tarief zij in rekening brengen. Om te voorkomen dat de prijzen straks de pan uitrijzen, proberen zorgverzekeraars daar nu al een stokje voor te steken.

Tot nu toe stelde de overheid vast hoeveel tandartsbehandelingen maximaal mochten kosten. Zo gold voor een gewone controle een maximumtarief van €19,63. Tandartsen waren vrij om minder te vragen, maar deden dat vaak niet.

Vanaf volgend jaar worden de tarieven in de mondzorg vrij gegeven. Dat moet voor meer concurrentie tussen de tandartsen zorgen. Ook de zorgverzekeraars zullen opnieuw moeten bepalen hoe hoog hun vergoedingen worden, want zij willen uiteraard – net als de consument – niet ineens het dubbele betalen voor het trekken van een kies.

Het Algemeen Dagblad meldde dit weekend dat zorgverzekeraar CZ – goed voor ruim 3 miljoen verzekerden – de tandartsvergoedingen niet of nauwelijks verhoogt. Daarmee geeft de zorgverzekeraar indirect een signaal af aan de tandartsen dat ze met hun tarieven maar beter niet te hoog kunnen gaan zitten.

CZ zegt bij het vaststellen van de tarieven advies te hebben gevraagd aan de tandartsen. Ook hebben ze onderzoek gedaan naar het declaratiegedrag van verzekerden van CZ. ‘De prijzen die wij nu bieden, zijn volgens ons marktconforme tarieven’, aldus een woordvoerder van CZ tegen de krant.

Bron: AD

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Sparen, geld

Zweden: vrije tarieven, grote verschillen

Hogere gemiddelde mondzorgtarieven, maar ook grote prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders. Dat is het gevolg van de invoering van vrije tarieven, voorspelt verandermanager Albert van der Zee. Wie zich niet onderscheidt, profiteert niet mee.

Van der Zee baseert zijn voorspelling op basis van de situatie in Zweden, waar al in 1999 vrije tarieven werden ingevoerd. Anders dan in Nederland wordt de Zweedse markt niet alleen bediend door commerciële tandartsen, maar ook door mondzorgorganisaties van de regionale overheid. Niet alle conclusies van een onderzoek door het Swedish Institute for Social Research, zijn dan ook van belang voor de Nederlandse situatie.

Reputatie
Een interessante conclusie is volgens Van der Zee wel dat reputatie in de mondzorg een bepalende factor is. Dat gegeven zou in Nederland kunnen leiden tot een kostenstijging, met name in de grote steden. Achterliggende gedachte is dat het in een kleine gemeenschap makkelijker is om informatie over de verschillende aanbieders te verzamelen, dan in een grote stad. Mensen in grote steden houden vast aan wat ze hebben, waardoor de marktwerking daar niet optimaal is, aldus Van der Zee.

Kwaliteit
Uit het rapport van het Swedish Institute for Social Research blijkt verder dat er in Zweden grote prijsverschillen bestaan tussen álle, commerciële en overheidsgerelateerde, aanbieders. Die ontwikkeling verwacht Van der Zee ook in Nederland, waar aanbieders van superieure kwaliteit dat niet langer tegen een – te lage – vaste prijs hoeven te doen. Klanten die de hoge kwaliteit niet onderscheidend vinden, kunnen voor een ander kiezen.

Volgens Van der Zee zal het niet lang duren voordat ondernemers met ruimte in hun capaciteit beseffen dat ze met een (tijdelijke) lage prijs klanten kunnen vinden. En er zullen ondernemers zijn die beseffen dat het leveren van een hoge kwaliteit meer omzet genereert, waardoor ze minder uren hoeven te maken. De capaciteit van deze praktijken gaat omlaag en daardoor worden ze nog selectiever/exclusiever.

Bron:
Albert van der Zee
Directeur AZ High Performance Mondzorg

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Schippers waarschuwt tandartsen voor te hoog tarief

Minister Schippers waarschuwt tandartsen dat ze forse tariefverhogingen per 1 januari niet accepteert. Dan wordt het experiment met de vrije prijsvorming, dat op 1 januari start, meteen stopgezet.

Experiment
De proef duurt in principe drie jaar. Vanaf 1 januari worden de vaste tarieven losgelaten en mag elke tandarts, orthodontist en mondhygienist zelf bepalen wat hij voor zijn behandelingen vraagt.

Premies omhoog
Schippers deed haar uitspraken naar aanleiding van het bericht dat de aanvullende verzekeringen voor de tandarts volgend jaar fors duurder uitvallen. Dit komt omdat naar verwachting de tarieven zullen stijgen. In december worden deze bekend gemaakt.

De premies van de aanvullende verzekeringen voor de tandarts stijgen gemiddeld met veertien procent, volgen berekeningen van verzekeringssite.nl. Die stijging is twee keer zo hoog als andere jaren.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld - munten

Publiekscampagne vrije tarieven in de mondzorg start met poetsbeurt

Midden in het gebouw van de Tweede Kamer poetsten Kamerleden dinsdagmiddag een 2 meter grote kies schoon, symbolisch voor de voorlichtingscampagne rond vrije tarieven in de mondzorg. Per 1 januari mogen tandartsen en orthodontisten van minister Schippers zelf hun tarieven bepalen, om zodoende meer service, innovatie en transparantie in de mondzorg te stimuleren. Dit leidt tot meer keuzemogelijkheden voor de patiënten. Het gaat om een experiment van 3 jaar.

Vrije prijsvorming: heldere communicatie
Er komt meer duidelijkheid over de verschillende behandelingen en de daarbij behorende tarieven. De tarieven worden onder andere bepaald door de tijdsduur, de materiaalkeuze en de service die tandartsen en orthodontisten aan patiënten verlenen. Uiteindelijk doel is dat zij op die wijze patiënten nog beter van dienst kunnen zijn. Via posters, folders, en via de website Allesoverhetgebit.nl kunnen consumenten zich nu én straks informeren over wat er gaat veranderen. Per 1 januari hebben de meeste praktijken ook een praktijkwebsite.

Beter kiezen voor uw tanden
De komende maanden staan in het teken van voorbereidingen op de introductie van vrije tarieven in de mondzorg. De tarieven en diensten van tandartsen en orthodontisten worden hierdoor steeds transparanter. De meeste tandartsen en orthodontisten hebben vanaf 1 januari een eigen praktijkwebsite met informatie over de deskundigheid van de praktijkmedewerkers, de behandelmogelijkheden en de bijbehorende tarieven. Daarnaast is er in de praktijk een tarievenlijst beschikbaar en wordt de rekening van de tandarts of orthodontist eenvoudiger. Alles met het uiteindelijke resultaat patiënten beter te informeren over de tandheelkundige zorg.

Na 1 januari
Uiterlijk 1 januari maken de tandartsen en orthodontisten hun tarieven bekend. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vastgesteld voor welke prestaties tandartsen en orthodontisten tarieven moeten bepalen. Deze prestaties bestaan uit een combinatie van verrichtingen die nu separaat in de lijst staan. Eén op één vergelijken met vorig jaar is daardoor niet mogelijk. In de loop van 2012 kan op basis van onderzoek een beeld worden gegeven van de ontwikkelingen in de mondzorg en wat er met de kosten van mondzorg is gebeurd. Uit reacties van leden leidt de NMT af dat er geen grote kostenstijgingen zijn te verwachten; wel veel variatie en differentiatie. Dit is conform de doelen van dit nieuwe systeem.

Bron:
Tandartsennet

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

Zorgbelang Noord Holland: vrije prijsvorming tandartsenzorg nog geen goed idee

De Minister van VWS wil per 1 januari 2012 vrije tariefstelling in de tandartsenzorg om innovatie en concurrentie te stimuleren. De rol van de patiënt als consument wordt hiermee nog scherper neergezet. Zorgbelang Noord-Holland vindt dat er veel verbeterd moet worden voordat vrije tariefstelling in het voordeel is van de patiënt. Patiënten kunnen nu al moeilijk beoordelen of een tandarts goede kwaliteit levert. Ook zijn de prijzen en facturen van tandartsen niet duidelijk. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland: twee derde van het aantal klachten over tandartsen in de afgelopen drie jaar gaat over de behandeling en/of rekening van de tandarts.

Patiëntenervaringen Noord-Holland
Zorgbelang Noord-Holland wilde graag weten hoe zorggebruikers in de provincie Noord-Holland de tandartsenzorg ervaren. Tussen januari 2009 en oktober 2011 zijn er 368 vragen en klachten over mondzorg geregistreerd door de afdeling Informatie en Klachtenopvang. Maar liefst twee derde van deze klachten heeft betrekking op de behandeling en/of rekening. Patiënten worden regelmatig ‘verrast’ door de tandartsrekening: deze valt dan hoger uit dan de offerte. Ook klagen zij dat de behandelaar niet uitgevoerde behandelingen of niet geleverde protheses wel in rekening brengt. De codes die op de rekeningen zijn vaak onduidelijk en ook zorgverzekeraars geven niet altijd de juiste informatie.

Geen zicht op kwaliteit
Zorgbelang Noord-Holland vindt dat de kwaliteit voor patiënten tot nu toe nog niet duidelijk is. Directeur Jacques Loomans: ‘Het is nu voor patiënten moeilijk om te bepalen of ze een goede tandarts hebben. Patiënten weten niet waar ze op moeten letten. Wat zegt het als je nieuwe tandarts het werk van je vorige tandarts afkeurt? Wil de nieuwe tandarts graag geld verdienen, of was de oude tandarts echt zo slecht? Trekt je tandarts altijd schone handschoenen aan in je bijzijn? Vertelt hij over de mogelijke bijwerkingen van verdoving?’ De NPCF, de koepelorganisatie van patiëntenverenigingen waar Zorgbelang Noord-Holland ook lid van is, brengt op dit moment, samen met tandartsen en andere organisaties, in kaart hoe goed tandartspraktijken zijn. Er wordt dan gekeken naar zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie waarmee patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Patiënt moet veel zelf uitzoeken
Als het experiment met de vrije tarieven doorgaat wordt het er voor de patiënt niet beter op. Patiënten moeten dan zelf maar uitzoeken wat ze moeten gaan betalen aan de tandarts: via de website van de tandarts of informatie in diens praktijk, en de polis van de zorgverzekeraar. Bovendien is er in sommige regio’s een tekort aan tandartsen, zodat het voor patiënten niet eenvoudig is om bij een dure tandarts weg te gaan. Klachten kunnen nog steeds gemeld worden bij de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland via 0900 – 243 70 70 (10 eurocent per minuut).

Bron:
Zorgbelang Noord-Holland

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Beantwoording Kamervragen over hoge tandartskosten

Antwoorden van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers op de vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over hoge tandartskosten.

1. Herinnert u zich de antwoorden op eerdere vragen over uitgestelde behandelingen door hoge tandartskosten?
Ja.

2. Wat vindt u van het bericht `Verzekeraar bang voor hoge nota tandarts’?

3. Deelt u de verwachting van een meerderheid in de branche dat prijzen in de mondzorg zullen stijgen na het vrijgeven van de prijzen per 1 januari 2012? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt u daarvan?
2 en 3. Tijdens het experiment met de vrije prijsvorming zal de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de prijsontwikkeling in de mondzorg gedegen monitoren en mij daarover rapporteren. Tot dan toe spreek ik geen verwachtingen uit over een op- of neergang van de prijzen, dat zal immers uit het experiment moeten blijken. Wel zal ik de genoemde signalen bespreken met de koepels van aanbieders.

4. Bent u van mening dat de voorlichting naar de patiënt over het feit dat de tarieven van de techniek- en materiaalkosten voor het maken van kronen, bruggen en implantaten vrij onderhandelbaar zijn, en dus enorm kunnen verschillen per aanbieder, voldoende is? Zo ja, waar blijkt volgens u uit dat hier voldoende voorlichting over is? Zo nee, bent u bereid hier iets aan te doen? Zo ja, wat? Zo nee, waarom niet?
Vanaf 1 januari 2012 kunnen tandartsen zelf bepalen in welke omvang zij de techniekkosten naar de consument doorberekenen. De mate waarin zij deze doorberekenen zal van invloed zijn op het eindbedrag van de tandheelkundige behandeling. Omdat de tandarts verplicht is om bij een bedrag van hoger dan 150 (wat in geval van kronen, bruggen en implantaten veelal het geval is) vooraf een offerte te maken, kan de consument afwegingen maken om zich wel of niet bij de betreffende tandarts te laten behandelen. Het is dus in het belang van de tandarts om prijsbewust tandtechniek in te kopen en hierover goede en juiste voorlichting aan de consument te verschaffen. Ik zie geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen boven de bestaande verplichting om een offerte in te dienen en een factuur van ingekochte tandtechniek aan de consument te overleggen.

5. Bent u bereid onderzoek te doen naar de prijsverschillen tussen tandartspraktijken, die ontstaan door de kosten van de gebruikte implantaatmaterialen? Zo nee, waarom niet?
Zoals ik heb gemeld bij het antwoord op vragen 2 en 3, zal de NZa de prijsontwikkelingen via een marktscan monitoren. Indien daartoe aanleiding bestaat kan de NZa nader `inzoomen’ op specifieke prijsverschillen. Dat kan bijvoorbeeld ook gelden voor prijsverschillen als gevolg van in rekening gebrachte kosten van implantaatmaterialen.

6. Deelt u de mening dat het noodzakelijk is dat patiënten voorafgaand aan een behandeling geïnformeerd worden over de hoogte van de mogelijke vergoeding door de verzekering? Zo ja, op welke wijze gaat u monitoren dat dit gebeurt?
De tandarts is verplicht om goed kenbaar te maken op zijn of haar site en in de praktijk wat de prijzen van de verschillende behandelingen zijn. Daarnaast is de tandarts, zoals gemeld bij het antwoord op vraag 4, verplicht om een prijsopgave te doen van de behandelkosten (indien deze een bedrag van 150 overstijgen). De omvang van de vergoeding is afhankelijk van de polisvoorwaarden van de verzekering die de consument heeft afgesloten. Dat kan hij of zij in de polis nalezen of zich hierover aanvullend door de zorgverzekeraar laten informeren.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
zorg - geld

NPCF: geen aanwijzing dat tandartsen gaan experimenteren met prijzen

Vanaf 1 januari 2012 mogen tandartsen zelf de prijzen voor hun behandelingen gaan bepalen. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het van belang dat patiënten dan toegang hebben tot informatie die zij nodig hebben om de kwaliteit van de tandarts te beoordelen.

Prijsontwikkeling nog onduidelijk
De NPCF heeft geen aanleiding om te denken dat tandartsen ‘flink gaan experimenteren’, in tegenstelling tot wat staat geciteerd in de Volkskrant van vandaag. De verwachte prijsontwikkeling is net als voor de andere betrokken organisaties nog onduidelijk. De NPCF wil wel dat de prijs-kwaliteitinformatie van tandartsen voor patiënten transparant wordt.

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen.

Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Angst, bang, vrouw

NMT: Zorgverzekeraar CZ maakt mensen bang voor de tandarts

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) is buitengewoon ontstemd over de ‘waarschuwing’ van verzekeraar CZ in een bericht van de Telegraaf van maandag 3 oktober, waarin de verzekeraar zegt te vrezen voor een hogere tandartsrekening als gevolg van een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg. De verzekeraar ventileert, zonder enige vorm van onderzoek, dat de tandartsrekeningen zullen stijgen.

Gebrek aan kennis
Niet alleen maakt de verzekeraar zich schuldig aan bangmakerij, ook etaleert CZ een totaal gebrek aan kennis van zaken. In Europa behoort Nederland tot de landen met de laagste kosten en de beste prijs kwaliteit verhouding voor tandheelkundige hulp (0,36% van het BNP). Ook heeft ons land naar verhouding weinig inwoners met gebits- en/of mondproblemen. Eerder koos Zweden al voor vrije prijsvorming in de mondzorg. Daar is gebleken dat de mondzorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is gebleven, er ontstonden geen problemen.

Geen contact
Zowel de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) als een meerderheid van de Tweede Kamer zijn niet bang voor een prijsverhoging door vrije prijsvorming. De vorm waarvoor gekozen is bij de vrije prijsvorming maakt het mogelijk om dit experiment, dat 3-5 jaar gaat duren, nauwkeurig en kritisch te volgen. Verzekeraar CZ heeft op geen enkele manier contact gezocht met de beroepsorganisatie van tandartsen en tandarts-specialisten voorafgaand aan zijn onheilsprofetie.

Vertrouwensrelatie
Op grond van de Mededingingswet moet de NMT zich onthouden van uitspraken over te verwachten prijsontwikkelingen. De NMT benadrukt echter wel dat er sprake is van een vertrouwensrelatie tussen tandarts en patiënt. Als enige beroepsgroep in de gezondheidszorg zien tandartsen ál hun patiënten minstens jaarlijks. De patiënt betaalt ook nu al 80% van de mondzorg uit eigen zak en let daarom heel scherp op de kosten van de tandarts. De patiënt krijgt vanaf 1 januari 2012 vooral meer te kiezen dankzij de vrije prijsvorming en de daarbij horende transparantie via duidelijke prestatielijsten en prijslijsten op websites en in wachtkamers van tandartspraktijken. Ook wordt de tandartsrekening voor iedereen begrijpelijk gemaakt, nu is die te ingewikkeld. Via Allesoverhetgebit.nl kunnen patiënten straks een praktijk in de buurt vinden waar zij welkom zijn als nieuwe patiënt. Vanaf volgend jaar kan elke Nederlander via het internet dus zelf tandartsprijzen vergelijken.

De NMT is voornemens om kritisch te volgen of verzekeraars wel voldoende constructief meewerken aan het laten slagen van het experiment van vrije prijsvorming. Tandartsen zijn bijvoorbeeld benieuwd hoe verzekeraars invulling geven aan de mogelijkheden die vrije prijsvorming hen biedt om vernieuwing en preventie in de mondzorg verder te stimuleren.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
hand, schudden, deal

Metro: tandartstarief wordt onderhandelbaar

Met het vrijgeven van de tandarts­tarieven wordt het vanaf volgend jaar voor mensen mogelijk om zelf over de prijs van hun behandeling met de tandarts te onderhandelen, aldus Metro.

Het artikel in Metro:

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) steunt het plan wel en denkt dat dit voor meer keuzevrijheid voor de patiënt zorgt. “Patiënten kunnen volgend jaar beter vergelijkingen maken doordat tandartsen hun prijslijst en kwaliteitsverslagen moeten publiceren”, zegt woordvoerder Marianne Kruit. De Nederlandse zorgautoriteit (NZa) zal het experiment monitoren. “Dus als prijzen te hoog worden, dan kan de minister besluiten het experiment stop te zetten.”

Onverstandig
SP-Kamerlid Renske Leijten vindt concurrentie binnen de mondzorg echter onverstandig. “Het gaat hier niet om het kopen van een televisie. Je kunt het achteraf niet ruilen. Patiënten zijn niet in staat bij mondzorg een vergelijkend warenonderzoek te doen.” Ook in het onderhandelen over de prijs ziet Leijten niets: “Iemand moet dan gaan onderhandelen met zijn tandarts over iets waar hij te weinig van af weet. Omdat de tandartskosten ook niet meer in het pakket zitten, worden noodzakelijke behandelingen een kostenpost.”

Genezing
Volgens Leijten gooit het kabinet-Rutte “alles” op de vrije markt. “In sommige delen van Nederland is er een tekort aan tandartsen en in een markt van schaarste zullen de prijzen stijgen. Zorg wordt hierdoor een product. Zorgverleners en artsen worden ondernemers. Maar het doel van een arts moet genezing zijn en niet winst.”

Focus
Tandartsen kunnen zich volgens NMT-woordvoerder Kruit dankzij dit experiment echter focussen op de kwaliteit van de zorg. “Zij moeten zich onderscheiden met moderne apparatuur of bijvoorbeeld het werken buiten kantooruren. Ik verwacht niet dat patiënten massaal over zullen stappen. Meestal is er wel een vertrouwensband tussen patiënt en arts.” Als de prijzen gaan stijgen, zet de minister het project stop, aldus Kruit. “Tandartsen willen dat niet en zij gaan er dus voor zorgen dat de prijzen niet te hoog worden.”

Bron:
Metronieuws

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
caries - tandarts

Moeten tandartsen in 2012 hun borst nat maken?

Veel zorgverleners in de mondzorg verwachten in 2012 stevige onderhandelingen te moeten voeren met zorgverzekeraars. Die laatste zouden kunnen aansturen op pittige tariefonderhandelingen terwijl zorgverleners juist hopen op compensatie van de jarenlang gemiste inflatiecorrecties.

Keiharde prijsonderhandelingen?
Gemiste inflatiecorrecties, aangescherpte hygiëne-eisen en toegenomen papierwerk hebben volgens zorgverleners kostenverhogend gewerkt. Tijd om die kostenverhoging nu eindelijk eens in de tarieven te verwerken, zeggen ze. Het is onduidelijk hoe zorgverzekeraars zich zullen opstellen, maar de markt vreest dat ze zullen inzetten op keiharde prijsonderhandelingen.

Factureren wordt in 2012 hogere wiskunde
Hoge tarieven of lage tarieven, de zorgverzekeraars vergoeden in veel gevallen percentages van een tandheelkundig tarief. Er blijft dus een restbedrag over waarvoor de zorgverlener rechtstreeks bij de patiënt moet aankloppen. Omdat de vergoedingspercentages per verzekeraar en per behandeling kunnen verschillen wordt facturering een heel ingewikkeld en tijdrovend proces. Tandartsen die dat nog zelf willen doen, hebben straks geen tijd meer om aan hun patiënten te besteden. Veel zorgverleners zullen in 2012 overstappen op het uitbesteden van facturering en debiteurenbeheer.

Forum Vrije Tarieven 2012
Op het Vrije Tarieven forum op internet discussiëren tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici over de invoering van de vrije tarieven in 2012. Niet alleen over prijsstelling, maar ook over de kwaliteit van de dienstverlening en over het inrichten van goede service.

Hoe meet je de kwaliteit van je praktijk? En de servicegraad? Wat houdt service eigenlijk in? Hoe ga je om met patiënten die een kroon bij een collega kopen, hun tanden bij een cosmetisch instituut laten bleken en een vulling door uw eigen praktijk willen laten leggen? Het experiment streeft naar transparantie, maar bestaat transparantie eigenlijk wel? Brengt het nieuwe systeem de collegialiteit onder druk? Heb je nou wel of niet een website nodig? En hoe kom je dan aan zo’n website?

Meelezen of meepraten? Klik hier.
Volg ons op Twitter

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Rekening

Telegraaf waarschuwt voor nota tandarts

‘De rekening van de tandarts kan volgend jaar lelijke verrassingen opleveren voor zowel verzekeraar als patiënt’, zegt de Telegraaf.
‘Daarom waarschuwen verzekeraars dat patiënten vanaf volgend jaar goed moeten opletten en prijzen vergelijken voordat ze de mond opensperren voor de tandarts.’

Tekst van het artikel in de Telegraaf
Prijzen in de mondzorg worden met ingang van 1 januari vrijgegeven. Hoewel praktijken hun tarieven voor 2012 nog niet gepubliceerd hebben, twijfelen maar weinigen in de branche eraan dat de prijzen gemiddeld zullen stijgen zodra tandartsen die zelf kunnen vaststellen.

Hoe groot het deel van de rekening is dat straks nog door verzekeraars vergoed wordt, is straks nog meer dan nu al het geval is, afhankelijk van het soort polis dat een patiënt heeft.

Gaat het tarief van de tandarts daar overheen, dan moet de patiënt het restbedrag zelf betalen. Idee achter de liberalisering is dat tandartsen gaan concurreren op prijs en kwaliteit en patiënten gaan shoppen voor de beste behandeling tegen de laagste prijs.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
forum-vrije-prijzen-80

Een forum als discussieplaats over vrije prijsvorming

Per 1 januari 2012 start het experiment met de vrije prijsvorming in de mondzorg. De overheid streeft met deze maatregel vrije marktwerking na. Alles in de verwachting dat dit leidt tot betere kwaliteit tegen de juiste prijzen. Op zich een goed streven, maar voorlopig zijn nog veel vragen niet beantwoord.

Direct al veel vragen
Initiatiefnemer van het forum is DFA service, bekend als dienstverlener op het gebied van facturering en debiteurenbeheer. Directeur Bart Mulder over het forum: “Al vrij snel nadat de eerste plannen door het ministerie van VWS werden geopperd, kregen wij zeer inhoudelijke vragen van tandartsen, mondhygiënisten en orthodontisten.”

Hoe stel je een tarief vast?
Die vragen gingen volgens Mulder verder dan facturering en debiteurenbeheer. Zorgverleners zagen zich ineens geconfronteerd met de vraag hoe je een tarief eigenlijk vaststelt. En hoe dat tarief in relatie staat tot de kwaliteit die je levert. En hoe die kwaliteit dan bepaald, gemeten en gecommuniceerd moet worden. Of het mogelijk zou zijn om tarieven te differentiëren bij avondopenstelling van de praktijk enzovoort. Allemaal vragen waar niemand een antwoord op had.

Forum met nieuws, meningen en discussies
Bart Mulder: “Het beste dat je in zo’n geval kunt doen is alle informatie over vrije prijsvorming verzamelen en publiceren op een plaats waar je met collegae over het onderwerp van gedachten kunt wisselen. Daarom hebben wij www.vrijetarieven2012.nl online gebracht. Gewoon als steuntje in de rug voor alle zorgverleners in de mondzorg.”

Informatie vanuit de overheid
Op het forum vinden zorgverleners in de mondzorg informatie vanuit overheid en NZA, zorgverzekeraars en brancheverenigingen. Daarnaast kunnen tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici feiten en meningen uitwisselen over tal van invalshoeken met betrekking tot vrije prijsvorming.

Brede professionele discussie
Het tarievengedeelte van het forum is het populairst, maar de discussies spelen zich op allerlei gebieden af: Moet je nu minder kwalitatieve materialen gaan inkopen tegen lagere kosten? Hoe meet je de kwaliteit van je praktijk? En de servicegraad? Wat houdt service eigenlijk in? Hoe ga je om met patiënten die een kroon bij een collega kopen, hun tanden bij een cosmetisch instituut laten bleken en een vulling door uw eigen praktijk willen laten leggen? Het experiment streeft naar transparantie, maar bestaat transparantie eigenlijk wel? Brengt het nieuwe systeem de collegialiteit onder druk?

Meelezen of meepraten?
Volg ons op Twitter

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Bezoek aan tandarts in buitenland groeit snel

Bezoek aan tandarts in buitenland groeit snel

Nederlandse tandartsen behoren tot de wereldtop, maar zijn vaak ook duur volgens de Telegraaf. Steeds meer mensen kiezen voor een behandeling in het buitenland.

Gids voor medisch toerisme
Speciale reisbureaus verzorgen complete reizen inclusief hotel en tandarts. Begin deze maand verscheen er zelfs een gids voor medisch toerisme, getiteld Flying Patients van Johan Dijkstra. Vooral Hongarije en Turkije zijn erg in trek als tandartsbestemmingen. De prijzen liggen daar gigantisch onder het Nederlandse niveau, maar de kwaliteit en service blijken amper te verschillen.

Rose Stoddart uit Bergschenhoek kan het weten. Zij vertrok naar Hongarije om haar gebit te laten repareren. Door langdurige stress begonnen haar tanden één voor één uit te vallen. In Nederland zou de behandeling die zij nodig had meer dan 9000 euro kosten, in Hongarije slechts 2700 euro. Haar gebit is nu hersteld met veertien porseleinen kronen en een brug.

‘Ik ben zo blij dat ik ben gegaan, mijn gebit ziet er echt geweldig uit’
Niet alleen het resultaat is super. De service was vijfsterren. Voor het eerst in mijn leven werd ik door een chauffeur opgehaald van het vliegveld. De kliniek had een appartement voor mij geregeld in het centrum van Boedapest. Na de eerste dag voelde ik me niet zo lekker. De verplegers kwamen soep brengen in het appartement. Dat is toch geweldig”, vertelt Rose opgewekt.

Hongarije en Turkije
Niet alleen Hongarije, maar ook Turkije is een favoriete tandenbestemming. Gerry Larasoms (43) uit Eindhoven vloog naar Antalya voor zes implantaten en een sinuslift. In plaats van 18.000 euro te betalen in Nederland, was ze in Turkije 8800 euro kwijt.

Onbetaalbaar
„In Nederland is zo’n behandeling gewoon onbetaalbaar. Ik heb altijd al last van mijn tanden gehad, een wortelkanaalbehandeling was voor mij dan ook de gewoonste zaak van de wereld. Een Nederlandse tandarts raadde een kunstgebit aan, maar dat wilde ik niet. Een collega van het vervoersbedrijf waar ik werk wees me op de mogelijkheden in Turkije. De spullen zijn daar net zo goed als in Nederland en je bent er lekker een paar dagen uit. Een vakantie en een splinternieuw gebit, wat wil je nog meer?”, aldus Larasoms.

Ook Gerda Mouw (54) uit Apeldoorn is lovend over de tandartsen in Antalya. Bij een zwaar ongeluk liep zij een dubbele kaakfractuur op. Haar tanden achter in het gebit werden verwijderd.

„Ik was altijd doodsbang voor de tandarts. Het was voor mij dan ook echt een stap om iets aan mijn gebit te laten doen. Maar ik ben daar zo lief opgevangen. De eerste sessie duurde bijna vier uur. Ik was kapot, maar zij hebben mij er doorheen gesleept. Met veertien kronen en acht implantaten ben ik weer helemaal compleet”, vertelt de eigenaresse van de cadeauwinkel Uniek in Apeldoorn. „Mijn vriendinnen zijn stinkend jaloers. Ik heb 15.000 euro bespaard, mijn angst overwonnen en een week onder de Turkse zon vertoefd.”

Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Tarieven, Thema A-Z
Geld en financieel

Nieuw! Praat en lees mee op het Forum over Vrije Tarieven in 2012

Welke gevolgen heeft vrije prijsvorming? Worden patiënten kronenshoppers? Gaan tandartsen een jarenlang gemiste inflatiecorrectie in hun tarieven verwerken? Op dit forum vindt u meningen, feiten en informatie.

Wat betekent vrije prijsvorming in de praktijk?
Vanaf 1 januari 2012 start het experiment met de vrije tariefvorming. Tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici mogen dan zelf bepalen wat ze voor een behandeling vragen. Klinkt mooi, maar wat betekent het in de praktijk?

Gaan de prijzen omhoog? Of juist omlaag?
Wat is eigenlijk de juiste prijs? En betaalt een patiënt voor een vulling altijd het zelfde bedrag? Of juist niet? En hoe leg je dat dan uit? Moet je nu minder kwalitatieve materialen gaan inkopen tegen lagere kosten? Hoe meet je de kwaliteit van je praktijk? En de servicegraad? Wat houdt service eigenlijk in? Hoe ga je om met patiënten die een kroon bij een collega kopen, hun tanden bij een cosmetisch instituut laten bleken en een vulling door uw eigen praktijk willen laten leggen? Het experiment streeft naar transparantie, maar bestaat transparantie eigenlijk wel? Brengt het nieuwe systeem de collegialiteit onder druk? Wat verwacht men van de beroepsvereniging? Hoe zullen verzekeraars zich gaan opstellen?

Heel veel vragen en vooralsnog heel weinig antwoorden.

Daarom hebben is er nu een forum als centrale plaats waar iedereen kan meepraten en meelezen over alles wat met vrije tariefvorming in de mondzorg te maken heeft. U vindt daar antwoorden, meningen, nieuws en informatie over dit onderwerp.

Klik hier om naar het forum te gaan

Volg ons op Twitter

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vraagteken - vragen

Welke vragen kunt u zich stellen bij de overgang naar vrije prijsvorming?

Bent u goed voorbereid op vrije prijsvorming? VvAA en de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) hebben in twee Informatiekaarten de gevolgen en mogelijke maatregelen van het driejarig experiment ‘vrije prijsvorming in de mondzorg’ inzichtelijk gemaakt voor tandarts en patiënt.

Bekijk hier de kaart Gevolgen vrije prijsvorming

Bekijk hier de kaart Vragen vrije prijsvorming

Informatiekaarten
Per 1 januari 2012 zijn er geen wettelijke maximumtarieven meer en worden verdergaande eisen gesteld aan transparantie van prijs, kwaliteit en prestatie. Dit kan gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering, strategie en concurrentiepositie van tandartsen en hun relatie met de patiënt. De Informatiekaarten helpen tandartsen om keuzes maken over te nemen maatregelen in hun praktijk.
VvAA en ANT hebben alle aandachtsgebieden omtrent vrije prijsvorming verkend en geanalyseerd. De Informatiekaarten geven gestructureerd weer waar een tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist mee te maken krijgt bij de invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg. De eerste Informatiekaart toont de gevolgen voor zowel de patiënt als de tandarts op het gebied van informatie, relatie tandarts-patiënt, strategie, concurrentie, keuzevrijheid, bedrijfsvoering en financiën. De tweede Informatiekaart (beschikbaar medio september) is een checklist die de tandarts helpt de juiste maatregelen te nemen in zijn praktijk. Deze kaart is ook een goede leidraad voor het informeren van patiënten.

Argumentenfabriek
De kaarten van VvAA en ANT zijn tot stand gekomen onder begeleiding van de Argumentenfabriek. De Argumentenfabriek is een onafhankelijk analysebedrijf dat organisaties helpt bij het inzichtelijk maken van complexe problemen door het visualiseren van informatie. Hiervoor maakt De Argumentenfabriek kaarten en filmpjes.

Bron:
VVAA

Lees meer over: Ondernemen, Tarieven, Thema A-Z
kronen

Patiënten stellen behandeling voor kronen, bruggen en implantaten uit

Door hoge tandartskosten en magere verzekeringen laten mensen steeds vaker de behandelingen voor kronen, bruggen en implantaten schieten.

Dat meldt de branchevereniging van tandtechnici (VLHT). Een ingreep met meerdere implantaten of kronen kost al gauw duizenden euro’s. Zorgverzekeraars herkennen de geluiden.

„De behandelingen met kronen en bruggen zijn zeer conjunctuurgevoelig”, erkent zorgverzekeraar Uvit (o.a. Univé en VGZ). „In mindere tijden kiezen mensen er voor een dergelijke behandeling uit te stellen”, aldus een woordvoerder.

„Het aantal porseleinen en gouden kronen dat wordt besteld, wordt steeds minder. Mensen hebben er geen geld voor”, aldus Wolter Jagt van de VLHT.

Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
IGZ handhaving Tandartspraktijk Braga opgeheven

Consumentenbond: NZa conceptlijst beschrijving behandelingen is een verbetering

De conceptlijst met beschrijvingen van tandartsbehandelingen die de door Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) is gepubliceerd is een verbetering ten opzichte van de oude lijst. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening zijn begrijpelijker en er is meer aandacht voor preventie. Wel plaatst de Consumentenbond kanttekeningen bij de duidelijkheid in de toelichting.

Kanttekeningen
Zo wordt er in de omschrijvingen geen verschil gemaakt tussen een 1, 2, 3, 4 en 5-vlaks vulling. Ook staan er nog steeds onbegrijpelijke woorden voor consumenten in de lijst. Bijvoorbeeld expansieplaat, een plaatje met protrusieveer, headgear, palatinale bar of linguale boog. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond had dit graag anders gezien en de NZa geadviseerd, maar jammer genoeg is dit niet overgenomen net zo min als onze wens om de lijst op leesniveau B1 te schrijven’.

Begrijpelijke tandartsrekening
De Consumentenbond is samen met onder andere NMT en ZN, bezig met het opstellen van een uniforme en beter begrijpelijke tandartsrekening. De moeilijkheid is dat de toelichtingen van de prestaties vaak zo lang zijn dat op de rekening de korte omschrijving moet worden gebruikt, helaas is die dan te kort door de bocht. Een goede website met een heldere informatie is daarom van belang voor elke tandartspraktijk.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
belastingtarieven

Tandartsen informeren slecht over tarieven

Tandartsen schieten nog schromelijk tekort met het geven van informatie over de tarieven van hun behandelingen. Uit een steekproef van de NOS op de websites van 100 tandartspraktijken blijkt dat driekwart geen informatie biedt. Slechts één tandarts publiceert een tarievenlijst op zijn site.

Websites
In het Radio 1 Journaal van 20 juni zei voorzitter Rob Barnasconi van beroepsvereniging NMT, dat alle prijsinformatie nu al goed beschikbaar is op de sites van de tandartspraktijken.

De NOS bekeek daarop 100 websites (de eerste 100 google-resultaten van het zoekwoord ’tandartspraktijk’) en stelt vast dat slechts op de site van één tandartspraktijk een overzicht van de tarieven te vinden is. Eén andere praktijk linkt soepel door naar de pagina met tariefcodes op de site alleoverhetgebit.nl.

Prijslijst
Bij alle andere tandartspraktijken was het niet tot slecht geregeld: 54 van de 100 onderzochte sites bieden geen enkele informatie over de tarieven. Zestien sites verwijzen met een link naar pagina’s waarop de bezoeker evenmin iets wijzer wordt.

Op 24 sites wordt de mogelijkheid geboden de Tariefbeschikking 2011 van de Nederlandse Zorg Autoriteit te downloaden. De Tariefbeschikking is een document van 57 pagina’s, bedoeld voor de beroepsgroep en de zorgverzekeraars. Andere praktijken linken naar de oude tarieven van vorig jaar, eentje zelfs naar de prijslijst van 2007. Bij weer een ander is de tarievenlijst van de NMT te downloaden.

Excuses
In een reactie op de bevindingen zei NMT-voorzitter Barnasconi in het Radio 1 Journaal dat zijn opmerkingen van vorige week bedoeld waren voor de situatie na 1 januari aanstaande. Als de indruk is gewekt dat het nu al helemaal transparant is, excuseert hij zich daarvoor.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z