Zweden: vrije tarieven, grote verschillen

Sparen, geld

Hogere gemiddelde mondzorgtarieven, maar ook grote prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders. Dat is het gevolg van de invoering van vrije tarieven, voorspelt verandermanager Albert van der Zee. Wie zich niet onderscheidt, profiteert niet mee.

Van der Zee baseert zijn voorspelling op basis van de situatie in Zweden, waar al in 1999 vrije tarieven werden ingevoerd. Anders dan in Nederland wordt de Zweedse markt niet alleen bediend door commerciële tandartsen, maar ook door mondzorgorganisaties van de regionale overheid. Niet alle conclusies van een onderzoek door het Swedish Institute for Social Research, zijn dan ook van belang voor de Nederlandse situatie.

Reputatie
Een interessante conclusie is volgens Van der Zee wel dat reputatie in de mondzorg een bepalende factor is. Dat gegeven zou in Nederland kunnen leiden tot een kostenstijging, met name in de grote steden. Achterliggende gedachte is dat het in een kleine gemeenschap makkelijker is om informatie over de verschillende aanbieders te verzamelen, dan in een grote stad. Mensen in grote steden houden vast aan wat ze hebben, waardoor de marktwerking daar niet optimaal is, aldus Van der Zee.

Kwaliteit
Uit het rapport van het Swedish Institute for Social Research blijkt verder dat er in Zweden grote prijsverschillen bestaan tussen álle, commerciële en overheidsgerelateerde, aanbieders. Die ontwikkeling verwacht Van der Zee ook in Nederland, waar aanbieders van superieure kwaliteit dat niet langer tegen een – te lage – vaste prijs hoeven te doen. Klanten die de hoge kwaliteit niet onderscheidend vinden, kunnen voor een ander kiezen.

Volgens Van der Zee zal het niet lang duren voordat ondernemers met ruimte in hun capaciteit beseffen dat ze met een (tijdelijke) lage prijs klanten kunnen vinden. En er zullen ondernemers zijn die beseffen dat het leveren van een hoge kwaliteit meer omzet genereert, waardoor ze minder uren hoeven te maken. De capaciteit van deze praktijken gaat omlaag en daardoor worden ze nog selectiever/exclusiever.

Bron:
Albert van der Zee
Directeur AZ High Performance Mondzorg

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *