NZa: Milliman onderzoek ANT onvolledig en niet representatief

Bijna een half jaar na ontvangst van het Milliman rapport over de prijsontwikkeling van mondzorgbehandelingen in 2012, reageert de NZa op dit onderzoek dat in opdracht van de ANT is uitgevoerd. Het Milliman onderzoek is volgens de NZa onvolledig en niet representatief. Zo’n twee weken geleden diende de ANT een klacht in bij de Nationale Ombudsman over het uitblijven van een NZa reactie op dit rapport.

De NZa rapporteerde in twee marktscans dat de stijging van de mondzorgtarieven ruim 10% bedroeg. Uit het Milliman-rapport blijkt dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie van bijna 3 procent hebben doorgevoerd bij het vaststellen van de vrije tarieven. De NZa zegt nu ‘de keuzes in het onderzoek van de ANT niet te kunnen volgen’.

De NZa vindt dat het onderzoeksbureau een groot aantal behandelingen weg liet en een beperkte database gebruikte. Zo zou de ANT in het Milliman rapport haar conclusie trekken op basis van 5 behandelingen in plaats van 26 behandelingen en de facturen van 1 factoringmaatschappij gebruiken. Veel voorkomende behandelingen als vullingen en wortelkanaalbehandelingen en data van andere factoringmaatschappijen vallen hierdoor buiten de analyse waardoor het onderzoek niet volledig en niet representatief zou zijn voor het beeld over de prijsontwikkeling in 2012.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
pijlen

ANT dient klacht in over NZa bij Nationale Ombudsman

De ANT vindt dat de NZa zich met gebrekkige onderzoeksmethoden bewust schuldig heeft gemaakt aan misleiding van de politiek over het experiment vrije tarieven. Ook wacht de ANT al bijna een half jaar op een inhoudelijke reactie van de NZa op het  rapport Milliman over de marktscans in de mondzorg. De ANT heeft over deze punten een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman.

Milliman rapport
De ANT heeft het rapport Milliman over de marktscans in de mondzorg in december afgelopen jaar aangeboden aan de NZA.
Het rapport Milliman toonde aan dat de marktscans van de NZa ondeugdelijk en onbetrouwbaar zijn. Het rapport wordt volgens de ANT systematisch genegeerd door de NZa. En voorzover de NZa betrokken is bij commentaar op het rapport is er volgens de ANT sprake van misleidende en onvolledige informatie. De beroepsorganisatie verwijt de zorgautoriteit onfatsoenlijk bestuur.

Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “Wij hebben helaas alle vertrouwen in de objectiviteit en werkwijze van de NZa verloren. De afgelopen weken is het licht geworpen op de mentaliteit en het functioneren van de NZa. Zij heeft toegezegd zich voortaan transparant en toetsbaar te zullen opstellen. Daar hebben we tot op heden nog niets van gemerkt. Daarom verwijten wij de zorgautoriteit onfatsoenlijk bestuur.”

Brief
De ANT heeft begin april een uitgebreid feitenrelaas van de kwestie gemaakt en hierover een openbare brief gestuurd aan de NZa. Deze brief is tevens gedeeld met de Tweede Kamer met daarin ook het verzoek de Algemene Rekenkamer in te schakelen voor een objectieve analyse van de feiten. In deze brief is de NZa gevraagd in gesprek te gaan met de experts van Milliman. Omdat de NZa wederom niet reageerde op dit verzoek stapt de ANT nu naar de Nationale ombudsman met een klacht over de houding van de NZa. Bovendien met een verzoek voor nader onderzoek van de marktscans en daarmee impliciet van alle rapportages van de NZa rond de mondzorg.

Kwaliteit en toegankelijkheid mondzorg
De grieven van de ANT zijn gebaseerd op de gevolgen van de werkwijze van de NZa voor de kwaliteit en toegankelijkheid van de mondzorg en de vrije keuze voor consumenten. ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes: “Ons voornaamste bezwaar richt zich op de ongenuanceerde en vaak speculatieve conclusies, die de NZa onder het mom van ‘feitelijkheid’ aan de publieke opinie verkoopt. Deze conclusies zijn misleidend voor VWS en politiek, waardoor besluiten worden genomen die op termijn grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de mondzorg. Binnenkort moet de NZa naar buiten komen met de resultaten van het kostenonderzoek mondzorg en dan begint het hele circus weer van voren af aan. Tot nu toe hebben we ons uiterst constructief opgesteld maar het geduld raakt op. Ook wij willen nu graag een oplossing horen. Van de minister of van de NZa. En het liefst van beide.”

Bron:
ANT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Grote prijsverschillen voor kronen

Tandartstarieven zijn niet bij elke praktijk gelijk, ook al zijn de tarieven door de overheid vastgesteld. Dit blijkt uit onderzoek van 123tandarts.nl 

Voor kronen blijken praktijken verschillende prijzen te hanteren.  Zo vragen de meeste tandartspraktijken € 700,- voor een kroon. Maar er zijn steeds meer praktijken die kronen voor veel minder aanbieden: er zijn praktijken die slechts €320,- vragen voor een kroon, een verschil van meer dan 50%.

Techniekkosten mogen wel verschillen
De all-in prijzen van kronen bestaan uit vaste tandartskosten en variabele techniekkosten. De techniekkosten mogen wettelijk gezien verschillen. Tandartspraktijken die goedkope kronen aanbieden werken vaak samen met tandtechnische laboratoria in het buitenland. Zo wordt voor een kroon die in Nederland wordt gemaakt gemiddeld € 280,- aan techniekkosten gevraagd. Voor dezelfde kroon vragen praktijken gemiddeld € 180,- als deze in het buitenland is gemaakt. In Azië zijn veel goedkope tandtechnische laboratoria gevestigd.

De vaste tandartskosten van een kroon bedragen € 246,56. Daar komen ook nog andere kosten bij, waaronder een röntgenfoto (€ 15,69) en verdoving (€ 14,01).

Goedkoopste kronen
De top vijf van tandartspraktijken met de goedkoopste kronen ziet er volgens 123tandarts.nl als volgt uit:

Tandheelkundig centrum Amsterdam € 320,-
Finedent, Houten € 389,-
Ivory & Ivory, Utrecht € 399,-
Tandarts Zaandam € 450,-
Mondzorgcentrum IJburg, Amsterdam € 450,-

Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Medische gegevens niet veilig bij NZa: minister start onderzoek

Medische gegevens en concurrentiegevoelige informatie van zorgverleners en zorgverzekeraars zijn niet in veilige handen bij de NZa, meldt NRC. Zo waren voor het complete personeel, vakantiekrachten en uitzendkrachten jarenlang vertrouwelijke documenten te bekijken op de centrale computer, in de Outlook agenda en in het digitale postsysteem. Dit blijkt uit een dossier van een NZa-medewerker die hierover de klok luidde bij zijn werkgever. De medewerker pleegde enkele dagen later zelfmoord.

Na publicatie hierover in het NRC,  informeerde minister Schippers de Tweede Kamer over haar besluit een onafhankelijk commissie in stellen die het interne functioneren van de NZa gaat onderzoeken. Het onderzoek richt zich op het borgen van ICT-veiligheid, vertrouwelijkheid van dossiers en beoordeling van de inmiddels getroffen maatregelen.

Bron:
NRC
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Tarieven, Thema A-Z

ANT maant NZa: transparante dialoog of Nationale ombudsman

De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) roept de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de laatste keer op tot een transparante dialoog over het rapport Milliman. De vereniging voor tandartsen verwijt de NZa dat deze organisatie er alles aan doet om het kritische rapport Milliman over de Markscans vrije tarieven in de doofpot te stoppen.

Feiten
De NZa krijgt nog één kans om de dialoog aan te gaan met de experts van Milliman, voordat de ANT een procedure start bij de Nationale ombudsman. De ANT doet tegelijkertijd een beroep op de Tweede Kamer om gepaste maatregelen te nemen. Reden is dat de Tweede Kamer verkeerd is geïnformeerd op basis van misleidende informatie van de NZa. Minister Schippers van VWS heeft begin van dit jaar haar antwoorden op Kamervragen over het rapport Milliman gebaseerd op informatie van de NZa, die aantoonbaar onjuist is. De ANT vraagt de Kamer om de Algemene Rekenkamer deze kwestie te laten uitzoeken om de feiten boven tafel te krijgen. De mondzorgsector en consumenten hebben recht op de feiten in belang van de toekomst van de mondzorg.

Verkeerde been
Op basis van uitgebreid onderzoek heeft Milliman aangetoond dat de Marktscans van de NZa ondeugdelijk en onbetrouwbaar zijn. Mede daardoor zijn beleidsmakers en politiek op het verkeerde been gezet en was de besluitvorming om het experiment met de vrije prijzen te stoppen op drijfzand gebaseerd. De ANT heeft een uitgebreid feitenrelaas gemaakt van de kwestie en hierover een openbare brief gestuurd aan de NZa. Deze brief is inmiddels gedeeld met de Tweede Kamer.

Teleurgesteld
De ANT is ernstig teleurgesteld in de reactie van de NZa op het onderzoeksrapport Milliman, waarbij niet inhoudelijk wordt gereageerd. De ANT heeft inmiddels het vertrouwen in de objectiviteit en werkwijze van de NZa verloren. Volgens de tandartsenorganisatie maakt de NZa zich schuldig aan inkomenspolitiek, misleiding van politiek en beleidsmakers en gebrekkige onderzoeksmethoden. De ANT baseert deze conclusies op recente NZa-rapportages en -onderzoeken in de mondzorgsector, waaronder de Marktscans vrije tarieven en het kostenonderzoek mondzorg (Deloitte). De ANT heeft dit meerdere keren aangekaart bij de NZa en aangedrongen op een transparante dialoog met de sector zelf. Deze oproep is tot heden steeds door de NZa genegeerd.

Kwaliteit en toegankelijkheid
De grieven van de ANT zijn gebaseerd op de gevolgen van de werkwijze van de NZa voor de kwaliteit en toegankelijkheid van de mondzorg en de vrije keuze voor consumenten. ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes: “Ons bezwaar richt zich op de ongenuanceerde en vaak speculatieve conclusies, die de NZa onder het mom van ‘feitelijkheid’ aan de publieke opinie verkoopt. Deze conclusies zijn misleidend en hebben behalve de beleidsmakers van VWS ook de politiek meerdere keren op het verkeerde been gezet. Mede daardoor worden besluiten genomen, die op termijn grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de mondzorg. Ook is de Kamer een definitieve Marktscan onthouden over de effecten van het experiment met vrije tarieven, terwijl deze wel was toegezegd. Uiteindelijk is niet alleen de tandarts de dupe, maar is vooral de consument de grote verliezer.”

Misleiding politiek en consument
Voor de ANT en haar leden is de maat nu vol. De mondzorg heeft recht op de waarheid en kan niet langer accepteren dat deze zaak telkenmale in de doofpot wordt gestopt. Met een laatste beroep op de NZa wil de ANT een transparante dialoog afdwingen, met het beroep op de Tweede Kamer een onderzoek van de Algemene Rekenkamer om objectief over de feiten te oordelen. Vaartjes: “De Kamer, maar ook de mondzorgsector en de consument hebben er niettemin recht op te weten wat er aan de hand is.”

Bron:
ANT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
justice

NZa motiveert uitvraag Peilstations NMT onvoldoende

De rechter heeft geoordeeld dat de NZA onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de NMT en individuele tandartsen bij de uitvraag van gegevens van de zogenaamde Peilstations. Weliswaar heeft de NZA het recht om krachtens de WMG bij onderzoeksinstituten, tandartsen en accountants gegevens op te vragen, maar in het geval van de NMT Peilstations heeft de NZA niet zichtbaar rekening gehouden met de zwaarwegende belangen van de beroepsgroep, meldt de NMT.
De NMT spande een bodemprocedure aan tegen de NZa.

Het NMT-project Peilstations monitort de inhoud van het tandheelkundig handelen door tandartsen en de kwaliteit van de tandheelkundige zorg in Nederland. Ruim 2000 tandartsen nemen aan dit onderzoek deel op voorwaarde dat de verstrekte informatie vertrouwelijk wordt behandeld. De werkwijze van de NZa bij uitvraag van gegevens van de Peilstations dreigt een negatief effect te krijgen op deelname van tandartsen aan dit project. De rechter stelde de NMT daarom in het gelijk.

Bron:
NMT

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Tarieven, Thema A-Z

Aanvullende gegevens NZa kostenonderzoek verstrekt

De NZa heeft de NMT laten weten dat ruim 730 praktijken aanvullende gegevens hebben verstrekt. Slechts 78 praktijken hebben de aanvullende vragen nog niet beantwoord en verwacht wordt dat zij dit de komende dagen zullen doen. Volgens de NMT begrijpt de NZa dat praktijkhouders hiervoor vaak afhankelijk zijn van hun accountant.

Het is nog niet bekend wanneer de NZa de uitkomsten van het kostenonderzoek bekend zal maken.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
schippers6

Minister Schippers: geen twijfel over uitkomsten NZa marktscan

Minister Schippers twijfelt niet over de uitkomsten van de marktscan van de NZa. Dit antwoordt zij op vragen van het Kamerlid Pia Dijkstra (D66) over het Milliman onderzoek, dat in opdracht van de ANT is uitgevoerd. Uit dit onderzoek bleek dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd en geen prijsstijging van meer dan 10 procent zoals de marktscan van de NZa aangaf. ‘Ik zie dan ook geen reden om de NZa te vragen haar onderzoeksmethoden te evalueren’, antwoordt de minister op de kamervragen.

Geen vrije tarieven
De minister is niet van plan opnieuw vrije tarieven in te voeren voor de mondzorg. ‘We hebben van de sector veel gevraagd in aanloop naar en tijdens het experiment. Op verzoek van de Tweede Kamer is dit experiment vroegtijdig gestaakt. Ondanks mijn uitdrukkelijke advies om dit niet te doen, heeft de Tweede Kamer anders besloten. Gelet op de spanningen die zich rondom het experiment met de vrije prijzen hebben voorgedaan, zowel politiek/maatschappelijk als bij de betrokken beroepsgroepen, kies ik nu voor het creëren van rust en stabiliteit binnen de sector. Om die reden ben ik met de sector in gesprek om een meerjarenagenda op te stellen. Een nieuw experiment met vrije prijzen maakt daarvan geen onderdeel uit’, antwoordt zij op de kamervragen van Pia Dijkstra.

Bron:
Rijksoverheid.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Rekening

NZa analyseert declaraties in mondzorg, huisartsenzorg, farmacie en GGZ op fraude

De NZa doe onderzoek naar zorgfraude. Als onderdeel van dit onderzoek heeft bureau Fraude Detectie Expertise Centrum (FDEC) de declaratiebestanden van huisartsen, mondzorgverleners, extramurale farmacie en de GGZ onder de loep genomen.
In een factsheet laat de NZa voorbeelden zien van zaken die naar voren zijn gekomen. In juli 2014 komt de NZa met een eindrapportage.

Totaalbeeld
Uit het onderzoek blijkt dat op veel plaatsen declaratieregels zijn overtreden. Daarin kunnen we een onderscheid maken. Sommige zaken zijn evident fout. Bijvoorbeeld een huisarts die vijf in plaats van vier kwartalen in een jaar het inschrijftarief declareert. Andere zaken, zoals iemand die opvallend vaak de apotheek bezoekt, gaat de NZa nader onderzoeken om vast te stellen of hier sprake is van fraude of niet. De analyse levert het volgende totaalbeeld op van aan declaratiefouten en afwijkende casuïstiek (in miljoen euro):



In de factsheet bespreekt de NZa voorbeelden van declaratiefouten en zaken die nader onderzocht moeten worden.

Mondzorg
De NZa meldt dat het onderzoeksteam in de mondzorg opvallende zaken tegenkwam. Volgens de NZa declareren bijvoorbeeld tandartsen en orthodontisten bepaalde combinaties van behandelingen die je niet in combinatie met elkaar mag declareren. De reden daarvan is dat je anders dubbel betaalt voor bepaalde verrichtingen. In 2011 is daarmee 7,7 miljoen euro teveel vergoed.

Volgens de NZa komt het daarnaast voor dat er bij kinderen kronen, wortelkanaalbehandelingen en gebitsprothesen worden gedeclareerd. De NZa geeft aan dit verder te gaan onderzoeken.


Bron:
NZa




 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Stichting Onafhankelijke Hulpverlening: Waarden belangrijker dan tarieven

De professie reageert allergisch op tariefmaatregelen. De NZa en de zorgverzekeraars verwachten niet anders. Een professie die daarover verontwaardigd is, is voor deze instanties dan ook een kat in het bakkie. Pers en publiek zal hen zelfs bijvallen. Het imago zal er dus niet beter op worden.

De Stichting Onafhankelijke Hulpverlening stelt zich anders op. Deze stichting, die naar aanleiding van de Wet Tarieven Gezondheidszorg is opgericht in 1986, is nieuw leven ingeblazen. Echte veranderingen komen niet van boven maar van beneden. Daarom richt de SOH zich op tandartsen die voor kwaliteit gaan. Daarbij speelt onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid een grote rol. Dat betekent dus dat jouw kwaliteit niet afhankelijk wordt gesteld van ‘gemiddelden’. De SOH heeft wat dit betreft haar visie over wat kwaliteitsbeleid is op haar website staan.

Goed om te weten
Tandartsen die zich bij de SOH hebben geregistreerd worden voorzien van korte berichten “Goed om te weten”. Deze berichten zijn speciaal bestemd voor hen en met name voor hun patiënten. Er wordt daarin uitgelegd wat kwaliteit is en wat die kwaliteit schaadt. Bovenal zullen ze worden geïnformeerd over wat er zich achter de schermen afspeelt van zorgverzekeraars en overheidsinstanties. De SOH heeft hiertoe een bedrijfsonderzoeker aan het werk gezet.

Geregistreerd
Inmiddels hebben zich meer dan 175 tandartsen geregistreerd. Dat is goed voor meer dan 100.000 patiënten. De SOH neemt echter aan dat veel meer tandartsen de waarde van deze aanpak inzien. Zij kunnen zich dan registreren via de website. Op die manier neem je verantwoordelijkheid. Daarbij hoort ook het informeren van je patiënten over de schadelijke effecten van het huidige beleid met de daarachterliggende belangen. Op die manier wordt de power aangeboord die nu nog passief is: de patiënt.
Den Haag zal moeilijk stil kunnen blijven zitten als meer dan 100.000 mensen beschikken over met name de bedrijfsinformatie die onthullend en onthutsend is. Op dat moment is de tijd rijp om aandacht te vragen voor de beleidsvisie van de SOH die zowel het belang van patiënten als van tandartsen omvat.

Door:
Stichting Onafhankelijke Hulpverlening

Lees meer over: Management, Ondernemen, Opinie, Tarieven, Thema A-Z
NZa beboet twee tandartsen

NZa beboet twee tandartsen

De NZa heeft tandarts Van Hugten uit Hilversum en tandarts De Boer uit Schiedam een boete opgelegd van 20.000 euro. Volgens de NZa geven beide tandartsen geen openheid over de kosten en opbrengsten in het kader het kostenonderzoek, melden TV Rijnmond en De Gooi en Eemlander. Als de praktijken niet alsnog de gevraagde gegevens aanleveren, krijgt zij een nog hogere boete.

Tandarts de Boer zegt op TV Rijnmond niet mee te zullen werken aan het onderzoek. ”Ze komen me maar ophalen,” klinkt hij strijdvaardig. ”Ik vind de boete in geen verhouding staan. Ik heb toch geen slechte zorg geleverd?”, aldus de quote op TV Rijnmond.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Kamervragen over rapport Tandarts maakte behandeling niet duurder

D66-kamerlid Pia Dijkstra stelde minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vragen over het onderzoek van Milliman waaruit blijkt dat de rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven ondeugdelijk en misleidend waren. Dit onderzoek werd in opdracht van de ANT uitgevoerd.

Bekijk hieronder de vragen die zij op 6 december stelde.

Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Tandarts maakte behandelingen niet duurder»?

Vraag 2
Hoe beoordeelt u de resultaten van onderzoeksbureau Milliman dat tandart-sen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd tijdens het experiment met vrije tandartstarieven, in plaats van prijsstijgingen van meer dan 10%, zoals aangegeven door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)?

Vraag 3
Bent u van mening dat naar aanleiding van de bevindingen van onderzoeks-bureau Milliman de NZa de marktscans inzake de vrije tandartstarieven moet herzien, en haar onderzoeksmethoden moet evalueren?

Vraag 4
Deelt u de mening dat het experiment met vrije tandartstarieven onnodig voortijdig is gestaakt op basis van onjuiste marktscans van de mondzorg-markt?

Vraag 5
Wat is de stand van zaken van het mondzorgonderzoek dat onderzoeksbureau Deloitte uitvoert namens de NZa naar de opbrengsten, productie, praktijkkos-ten en tijdbesteding bij aanbieders van mondzorg?

Vraag 6
Klopt het dat het onderzoek naar de mondzorgtarieven meer tijd en geld zal gaan kosten dan verwacht? Zo ja, om hoeveel extra tijd en geld gaat het naar verwachting?

Vraag 7
Wat is uw oordeel over de transparantie van de kosten, opbrengsten en kwaliteitsindicatoren van mondzorgaanbieders?

Vraag 8
In hoeverre konden mondzorgaanbieders het afgelopen jaar met vragen over de vragenlijsten in het kader van het kostenonderzoek terecht bij de NZa?

Vraag 9
Bent u van mening dat de NZa over voldoende kennis beschikt om de tarieven van mondzorg aanbieders te monitoren en berekenen, wanneer u het rapport van onderzoeksbureau Milliman in ogenschouw neemt? Zo nee, welke mogelijkheden ziet u om dit te verbeteren?

Vraag 10
In hoeverre acht u het vaststellen van adequate landelijke tarieven in de mondzorg überhaupt mogelijk, gezien de constatering uit het «Visiedocument bekostigingsstructuur Mondzorg» dat de werkelijke kosten per aanbieder altijd zullen afwijken als gevolg van onder meer de lokale kostprijsverschillen en schaalverschillen?

Vraag 11
Bent u bereid, gezien de resultaten van onderzoeksbureau Milliman, de problemen rondom het huidige kostenonderzoek en de eerdere constateringen uit het Visiedocument, te onderzoeken of een nieuw experiment met vrije prijzen mogelijk is, om te beginnen met bijvoorbeeld de sector orthodontie? Zo nee, waarom niet?

Bron:
Tweedekamer.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT maakt bezwaar tegen nadere vragen kostenonderzoek NZa

De NZa meldde vorige week via de media dat zij deelnemers aan het kostenonderzoek nadere vragen zouden stellen. Vrijdag 6 december ontving deze groep bericht van de NZa. De NMT meldt op haar website geschrokken te zijn van deze nadere vragen en heeft bezwaar gemaakt bij de NZa.

Het belangrijkste bezwaar van de NMT is dat vertrouwelijke gegevens van de deelnemers aan het kostenonderzoek per mail worden verstuurd. Dit is volgens de NMT niet beveiligd en ook zouden er verkeerde bijlagen bij de verkeerde praktijken zijn binnengekomen.

Ook heeft de NMT inhoudelijke bezwaren tegen de vragen van de NZa. ‘In veel gevallen worden vragen gesteld die naar de mening van de NMT niets toevoegen aan het onderzoek of die door de klankbordgroep beantwoord hadden kunnen worden. Veel vragen zijn overbodig en dus onnodig belastend voor de deelnemers. Bovendien krijgen de deelnemers daarbij te maken met onrealistische deadlines’, meldt de NMT.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Experiment vrije tandartstarieven gestopt op basis van ondeugdelijke marktscans

De rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven waren ondeugdelijk en misleidend. Dat is gebleken uit onafhankelijk onderzoek door het gerenommeerde onderzoeksbureau Milliman in opdracht van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT).

Onterecht
Het besluit om in 2012 het experiment met de vrije tarieven vroegtijdig te stoppen vanwege bewuste prijsopdrijving door tandartsen was dan ook voorbarig en onterecht. Berekeningen tonen glashelder aan dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd. Prijsstijgingen door tandartsen van meer dan 10 procent, zoals gecommuniceerd in de marktscans van de NZa, blijken niet alleen onjuist, maar bovendien gebaseerd op methodologische tekortkomingen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de prijsstijgingen vooral zijn veroorzaakt door factoren die niet het gevolg zijn van de invoering van de vrije prijsvorming, maar van systeemwijzigingen door de NZa zelf. “De NZa en de politiek wilden veel te snel resultaten en hebben zich laten leiden door een tunnelvisie met alle kwalijke gevolgen van dien”, stelt ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes.

Marktscan NZa onder de loep
Met gegevens verkregen op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) heeft ANT aan Milliman opdracht gegeven om de marktscans van de NZa onder de loep te nemen. Milliman is wereldwijd één van de grootste onafhankelijke consultancybureaus op het gebied van actuarieel onderzoek, onder andere in de zorg. Aanleiding voor het onderzoek was het besluit van de minister van VWS om op basis van de marktscans vroegtijdig de stekker uit het experiment met de vrije prijzen te trekken. De NZa beschuldigde de tandartsen van bewuste prijsopdrijving met gemiddeld 10,7 procent.

Milliman heeft de methodologische tekortkomingen van de marktscans blootgelegd en de gevolgen objectief gekwantificeerd. De bevindingen van Milliman roepen belangrijke vragen op over de werkwijze van de NZa. Ze laten zien dat er grond voor gerede twijfel is aan de onderbouwing van beslissingen die op basis van de marktscans zijn genomen. Opzienbarend omdat de NZa tot nu toe elke vorm van kritiek van tafel veegde en de schuld eenzijdig bij de tandartsen bleef leggen. De beroepsgroep heeft daardoor – ten onrechte – grote reputatieschade opgelopen.

Conclusies Milliman
Uit het Milliman-rapport blijkt dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie van bijna 3 procent hebben doorgevoerd bij het vaststellen van de vrije tarieven, lager dan de door de NZa voorgenomen indexatie dat jaar. De rest van de vermeende prijsstijging is vrijwel geheel terug te voeren op maatregelen door de NZa zelf. Belangrijke oorzaak is de introductie van een nieuw prestatiesysteem door de NZa. De behandelingen werden opnieuw ingedeeld, waarbij 480 declaratiecodes zijn teruggebracht tot 180 geclusterde codes. Maximaal 3 procent prijsstijging kan worden toegerekend aan deze overgang naar nieuwe prestatiecodes, waarvoor de NZa verzuimd heeft een conversietabel en referentietarieven beschikbaar te maken voor tandartsen.
Ook is de NZa niet in staat gebleken om op correcte wijze de referentietarieven 2011 te berekenen. Conclusie is dan ook dat van prijsopdrijving door tandartsen geen sprake is geweest.

NZa moet pas op de plaats maken
“Tandartsen zijn volkomen onterecht in het beklaagdenbankje gezet”, reageert Jan Willem Vaartjes. “De conclusie is dat de NZa is bezweken onder de complexiteit van de regels voor de mondzorg waar de NZa zelf verantwoordelijk voor is. Door de afwezigheid van referentieprijzen zijn veel tandartsen op het verkeerde been gezet en hebben – naar eer en geweten – getracht prijzen te berekenen bij deze nieuwe codes. De NZa heeft gefaald als marktmeester door pas medio 2012 referentieprijzen vast te stellen en deze met terugwerkende kracht toe te passen, zonder enig overleg met de sector. De NZa had hier zorgvuldiger naar moeten kijken en daarom de conclusies op basis van de Marktscan 2012 onder voorbehoud moeten trekken. De NZa is veel te stellig geweest en heeft daardoor een onjuist beeld van de sector neergezet. Er zijn verregaande conclusies getrokken uit een kort onderzoek naar een zeer complex vraagstuk.”

Wortelkanaalbehandeling
Het stoort de ANT dat de NZa in haar onderzoeken heeft nagelaten om te onderzoeken of te vermelden wat de relatie was tussen de vergelijkbaarheid en complexiteit van de behandelingen en de gemeten prijsstijging in 2012 ten opzichte van 2011. De kritiek op de werkwijze en bevindingen van de NZa is goed te illustreren aan de hand van een wortelkanaalbehandeling. In plaats van de door de NZa bekend gemaakte prijsstijging tussen de 30 en 40 procent is de prijs in werkelijkheid gestegen met nog geen 1,5 procent, zo blijkt uit berekeningen van Milliman. Vaartjes: “We zijn geschokt. Als de NZa diverse zaken in de vergelijking niet meeneemt, dan klopt er weinig van de uitkomst van het onderzoek. Dit is niet te aanvaarden gezien de grote gevolgen die het rapport heeft gehad voor de mondzorg. We overwegen met dit rapport van Milliman in de hand maatregelen te treffen tegen de NZa. We hopen echter dat de NZa het niet zover zal laten komen en het rapport van Milliman serieus neemt. Juist in 2014 is het belangrijk dat wij open en constructief met de NZa in dialoog kunnen gaan en dat we collectief kunnen werken aan een aantal belangrijke dossiers. Ik zou heel teleurgesteld zijn als we niet samen deze extra mijl zouden kunnen optrekken, bijvoorbeeld in het kader van het nog lopende kostenonderzoek in de mondzorg, waarbij de Zorgautoriteit zich opnieuw dreigt te verslikken in de complexiteit van de sector.”

Voordelen consument vrije tarieven
Omdat is gebleken dat de prijzen veel minder zijn gestegen dan door de NZa in 2012 is gecommuniceerd, is de ANT voorstander om opnieuw te kijken of het mogelijk is – al dan niet op kleinere schaal – te experimenteren met bandbreedtes in de tarieven. In de korte tijd dat het experiment heeft geduurd hebben de vrije tarieven een aantal positieve bemoedigende ontwikkelingen laten zien op het gebied van variatie in service en kwaliteit voor de consument, zoals bijvoorbeeld ruimere openingstijden en garantie. Tevens hebben de tandartsen hard gewerkt aan het transparant maken van de prijzen en de kwaliteit van de zorg die zij leveren (prijs- en praktijkinformatie via de praktijkwebsite, service-informatie via KiesBeter.nl). Vaartjes: “Het idee van het experiment met meer vrijheid ten aanzien van de tarieven is dat de consument iets te kiezen heeft en dat heeft de minister nadrukkelijk als uitgangspunt voor een succesvol experiment geformuleerd.”

Bekijk de samenvatting van het Milliman onderzoek

Bron:
ANT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Tarieven 2014 met 3,79% geïndexeerd

De mondzorgtarieven voor 2014 worden geïndexeerd met 3,79%. Dit maakte de NZa op 5 december bekend.
De NZa geeft hierbij aan dat de tarieven zullen worden aangepast in de loop van 2014, uiterlijk per januari 2015, op basis van de resultaten van het huidige kostenonderzoek.


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa klaagt: Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten

Veel mondzorgaanbieders zijn niet open over de kosten en opbrengsten van hun praktijk, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De overheidsorganisatie tikte honderden mondzorgpraktijken hiervoor op de vingers. Bij 65 mondzorgpraktijken nam de NZa strengere maatregelen. Acht van hen moeten een boete betalen – van een paar duizend tot twintigduizend euro – als zij ontbrekende gegevens niet aanleveren.

Deloitte voert het kostenonderzoek onder mondzorgaanbieders uit voor de NZa die de resultaten gebruikt om de mondzorgtarieven te berekenen.

Onvolledig
Bij enkele honderden mondzorgpraktijken uit de steekproef van negenhonderd in totaal, waren de antwoorden over de kosten en opbrengsten van hun praktijk onvolledig volgens de NZa. De meeste daarvan leverden de gegevens desgevraagd alsnog aan. Acht mondzorgaanbieders van de 900 praktijken in de steekproef – dus minder dan 1% – leverden ondanks herhaalde verzoeken geen gegevens aan, schrijft de NZa in haar persbericht. Zij kregen een last onder dwangsom opgelegd die kan oplopen tot twintigduizend euro en moeten alsnog de gegevens aanleveren.

Toelichten

Daarnaast leverde een groot aantal mondzorgpraktijken uit de steekproef (deels) onjuiste of onrealistische gegevens aan volgens de NZa. Deze praktijken krijgen het verzoek om de gegevens toe te lichten of alsnog de juiste gegevens aan te leveren.

Reactie NMT
‘Stellen dat veel tandartsen niet transparant zijn over hun praktijkkosten en praktijkinkomens is ver naast de werkelijkheid. Het doet de beroepsgroep onrecht en schaadt hun vertrouwensrelatie met de patiënt.’ Dit zegt voorzitter Rob Barnasconi van de NMT in reactie op de berichtgeving door de NZa.

De NMT vraagt praktijken brieven van de NZa over aanvullende informatie kostenonderzoek te mailen aan de ledenservice via LS@nmt.nl 

Reactie ANT
De ANT geeft in een persbericht als reactie: ‘Het persbericht van de NZa over de voortgang van het kostenonderzoek is in de ogen van de ANT uiterst tendentieus en onnodig grievend. Onder de kop ‘Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten’ wordt de schuld voor de vertraging van het lopende onderzoek eenzijdig bij de tandartsen gelegd. Het persbericht heeft inmiddels tot een golf van emoties en woede geleid, zowel binnen als buiten de mondzorgsector. De ANT zal mede namens de achterban de NZa aanspreken op hun werkwijze en communicatie en onze gevoelens daarover ook in Den Haag kenbaar maken.

De NZa heeft het gewraakte persbericht afgelopen maandag verstuurd, na ontvangst van het rapport van Milliman over de ondeugdelijke marktscans van NZa en vlak voordat dit rapport op dinsdag door de ANT wereldkundig is gemaakt. Het persbericht bevat volgens de ANT geen enkele informatie die dringend met de buitenwereld gedeeld had hoeven te worden of iets toevoegt aan het lopende kostenonderzoek.

De NZa stelt met zoveel woorden dat honderden mondzorgpraktijken opzettelijk onjuiste of onrealistische gegevens hebben aangeleverd. Dit is een slag in het gezicht van de bijna duizend mondzorgverleners die zijn aangeschreven voor deelname aan het kostenonderzoek. Terugkoppeling vanuit deze groep heeft geleerd dat met het invullen van de vragenlijsten en het uitzoeken van de informatie dagen gemoeid zijn geweest en dat soms duizenden euro’s aan accountantskosten zijn gemaakt om aan de (wettelijke) verplichting tot aanlevering van gegevens te voldoen.
Zolang het kostenonderzoek door Deloitte niet is afgerond kan de NZa simpelweg niet met stelligheid beweren of de aangeleverde informatie juist is dan wel onrealistisch, laat staan dat de mondzorgaanbieders bewust dit onderzoek tegenwerken. Het tegendeel is het geval. Conclusies mogen getrokken worden, maar dan wel graag na afloop en op basis van degelijk en objectief onderzoek en niet als een vorm van ‘shooting from the hip’.’

Bron:
NZa, NMT, ANT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
23% mensen mijdt tandarts vanwege kosten

23% mensen mijdt tandarts vanwege kosten

Uit onderzoek van TNS-NIPO blijkt dat 23% van de ondervraagde Nederlanders aangeeft minder naar de tandarts te gaan als gevolg van hoge kosten. Bekijk het TNS-NIPO-rapport Op pagina 12 leest u meer over mijden van zorg bij de tandarts.

Zorgsector
Een grote meerderheid van de artsen merkt dat patiënten zorg mijden, geeft het onderzoek aan. Eén op de vijf consumenten onderschrijft dat men zelf eens zorg heeft gemeden. Vooral op tandartszorg en fysiotherapie wordt door de consument bezuinigd.

Een eerdere meldactie van de NPCF liet zien dat 43% van de deelnemers weleens zorg heeft uitgesteld of gemeden vanwege kosten.

Bron:
TNS-NIPO
NPCF

Lees meer over: Markttrends, Tarieven, Thema A-Z
Nieuwe mondzorgtarieven uitgesteld

Nieuwe mondzorgtarieven uitgesteld

De mondzorgtarieven worden pas in de loop van 2014 aangepast en niet per 1 januari, zoals eerder gepland. De NZa meldt dat zij meer tijd nodig voor de implementatie van de uitkomsten van het kostenonderzoek en de discussie over de herijking van het norminkomen.

Zowel de NVM als NMT vinden dit een positief signaal. ‘Dat er nu meer tijd genomen wordt voor het zorgvuldig afronden van het onderzoek en de discussie over de herijking van het norminkomen is een positief signaal voor alle professionals in de mondzorg’, meldt de NMT.

Norminkomen
Ook publiceerde de NZa het concept-rapport over de herijking van het norminkomen van KPMG. De NZa geeft aan dat er diverse methoden zijn om tot een norminkomen te komen en het advies van KPMG is één van de mogelijke methoden.

De beroepsverenigingen zijn niet betrokken geweest bij de totstandkoming van het KPMG-rapport. De NZa geeft aan dat het rapport het startsein is voor discussie met het veld. Ook zegt de NZa dat er in het KMPG-rapport nog geen rekening gehouden is met het ondernemerschap.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
NPCF: Patiënten mijden zorg vanwege kosten

NPCF: Patiënten mijden zorg vanwege kosten

De kosten voor de zorg zijn de belangrijkste reden voor mensen om zorg uit te stellen of zelfs te vermijden. Dit blijkt uit de resultaten van een meldactie van de patiëntenfederatie NPCF naar bezuinigingen in de zorg

Zo laat de meldactie zien dat 43% van de deelnemers weleens zorg heeft uitgesteld of gemeden. De belangrijkste genoemde redenen zijn:
– ‘Ik kon het niet betalen’ – 42%
– ‘Het eigen risico is verhoogd naar 350 euro’- 39%

Van de deelnemers geeft 25% aan dat de gezondheid hierdoor onnodig snel achteruit ging en bij 9% ging de gezondheid volgens de patiënt onherstelbaar achteruit. Zo’n 12.000 mensen deden mee aan de meldactie.

Bij uitstel of mijden van zorg ging het om bezoek van de fysiotherapeut (43%), medicijnengebruik (32%), bezoek aan specialist (28%) en huisarts (26%).

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT op BNR Nieuwsradio over ixorg

NMT-voorzitter Rob Barnasconi aan het woord op BNR Nieuwsradio over ixorg, de nieuwe manier voor patiënten om hun mondzorgkosten te financieren.

Beluister het fragment

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen