geld

Nederland besteedt vijf mille per persoon aan zorg

Per hoofd van de bevolking werd in Nederland in 2009 4919 dollar aan zorg uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers van OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

Daarmee staat Nederland op een vierde plaats, na de Verenigde Staten (7960 dollar), Noorwegen (5352 dollar) en Zwitserland (5144 dollar). Gekeken naar de totale uitgaven aan zorg als percentage van het bruto binnenlands product, staat Nederland met 12 procent zelfs op de tweede plaats na big spender Verenigde Staten. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan werd in 2009 liefst 17,4 procent van het bbp aan zorg uitgegeven. In 2009 werd in Nederland nog 9,9 procent van het bbp aan zorg uitgegeven.

Langdurige zorg
De totale uitgaven aan zorg groeiden in de periode 2008/2009 op papier zeer sterk, met liefst 16,4 procent. Dit is echter geen reële uitgavengroei, zo stelt OESO. In de cijfers zijn een aantal kostenposten op het gebied van langdurige zorg toegevoegd. Deels is de stijging ook te verklaren door de economische crisis die Nederland doormaakt. Bekijk hier de rapportage van OESO

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Premie betalen steeds vaker een probleem

Steeds meer verzekerden van zorgverzekeraar Menzis kunnen hun premie niet betalen en vragen een betalingsregeling aan. Dat zei Menzis-topman Roger van Boxtel gisteren op het grote zorgevenement Diagnose 2025. Op het evenement voor de toekomst van de zorg sprak Van Boxtel openhartig over de rol van verzekeraars in het beteugelen van de zorgkosten.

“We zien een daling van het aantal mensen dat een aanvullende verzekering neemt en een stijging van het aantal mensen dat de premie niet meer kan betalen”, aldus Van Boxtel tijdens de bijeenkomst op de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. In het licht van deze ontwikkelingen kondigde de topman een product voor zorgsparen aan waar Menzis al ver mee gevorderd is.

Bezuinigingen
Van Boxtel vertelde voor twintig procent te hebben bezuinigd binnen zijn eigen organisatie. Hierbij speelt het feit dat verzekeraars te maken krijgen met steeds hogere solvabiliteitseisen. “Het vlees raakt wat dat betreft wel van de botten.”

Regierol
Hoewel verzekeraars het volgens Van Boxtel niet breed hebben, krijgen ze wel de regierol toebedeeld bij het inperken van het zorgvolume. “Er wordt van ons verzekeraars verwacht dat wij het volume gaan beheersen. Terwijl verzekeraars in principe alleen over de kwaliteit en de prijs gaan. Toch zijn wij schijnbaar de partij die tegen Nederland moet gaan zeggen dat het allemaal niet meer kan.”

Zbc’s
De verzekeraar deed een aantal pittige uitspraken in zijn speech. Over zelfstandige behandelcentra (zbc’s) zei hij: “Als zorgverzekeraar krijg je het idee dat je twee keer aan het betalen bent.” Over ‘onzinpoli’s’ was de verzekeraar ook niet positief: “Je hebt waarschijnlijk maar twee snurkpoli’s nodig voor heel Nederland.” Volgens hem is het motto van de Nederlandse zorg: ‘alles erbij en nooit iets eraf’.

Laatste levensjaren
Afsluitend zwengelde Van Boxtel discussies aan over de overbelasting van mantelzorgers en de behandeling in de laatste levensjaren. “In hoeverre moeten artsen blijven doorbehandelen bij negentigjarigen? Dat is een discussie die nu echt gevoerd moet worden in de maatschappij.”

Bron:
Zorgvisie

 

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
geld

Besparing zorg door eigen risico

Een evaluatie van Ecorys Nederland en Berenschot Groep toont aan dat het verplichte eigen risico in de zorg honderden miljoenen per jaar bespaart.

Door invoering van dat eigen risico maken mensen minder gebruik van medische zorg, zonder dat de gezondheid in gevaar komt.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, aldus De Telegraaf. Overigens wordt verwacht dat de overschrijding in de zorg rond 2015 op bijna 3 miljard euro zal liggen.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZa verduidelijkt zorgplicht verzekeraars

Consumenten en patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat zij de zorg en de vergoeding krijgen waar zij recht op hebben. Dat valt onder de zorgplicht van zorgverzekeraars. De Nederlandse Zorgautoriteit werkt in het Toezichtkader Zorgplicht uit wat die zorgplicht inhoudt. Het formuleren van de zorgplicht versterkt de positie van consumenten en patiënten.

Overzicht normen en verplichtingen
In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is vastgelegd dat verzekeraars moeten zorgen dat verzekerden toegang hebben tot voldoende, kwalitatief goede en betaalbare zorg. Met het toezichtkader zorgplicht maakt de NZa duidelijk waar zij verzekeraars op toetst in haar toezicht op de rechtmatige uitvoering van de Zvw. De NZa stelt geen nieuwe verplichtingen voor verzekeraars vast. Zij geeft een overzicht van de normen en verplichtingen die door veldpartijen zelf, en instanties als het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn opgesteld. Die kunnen na overleg met het veld worden bijgesteld.

Rechten
Met het kader geeft de NZa ook aan waar consumenten recht op hebben. Het is van belang dat verzekerden inzicht hebben in wat zij van hun zorgverzekeraar mogen verwachten als het gaat om goede, betaalbare en tijdige zorg. Consumenten kunnen hun verzekeraar dan gericht aanspreken op zijn zorgplicht. Zo moeten verzekeraars zorg van goede kwaliteit inkopen. De zorg moet goed bereikbaar zijn voor de verzekerden, spoedeisende hulp moet snel beschikbaar zijn. Voor specialistische behandelingen mag de verzekeraar consumenten naar een aanbieder verder weg verwijzen. Ook hebben verzekerden recht op tijdige hulp, er zijn normen vastgesteld voor wachttijden. Bij lange wachtlijsten kunnen consumenten verzekeraars daarop aanspreken.

Als een verzekerde behoefte heeft aan bepaalde zorg, moet de verzekeraar bemiddelen om te regelen dat hij deze krijgt. Dat geldt niet alleen voor verzekerden met een naturapolis (waarbij de verzekeraar aanbieders contracteert) maar ook bij een restitutiepolis (waarbij een verzekerde zelf kiest naar welke aanbieder hij wil). Bijvoorbeeld wanneer de verzekerde niet tijdig terecht kan bij een gecontracteerde zorgaanbieder. Als er schaarste aan zorg dreigt, doordat een aanbieder failliet dreigt te gaan, moet een verzekeraar bij een naturapolis proactief alternatieven voor zijn verzekerden achter de hand houden.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg - geld

Schippers wil schrappen in basispakket

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil volgend jaar gaan snijden in het basispakket in de gezondheidszorg om de forse overschrijdingen bij Volksgezondheid op te vangen. Ingewijden hebben dat woensdag gemeld.

Stoppen met roken uit basispakket
Dit jaar is er een overschrijding op de zorg van 1,1 miljard euro, die onder meer wordt opgevangen met meevallers. Als het kabinet helemaal niet zou ingrijpen, zouden de overschrijdingen in 2015 oplopen tot 3 miljard euro per jaar. Daarom moet ook het basispakket eraan geloven. Zo verdwijnen therapieën om te stoppen met roken uit het pakket, net als dieetadvisering. Wie met chronische klachten naar de fysiotherapeut gaat, moet meer behandelingen zelf betalen: twintig. Mensen met psychische klachten moeten een hogere eigen bijdrage betalen en krijgen minder consults vergoed. In plaats van acht zijn dat er straks nog vijf.

Huisartsen
Ook huisartsen moeten een bijdrage leveren. Volgens ingewijden moeten zij ongeveer 130 miljoen euro van hun budget inleveren. Het kabinet moet vrijdag nog een knoop doorhakken over de voorstellen van Schippers. De minister wilde woensdag niet vooruitlopen op de maatregelen om de groei van de zorguitgaven te matigen. Ze wees erop dat ondanks de financieel-economische crisis het kabinet er deze periode 15 miljard euro extra voor uittrekt. “Voorkomen moet worden dat de zorguitgaven nog verder oplopen.”

Bron:
ANP

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Stijging - verzekering

Verhoging eigen risico zorgverzekering per 1 januari 2012

Het eigen risico in de Zorgverzekeringswet wordt per 1 januari 2012 met € 40 verhoogd. Op 24 mei 2011 is een wetsvoorstel tot wijziging van deze wet bij de Tweede Kamer ingediend (Kamerstuknummer 32788).

De verhoging moet bijdragen aan een beheersing van de collectieve zorguitgaven. Het gemiddeld eigen risico stijgt hierdoor met €23.
Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
computer, scherm, app

Verzekeraars verbeteren informatie websites

De informatie die zorgverzekeraars op hun websites geven aan consumenten over hun basisverzekering wordt beter. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) na een jaarlijks onderzoek van de sites. Waar bepaalde informatie ontbrak, vulden verzekeraars die na een oproep van de NZa alsnog aan.

Compensatieregeling eigen risico
Zo hadden vijf verzekeraars geen actuele lijst van de preferente geneesmiddelen die zij vergoeden op hun website staan. Ook ontbrak bij een aantal verzekeraars informatie over de compensatieregeling eigen risico.

Overzicht van zorgaanbieders
Op de websites van een tiental verzekeraars was geen volledig overzicht beschikbaar van de zorgaanbieders die zij voor het komende jaar hadden gecontracteerd op het moment dat consumenten hun verzekering opnieuw afsluiten (vanaf november).
Als reden gaven verzekeraars aan dat op dat moment de onderhandelingen met de zorgaanbieders nog liepen. De NZa vindt dat verzekeraars dat dan ook op de website moeten melden. Bij een na-controle bleek dat verzekeraars hun informatie na de opmerkingen van de NZa alsnog hadden aangepast.

De informatie die zorgverzekeraars geven over de basisverzekering voldoet nu aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars van de NZa. Duidelijke informatie is van belang zodat consumenten een weloverwogen keuze maken voor een zorgverzekeraar en een zorgpolis.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg - geld

Vrije prijsvorming vanavond in Uitgesproken VARA

NMT voorzitter Rob Barnasconi was vrijdagavond 15 april te gast in het programma Uitgesproken VARA, om 20.25 uur op Nederland 2.

Bron:
Vara

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Nummer 1 - prijs

Ranglijst moet kwaliteit verzekeraars zichtbaar maken

Zorgverzekeraars moeten waar het hun prestaties betreft net als de ziekenhuizen met de billen bloot. Een nog te publiceren ranglijst wil op basis van keyperformance-indicatoren inzicht geven in de kwaliteit van de verzekeraars.

Verantwoording
Initiatiefnemer van de ranglijst is bestuursvoorzitter Jaap van den Heuvel van het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Volgens Van den Heuvel is een prestatieranglijst van zorgverzekeraars broodnodig zolang er nog geen onafhankelijk Kwaliteitsinstituut is dat de prestaties van de zorgverzekeraars kan beoordelen. Van den Heuvel wijst er daarbij op dat het voor ziekenhuizen inmiddels gemeengoed is om zich tegenover de verzekeraars op allerhande wijze te verantwoorden over de kwaliteit van de geleverde zorg. Voor zorgverzekeraars zou het volgens Van den Heuvel derhalve niet meer dan vanzelfsprekend moeten zijn om zelf ook openheid van zaken geven.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
controle - vergrootglas

Gat in controle verzekeraar

Tandartsassistente uit Weert kon van 2002 tot 2010 voor 880.000 euro illegaal declareren bij VGZ/SIZ.

Door gebruik te maken van de gebrekkige controle bij zorgverzekeraar VGZ/SIZ heeft een tandartsassistente uit Weert de verzekering bijna negen jaar lang voor in totaal 880.000 euro kunnen oplichten.

Wekelijkse declaratie
In dienst bij een tandarts in Stramroy declareerde Lennie V. (50) vanaf 2002 tot eind 2010 gemiddeld tweeduizend euro per week ten onrechte aan tandartskosten. Zij had een ongelimiteerde aanvullende verzekering. V. maakte in de administratie van haar werkgever nota’s, printte ze uit en verwijderde ze uit het systeem als de rekeningen naar VGZ gingen. VGZ stortte de bedragen op de bankrekening van Lennie V. Ze liep na negen jaar tegen de lamp bij een controle van VGZ.

Volgens een woordvoerder van VGZ heeft V. voor een bij zorgverzekeraars ‘ongekend hoog bedrag’ gefraudeerd. ‘In 2009 lichtten 383 mensen de zorgverzekaars in Nederland op voor 7,5 miljoen euro. Gemiddeld 20.000 euro per geval. V. fraudeerde jaarlijks gemiddeld een ton.’

Ongebruikelijke declaratiepatronen
De oplichting in Stramproy is voor VGZ geen aanleiding de controle aan te scherpen. ‘We hebben sinds enige tijd een systeem om ongebruikelijke declaratiepatronen te dectereren. Het is ondoenlijk om miljoenen nota’s allemaal handmatig te verwerken en te controleren. Dat zou kapitalen kosten die door de verzekeringnemers betaald zouden moeten worden.’

Schade verhalen
VGZ wil de schade op de vrouw verhalen. Ofschoon V. door een extra netto maandinkomen van dik achtduizend euro jarenlang op zeer ruime voet kon leven is dat, volgens haar advocaat Mischa Geeratz, niemand opgevallen. Van de 880.000 euro die ze achterover zou hebben gedrukt, is weinig meer over. De politie heeft kunst en sieraden in beslag genomen. V. zou royaal hebben geïnvesteerd in de inrichting van haar huis. De tandartsassistente zit sinds november in de cel in afwachting van de rechtszaak. Voor die tijd wil Geeratz niet verder ingaan op de kwestie.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Voorbeeldbrief patiënt

NZa tikt verzekeraars op de vingers over afwijzingsbrieven aan tandarts

Klacht Branchevereniging Tandtechniek: correspondentie verzekeraars onduidelijk en onvolledig

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) tikt verzekeraars op de vingers vanwege hun onduidelijke en onvolledige correspondentie na een klacht van de Branchevereniging Tandtechniek. Verzekeraars dienen zich te houden aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en volmachten van de NZa. Met name de mogelijkheid van de patiënt om tegen een afwijzing in beroep te kunnen gaan ontbrak.

Omzeilen regels: goedkeuring is eigenlijk afwijzing
De zaak kwam aan het licht door een onderzoek van het Meldpunt Zorgsignalen van de Branchevereniging Tandtechniek. Uit kopieën van afwijzingsbrieven van verzekeraars aan de tandarts die namens de patiënt een machtigingsaanvraag doet bleek dat deze niet voldoen aan het NZa-richtsnoer. Naast het ontbreken van het wijzen op de mogelijkheid om tegen de negatieve beslissing van de verzekeraar in beroep te gaan lijken de verzekeraars de richtlijn te omzeilen door in hun brieven te spreken van ‘kopie goedkeuring’ terwijl er in feite sprake is van een afwijzing. Ook het verwijzen naar een niet bestaande regeling kwam voor.

Aanpassen beleid
De verzekeraars Achmea (Avéro, Zilveren Kruis), Univé, VGZ, IZA, IZZ, Trias, ASR (Amersfoortse) en CZ ontvingen inmiddels een schrijven van de NZa waarbij zij erop gewezen worden dat afwijzingsbrieven dienen te voldoen aan het NZa-Richtsnoer. ‘Het Richtsnoer geldt voor informatieverstrekking aan consumenten, zowel direct als indirect via de zorgaanbieder. Relevant is dat het gaat om informatie waar de verzekerde belang bij heeft. Dit is bij afwijzing van vergoeding van zorg het geval.’, aldus de NZa.

Dreiging handhavingsmaatregelen
In de aanschrijving aan de verzekeraars kondigt de NZa aan dat zij nieuwe signalen over de afwijzingsbrieven zal onderzoeken en dreigt zij de verzekeraars met het zonodig treffen van handhavingsmaatregelen. De NZa is blij met de ontvangen signalen. ‘De informatie die de NZa verkrijgt vanuit het veld en van consumenten is van belang voor een goede uitvoering van onze taken.’ De melding van de Branchevereniging Tandtechniek zal worden betrokken bij het transparantietoezicht. De Branchevereniging Tandtechniek roept patiënten op een kopie van de afwijzingsbrief die hun tandarts ontving naar het Meldpunt Zorgsignalen te sturen via info@mijnmond.info

Bron:
Mijnmond.info

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Stijging - verzekering

Bijna dubbel aantal wisselaars zorgverzekering

Het aantal mensen dat overstapt naar een andere zorgverzekeraar ligt bijna twee keer hoger dan in voorgaande jaren. “Normaal ligt het percentage op 3 à 4 procent. Dit jaar verwachten we een percentage van zo’n 5 à 6 procent”, zegt Pieter Hasekamp, directeur Zorgverzekeraars Nederland (ZN), in zijn toespraak op de Dag van de Zorgverzekeraars.

Bijna één miljoen mensen
Hasekamp wijst erop dat zorgverzekeraars die letten op kwaliteit en kosten steeds meer concurreren. “En dat is goed. Klanten hebben dan wat te kiezen. Sinds 2006 ligt het percentage mensen dat wisselt van zorgverzekeraar jaarlijks rond de drie à vier procent. Dit jaar verwachten we dat het percentage op vijf tot zes procent uitkomt. Dat zijn zo’n één miljoen mensen.”

Exacte cijfers
Exacte cijfers kan de directeur van ZN nog niet geven omdat de overstapmogelijkheid nog doorloopt tot 1 februari. “Maar het is wel een kleine trendbreuk, waarbij we ook gezien hebben dat met name de goedkopere internetverzekeraars het heel goed gedaan hebben.” Hij merkt daarbij op dat nog steeds 95 procent tevreden is over de dienstverlening van hun huidige zorgverzekeraar en daar ook trouw aan blijft.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
beoordeling - emoji - verdriet

De Grave laakt passieve houding verzekeraars

Orde-voorzitter Frank de Grave vindt dat verzekeraars zich harder moeten inspannen om rendement uit de zorgpremies te halen. In een interview met Het Financieele Dagblad laakt De Grave de wijze waarop zorgverzekeraars in het kostendebat buiten schot blijven, terwijl zij volgens De Grave bij uitstek verantwoordelijk zijn voor de kostenoverschrijdingen.

“Ik vind het heel knap hoe die zich tot nu toe buiten de discussie weten te houden”, aldus De Grave in het FD. “Zij geven veel meer geld uit, maar het wordt teruggehaald bij degenen die gewoon hun werk hebben gedaan: de specialisten en de ziekenhuizen. Wat mij betreft is dat echt afgelopen. Verzekeraars moeten gaan doen waarvoor ze op aard zijn: het vergroten van het rendement op de zorgeuro.”

‘Grootgraaiers’
De passieve houding van de verzekeraars staat volgens De Grave haaks op de constructieve opstelling van de Orde. In het FD looft De Grave de compromisbereidheid van de medisch specialisten. “De Orde wilde deze zomer af van het beeld van ‘grootgraaiers’. Dat is via de directeur-generaal van het ministerie bij Schippers terechtgekomen. Die heeft in de Tweede Kamer meteen een andere toon aangeslagen. Toen de sfeer veranderde, was de Orde bereid om met deze minister tot afspraken te komen en kwam de doorbraak.”

Brandbaar mengsel
Met het akkoord tussen de minister van Volksgezondheid en de Orde van Medisch Specialisten is volgens De Grave “een langdurig en schadelijk conflict” afgewend. “Er was afgelopen zomer een uitermate brandbaar en gevaarlijk mengsel ontstaan”, aldus De Grave in het FD. “Er dreigde een langdurig en schadelijk conflict waar noch de overheid noch de specialisten beter van zouden worden.” De Grave ontkent dat zijn VVD-lidmaatschap de weg geëffend heeft voor het akkoord met partijgenoot Schippers. “Het is niet zo dat ik als partijgenoot van de nieuwe minister dit conflict even geregeld heb. Zo werkt het niet.”

Budgetplafond
Het akkoord voorziet voor de komende jaren in een vast budget voor specialisten. VWS krijgt daarmee weer grip op de kostenontwikkeling in de curatieve zorg. In ruil daarvoor blijft het zelfstandig ondernemerschap van specialisten onaangeroerd en mogen zij zelf het beschikbare budget verdelen. Dit neemt niet weg dat er nog steeds de nodige onvrede leeft. “De specialisten balen nog steeds dat ze weer onder een budget komen”, zegt De Grave. “Een budget waar bovendien een korting in zit. Dat was niet de inzet van het nieuwe stelsel. Daar staat tegenover dat zij wel begrijpen dat in deze moeilijke tijden kostenbeheersing nodig is.”

Autonomie
Dat de raden van bestuur in de nieuwe situatie hun goedkeuring aan de verdeling van de gelden moeten verlenen en daarmee een vinger in de pap houden, neemt de Orde voor lief. “In de plannen van Klink had het bestuur het laatste woord”, stelt De Grave. “Nu kan er niets gebeuren zonder dat de dokters ja zeggen. Goed, het ziekenhuisbestuur beslist mee, maar daar komen ze wel uit. Bestuurders hebben geen enkel belang bij een groot conflict met specialisten. Dat is de grote plus van het akkoord: de autonomie van de dokter is gewaarborgd en het vrije beroep blijft gehandhaafd.”

Wachtlijsten
De Grave is wel beducht op het gevaar van nieuwe wachtlijsten. Het akkoord voorziet in een vast budget met een jaarlijkse groei van maximaal 2,5 procent. “Dat is altijd het risico met vaste budgetten. Of de premie gaat omhoog, of we verkleinen het pakket, of we gaan weer korten of er ontstaan weer wachtlijsten. Daarom bepaalt dit akkoord dat de betrokken partijen nu toch echt gaan proberen de kosten zo goed mogelijk te beheersen. Er ligt een duidelijke inspanningsverplichting, ook bij de dokters.”

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
beperking

Vergoeding basisverzekering niet-tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperking

Bij welke niet- tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperkingen krijgt de patiënt een vergoeding uit de basisverzekering?

Bijzondere toepassing van normale tandheelkunde
Bij tandheelkundige hulp aan patiënten met een niet-tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperking gaat het veelal om bijzondere toepassingsvormen van het uitoefenen van de normale tandheelkunde. Daarbij dient u te denken aan gedragswetenschappelijke begeleiding of het toedienen van sedatie in de vorm van medicamenteuze-, intraveneuze-, inhalatie- of narcose toediening.

De bijzondere hulp betekent in deze gevallen het verlenen van de normale tandheelkunde onder bijzondere omstandigheden waardoor dit meer tijd en moeite kost. Vaak zal met het oog op de behandeling van deze patiënten ook de deskundigheid van een andere specialist moeten worden ingewonnen.

Gewone hulp niet voldoende
Het hebben van een beperking betekent niet per definitie dat een aanspraak bestaat op Bijzondere Tandheelkunde. Er is pas sprake van Bijzondere Tandheelkunde indien de gewone hulp voor de patiënt niet voldoende is om een tandheelkundige functie te behouden of te verwerven gelijkwaardig aan de functie die hij zou hebben gehad zonder de beperking.

Enkele voorbeelden

Allergie
Bij een verzekerde was sprake van een niet tandheelkundige lichamelijke aandoening: een allergie voor metaal componenten in een frameprothese.
Het standpunt van de betreffende ziektekostenverzekeraar was dat een frameprothese geen verstrekking is en dat in geen enkele vorm ooit zou kunnen zijn.
Het College Van Zorgverzekeringen (CVZ) was in deze casus van mening dat een patiënt op grond van artikel 8 lid 2 RTHZ, thans artikel 2.7, lid 1 sub b Besluit Zorgverzekeringen (Bzv), aanspraak heeft op een gouden frameprothese, omdat het standpunt van de betreffende ziektekostenverzekeraar geen steun vindt in de regelgeving 1).

Syndroom van Sjögren
De rechtbank was van oordeel dat een patiënt met het Syndroom van Sjörgen, een niet-tandheelkundige aandoening, aanspraak heeft op tandheelkundige hulp in de vorm van implantaten met kronen. Motivering: zonder die hulp kan de patiënt geen tandheelkundige functie behouden gelijkwaardig aan die welke de patiënt zou hebben gehad als de aandoening zich niet had voor gedaan.
Dat het Syndroom van Sjögren de oorzaak is van de gebitsschade wordt niet erg aannemelijk geacht, maar de rechtbank maakt uit het bepaalde in artikel 8, lid 2 RTHZ, thans artikel 2.7, lid 1 sub b Besluitzorgverzekeringen (Bzv), niet op dat dit oorzakelijk verband tussen de aandoening en de gebitsschade als vereiste is gesteld voor de verstrekking van implantaten 2).

Syndroom van Down
Een niet-tandheelkundige lichamelijke en/of verstandelijke beperking in combinatie met het syndroom van Down stond centraal in een aanvraag voor een brugconstructie ter vervanging van twee ontbrekende elementen in het front, de 21 en 22.

De behandelend tandarts vroeg de brug aan, omdat hij van mening was dat de aangeboren genetische afwijking extra aandacht voor het gebit noodzakelijk maakt en omdat een uitneembare prothetische voorziening een risico van inslikken geeft.

De vraag die hier aan de orde is luidt: ‘of een eenvoudige uitneembare prothetische voorziening is gecontra-ïndiceerd bij het Syndroom van Down?’ De Ziekenfondsraad oordeelde dat een uitneembare voorziening, zoals een frameprothese, met gegoten klammers aan het restgebit vastzit en dus niet als een los plaatje door de mond ‘zwemt’. Zo’n prothese kan door zijn omvang nooit worden ingeslikt, zodat de niet tandheelkundige aandoening van de patiënt, syndroom van Down, niet zodanig ernstig is dat vast brugwerk strikt noodzakelijk is 3).


Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere Tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel. 06- 51332391.

1) Zie: RZA 2002, 187 CVZ 25-10-2002
2) Zie: Uitspraak Rechtbank Maastricht sector bestuursrecht (EK), d.d.: 20—11-2003
3) Zie: Uitspraak Cie van beroepszaken ZFR d.d: 17-03-1999

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
onderzoek - vergrootglas

NPCF wil onderzoek naar onafhankelijke vergelijkingssites voor zorgverzekeringen

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoek doet naar de onafhankelijkheid van vergelijkingssites voor (zorg-)verzekeringen. De patiëntenfederatie wil weten in hoeverre de informatie van deze websites misleidend is.

In december maakte de NOS bekend dat zorgverzekeraars Achmea, Menzis en CZ stellen dat de verzekeringsvergelijkingssite Independer.nl niet onafhankelijk is. Ze zeggen dat verzekeraars die Independer geen provisie betalen, anders worden behandeld dan de verzekeraars die wel provisie betalen. De NPCF heeft inmiddels bij de unit Markttoezicht van de NZa het verzoek gedaan om deze signalen mee te nemen in de jaarlijkse marktscan.

Vergelijkingssites zoals Independer hebben een commerciële samenwerking met een aantal verzekeraars. Deze verzekeraars betalen per nieuwe verzekerde een provisie aan de vergelijkingssites. Het vermoeden bestaat dat producten van verzekeraars die geen contract hebben, anders of minder vaak verschijnen in de suggesties voor ‘beste deals’. Independer toont naast zo’n top-3 ook een complete lijst van verzekeringen. De sitebezoeker ziet dat daarin soms verzekeringen beter scoren dan de top-3, maar dat die toch niet in de top-3 van beste deals belanden.

De NPCF wil dat de NZa onderzoekt in hoeverre deze manier van informeren misleidend is. De NPCF wil voorkomen dat sites die zich presenteren als onafhankelijk, andere informatie geven dan vergelijkingssites die geen commerciële samenwerking hebben met zorgverzekeraars.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
online - communicatie

ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders

ONVZ Zorgverzekeraar introduceert vanaf deze week een online tool met kwaliteitsinformatie van zorgaanbieders. De informatie wordt verkregen op basis van onafhankelijke en openbare bronnen. Consumenten kunnen zo bijvoorbeeld zelf nagaan welke kliniek in hun regio zit, waar de kortste wachttijd geldt en hoe deze zorginstellingen worden beoordeeld. De website met kwaliteitsinformatie is te vinden op www.onvz.nl en voor iedereen toegankelijk.

Consument wil zelf kiezen
De online tool is ontwikkeld door MediQuest, een bedrijf gespecialiseerd in de analyse van kwaliteitsgegevens van zorgverleners. De onafhankelijke informatie op deze website komt vanuit de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het overheidsprogramma Zichtbare Zorg en publieke informatie van de zorgverleners. Uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van ONVZ, onder ruim 500 consumenten blijkt dat ruim dertig procent van de consumenten zelf wil kiezen welke arts of zorginstelling hen behandelt. Met deze website speelt ONVZ in op deze ontwikkeling.

Vergelijking niet op basis van vergoedingen
ONVZ laat binnen deze website bewust geen vergoedingen van de behandeling zien, zodat de consument alleen maar op basis van kwaliteit de instelling kan kiezen. Erno Kleijnenberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van ONVZ: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat de consument zelf kan kiezen welke zorg het beste bij hem of haar past. Deze keuze kan ons inziens alleen maar goed gemaakt worden op basis van kwaliteit en betrouwbare, onafhankelijke informatie. In MediQuest hebben we een partner gevonden die ons daar goed bij helpt.’ De online tool geeft ook inzicht in de informatie achter de scores, bijvoorbeeld het percentage geslaagde behandelingen, complicaties en het aantal operaties.

Patiëntenverenigingen en consumentenplatforms
De online tool verwijst daarbij ook door naar websites van patiëntenverenigingen en consumentenplatforms. Kleijnenberg: ’Op die manier kan de consument een zo volledig mogelijk en onafhankelijk beeld krijgen om een optimale keuze te maken. Of om verder in gesprek te gaan met de behandelend arts. Daarnaast kunnen verzekerden met eventuele vragen over de kwaliteitsinformatie met onze ZorgConsulenten contact opnemen.’ De kwaliteitsinformatie op de website wordt constant bijgewerkt. Op dit moment is er informatie beschikbaar over ziekenhuizen en GGZ-instellingen. Vanaf medio 2011 breidt ONVZ de tool uit met andere zorgsoorten.
ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders.

Bron:
ONVZ

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
verzekering

Vergoeding basisverzekering bij tandheelkundige afwijkingen

Bij welke ernstige aangeboren of ontstane tandheelkundige afwijkingen krijgt de patiënt een vergoeding uit de basisverzekering?

De patiënt krijgt vergoeding bij uit de basisverzekering – Bijzondere Tandheelkunde – bij de volgende afwijkingen:

1. Oligodontie waarbij het aantal en de locatie van de niet aangelegde elementen tot gevolg heeft dat er sprake is van ernstige functiestoornissen.

Bij één of een gering aantal niet aangelegde elementen, waarbij de niet aangelegde elementen niet naast elkaar ontbreken kan er geen sprake zijn van een aanspraak op Bijzondere Tandheelkunde. De ernst van de gevolgen van het ontbreken van deze elementen in die situatie valt niet onder de noemer van een zeer ernstige functionele tandheelkundige aandoening
Wanneer er sprake is van 2- of meer niet aangelegde elementen in één kwadrant, exclusief derde molaren, kan er ook sprake zijn van een aanspraak onder de noemer van Bijzondere Tandheelkunde.

2. Amelogenesis imperfecta van zeer ernstige aard dan wel van een omvangrijke glazuur aantasting van niet carieuze aard.

Tenzij de tandboog ernstig is gemutileerd. Deze omschrijving doelt op een in redelijkheid te indiceren doelmatige behandeling, waarbij integraal herstel in redelijkheid is af te wegen op basis van de omstandigheden van het geval.

3. Kaakorthopedische afwijking, maar uitsluitend indien deze – behoudens medische contra indicatie – door middel van een osteotomie gecorrigeerd behoord te worden en daarbij een orthodontische voor- of nabehandeling noodzakelijk is.

Het kan voorkomen dat in een gecombineerde behandeling de ortodontische afwijking van dien aard is dat niet wordt voldaan aan de orthodontische normen om in aanmerking te komen voor een orthodontische behandeling in het kader van Bijzondere Tandheelkunde.

Dan zou de osteotomie ook niet in het kader van Bijzondere Tandheelkunde kunnen worden goedgekeurd, omdat geen zelfstandig doel wordt gediend. Echter indien in die situatie er sprake zou zijn van zeer ernstige CMD-klachten, waarvoor een osteotomie is geïndiceerd en de osteotomie niet uitvoerbaar is zonder een orthodontische voor- of nabehandeling, valt deze gecombineerde behandeling onder Bijzondere Tandheelkunde.

4. Ernstige Cranio-Mandibulaire Disfunctie
Bij behandeling van ernstige CMD-klachten als gevolg van beet- en articulatie stoornissen worden niet de restauraties van gebitselementen betrokken die wegens andere redenen gerestaureerd moeten worden (maatman-beginsel) .

Op grond van de uitvoeringsrichtlijnen komt kroon- en brugwerk als prothetische sluitpost van een CMD-behandeling slechts voor vergoeding in aanmerking in zeer uitzonderlijke situaties op strikte indicatie, indien niet onnodig kostbaar, niet gecompliceerd en niet ondoelmatig.

Bij een gemutileerde dentitie, waarbij gebitselementen verwijderd zijn dan wel zijn gerestaureerd geldt het maatman beginsel niet voor kronen en of het vervaardigen van brugwerk. Om de beet in die situatie te stabiliseren is een opbeet-frame in de regel afdoende. Zo’n frame is bovendien een meer flexibele oplossing, wanneer in de toekomst blijkt dat de beet opnieuw moet worden aangepast.

Wanneer een machtiging wordt verstrekt voor toestemming van een orthodontische behandeling via Bijzondere Tandheelkunde voor ernstige CMD-klachten kan geen aanspraak worden gemaakt op vergoeding via Bijzondere Tandheelkunde voor brugwerk ter vervanging van ontbrekende elementen.

5. Een blijvend dento-alveolair defect door een ongeval, tenzij op het moment van het ongeval naar tandheelkundige opvattingen een onvoldoende tandheelkundige functie aanwezig was of reeds was aangevuld door middel van een partiële prothese of frame prothese. In beginsel moet er sprake zijn van een causaal verband tussen het ongeval en het gevolg daarvan in casu botverlies.

6. Een cheilo- of gnatho- of palato-schisis
Inherent aan deze congenitale afwijking is de mulidisciplinaiare behandeling vanaf de geboorte door vele specialisten.
Deze afwijking kent vele vormen in de ernst van de afwijking. Van belang is te weten dat wanneer de onderkaak anatomisch noch functioneel niet in redelijkheid te betrekken is bij de noodzaak van herstel in de bovenkaak, tandheelkundige verrichtingen in de onderkaak geen onderdeel kunnen zijn van een aanspraak op Bijzondere Tandheelkunde.

7. Een oro-maxillo-fasciaaldefect o.a. bij oncologie, maar uitsluitend indien de toestand van het tand-, kaak- en mondstelsel tot stabilisatie is gekomen.
Vaak is er in deze situatie sprake van zowel inwendig als uitwendig herstel door een reconstructie en wordt de uitvoering per definitie toevertrouwd aan een Centrum Bijzondere Tandheelkunde.

8. Patiënten met een bepaalde stoornis in het bewegingsapparaat, die door middel van met de mond- en kaakstelsel te bedienen apparatuur hun handicap deels kunnen compenseren. In deze categorie speelt de multidisciplinaire benadering een grote rol en vindt de aanvraag voor behoud en aanpassing van het gebit in het kader van de Bijzondere Tandheelkunde vaak plaats in een Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT).


Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel: 06 51332391.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Voorwaarden

Acceptatievoorwaarden tandartspolis bij helft zorgverzekeraars

Bij aanvullende tandartsverzekeringen is overstappen niet altijd eenvoudig. Van de 30 zorgverzekeraars stelt meer dan de helft bij tandartspolissen voorwaarden aan nieuwe klanten, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten die een andere tandartspolis willen kiezen, worden geadviseerd op tijd de voorwaarden te vergelijken omdat de gemiddelde acceptatietijd 7 dagen is.
De voorwaarden die verzekeraars stellen lopen uiteen. Verzekeraars vragen voor acceptatie regelmatig om een verklaring waarin de tandarts verklaart dat ‘achterstallig onderhoud’ aan het gebit is weggewerkt.

Vragenlijsten
Daarnaast stellen veel verzekeraars vragen over de staat van het gebit zoals ondergane behandelingen en de verwachting voor komende jaren. Een aantal vragenlijsten is zelf in te vullen, soms is het handig dit samen met de tandarts te doen. Acceptatievoorwaarden gelden vooral voor polissen met een hoger verzekerd bedrag en een hogere dekking.

Zorgvergelijker
ASR/de Amersfoortse heeft een ’tandarts optimaal verzekering’ die €1500 per jaar aan kosten dekt en waarvoor eerst 7 vragen beantwoord moeten worden. Verzekeraars Univé, VGZ en Trias stellen 2 vragen. Een enkele verzekeraar – zoals IZA – vraagt voor haar IZA Perfect dekking daarnaast om een zogeheten bite-wingfoto die in de afgelopen 3 jaar is gemaakt. In de Zorgvergelijker van de Consumentenbond staat welke verzekeraars acceptatievoorwaarden stellen. Het volledige artikel is te lezen in de Gezondgids van december 2010.

Bron:
Consumentenbond

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Nummer 1 - prijs

CZdirect wint eerste prijs voor Beste Keuze Zorgverzekering 2011

De zorgverzekering van CZdirect is volgens bezoekers van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl de beste keuze voor 2011. Het internetlabel van zorgverzekeraar CZ wint daarom de Gouden Award voor Beste Keuze Zorgverzekering. OHRA Compact en VGZ ontvangen respectievelijk de Zilveren en Bronzen Award.

Top 10 zorgverzekeraars
“De Verzekeringssite.nl Award voor Beste Keuze Zorgverzekering is een echte publieksprijs. Tijdens het vergelijken, let men niet alleen op de premie. Ook de voorwaarden en de kwaliteit van de dienstverlening vinden Nederlanders belangrijk. De meest gekozen zorgverzekeraars scoren op al deze punten goed. CZdirect steekt wat betreft prijs-kwaliteit met kop en schouders boven de rest uit. Voor een derde van onze bezoekers is deze zorgverzekering dan ook de beste keuze voor 2011”, aldus Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl. Op basis van ruim een miljoen vergelijkingen is dit de top 10.

1. CZdirect (31,6%)
2. Ohra Compact (9,7%)
3. VGZ (9,3%)
4. De Friesland (9,1%)
5. OHRA (7,9%)
6. Delta Lloyd (7,3%)
7. Univé (5,7%)
8. AnderZorg (5,4%)
9. CZ (2,9%)
10. Agis (2,5%)

Reacties winnaars Verzekeringssite.nl Award
Jeroen Kuijlen, commercieel directeur bij CZdirect, is “bijzonder trots op het winnen van deze mooie publieksprijs”. “Voor alle collega’s van CZ is dit weer een geweldige opsteker: net als vorig jaar de eerste plaats met CZdirect, en wederom met een onoverbrugbare voorsprong op de concurrentie” vult Jeroen Kuijlen uitdagend aan. “CZdirect is een nog relatief nieuw aanbod van CZ en dat maakt deze erkenning extra speciaal. Geen eendagsvlieg maar wel met CZ kwaliteit; betrouwbaar, gemakkelijk en betaalbaar!”

Fleur Dujardin, commercieel directeur van OHRA reageert verheugd op het winnen van de Zilveren Verzekeringssiteaward: “Uit het winnen van deze award blijkt duidelijk de waardering die de klant voor OHRA heeft. Daar zijn we heel blij mee, omdat de klant bij ons centraal staat. Voor de 2e keer dit jaar uit zich die klantwaardering in het winnen van een prijs.

VGZ reageert blij verrast met de bronzen Verzekeringssite.nl Award. “Het geeft aan dat we op de goede weg zijn, het is altijd fijn om te horen dat klanten onze kwaliteit en producten waarderen”, aldus Ad van Wijlen, directeur Commercie Zorgverzekeraar VGZ.

Meer mensen vergelijken zorgverzekering
Via de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl kunnen consumenten alle zorgverzekeringen voor 2011 met elkaar vergelijken op premie, dekking en service. Door de forse premiestijging vergelijken meer mensen hun zorgverzekering dan voorgaande jaren. Sinds begin november zijn er al ruim één miljoen vergelijkingen gemaakt. Dat is een stijging van 125 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009.

Bron:
Gezonderworden.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
berekenen - premie

Nederlander vreest financiële problemen door zorgpremie

Kwart Nederlanders komt in financiële problemen door stijging zorgpremie
Ruim helft bespaart op boodschappen; een derde gaat minder vaak uit eten; 20% schrapt vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt in de financiële problemen te komen wanneer de zorgpremie het komende jaar met gemiddeld iets meer dan negen procent stijgt. Dat blijkt uit de HealthTracker© van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders. Bijna negen op de tien Nederlanders noemt de gemiddelde toename van ongeveer €104,- per jaar een forse stijging. Slechts een relatief klein deel (16%) verwacht in het geheel geen gevolgen te gaan ondervinden van de stijgende zorgpremie.

Maatregelen
De ondervraagde Nederlanders geven aan kostenbesparende en inkomensverhogende maatregelen te moeten treffen als gevolg van de verhoogde premies. De top 5 financiële maatregelen is:

1. Besparen op dagelijkse boodschappen (56,0%)

2. Minder luxe producten kopen (45,2%)

3. Minder vaak uit eten (29,1%)

4. Schrappen korte vakantie (19,7%)

5. Meer gaan werken/parttime dag inleveren (14,2%)

Oneens
Het grootste gedeelte (bijna de helft) is het fundamenteel oneens met de premiestijging, ongeacht mogelijke verbeteringen binnen de gezondheidszorg. Toch zou 38,8% minder problemen met de premiestijging hebben, als de kwaliteit van de zorg toeneemt. De wachtlijsten scoren ook hoog als verbeterpunt ter compensatie van de toekomstige premiestijgingen: 28,9% heeft een mildere houding ten opzichte van de verhoogde premies, als de wachtlijsten minder lang zouden worden. Als de stijgende uitgaven in de gezondheidszorg kunnen worden betaald, heeft een kwart (24,9%) van de ondervraagden er minder moeite mee dat de premies omhoog gaan. Het zelf uitzoeken van het ziekenhuis of specialist wordt door minder Nederlanders als pleister op de financiële wond ervaren (11,2%, resp. 12,8%).

Aanpassen premie en eigen risico
Ruim de helft van de Nederlanders (58,6%) overweegt de zorgpolis aan te passen, door zich voor minder zaken te verzekeren. Die maatregel wordt vaker overwogen door Nederlanders die jonger zijn dan 55 jaar. Tot de kostenbesparende optie van het verhogen van het eigen risico is men wat minder snel bereid. Toch overweegt nog bijna de helft (46,8%) op deze manier op de premie te bezuinigen. Het verhogen van het eigen risico wordt vaker als optie gezien door vrouwen en Nederlanders onder de dertig dan door mannen en de oudere Nederlanders.

Voorlichting
De meeste Nederlanders, ruim de helft, begrijpen waarom de zorgpremie gaat stijgen. Wel vindt een groot deel van de ondervraagden (62,1%) dat verzekeraars meer met hen moeten communiceren over de stijging van de zorgpremie. De snelheid waarmee de zorgverzekeraar contact zoekt met haar cliënten is bijvoorbeeld voor verbetering vatbaar. Zo geeft 58% aan dat hun zorgverzekeraar hen niet tijdig op de hoogte heeft gebracht van de toekomstige stijging van de premie. “Verzekerden hebben behoefte aan vroegtijdige en duidelijke informatie omtrent de stijging van hun persoonlijke zorgpremie”, aldus Frank Peters, managing director bij Porter Novelli. “Verzekeraars zouden deze kans kunnen aangrijpen om de noodzakelijke stijgingen van de premies – waarvan er in de huidige kabinetsperiode meer op komst zijn – duidelijker uit te leggen aan de verzekerden. Verzekeringsmaatschappijen zullen actief moeten investeren in de relatie en dialoog met hun klanten. Hiermee kunnen ze wellicht voorkomen dat cliënten hun zorgpakketten massaal willen aanpassen of op zoek gaan naar alternatieve verzekeraars.”

Bron:
Porter Novelli

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen