Misleidende verzekeraars

Verzekeraars schetsen consumenten vaak het beeld dat de vergoeding die zij ontvangen gerelateerd is aan een marktconform of gebruikelijk tarief. Het Mondzorgforum heeft daar z’n bedenkingen over en schreef:



“De verzekeraars zijn lekker bezig met hun marketing machine. Terwijl ze geen idee hebben van wat marktconform zal zijn, sloven ze zich al uit hun het aanbieden van contracten die voor een belangrijk deel van de tandartsen niet haalbaar zullen zijn. Een witte vulling voor het gemiddelde tarief van amalgaam en composiet, is niet echt realistisch.

De contracten voor de basis worden vaak gekoppeld aan onrealistische verplichtingen voor de vrije – aanvullende – verzekeringen.
Erger nog, bij de consument wordt vaak het onterechte beeld geschetst dat de vergoeding iets te maken heeft met een “marktconform” of zelfs “gebruikelijk” tarief. Bekijk een voorbeeld

Moeten verzekeraars zich dan niet transparant opstellen? En eerlijk zeggen dat hun vergoedingen zijn gebaseerd op eigen aannames zonder inflatie? Dat patiënten iets moeten bij betalen buiten de basisverzekering kan ik me levendig voorstellen. Sterker nog, het lijkt me gezond dat een patiënt zich bewust is van tariefsverschillen en dit merkt. Maar laten verzekeraars dan ook eerlijk communiceren dat hun gemiddelde niet hetzelfde is als gebruikelijk.”

Bron:
Mondzorg Blog



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *