Tandartstarieven

Vanaf volgend jaar stijging tandartstarieven in België

Dit jaar zal de prijs voor tandartspatiënten in België nog hetzelfde blijven, maar vanaf 2018 gaat het tarief licht omhoog. Dit akkoord werd bereikt tussen tandartsen en ziekenfondsen omtrent de tarieven die aangerekend mogen worden.

Tariefverhoging
De prijs voor de patiënt wijzigt dit jaar nog niet. Vanaf 2018 zal het tandartstarief licht omhoog gaan, wat wordt gezien als een goed akkoord voor de bevolking. De patiënt zal de gevolgen van de tariefverhoging niet als een zware verandering ervaren. Dit meldt het Riziv naar aanleiding van het bereikte akkoord tussen dat de Nationale Commissie Tandheelkundigen Ziekenfondsen (NCTZ).

Halve euro
Dit jaar zal het slechts bij een indexering blijven. Volgend jaar stijgt het tandartstarief daarentegen met een halve euro, aldus Stefaan Hanson, woordvoerder van het Verbond van Vlaamse Tandartsen.

Uitzonderingen
Dit geldt echter niet voor kinderen, preventieve controles of mensen met een verhoogde tegemoetkoming. Voor hen blijft de prijs constant. Dankzij 3 miljoen extra fondsen vanuit het Kankerfonds kan er ook voor kankerpatiënten een betere regeling getroffen worden.

Belang van indexering
Aangezien materialen voor tandartsen erg duur zijn, zou het wederom wegblijven van een indexering voor hen voor veel problemen zorgen. Eind 2016 werden de tandartsen en ziekenfondsen het al niet eens omtrent nieuwe tarieven. Hansen benadrukt het belang van het nieuwe akkoord nogmaals: “Zonder indexering is het niet langer houdbaar.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Het akkoord is vooral positief voor de bevolking, aangezien het de structurele onder financiering nog niet oplost. Desondanks zal het Verbond van Vlaamse Tandartsen (VVT) het akkoord verdedigen bij hun achterban. Minstens 60 procent van de tandartsen moet het akkoord goedkeuren om deze in te willen laten gaan. De VVT ziet deze verdediging als hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Het Socialistisch Ziekenfonds
Het Socialistisch Ziekenfonds had het akkoord graag anders gezien. Ze zijn blij dat ze tariefzekerheid kunnen bieden aan hun leden die naar tandartsen gaan die het akkoord onderschrijven. Ze betreuren het echter dat de patiënten zelf een deel van de kostprijs moeten dragen, als gevolg van onvoldoende solidaire overheidsmiddelen. Aldus algemeen secretaris Paul Callewaert.

Bron:
De Morgen

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Stemwijzer mondzorg

Stemwijzer Mondzorg

De ANT heeft een vergelijking gemaakt tussen de verschillende politieke partijen op basis van hun mening en visie gericht op taakherschikking, het tekort aan tandartsen en de tarifering in de mondzorg.

De beroepsvereniging baseerde de stemwijzer op de inhoud van gesprekken die zij voerde met politici en op hun uitspraken tijdens de recente debatten.

De ANT heeft de stemwijzer aan alle betrokken politieke partijen voorgelegd vóór publicatie. Er volgt mogelijk nog een update omdat zij nog niet alle reacties van partijen hebben ontvangen. Deze partijen zijn niet in de stemwijzer meegenomen.

Lees ook een verslag van het Zorgdebat 2017

Lees meer over: Taakdelegatie | Taakherschikking, Tarieven, Thema A-Z
materiaal-en-techniekkosten

Overzicht vergoedingen materiaal- en techniekkosten verzekeraars

Onlangs plaatsen we het artikel over de ongelijkheid  in vergoeding bij materiaal- en techniekkosten tussen zorgverzekeraars. De KNMT zette daarna de maximale vergoedingen van de grote zorgverzekeraars op een rijtje.

In dit overzicht kunt u zien wat de maxima zijn die Zilveren Kruis, VGZ, Menzis en CZ berekenen.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
1/8e van de Nederlanders mijdt tandarts vanwege kosten

1/8e van de Nederlanders mijdt tandarts vanwege kosten

In 2016 heeft 16% van alle Nederlanders de tandarts wel eens gemeden, ondanks last te hebben van gebitsklachten. Zo is gebleken uit het Nationaal Zorgonderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door het Zorgverzekering Informatie Centrum (Z.I.C.). Dit jaar bedroeg het onderwerp van het onderzoek tandartsmijding.

Tandartsmijding
11% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan liever niet naar de tandarts te gaan vanwege de verwachte kosten, terwijl deze groep wel gebitsklachten had. 9% was niet per sé bang voor de kosten van het onderzoek, maar wel voor de eventuele vervolgkosten naar aanleiding van het tandartsbezoek. Een andere 9% bevond de klachten niet erg genoeg om hiervoor langs de tandarts te gaan, en 8% verwachtte dat de klachten vast vanzelf wel zouden verdwijnen. Daarnaast gaf 7% van de deelnemers aan de klacht liever zelf op te lossen en had 6% simpelweg geen zin om de afspraak te maken.

Onjuiste keuze
Wat ook uit het onderzoek bleek is dat de meerderheid, 52%, van de respondenten, de keuze om de tandarts te mijden achteraf gezien als onjuist bestempelde. Bij de meeste mensen bleven de gebitsklachten namelijk gelijk en bij 23% verergerden deze zelfs. Slechts bij 30% van de personen die koos om niet langs de tandarts te gaan verdwenen of minderden de gebitsklachten.

Verdeling per groep
Het grootste gedeelde van degenen die de tandartsen hebben gemeden bevond zich in de laagste inkomensklasse, met een inkomst van €1600 per maand of minder. Ook werd binnen mensen met basisonderwijs, LBO of MBO de tandarts vaker gemeden dan binnen hoger opgeleide groepen. De provincie waarbinnen de meeste mensen niet naar de tandarts zijn gegaan is Noord-Brabant. De verdeling tussen man en vrouw was nagenoeg gelijk.

Bron:
Zorgverzekering.org
 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
prijzen

Betaalbaarheid tandartstarieven afgelopen 10 jaar met 17% verbeterd

De tandarts is de afgelopen tien jaar relatief goedkoper geworden: de betaalbaarheid van de tandarts is voor de gemiddelde Nederlander met ruim 17% verbeterd. Dit komt doordat de tandartstarieven het afgelopen decennium veel minder zijn gestegen dan de inflatie en de gemiddelde koopkracht is toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van ZorgmarktAdvies in opdracht van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT).

Premie zorgverzekeraars verhoogd
In het onderzoek zijn de tarieven van veelgevraagde behandelingen als periodieke controles, boren en röntgenfoto’s vergeleken met de inflatie en de koopkrachtontwikkeling van alle bevolkingsgroepen. Jan-Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT, vindt het belangrijk dat de patiënten hiervan op de hoogte zijn. “We zien we nog steeds dat vrijwel alle zorgverzekeraars de premie van tandartsverzekeringen jaarlijks met gemiddeld meer dan 6% verhogen. Hoewel de tandartszorg dus in zijn geheel veel betaalbaarder is geworden, zorgt de tandartsverzekering ervoor dat goede mondzorg voor consumenten nog steeds duur is. Dat kan niet de bedoeling zijn”, zegt Vaartjes.

Tariefstijging lager dan inflatie
In het onderzoek is gekeken naar de ontwikkeling van de betaalbaarheid van de tandartszorg sinds 2006. ZorgmarktAdvies heeft daarvoor enerzijds de ontwikkeling van de tandartstarieven ten opzichte van de algemene inflatie geanalyseerd, en anderzijds de generieke ontwikkeling van de koopkracht in Nederland. De totale stijging sinds 2006 is daardoor slechts 9%, veel lager dan de inflatie die in dezelfde periode circa 17% bedraagt.

Geen mogelijkheid zorg op maat
Dit gecombineerd met het feit dat in de afgelopen tien jaar de koopkracht van de Nederlandse bevolking gemiddeld met 17% is toegenomen, leidt ertoe dat de betaalbaarheid van de tandartstarieven met ruim 17% is verbeterd. Vaartjes: “Dit is goed nieuws voor de toegankelijkheid van de mondzorg. Tegelijkertijd staat de keuzevrijheid voor consumenten onder druk. Het huidige tariefstelsel biedt namelijk geen mogelijkheid om hoogwaardige, innovatieve behandelingen of zorg op maat te leveren. Consumenten mogen bijvoorbeeld niet bijbetalen voor bijvoorbeeld een duurdere vulling. In het buitenland mag dat wel. Daarmee dreigen we internationaal achterop te raken. Tandartsen moeten in staat blijven voldoende kennis en vaardigheden te onderhouden om deze zorg te leveren.”

Verbetering betaalbaarheid tandartszorg per groep
ZorgmarktAdvies heeft in het onderzoek ook gekeken naar verschillende groepen in de Nederlandse (beroeps)bevolking. Daaruit blijkt dat werklozen (verbetering van 35%) en werkenden (26%) er het meest op vooruit zijn gegaan als het gaat om de betaalbaarheid van de tarieven. Voor gepensioneerden (4,5%) en zelfstandigen (6,5%) is de tandartszorg ook beter betaalbaar, maar zij zijn er relatief veel minder op vooruit gegaan. Dat komt met name doordat de gemiddelde koopkracht bij deze groepen de afgelopen tien jaar is verslechterd.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Eigen bijdrage implantaat gedragen prothese verandert

Eigen bijdrage implantaat gedragen prothese verandert

Vanaf 1 januari 2017 zal de nieuwe structuur voor eigen bijdragen voor een implantaat gedragen prothese ingaan.

Onder- en bovenkaak
Waar de eigen bijdrage voor een implantaat gedragen prothese eerst €125,- per kaak bedroeg, wordt dit veranderd naar 8% voor de bovenkaak en 10% voor de onderkaak. Voor beiden gaat dit over een prothese inclusief drukknoppen of stegconstructie. Wat niet verandert is de eigen bijdrage voor de conventionele prothese. Deze blijft 25%.

Problemen
De wijziging in de eigen bijdrage structuur brengt echter wel een probleem met zich mee, wat betreft het berekenen van de goede eigen bijdrage voor de prestatiecode J50. Deze code bedraagt de conventionele bovenprothese en onder implantaatgedragen prothese op drukknoppen of stegconstructie. Naar aanleiding hiervan heeft de NZA besloten om voor de prestatiecode J50 slechts een eigen bijdrage te hanteren van 17% voor het honorarium en de materiaal- en techniekkosten.

Bron: NZa brief, geplaatst op de ANT-tandartsen.nl

Lees meer over: Tandprothese | techniek, Tarieven, Thema A-Z
Mondzorg voor iedereen in basispakket

Mondzorg voor iedereen in basispakket kost bijna 2 miljard

Als mondzorg voor iedereen van 18 jaar en ouder zou worden toegevoegd aan het basispakket kost dit bijna 2 miljard euro. In 2015 werd 1.550 miljoen euro uitgegeven aan tandheelkunde via de particuliere aanvullende zorgverzekering. Daarnaast werd 424 miljoen euro via eigen betalingen van patiënten uitgegeven. Opgeteld bedraagt dit 1.974 miljoen euro. Dit blijkt uit de notitie van het Centraal Plan Bureau (CPB), gemaakt in opdracht van de minister van VWS.

Eigen risico
Bovenop dit bedrag komt ook nog €700 miljoen aan eigen risico, berekent het CPB. Bij de berekening is uitgegaan van een zelfde aanspraak op mondzorg voor verzekerden onder de 18 jaar.  Niet alle tandheelkunde valt dan onder het basispakket: dit is kinderen tot 18 jaar nu ook niet het geval. Implantaten, bruggen en kronen vallen bijvoorbeeld niet onder het basispakket.

Inhaalvraag
Het CPB verwacht dat deze optie zal leiden tot een tijdelijke inhaalvraag naar mondzorg. De kosten van dit effect zijn echter niet berekend.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

NZa vertelt over correct declareren in de mondzorg

U behandelt patiënten en brengt vervolgens door de NZa vastgestelde prestaties in rekening. De NZa ziet er op toe dat u dit correct doet. Verslag van de lezing van Hanneke Miedema over het doel en de werkwijze van de NZa, tijdens het ANT-congres Dental Studie Update.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is een Nederlands zelfstandig bestuursorgaan, dat sinds 1 oktober 2006 bestaat. De NZa houdt toezicht op de zorgmarkt in Nederland, zowel op zorgaanbieders als verzekeraars. De NZa is gevestigd in Utrecht, er werken circa 500 medewerkers. De NZa bestaat op basis van de Wet marktordening gezondheidszorg en valt onder toezicht van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Doel van de NZa
De NZa stelt zich tot doel om toegankelijke, betaalbare en goede gezondheidszorg voor iedereen te bevorderen. De NZa let er op dat ziekenhuizen, verzekeraars en artsen goede, eerlijke en begrijpelijke informatie geven over prijzen, polissen en prestaties. Het nieuwe zorgstelsel is gebaseerd op ‘gereguleerde marktwerking’, de NZa moet er op toezien dat de overgang naar meer marktprikkels goed verloopt en dat verzekeraars de Zorgverzekeringswet en de AWBZ goed uitvoeren. Daar waar er binnen de zorg geen sprake is van marktwerking, stelt de NZa tarieven vast. Dit is het geval bij de mondzorg.

Organisaties waar de NZa mee samenwerkt, zijn:
– Inspectie voor de Gezondheidszorg – ziet toe op de kwaliteit van de zorg
– Autoriteit Consument en Markt – toetst fusies en handhaaft het verbod op misbruik van een economische machtspositie
– De Nederlandsche Bank – controleert of verzekeraars genoeg reserves hebben om aan hun verplichtingen te voldoen.

In haar toezichtonderzoeken werkt de NZa waar nodig samen met het Openbaar Ministerie, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en de Inspectie sociale zaken en werkgelegenheid.

De NZa wil problemen voorkomen en probeert daarvoor fouten en fraude op te sporen. Fouten worden per ongeluk gemaakt en fraude wordt opzettelijk gedaan. Voorlichting aan de patiënt over de nota en behandeling kan veel zaken voorkomen. Als uit signalen blijkt dat een bepaalde praktijk veel fouten maakt of als er sprake is van fraude, kan de NZa besluiten op bedrijfsbezoek te gaan. Dit doen ze echter alleen bij de meest ernstige signalen. Waar mogelijk proberen ze dit in samenwerking met de IGZ te doen. Uit de praktijk blijkt dat fouten en fraude gelukkig een uitzondering zijn.

Een goede en betaalbare zorg is een gedeelde verantwoordelijkheid van de NZa, de verzekeraars, de patiënt, de brancheverenigingen en de mondzorgaanbieders.

Lezing door Hanneke Miedema, Hoofd Corporate Communicatie bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Verslag door Carina Boven, tandarts en onderzoeker UMCG, voor dental INFO van het ANT-congres Dental Studie Update.

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Tarieven Tandtechniek in eigen beheer en Bijzondere tandheelkunde per 1 januari 2016

De NZA (Nederlandse Zorgautoriteit) heeft de tarieven voor Tandtechniek in eigen beheer en Bijzondere Tandheelkunde vastgesteld.

Bekijk de tarieven Tandtechniek in eigen beheer per 1 januari 2016

Bekijk de tarieven Bijzondere Tandheelkunde per 1 januari 2016


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Op naar een eerlijke en doelmatige mondzorg

De zorgkosten stijgen: de premie is de helft van wat we in totaal betalen voor de zorg in Nederland. Van wat we in een jaar uitgeven aan cultuur kunnen we nog geen week zorg betalen. Maar de opbrengsten van de zorg stijgen gelukkig ook. Voor allerlei zorgvormen doemt nu steeds vaker de vraag op hoe doelmatig ze nu precies zijn, dus hoe de kosten en opbrengsten zich tot elkaar verhouden.

Verslag van de lezing van dhr. prof. dr. Werner Brouwer tijdens de ALV & NVM-najaarscongres ‘De jeugd niet vergeten’.

Wat levert de zorg precies op?
Economen willen de kosten van de zorg rechtvaardigen. Mede daarom is evidence based medicine steeds belangrijk geworden. We moeten hardmaken dat de zorg iets essentieels oplevert en dat er resultaat wordt geboekt. Het doel van de zorg is niet om geld te besparen, maar juist meer welzijn in onze maatschappij. Geld kan maar een keer uitgegeven worden en daarom moet worden bekeken naar welk stukje van de maatschappij extra geld toe moet. Meer zorg kan dus gevolgen hebben voor het onderwijs en de veiligheid.

Kosten vergelijken
Om de economische zorg te evalueren worden de kosten en de effecten van A en B met elkaar vergeleken. Vervolgens wordt dan de normatieve vraag gesteld: Rechtvaardigen de extra opbrengsten de extra kosten? En is dit bij A of bij B het grootst?

QALY
QALY staat voor Quality-adjusted life year en wordt gebruikt om de effectiviteit van een behandeling in de gezondheidszorg weer te geven. Bij een QALY van 0 is de patiënt overleden. Een QALY van 1 staat voor één jaar in leven in goede gezondheid. Dr. Brouwer laat een schema zien waarin ziektes worden vergeleken met de zorgkosten: Hoeveel kost 1 QALY bij een ziekte? Op de gepresenteerde lijst staat helemaal onderaan: oplossing voor kinderen zonder anus. Hierbij kost 1 QALY dus het minst. Helemaal bovenaan de lijst staat een oplossing voor ouderen met leukemie, een oplossing voor dialyse en longtransplantatie. Als men geen rekening zou houden met de normatieve vraag zouden we onderaan de lijst beginnen met geld uitgeven totdat het budget op is. We investeren dan dus in de oplossing voor impotentie in plaats van longtransplantaties.

Ernst van aandoening zeker van belang
De QALY-bedragen gaan enkel over een persoon. We zouden anders bijvoorbeeld een persoon met kalknagels helpen omdat dit goedkoper zou zijn dan een longtransplantatie. Maar de ernst van de aandoening is ook zeker van belang bij het maken van dit soort keuzes. Waar ligt de grens? Wat mag één perfect gezond jaar kosten? Wat mag cariësvermindering kosten? Daar is nog geen antwoord op. Niet alles is in getallen uit te drukken en alle ethische stukken moeten dan ook worden bekeken in zo’n beslisproces.

Mondzorg
In 2011 werd er meer geld uitgeven aan de mondzorg dan aan de huisarts. Schijnbaar dringt het door dat mondzorg iets waardevols is aangezien het effect heeft op de algehele gezondheid. De doelmatigheid van de mondzorg wordt ook steeds verder geoptimaliseerd. We weten nu dat NOTCP (Gewoon Gaaf) in de eerste drie jaar geen kostenbesparing leverde. Maar na deze periode is er misschien wel een gezondheidswinst en een kostendaling. De mondzorg kan dus waarschijnlijk op een doelmatige wijze effectiever worden door de invoering van NOCTP. En mogelijk goedkoper worden door taakherschikking. |

Taakherschikking
Erik Vermaire (TNO) en collega’s onderzochten het effect van NOCTP in een doorsnee tandartsenpraktijk. Hieruit blijkt dat een op het individu afgestemd preventieprogramma ter voorkoming van cariës leidt tot een gezonder gebit vergeleken met standaard tandartsenzorg. Als de NOCTP-behandeling door een mondhygiënist wordt uitgevoerd, zijn de kosten ook lager. Op het moment leeft daarom de discussie over de inrichting van het Nederlandse mondzorgstelsel met nadruk op preventie, hygiëne en leefstijl en of deze past bij de verschuivingen van werkzaamheden richting de mondhygiënist. Er ligt een belangrijke taak voor de beroepsgroep in het entameren van dit debat.

Werner Brouwers is hoogleraar Gezondheidseconomie aan en tevens voorzitter van het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij houdt zich vooral bezig met de doelmatigheids- en rechtvaardigheidsaspecten van keuzen in de zorg en methodologie van economische evaluaties in de zorg. Hij heeft over deze thema’s uitgebreid gepubliceerd, nationaal en internationaal. Werner is verder onder andere lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van het Zorginstituut Nederland en het Europese Expert Panel on Effective ways of Investing in Health.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing van de heer dhr. prof. dr. Werner Brouwer tijdens de ALV & NVM-najaarscongres ‘De jeugd niet vergeten’.



Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
KOM: 80% van de tandartsen fraudeert voor geven kwalitatieve mondzorg

KOM: 80% van de tandartsen fraudeert voor geven kwalitatieve mondzorg

Tijdens het forum van het Keurmerk Onafhankelijke Mondzorg (KOM) gaf 80% van de aanwezige tandartsen toe te “frauderen” om een toch een kwalitatieve mondzorgbehandeling te kunnen geven. Hans Beekmans, voorzitter van KOM, zei dat tandartsen in een spagaat terecht komen tussen wat wettelijk mogelijk is en de wens om kwalitatief en innovatief te kunnen werken. Hij riep de politiek dan ook op om tandartsen de werkelijke verrichtingen te laten declareren en de patiënt mee te laten praten over zijn eigen mondzorg, meldt Medical Facts.

Leugen uit de gezondheidszorg
Het KOM is in januari dit jaar opgericht en hield op donderdag 17 maart een forum waarbij zo’n 100 tandartsen, vertegenwoordigers uit de politiek, verzekeraars en patiënten aanwezig waren. KOM-voorzitter Beekmans: “De leugen moet uit de gezondheidszorg, de patiënt moet kunnen krijgen waar hij of zij voor kiest. En die verrichtingen moeten normaal en transparant gedeclareerd kunnen worden door de tandarts. Het is ook te gek voor woorden dat patiënten die zelf willen bijbetalen voor (top)tandheelkundige zorg, dat in ons land niet mogen. Dat is in Nederland zelfs strafbaar. Als enige land in Europa.”

Daling kwaliteit mondzorg
Beekmans ziet met name de laatste tien jaar een daling van de kwaliteit van mondzorg in Nederland, niet alleen in de praktijk maar ook in het onderwijs. Twee KOM-tandartsen lieten tijdens hun presentatie voorbeelden zien waarbij de kwaliteit niet werd ondersteund door beleid van de overheid. VVD-kamerlid Arno Rutte gaf aan dat het onderwerp mondzorg niet op de agenda staat van politiek Den Haag. Hij wil bekijken of patiënten zelf weer mogen bepalen of ze voor extra mondzorg willen betalen.

Ook zorgverzekeraars gaven toe deze situatie vaker te zien. Mevrouw Kroese, adviserend tandarts van de VGZ, gaf aan dat er op grote schaal sprake is van een groeiende tweedeling tussen slechte kwaliteit mondzorg en niet declareerbare kwalitatieve mondzorg.

Het KOM organiseert op 11 juni een symposium voor patiënten over dit onderwerp: de aangesloten KOM-tandartsen nodigen dan hun patiënten uit.


Bron: Medical Facts

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
prijs

Tarieven tandheelkundige zorg per 1 maart 2016

De NZA (Nederlandse Zorgautoriteit) heeft de tarieven voor tandheelkundige zorg vastgesteld.
Bekijk de tarieven per 1 maart 2016.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Excellent choice

ANT waarschuwt individuele tandartsen voor vragen NZa over prestatielijst

De Nederlandse Zorgautoriteit nodigt momenteel verschillende individuele tandartsen uit voor een gesprek over de vraag hoe men in het veld tegen de prestatielijst aankijkt. De ANT is niet gerust over de gang van zaken en vindt dat niet duidelijk is wat er met de resultaten van deze steekproef gebeurt.

De NZa geeft aan:
“In de komende periode willen we inventariseren welke knelpunten enerzijds en voordelen anderzijds door zorgaanbieders worden ervaren bij de huidige prestatielijst en/of welke toekomst zij zien voor de beleids- en prestatiestructuur in de mondzorg. (…) De gesprekken helpen ons bij de vorming van het (toekomstig) beleid, om een antwoord te krijgen op de vraag of en eventueel welke aanpassingen aan de prestatielijst (tariefbeschikking) nodig zijn.”

Beroepsvereniging niet geïnformeerd
De ANT zegt niet geïnformeerd of betrokken te zijn bij deze uitvraag onder tandartsen, terwijl de uitkomsten van de steekproef wel van belang zijn voor de tariefstelling en inregelen van de prestatielijst met onderliggende voorwaarden. Volgens de ANT lijkt de strekking van de NZa-vragen gericht op het onterecht verkrijgen van bevestiging van het door de NZa ingezette beleid, dat juist op grote bezwaren stuit bij tandartsen.

De ANT vindt deze wijze van onderzoek niet het geschikte middel voor het trekken van conclusies over het toekomstig tarievenbeleid dat een hele beroepsgroep aangaat. Bovendien: er is niets vastgelegd over de verslaglegging van de gesprekken, waardoor er geen enkele transparantie is op hoe de NZa de uitkomsten kan interpreteren. De ANT waarschuwt tandartsen daarom op hun hoede te zijn en geeft aan dat tandartsen niet verplicht zijn om hieraan mee te werken.

De ANT geeft daarom deze checklist voor de NZa uitvraag
• U bent niet verplicht mee te werken aan deze steekproef.
• Vraag vooraf om de vragenlijst en de onderwerpen van het gesprek zodat u zich kunt voorbereiden.
• Geef niet af op collega’s of behandelwijzen zonder ruggespraak met de beroepsvereniging.
• Ga niet in op vragen waarop u het antwoord niet weet of waar u geen ervaring mee heeft. Voorkom speculatie.
• Houd er rekening mee dat uw uitspraken direct effect kunnen hebben op andere zorgverleners in het veld.
• Wanneer u een tariefstelling van een prestatie naar boven bijgesteld wilt zien zal nu elders in puntwaarde en tariefstelling iets moeten dalen. Er is nl. een maximum volume op de mondzorg als geheel.
• Vraag voorafgaand aan het gesprek om een gespreksverslag, dat u na afloop dient te accorderen met uw handtekening. Met een kopie voor uzelf. Deelt u deze informatie a.u.b. met de ANT.



Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa past tarieven orthodontie aan per 2016

De NZa past de tarieven aan voor het plaatsen van de beugel. Het prijsverschil tussen het aanmeten van een beugel in één of twee sessies wordt kleiner. Ook de regels voor het in rekening brengen van de materiaalkosten van een slotjesbeugel veranderen. De aanpassingen gaan in per 2016.

Minder meer-omzet plaatsing in twee zittingen
De NZa geeft in haar persbericht aan dat het aantal beugels dat in twee keer wordt geplaatst bij patiënten fors groeit. Volgens de NZa kan dit deels worden verklaard uit de nieuwe behandelmogelijkheden maar de autoriteit zegt signalen te krijgen die erop wijzen dat zorgverleners dit doen vanuit financiële motieven. “Door bijvoorbeeld eerst de bovenkaak te behandelen en een paar maanden later de onderkaak, kunnen zij een hoger bedrag in rekening brengen dan bij het plaatsen in één zitting. Dit is niet in het belang van de patiënt omdat de behandeling onnodig duurder wordt.” De tarieven van deze prestaties zijn aangepast: de meer-omzet van het plaatsen in twee zittingen wordt minder groot.

Communicatie
De KNMT zegt in goed overleg te zijn met de NZa over onverwachte of onwenselijke effecten van NZa regels en richtlijnen maar is niet tevreden over de manier van communicatie van deze tariefsaanpassing door de NZa. Dick Robbe van de KNMT zegt: ‘Wat ons echter steekt is dat de NZa in haar communicatie de nadruk blijft leggen op financiële prikkels en daarmee de suggestie wekt dat de orthodontisten patiënten opzadelen met onnodig hoge kosten. Dit is onterecht; wij behandelen op basis van een diagnose, en kennen steeds meer behandelmogelijkheden. Die benutten we binnen de regels om patiënten de beste zorg te geven.’

Materiaal- en techniekkosten slotjesbeugel
Daarnaast past de NZa de regels aan voor het declareren van materiaal- en techniekkosten. Dit is volgens de NZa om in de toekomst te voorkomen dat zorgverleners deze verschillend interpreteren. Op dit moment geldt bij vaste apparatuur de regel dat orthodontisten alle gebruikte materialen tegen kostprijs in rekening mogen brengen.

Bekijk de orthodontietarieven per 1 januari 2016

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Ombudsman: NZa gaat zich open en transparant opstellen rond rapportages

De ANT is tevreden met de bevindingen van de Nationale ombudsman naar aanleiding van de vragen die de ANT had voorgelegd over de handelwijze van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) rondom het experiment voor vrije tarieven. De ombudsman doet een duidelijke uitspraak over de mogelijkheden tot verbetering van communicatie. “De ombudsman concludeert dat overlegvormen tussen een toezichthouder en brancheorganisatie nog zo goed geregeld kunnen zijn, maar dat dit niet garandeert dat het systeem van overleg en consultatie altijd werkt en bijdraagt aan goede besluitvorming. Bij de discussie rond de vrije tarieven in de mondzorg speelde er een grote politieke en maatschappelijke gevoeligheid en waren de onderlinge relaties zo verhard dat de brancheorganisatie en de NZa niet meer werkelijk in gesprek met elkaar waren”, meldt de ombudsman op haar website.

Gebaat bij openheid en transparantie
Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “We zijn blij met het rapport: de mondzorg is gebaat bij meer openheid en transparantie. Het goede nieuws is dat de NZa in de bevindingen van de ombudsman steun vindt voor meer transparantie en een betere communicatie. Bovendien constateren wij als ANT samen met de ombudsman, dat er inmiddels met het nieuwe bestuur van de NZa onder leiding van mevrouw Kaljouw, een nieuwe koers wordt gevaren en de mondzorgkoepels meer worden betrokken bij de beleidsontwikkeling en rapportages.”

Vorig jaar mei legde de ANT een aantal vragen voor aan de ombudsman over de handelwijze van de NZa. Aanleiding was een onderzoek door het gerenommeerde onderzoeksbureau Milliman naar de marktscans in de mondzorg. Op basis van deze marktscans werd het experiment met vrije tarieven gestopt. Milliman toonde aan dat de onderzoeken tekortkomingen kenden.

Vrijere tarieven
De ANT is tevreden dat de Nationale ombudsman een aantal van haar vragen heeft willen beantwoorden. Tegelijkertijd heeft de ANT er begrip voor dat de ombudsman niet de kennis en capaciteit heeft om de technische vragen te beantwoorden. De voordelen van vrijere tarieven voor de consument gelden echter nog onverminderd. De ANT zal daarom het voortouw nemen om hierover nieuwe voorstellen te doen.
In de loop van de procedure bij de ombudsman is gebleken dat het Milliman-onderzoek dat in opdracht van de ANT is uitgevoerd, beduidend dieper ging en een andere insteek had dan andere onderzoeken naar de marktscans over de vrije tarieven. In het kader van de behandeling door de ombudsman heeft de NZa serieus gereageerd op het onderzoek van Milliman. Vaartjes: “Zonder de Nationale ombudsman zou dit niet gelukt zijn, al betreuren wij tot op de dag van vandaag dat tandartsen worden achtervolgd door de berichtgeving over de tariefverhogingen.”

Uitspraak Nationale ombudsman
Vaartjes: “De formulering van de beschouwingen van de Nationale ombudsman tonen aan hoe politiek gevoelig toezicht in de zorg is. De conclusies en aanbevelingen zijn uiterst voorzichtig geformuleerd. Wij zijn niettemin verheugd dat de ombudsman steun geeft aan een verandering die onder leiding van de nieuwe Raad van Bestuur van de NZa, naar wij hebben kunnen vaststellen, al in gang is gezet. De ANT zal in het belang van tandartsen altijd kritisch blijven, maar ziet in het rapport van de ombudsman een goede basis voor een meer constructieve samenwerking en dialoog.”

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tarieven

Consumentenbond: Tarieven voor mondzorgbehandeling variëren sterk

De tarieven van behandelingen bij de tandarts kunnen flink verschillen volgens de Consumentenbond. Zes consumenten vroegen – als mystery shopper – een second opinion aan bij 4 tot 5 tandartsen in opdracht van de Consumentenbond.  Enkele tandartsen boden een compleet behandelplan en offerte terwijl anderen alleen een bedrag “op een briefje krabbelden”, volgens de Consumentenbond. De voorgestelde behandelingen varieerden, van een voorstel tot implantaten voor ca 2.500 euro tot een frameprothese van 477 euro.

Ander type behandeling
In het bericht geeft de Consumentenbond aan dat de tarieven verschillen, terwijl eigenlijk het type behandeling verschilt waardoor het tarief anders is.

Second opinion
De consumenten die de second opinion aanvroegen waren positief over de tandartsen. Ze concludeerden wel dat niet alle tandartsen open staan voor een second opinion: van de benaderden tandartsen wezen zeven het verzoek af.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Scriptie over maximumtarieven in de mondzorg

Tandheelkunde student Rense Nauta schreef de scriptie “Regulering in de mondzorg. Een kwalitatief onderzoek naar effecten van maximumtarieven op het ondernemerschap van tandartsen en de gevolgen hiervan voor de patiënt”. Het CTM van het UMCG publiceerde zijn scriptie.

Geen innovatieve zorg
Rense concludeert dat het voor tandartsen niet goed mogelijk is innovatieve zorginitiatieven te financieren. De termijn van opname van nieuwe behandelingen in de prestatielijst is bovendien volgens hem te lang. De tariefsdaling van aflopen juli zal er toe leiden dat meer tandartsen naar de kosten kijken om kostenefficiënter te werken.

De huidige maximumtarieven zijn volgens Rense remmend voor innovatie in de mondzorg. “De kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de mondzorg nemen toe, indien de tarieven weer vrijgegeven worden. Vrije tarieven kunnen het best stapsgewijs ingevoerd worden, met mogelijkheden voor evaluatie en waarborgen voor publieke belangen in de zorg.”

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Tarieven, Thema A-Z
onterecht, rood, kruis

ANT over NZa-persbericht: tandartsen worden onterecht beschuldigd

De waarschuwing van de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) aan consumenten om hun tandartsrekening te controleren is slecht gevallen bij de ANT. De NZa stuurde een persbericht uit naar aanleiding van een onderzoek bij een mondzorgpraktijk. De ANT vindt dat de beroepsgroep “onterecht beschuldigd” wordt en schreef een brief aan de NZa.

Maat der dingen

“Wij willen om te beginnen benadrukken dat de ANT een zero-tolerance beleid heeft als het gaat om frauduleus gedrag of onethisch handelen. Maar wij gaan van het gezonde juridische principe uit dat een verdachte onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is. En een beroepsgroep als geheel kan nooit verdachte zijn getuige het feit dat de NZa als toezichthouder alleen individuele gevallen kan aanpakken.

(…) Het persbericht verwijst naar een drietal onderzoeken c.q. zorgverleners. Tegelijkertijd wordt het grote publiek gewaarschuwd voor de gehele beroepsgroep. Waar is dan de maat der dingen? Tandartsen voelen zich onterecht beschuldigd en worden overspoeld door ongeruste berichten van patiënten”, schrijft de ANT in haar brief aan de NZa.

Tandarts als verzamelnaam

Het onderzoek waar het NZa-persbericht naar verwijst betreft een tandprothetische praktijk. In het NZa-persbericht “Wees alert als uw tandarts een toeslag vraagt”, wordt de “tandarts” in de titel genoemd. “De gekozen titel is onbillijk en onredelijk en onnodig schadelijk voor het imago van een deel van de beroepsgroep. Wij vinden dit ongepast en de NZa onwaardig”, stelt de ANT.

Betalingswijze

“Meer concreet voor wat de inhoud van het bericht betreft, merken wij op dat het partijen vrij staat de eigen betalingswijze te kiezen. (…)  Essentie is dat er altijd een correct gespecificeerde factuur wordt overhandigd. Nu reeds hebben wij tandartsen aan de lijn gehad met verontruste patiënten die in de waan zijn gebracht als zouden ze een overtreding hebben begaan of dat hun recht op vergoeding is komen te vervallen omdat ze contant hebben betaald.”

Toeslagen

Het persbericht suggereert volgens de ANT dat toeslagen altijd verboden zijn. “Het tegendeel is het geval. Ook hier heeft de NZa een taak om evenwichtig en duidelijk voor te lichten. De tariefbeschikking TB/CU -7103-03-01-07-15 staat vol met toeslagen en bijbehorende codes. De suggestie wordt nu in het persbericht gewekt dat deze toeslagen altijd frauduleus zijn. Dit impliceert dat een correct gespecificeerde factuur direct als frauduleus kan worden uitgelegd door de patiënt. Dit schaadt wederom en ten onrechte het imago van de beroepsgroep.”

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tandartsbezoek in België duurder bij verwaarlozing gebit

Tandartsbezoek in België duurder bij verwaarlozing gebit

‘Mondzorgtraject’ van kracht vanaf 1 januari 2016

Vanaf 1 januari 2016 betalen consumenten in België bij de tandarts een hoger remgeld, als zij niet minstens eenmaal per jaar hun gebit laat controleren. De tandartsen willen de bevolking motiveren tijdig hun gebit te laten controleren om in een later stadium gezondheidsproblemen en hogere kosten te vermijden. Aangezien 2015 al ‘meetelt’ in het nieuwe systeem, roepen tandartsen op om de jaarlijkse controle niet tot het eind van dit jaar uit te stellen. De Vlaamse Beroepsvereniging van Tandartsen VBT erkent dat sensibilisering absoluut noodzakelijk is, maar stelt vragen bij deze manier van ‘bestraffen’.

Remgeld

Het remgeld bij de tandarts wordt op 1 januari 2016 met gemiddeld 15% verhoogd voor wie niet jaarlijks zijn gebit preventief laat controleren. Het remgeld is het persoonlijk aandeel, het verschil tussen wat de patiënt betaalt bij de tandarts en wat je van het ziekenfonds terugkrijgt. Het verhoogde tarief geldt enkel voor ‘technische prestaties’ zoals bijvoorbeeld het vullen of wegnemen van een tand. Het geldt dus niet bij preventieve verzorging, algemene raadplegingen of orthodontische verstrekkingen. Vanaf 1 december 2016 geldt de regel ook voor mensen die van de verhoogde tegemoetkoming genieten.

Bewustmaken belang preventief tandartsbezoek

“Om je gebit gezond te houden, is het essentieel om minstens één keer per jaar bij de tandarts langs te gaan”, vertelt Yann Van Hoecke, voorzitter van de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT). De kosten voor patiënt, de zorgverzekering en dus ook de samenleving worden immers hoger naarmate tandartsbezoek wordt uitgesteld, aldus Van Hoecke. “Wij dringen al jaren aan op een systeem om mensen bewust te maken van het belang van het preventief tandartsbezoek”.

Gemiste kans

De VBT is één van de twee tandartsenverenigingen in Vlaanderen die één of meerdere stemmen hebben in de beslissingsorganen van de overheid en het RIZIV. Voorzitter Yann Van Hoecke: “Van de kant van de VBT waren wij eerder voorstander van een beloningssysteem, door het remgeld net te verminderen voor wie het mondzorgtraject volgt, en progressief op te trekken in functie van het aantal gemiste controlejaren. Dat er toch meteen voor de maximale bestraffing werd gekozen, is volgens ons een gemiste kans om verantwoordelijk gedrag te belonen.”

Voorbeelden

Enkele voorbeelden van prestaties waarbij het remgeld wordt verhoogd wanneer het mondzorgtraject niet wordt gevolgd:
3 vlaks-vulling: remgeld van 8,50 euro wordt 17 euro
Hoekopbouw: remgeld van 14,50 euro wordt 29 euro
Wortelkanaalvulling 3 kanalen: remgeld van 16,50 euro wordt 33 euro
Cofferdam: remgeld van 3 euro wordt 4,50 euro

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Red Ticks

NZa roept consument op mondzorgrekening te checken

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) waarschuwt consumenten voor tandartsen, orthodontisten of tandprothetici die mogelijk meer bereken dan het maximale toegestane tarief. Volgens de NZa zou het aantal meldingen van patiënten over die toeslagen toenemen. De NZa start daarom een onderzoek bij een praktijk in Zuid-Holland naar aanleiding van verschillende signalen.

De NZa geeft aan: ‘Soms krijgt een patiënt twee rekeningen mee, waarvan ze er één naar de verzekeraar mogen sturen. Ook vraagt een aantal zorgaanbieders patiënten een deel van de behandeling te pinnen of contant te betalen, zonder factuur of bonnetje. In andere gevallen staat er een niet-bestaande declaratiecode op de rekening. Dit is niet toegestaan.’

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z