Checklijst

NPCF: Huishoudboekje van de zorg is niet op orde

Waarom moeten alle Nederlanders fors meer betalen voor de gezondheidszorg? Wat levert ons dat op? En waar gaat al dat geld naartoe? Aan de vooravond van het debat over de begroting van gezondheidszorg roept patiëntenfederatie NPCF de overheid en de zorgverzekeraars op om die vragen te beantwoorden.

In een brief aan de Tweede Kamer vraagt de NPCF zich af waarom we meer moeten betalen voor de zorg, en waar dat geld aan wordt besteed. De zorgpremie stijgt niet alleen in het komende jaar met ruim 100 euro, maar ook in de jaren daarna. We zullen in 2014 minimaal veertienhonderd euro per jaar kwijt zijn voor een basisverzekering.

Onnodig
De NPCF vindt het onnodig dat iedereen zo fors moet bijdragen aan de gezondheidszorg, terwijl niet alles wordt aangewend om de zorg beter te maken en daarmee gezondheidswinst te behalen. Er gaat nog teveel geld naar onnodige zorg, onnodig dure zorg, en slecht gecoördineerde zorg. De NPCF vindt dat deze ‘luchtbellen’ in de zorg beter moeten worden aangepakt. Zo komen dubbele behandelingen nog te vaak voor en kan de zorg vaak slimmer worden georganiseerd.

Onlangs bleek uit onderzoek van Volkskrant Banen en onderzoeksbureau Newcom dat ook zorgpersoneel denkt dat met een efficiëntere organisatie meer bespaard kan worden dan door te bezuinigen.

Diverse behandelingen niet vergoed
Naast een flinke stijging van de zorgpremie wil het kabinet een aantal zaken schrappen uit de basisverzekering. Zo worden straks behandelingen niet meer vergoed van aandoeningen als chronische voorhoofdsholteontsteking, lichte vormen van incontinentie, lichte vormen van angststoornissen, depressie, cholesterolverlagers en maagzuurremmers.

De NPCF vindt deze ingreep riskant, temeer omdat verwaarlozing van dit soort aandoeningen kan leiden tot meer schade aan de gezondheid en daarmee tot hogere kosten. De NPCF pleit dat een simpele en goedkope behandeling van deze aandoeningen met een lage ziektelast blijven behoren tot het basispakket.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Contract

NZa dwingt apotheek tot tekenen contract zorgverzekeraar

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht zorgaanbieders om contracten van zorgverzekeraars te ondertekenen. Dit blijkt uit het voorgenomen NZa-besluit inzake Apotheek Breskens. Deze apotheek was het niet eens met de inhoud van een contract dat werd aangeboden door zorgverzekeraar Menzis. De rechter concludeerde eerder dat Apotheek Breskens de overeenkomst niet hoefde te ondertekenen. De NZa heeft nu toch anders beslist.

Contracten van zorgverzekeraars ‘altijd redelijk’
De NZa concludeert dat de inkoopmodellen die zorgverzekeraars in contracten opnemen altijd redelijk zijn. Het gaat dan om zogenaamde pakjesmodellen, om preferentiebeleid (al dan niet onder couvert) of een laagste prijs garantie. Om deze reden mag een zorgaanbieder volgens de marktmeester nooit een contract weigeren. Volgens de KNMP blijkt uit het voorgenomen NZa besluit dat van een gelijk speelveld in de contractverhoudingen tussen zorgaanbieders en verzekeraars geen sprake is.

Vervolg
Tot en met 26 november kunnen belanghebbenden bezwaar maken tegen de beslissing van de NZa. De KNMP zal van deze mogelijkheid gebruik maken.

Bron:
KNMP

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Stijging - verzekering

Forse premiestijging zorgverzekeringen zet consument niet aan tot overstappen

Slechts 4,6% van alle zorgverzekerden is van plan om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen per 1 januari 2011. Dat percentage komt neer op 760.000 consumenten. Dit blijkt uit recent onderzoek van TNS NIPO in opdracht van vergelijkingssite Independer.nl.

Bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 stapte 19% van de verzekerden over. In de jaren erna liep het percentage overstappers terug naar 3,6% in 2008. Eind 2009 steeg dit percentage licht naar 4,3%. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Uitkomsten
TNS NIPO vraagt voor Independer.nl elke week 100 zorgverzekerden naar hun wens om van zorgverzekeraar te wisselen per 1 januari. Het onderzoek loopt tot en met half december. Independer.nl werkt elke week de uitkomsten van het onderzoek bij op zie Independer.nl

Marktwerking blijft uit
Het nieuwe zorgstelsel werd 5 jaar geleden ingevoerd om de marktwerking in de zorg te stimuleren. Maar daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen. Alleen op 1 januari 2006 stapte een groot aantal verzekerden over. Hoewel de premies voor de zorgverzekering jaarlijks (fors) stijgen, heeft de consument zijn belangstelling voor overstappen verloren. Verzekeraars kunnen vrijwel ongestraft de premies verhogen en de pakketten uitkleden. Independer.nl heeft geen echte verklaring voor het uitblijven van de marktwerking. Een reden kan zijn dat de consument denkt dat het vergelijken van zorgverzekeringen een lastige klus is. Maar de vele vergelijkingssites op internet kunnen de consument er snel en eenvoudig bij helpen.

Een andere verklaring kan zijn dat consumenten denken dat zorgverzekeringen weinig van elkaar verschillen. Ook dat is niet zo. Door het goed kiezen van juiste dekking kunnen consumenten een zorgverzekering kiezen die goed aansluit op hun zorgbehoeften en persoonlijke situatie. Gezinnen kunnen daarmee tientallen tot wel honderden euro’s per jaar besparen.

Bron:
Independer.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Implantologie

Vergoeding implantaten tandeloze kaak uit basisverzekering?

Een overzicht van de indicaties en stappen die een rol spelen bij beoordeling van de verzekeringsaanvraag via de basisverzekering.

Wanneer vergoeding?

  • Onbetwiste indicatie
    Bij recht op vergoeding uit de basisverzekering van implantaten in een tandeloze kaak dient er sprake te zijn van een onbetwiste indicatie. Het gaat dan om een situatie waarbij vastgesteld kan worden, dat we te maken hebben met een zeer ernstige resorptie van een tandeloze kaak.
  • Ter bevestiging van uitneembare prothese
    Bovendien wordt vereist dat de implantaten moeten dienen ter bevestiging van een uitneembare prothese.
  • Andere afwegingen
    Andere afwegingen, zoals de omstandigheden van het individuele geval, kunnen bij de beoordeling van belang zijn. Met name de anatomische verhoudingen, bijzondere medische aspecten en contra-indicaties kunnen een belangrijke rol spelen.
    Daarnaast spelen ook de kwalitatieve aspecten en de financiële consequenties mee.

Stappen 
Stappen voor beoordeling van een aangevraagde verzekerde prestatie:

Stap 1
Is het een verzekerde prestatie ?
Is er sprake van een aanvraag voor tandheelkundige hulp uit de Zorgverzekeringswet (Zvw)?

In het Besluit zorgverzekering (Bzv) is het recht op implantaten ten laste van de Basisverzekering beperkt tot een zeer ernstig geslonken tandeloze kaak én onder de voorwaarde dat de implantaten moeten dienen ter bevestiging van een uitneembare prothese.

Stap 2
Voldoet de verzekerde aan de voorwaarden?
Wanneer is er nu sprake van een ernstige geslonken kaak, zoals in het Besluitzorgverzekering als voorwaarde wordt gesteld?
In het algemeen wordt de grens bij 12 mm gelegd indien het een edentate (tandeloze) onderkaak betreft. In de edentate bovenkaak wordt in het algemeen de grens mede bepaald door de ligging en grootte van de beide sinussen en de geringe ruimte van het kaakbot.
In het algemeen, omdat ook de omstandigheden van het individuele geval een niet onbelangrijke rol spelen bij de beoordeling voor het toekennen van implantaten in een tandeloze kaak.

Zo sprak de Cie van Beroep in 2003 :
‘na totale extractie van een kaak en indien een ‘normale’ volledige conventionele prothese geen oplossing biedt, deskundigen deze problemen onderschrijven en een juiste indicatie menen te moeten stellen in de vorm van het plaatsen van implantaten met de nodige supra—structuur, is goedkeuring hiervoor niet te onthouden’.
Uitspraak Cie van Beroep d.d. 2003, RZA 2003, nr.237

Ook de anatomische verhoudingen in de mond spelen als omstandigheden in het individuele geval een belangrijke rol.
Zo oordeelde CVZ in 2002:
‘dat het niet goed mogelijk is om op grond van alleen een röntgenbeeld een oordeel te geven over de anatomische situatie in de mond die zo sterk afwijkt van de mede op klinisch onderzoek gebaseerde diagnose van de aanvragende zorgverlener. De afwijzing van de aanvraag zonder dat de adviserend tandarts de anatomische verhoudingen in de mond heeft gezien, getuigt mijns inziens van een niet voldoende zorgvuldige besluitvorming door het Ziekenfonds’.
Zie: CVZ Zaaknummer 22049662 d.d.: 24-10-2002

Om te zorgen voor een deugdelijke gemotiveerde aanvraag is benodigd:

  • Een goed leesbare OPG en RSP, die een indicatie kunnen geven over:
    a. De ernst van de resorptie in verticale zin
    b. De Cawood klassificatie
    c. Hoog gelegen foramina mentalis
    d. Onregelmatige vorm van de procesuus alveolaris
  • Een deugdelijke beschrijving van de klinische /anatomische bevindingen en de omstandigheden in het individuele geval.
    Hierbij kunnen o.a.een rol spelen:
    a. Mucosa intolerantie
    b. Grootte van de tong
    c. Puilende mondbodem
    d. Extreme kokhalsreflex
    e. Ernstige vorm van xerostomie
    f. Syndroom van Kelly
    g. Horizontale resorptie

Op grond van die informatie en de mogelijkheid van een deugdelijke klinische beoordeling door de adviserend tandarts, kan de zorgverzekeraar antwoord geven op de vraag in stap 2.

Stap 3
Is de verzekerde naar inhoud en omvang redelijkerwijs op de zorg aangewezen?
Het gaat dan om de afweging of er sprake is van een behandeling die doelmatig, niet onnodig kostbaar en niet onnodig gecompliceerd is. Mede op basis van de aangeleverde informatie dient de zorgverzekeraar, aangevuld met een klinische beoordeling als de casus daarom vraagt, vast te stellen of het behandelplan en de begroting in redelijkheid voldoet aan deze vraag.

Onderdeel van deze beoordeling is ook of 2, 4, of 6 implantaten geïndiceerd zijn dan wel een andere combinatie en welke meso- en supra-structuur in redelijkheid geboden is. Leidraad daarbij is ook een redelijke afweging van de techniekkosten kosten en het gebruik van de toegepaste codes.

Toegepaste codes

  • Voor het aanbrengen van 2, 3, dan wel 4 implantaten in de edentate onderkaak kan 1x code J 20 in combinatie met 1x, 2x, dan wel 3x code J 21 worden opgevoerd. Bij het plaatsen van de implantaten wordt uitgegaan van dezelfde wond.
  • Het plaatsen van een healing-abutment bij een éénfase techniek is inbegrepen in code J 20. Wel kunnen de materiaalkosten in rekening worden gebracht.
  • Code J27, vervanging implantaat mag niet in rekening worden gebracht binnen twee maande na het plaatsen.
  • Een tomografisch onderzoek kan worden gedeclareerd op basis 3x code X21 dan wel 3x code X22.

Door Rien van der Horst

Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel: 06 51332391.

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Toetsen

Rechtmatigheid zorgverzekeraars weer getoetst door NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft het samenvattend rapport rechtmatigheid uitvoering Zorgverzekeringswet 2009 gepubliceerd. Hierin staat of de zorgverzekeraars zich in 2009 aan hun wettelijke verplichtingen vanuit de Zorgverzekeringswet hebben gehouden. Centraal staan de acceptatieplicht, het verbod op premiedifferentiatie en de zorgplicht.

Gehouden aan verplichtingen
De zorgverzekeraars hebben zich in 2009 aan het verbod op premiedifferentiatie gehouden. Ook maken zij steeds meer werk van hun zorgplicht. Zo is het gebruik van kwaliteitsindicatoren bij inkoopafspraken toegenomen. Verder lijken verzekerden voldoende toegang te hebben tot zorg en controleren de zorgverzekeraars nagenoeg allemaal of zorgaanbieders de afspraken nakomen over onder meer de omvang en tijdigheid van de zorg.

Acceptatieplicht
Of de zorgverzekeraars zich aan de acceptatieplicht houden, onderzoekt de NZa nog. Bij een aantal verzekeraars geldt namelijk een afwijkende inschrijfprocedure voor verzekerden met een betalingsachterstand bij hun huidige verzekeraar. De NZa heeft in 2009 geen gebruik hoeven maken van haar formele handhavingsinstrumenten, zoals bijvoorbeeld het opleggen van verplichtingen en boetes. Wel heeft zij zorgverzekeraars een aantal keer verzocht om zich conform de normen te gedragen. Naar aanleiding van haar bevindingen gaat de NZa in 2010 onder meer onderzoek doen naar mondelinge informatieverstrekking door verzekeraars, het recht op vergoeding van zorg en zorgbemiddeling. Hierover wordt in 2011 gerapporteerd.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Beugel

Wanneer vergoeding uit basisverzekering bij orthodontie?

Vanaf 1995 verdween het recht op vergoeding van een orthodontische behandeling voor de jeugd en de volwassenen uit het ziekenfondspakket, met uitzondering van Bijzondere Tandheelkunde. Sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006, bleef het recht op orthodontische hulp zowel voor de jeugd als voor de volwassenen uitgesloten, tenzij er sprake is van Bijzondere Tandheelkunde. Wanneer is er nu sprake van een recht op vergoeding voor orthodontie onder de noemer Bijzondere Tandheelkunde?

Vergoeding Bijzondere Tandheelkunde
Bij recht op vergoeding van een orthodontische behandeling onder de noemer Bijzonder Tandheelkunde dient er sprake te zijn van ingrijpende orthodontische behandelingen zoals bij:

  • Een schisisafwijking (gespleten lip-kaak- en gehemelte)
  • Vergelijkbare zeer ernstige afwijkingen

Indicatieve lijst orthodontie CAT
Het College van Adviserend Tandartsen ( CAT) heeft, samen met Nederlandse hoogleraren orthodontie, een indicatieve lijst samengesteld van zeer ernstige afwijkingen, vergelijkbaar met schisis. Deze lijst is ook opgenomen in de Zorgverzekeringswet.

  • Congenitale afwijkingen
    a. Cheilo- en/of gnatho- en/of palatoschisis.
    b. Craniofaciale afwijkingen geclassificeerd volgens Gorlin & Cohn in: Syndromes of the head and neck (Oxford University Press).
  • Ziekten en andere verworven afwijkingen
    a. Juveniele reumatoïde artritis.
    b. Hormonale stoornissen voor zover deze invloed hebben op de groei van de cranio-faciale complex b.v. groeihormoon deficiënties, pubertas praecox.
    c. Verstoorde groei van het craniofaciale complex t.g.v. radiotherapie / of chirurgische therapie op jonge leeftijd i.v.m. een oncologische afwijking.
    d. Progressief groeiende lymphangiomen en haemangiomen.
    e. Ankylose van het kaakgewricht.
    f. Hyperplastische groei van één van beide condyli.
    g. Trauma van het kaakstelsel (niet bedoeld worden de trauma van gebitselementen!) waardoor orthodontische begeleiding nodig is.
  • Seriously handicapping malocclusions
    a. Oligodontie van vier of meer blijvende gebitselementen in één kaak, dan wel van twee of meer gebitselementen in één kwadrant, exclusief derde molaren.
    b. Mesio-relatie ( Klasse III ) met een omgekeerde overbeet van meer dan 3.5 mm.
    c. Disto-relatie ( Klasse II ) met een overbeet van meer dan 13 mm.
    d. Laterognatie met een ernstige aantoonbare asymetrie van het gelaat.
    e. Transversale afwijkingen met verlies van occlusaal contact in de zijdelingse delen.
    f. Zeer diepe beet met gingivaal – of palatinaal trauma met aantoonbare schade aan het parodontium.

Jurisprudentie
Deze indicatieve lijst kreeg nog meer een algemeen aanvaarde status door de navolgende jurisprudentie:

  • De voorloper van het College van Zorgverzekeringen (CVZ), de Ziekenfondsraad (ZFR), bepaalde in 1999 dat alleen aanspraak op orthodontie bestaat als sprake is van een zeer ernstige ontwikkeling- of groeistoornis.
  • In de zelfde uitspraak bepaalde CVZ dat ‘de indicatieve lijst voor orthodontie van het College van Adviserend Tandartsen is aan te merken als bestendig beleid’. *1
  • Dat zelfde College (CVZ) bepaalde dat indien sprake is van ernstige CMD-klachten waarvoor een osteotomie is geïndiceerd en de osteotomie niet uitvoerbaar is zonder een orthodontische voor- en nabehandeling, deze gecombineerde behandeling in haar geheel onder Bijzondere Tandheelkunde valt. *2
    Motivering: omdat ernstige cranio-mandibulaire disfunctie (CMD) onder de aanspraak van Bijzondere Tandheelkunde kan vallen en de osteotomie slechts zinvol is in combinatie met de orthobehandeling, valt ook de orthodontische behandeling onder de BijzondereTandheelkunde.

Gemotiveerde aanvraag
De beoordeling of sprake is van een recht op een verzekerde prestatie in de vorm van een orthodontische behandeling dient wederom in drie stappen plaats te vinden waarbij het voorgaande de grondslag vormt *3.

  • Stap 1: Is het gevraagde een verzekerde prestatie?
  • Stap 2 : Voldoet de verzekerde aan de voorwaarden?
  • Stap 3 : Is de verzekerde naar inhoud en omvang redelijkerwijs op de zorg aan gewezen?De antwoorden op deze vragen kunnen tot een deugdelijk gemotiveerde aanvraag leiden.

Door Rien van der Horst

Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel: 06- 51332391.

*1 Deze uitspraak lag ten grondslag aan de beoordeling van een casus waarbij de ZFR (thans CVZ) aangaf dat volgens deze lijst de ondergrens voor een zogenoemde seriously handicapping malocclusion moet worden getrokken bij een disto-relatie (klasse II) met een overjet van meer dan13 mm. RZA 1999, 97 ZFR 21-05-1999
*2 Uitspraak CVZ Zaaknummer: 22061429 d.d.:19-12-2002
*3 Lees het artikel Wanneer vergoeding uit basisverzekering bij agenesiën en oligodontie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
stoppen-met-roken

Hulp bij stoppen met roken voortaan vergoed

Organisaties in de gezondheidszorg, de publieke gezondheidszorg, gezondheidsfondsen en zorgprofessionals feliciteren Minister Klink met de vergoeding van stoppen-met-rokenprogamma’s. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het preventiebeleid van de minister.

Bewezen effectief
Driekwart van de rokers wil stoppen met roken. De meeste mensen gebruiken daarbij geen ondersteuning terwijl die juist bewezen effectief is. Vergoeding van stoppen met roken leidt tot meer gebruik van deze ondersteuning en daardoor succesvollere stoppogingen. Stoppen-met-rokenondersteuning is daarnaast (zeer) kosteneffectief. Met deze maatregel zal flinke gezondheidswinst te behalen zijn en is de eerste stap naar verzekerde preventie een feit.

Van zorgverzekering naar gezondheidsverzekering
Het is al een oude spreuk, maar voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Het behandelen van ziekten staat centraal in de zorg. “We moeten echt anders gaan denken – gericht op het voorkomen dat mensen een zorgvraag krijgen” aldus Niek Klazinga, voorzitter van de Nederlandse Public Health Federatie: “De zorgverzekering moet een gezondheidsverzekering worden”.

Roken is een verslaving
Vergoeding van stoppen-met-rokenprogramma’s heeft ook andere effecten zoals de erkenning dat roken een verslaving is die behandeld moet worden. Driekwart van de rokers geeft aan (ooit) te willen stoppen met roken. “Aangezien in lage welstandsgroepen vaker wordt gerookt dan in hogere welstandgroepen, is vergoeding ook belangrijk om de sociaaleconomische gezondheidsverschillen in te dammen” aldus Lies van Gennip, directeur van STIVORO. Er is geen financiële drempel meer om een stoppoging met effectief bewezen ondersteuning te ondernemen.

Saves money, saves lives
Obama ging minister Klink al voor als het gaat om het juist nu investeren in de gezondheidszorg. Hij stelde in zijn pleidooi voor een ander zorgverzekeringsstelsel al dat investeren in preventie rendement oplevert: ‘it makes sense, it saves money and it saves lives’. Het opnemen van stoppen-met-rokenprogramma’s in de basisverzekering past helemaal in dit plaatje maar ook in het beleid van minister Klink gericht op het voorkómen dat mensen ziek worden. Een gezonde bevolking zal immers uiteindelijk leiden tot een gezondere economie.

Bron:
KWF


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Contract, deal, ondertekenen

Aanvullend verzekeren voor tandarts?

“Het is een individuele keuze”, houdt woordvoerder Jeroen van Wijngaarden van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde zich op de vlakte. “Er is in algemene zin niet zo veel over te zeggen. Sommige mensen worden nu eenmaal geboren met een zwakker gebit dan andere.”

Wie gezegend is met een sterk gebit, hoeft noch de tandarts, noch de rekening te vrezen. De kosten voor twee periodieke controles, en vooruit, een set röntgenfoto’s voor de zekerheid, bedragen volgens de vastgestelde tarieven voor 2010 67,44 euro. Laat daar dan nog een ‘gemiddelde gebitsreiniging’ bijkomen van 23,06 euro en het bedrag dat de gelukkige glimlach kwijt is komt neer op 90,50 euro.

Verzekering duurder
Daar kunnen maar weinig tandartsverzekeringen tegenop. Ohra’s TandenGezond 150 lukt het nét met een premie van 6,95 per maand en een jaarbedrag van 83,40. Andere goedkope verzekeringen vergoeden niet 100 procent van de kosten en komen dus hoger uit dan het bedrag dat de tandartsbezoeker zonder verzekering kwijt zou zijn.

Eigenlijk hoef je je dus niet te verzekeren voor de reguliere controle. Toch is dat juist waar voor mensen wel een verzekering voor afsluiten, bleek uit onderzoek van vergelijkingssite Independer. Bijna de helft van de mensen die een zorgverzekering via die site afsloot, nam daar ook een tandartsverzekering bij. Zij kozen meestal voor een verzekering die vergoed tot 250 euro. Dat is voldoende voor de periodieke controles, reiniging van het gebit, incidentele röntgenfoto’s en een paar gaatjes.

Grote, onvoorspelbare risico´s
Maar tegelijkertijd zijn dat niet de kosten, geeft ook Van Wijngaarden toe. “Tandartszorg is grotendeels voorspelbaar. Terwijl het wezenskenmerk van een verzekering juist is om de grote onvoorspelbare risico’s af te dekken. Het valt op dat mensen juist daar vaak niet voor zijn verzekerd.”

Want tandartsbezoek kan behoorlijk in de kosten lopen. Wie niet gezegend is met een goed gebit, een keer van zijn fiets valt of een ongelukkig geplaatste hockeybal tegen zijn tanden krijgt, is zo een paar honderd of zelfs meer dan duizend euro kwijt. Een eenvoudige wortelkanaalbehandeling zonder vulling of kroon kost bijvoorbeeld 271 euro, terwijl een brug (een vervanging van een of meerdere kiezen tegelijk) al snel boven de 1500 euro uitkomt.

Niet alle kosten
Dan loont het wel degelijk om een tandartsverzekering te nemen, al verzekert geen enkele verzekeraar alle kosten. “Het is een afweging van de schadelast”, legt woordvoerder Wouter Kniest van Zorgverzekeraars Nederland uit. De klant weegt af hoe groot de kans is dat hij de vergoeding nodig heeft en welke premie hij daarvoor wil betalen. De verzekeraar weegt af hoe groot het risico is dat hij uit moet keren, en hoeveel mensen bereid zijn om die verzekering te betalen. Kniest: “Als er geen maximum zou zijn aan de tandartsvergoedingen, gaat de premie voor een grote groep mensen enorm omhoog.”

De meest uitgebreide dekking biedt, volgens vergelijkingssite Zorgkiezer, intermediair Aevitae’s Tandartsverzekering 1750. Die verzekering vergoedt consultatie en diagnostiek volledig tot een bedrag van 1750 euro (met een aantal uitzonderingen, waaronder het uitwendig bleken van tanden en orthodontie). Ohra’s TandenGaaf 1500 vergoedt alle kosten tot een maximum van 1500 euro per jaar (met dezelfde uitzonderingen als Aevitae).

De verzekeringskosten zijn er ook naar: Aevitae’s polis kost 34,10 euro per maand (409,20 euro per jaar), Ohra’s TandenGaaf bedraagt 63,45 euro per maand (761,40 euro per jaar). Zo’n verzekering is alleen de moeite waard als je echt een heel slecht gebit hebt.

Keuringsrapport
Maar dan komt de aap uit de mouw bij verzekeraars. Want wie zich wil inschrijven voor een tandartsverzekering met uitgebreide dekking moet vaak een medische verklaring of zelfs een keuringsrapport insturen.

De verzekeraar staat het vrij om de nieuwkomer te weigeren, als het ernaar uit ziet dat de kosten te hoog op zullen lopen, of om bestaande problemen uit te sluiten van de nieuwe verzekering. “Een brandend huis verzeker je niet”, schreef een geplaagde tandartsbezoeker op het forum van tandarts.nl.

Dus wat te doen? Zoals bij alle verzekeringen gaat het om een risico-inschatting. Hoe groot is de kans dat je gebit het de komende jaren begeeft? De tandarts kan een indicatie geven van de staat van je gebit: is het kwetsbaar of stralend sterk en wit? Heb je een zwak gebit en verwacht je regelmatig bij de tandarts te zitten, dan kan het afsluiten van een uitgebreide verzekering een geruststellend gevoel geven. Een deel van de kosten is dan in ieder geval afgedekt.

Sparen of verzekeren
Maar hou er wel rekening mee dat verzekeraars niet alles vergoeden. En voor de financiële doe-het-zelver loont het de moeite om de maandelijkse bijdrage niet over te maken naar de zorgverzekeraar maar op een spaarrekening te zetten. Na twee jaar het bedrag opzij te zetten dat je eigenlijk aan Ohra’s TandenGaaf kwijt zou zijn, heb je het hele bedrag dat de verzekeraar vergoedt al op je rekening staan. En dan krijg je er nog rente bij ook.

Bron:
Z24

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
recht, fraude

CZ trekt aan bel over sjoemelende tandarts

Zorgverzekeraar CZ heeft bij Justitie en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) alarm geslagen over een tandarts in Amsterdam die patiënten niet zou behandelen maar wel rekeningen aan zorgverzekeraars stuurt.

CZ vroeg de patiënten of ze bij deze tandarts waren geweest, maar die verklaarden massaal dat gedeclareerde behandelingen helemaal niet hadden plaatsgevonden. Of dat ze al heel lang bij deze tandarts weg waren. Sommigen zeiden zelfs nog nooit bij deze tandarts te zijn geweest. Er werd voor gemiddeld € 5000 per patiënt gedeclareerd, terwijl de meeste patiënten na één bezoek al niet meer verschenen. Toen CZ hem onlangs belde zei hij deze spooknota´s te mogen indienen om zo voldoende omzet uit zijn praktijk te kunnen halen.

Tandarts schendt vertrouwen op grove wijze
CZ vindt dit een grove schending van het vertrouwen. De patiënten hadden niets in de gaten over het gesjoemel omdat de tandarts rekeningen rechtstreeks naar de verzekeraar stuurt.

CZ heeft inmiddels alle betalingen stopgezet en al een bedrag van 80.000 euro teruggevorderd. De tandarts is bovendien op een landelijke lijst gezet die verzekeraars gebruiken om elkaar te waarschuwen voor sjoemelende zorgverleners en consumenten.

Bron:
Zorgvisie

Jul 2010

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Waar willen we met paro-therapie naar toe individueel en maatschappelijk

NZa publiceert marktscan zorgverzekeringsmarkt 2010

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de marktscan zorgverzekeringsmarkt 2010 uitgevoerd. Hierin worden kenmerken van deze markt als de marktstructuur, de concentratiegraad, de mobiliteit van verzekerden en de effecten op de transparantie, toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de zorgverzekeringen beschreven. De NZa bekijkt op een later moment voor welke punten actie wenselijk is.

Afname vergoeding zorg bij niet gecontracteerde aanbieder
Er zijn in het afgelopen jaar geen grote verschuivingen in marktaandelen of andere veranderingen binnen de zorgverzekeringsmarkt geweest. De meeste verzekerden hebben voor 2010 een naturapolis of een combinatiepolis met deels gecontracteerde zorg afgesloten. De vergoeding voor zorg bij een niet door de verzekeraar gecontracteerde aanbieder is de laatste jaren afgenomen.

Mobiliteit
Het aantal verzekerden dat deelneemt aan een collectieve verzekering laat al enkele jaren een lichte stijging zien van gemiddeld 2% per jaar. Dit is nu 64%. Het aantal overstappers stijgt licht; in 2009 stapte 3,6% van de verzekerden over naar een andere verzekering. In 2010 was dit 4,3%. Ze hebben zich aangesloten bij een collectief of zijn overgestapt naar een goedkopere polis. Hierdoor hebben ze gezamenlijk € 50 miljoen minder premie betaald. Deze ontwikkeling zou kunnen duiden op een verscherpte prijsconcurrentie.

Kwaliteit
De tevredenheid over de kwaliteit van de dienstverlening van zorgverzekeraars is volgens onderzoeksbureau NIVEL in 2009 licht gestegen. Dit geldt zowel voor de totale waardering van de zorgverzekeraars als waardering op onderdelen.

Betaalbaarheid
De betaalde premie voor de basisverzekering is in 2010 gestegen. Dit komt met name doordat de kosten van de gezondheidszorg zijn gestegen en de overheid de rekenpremie daardoor met 3,4% heeft verhoogd. Dit is de premie die de zorgverzekeraars als uitgangspunt nemen. Het verzekeringspakket is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van 2009. Ook het percentage verzekerden zonder eigen risico is vrijwel gelijk gebleven.

Toegankelijkheid
Het aantal verzekerden met een aanvullende verzekering daalt sinds de invoering in 2006. Dit geldt met name voor verzekerden die niet deelnemen aan een collectief. Een mogelijke oorzaak voor het feit dat deelnemers aan een collectief wel aanvullend verzekerd zijn, is dat zij vaak forse kortingen krijgen. Er zijn bijna geen verzekerden die een aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar afsluiten, dan waar zij de basisverzekering hebben afgesloten.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Geld

Verplicht eigen risico drukt zorgkosten nauwelijks

Het verplicht eigen risico in de zorgverzekering werkt niet zoals het is bedoeld. Slechts weinig mensen passen hun zorggebruik aan vanwege het eigen risico.

5% minder zorg gebruik
Het verplicht eigen risico in de zorgverzekering is ingevoerd om verzekerden bewuster te maken van de kosten van de zorg en deze zo te verminderen. Slechts 5% van de verzekerden zegt vanwege het eigen risico minder zorg te hebben gebruikt. En 3,4% ging vanwege het eigen risico minder naar de huisarts, terwijl bezoek aan de huisarts buiten het eigen risico valt. Dit blijkt uit onderzoek binnen het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg), dat is gesubsidieerd door het ministerie van VWS. Bijna alle verzekerden weten van het bestaan van het verplichte eigen risico af, maar slechts iets meer dan de helft weet welke zorg daaronder valt.

Verhoging verplicht eigen risico
NIVEL-programmaleider Judith de Jong: “Een hoger verplicht eigen risico kan ervoor zorgen dat verzekerden hun zorggebruik wél aanpassen. Dit kan echter ook betekenen dat ze géén gebruik maken van zorg als dat wél nodig is. Dat is ongewenst. Naarmate het verplicht eigen risico hoger wordt, belemmert dat meer verzekerden om noodzakelijke zorg te gebruiken. Bij een verplicht eigen risico van 155 tot en met 300 euro zegt bijna een derde van de verzekerden (30%) zich belemmerd te voelen om noodzakelijke zorg te gebruiken. Bij een verplicht eigen risico van 300 tot en met 550 euro loopt dit op tot iets meer dan de helft van de verzekerden (54%). Het uitstellen van noodzakelijke zorg kan uiteindelijk leiden tot hoge kosten. Bijvoorbeeld als een klacht die aanvankelijk goed door een huisarts te behandelen is, in een later stadium door een medisch specialist moet worden behandeld.”

Vrijwillig eigen risico
Naast het verplichte eigen risico, kunnen verzekerden ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico om hun eigen zorgkosten te verminderen. Weinig verzekerden blijken hiervoor te kiezen (7%). Als belangrijkste redenen om voor een vrijwillig eigen risico te kiezen noemen ze een aantrekkelijke premiekorting en het weinig gebruikmaken van zorg. De belangrijkste reden van verzekerden om níet voor een vrijwillig eigen risico te kiezen, is dat ze zich geen zorgen willen maken over zorgkosten. Daarnaast noemen ze als redenen daarvoor ook onvoldoende premiekorting en hoge medische kosten.

Bron
NIVEL

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
geld

Mondzorg voor 18-21 jarigen verdwijnt uit basispakket

In 2010 en de volgende jaren wordt er in de zorg € 1,4 miljard meer uitgegeven dan begroot. Dit is veroorzaakt door onder meer een forse overschrijding bij de medisch specialisten, de tandartsenzorg, de ziekenhuizen, de paramedische zorg als ook de AWBZ. Het kabinet heeft op voorstel van minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) besloten tot de volgende maatregelen die in 2011 in zullen gaan.

Deze maatregelen moeten nu al aangekondigd worden, omdat er anders een enorm gat in de begroting ontstaat. Zo is de Tweede Kamer op tijd geïnformeerd en kunnen verzekeraars de maatregelen in hun polissen verwerken.

Mondzorg voor 18-21 jarigen uit basispakket
In lijn met het pakketadvies van het College voor zorgverzekeringen wordt vanaf 2011 een aantal maatregelen genomen dat in totaal € 173 miljoen bespaart. Anti-conceptiemiddelen verdwijnen uit het basispakket (€ 32 miljoen). Hiervoor worden meisjes en vrouwen jonger dan 21 jaar uitgezonderd. De mondzorg voor 18-21-jarigen verdwijnt uit het basispakket (€ 100 miljoen). Verder is besloten om hulpmiddelen waaronder de rollator, krukken en looprekken uit het basispakket te halen (€ 21 miljoen). Ten slotte mogen antidepressiva slechts in beperkte mate worden voorgeschreven (€ 20 miljoen).

Overschrijdingen terughalen
Ten eerste worden de overschrijdingen van honderden miljoenen euro’s bij de ziekenhuizen en medisch specialisten via kortingen teruggehaald. Het totale budget voor de langdurige zorg, de AWBZ, wordt verminderd met € 287 miljoen.

Verbetering van de zorg
Ten tweede wordt ruim € 100 miljoen bespaard door de zorg te verbeteren. Zo kan met werken volgens zorgstandaarden (nauwkeurig omschreven afspraken over de behandeling) € 40 miljoen bespaard worden, door veiliger te werken in ziekenhuizen circa € 15 miljoen en door de zogenaamde ‘stepped care’ circa € 30 miljoen. Stepped care betekent letterlijk stapsgewijze zorg, dat wil zeggen onnodige operaties zoveel mogelijk voorkomen door eerst naar lichtere behandelmethoden te zoeken. Een voorbeeld hiervan is het uitstellen van dotterbehandelingen zolang hartfalen goed te behandelen is met medicijnen. Het is de eerste aanzet tot een kwaliteitsbeleid dat niet alleen onnodige schade bij mensen voorkomt (minder verwijzingen naar de IC bijvoorbeeld), maar – in het verlengde daarvan – kosten bespaart.

Uitbreiding eigen bijdrage
Ten derde is het onvermijdelijk dat mensen voor bepaalde vormen van zorg een eigen bijdrage gaan betalen. Dat gebeurt bij de paramedische zorg, omdat mensen daar steeds meer gebruik van maken. Voor logopedie, ergotherapie en dieetadvisering komt er een eigen bijdrage van € 10 per behandeling. Voor fysiotherapie en oefentherapie komen meer behandelingen voor eigen rekening van de patiënt: nu nog negen, straks twaalf. Deze maatregelen leveren een besparing op van in totaal € 60 miljoen. Bij deze vormen van zorg vinden grote overschrijdingen plaats. Sturen op prijs (kostprijzen vastgesteld door de NZa) en volume (budgettering) zijn hier buitengewoon lastig, terwijl tegelijkertijd sturen op indicatiestelling moeilijk is, omdat diagnose en behandeling minder eenduidig zijn en bovendien in één hand liggen.

Tegen die achtergrond wordt ook de eigen bijdrage voor de geestelijke gezondheidszorg uitgebreid. Tot nu toe gold al wel een eigen bijdrage voor de zogenaamde psychologische zorg eerste lijn, maar nog niet voor de duurdere tweede lijn. Hiervoor wordt in 2011 een eigen bijdrage van 175 euro per behandeling (van maximaal een jaar) ingevoerd. Voor goedkopere behandelingen geldt een lagere eigen bijdrage van 80 euro. De prikkel om te snel naar de tweede lijn door te verwijzen, omdat daar nu geen eigen bijdrage geldt, wordt zo weggenomen en bespaart € 110 miljoen.

Verder gaan mensen die in een instelling voor langdurige zorg verblijven een minimale eigen bijdrage van € 400 per maand betalen. Nu betalen nog ruim 30.000 mensen een lagere eigen bijdrage om de kosten van verblijf (kost en inwoning) te dekken. Deze minimale eigen bijdrage is niet hoger dan de bijdrage zoals die nu geldt voor mensen met een inkomen op sociaal minimum. Dit bespaart € 80 miljoen.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Beroepskeuzecampagne tandartsassistent van start

Tandartsen ontraden schrappen mondzorg jeugd

Tandartsen ontraden de Tweede Kamer om in te stemmen met het voorstel van minister Klink van VWS om de mondzorg voor jeugdigen van 18 tot 22 jaar niet langer op te nemen in het basispakket. Als deze maatregel doorgaat zullen meer mensen op latere leeftijd vaker gebitsproblemen krijgen en een grotere kans hebben op andere gezondheidsklachten zoals hartfalen. Bovendien zal de aard van die gebitsproblemen complexer zijn en ook een duurder type behandeling vergen. “Omdat het jeugdgebit extra kwetsbaar is vanwege het tandglazuur dat nog niet geheel is uitgehard en jongeren financieel minder draagkrachtig zijn, draagt het wel vergoeden van de mondzorg voor jongeren van 18 tot 22 jaar fors bij aan het voorkomen van gebitsproblemen op latere leeftijd”, aldus NMT-voorzitter en tandarts Barnasconi.

Jeugdgebit extra kwetsbaar
Uit onderzoek van TNO en het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam blijkt het aantal tanden en kiezen dat door cariës is aangetast tussen het 17e en 23e levensjaar met 51% stijgt . Daarnaast blijkt uit sociaal-wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring van tandartsen dat jongeren van 18 tot 22 jaar vaak zelfstandig gaan wonen, dat deze jonge mensen tijdelijk ongezonder gaan leven, eten en drinken, nonchalanter omgaan met hun mondhygiëne en vanwege de financiële drempel (in het geval zij dit zelf zouden moeten betalen) minder snel preventief naar de tandarts komen.

Voorstel minister staat haaks op motie
Juist om deze redenen aanvaarde de Tweede kamer aan het begin van de termijn van het Kabinet Balkenende IV de motie Van der Veen . Het huidige voorstel van de minister van VWS staat haaks op deze motie en het op die motie gebaseerde besluit van de regering van 29 augustus 2007 tot de beperkte uitbreiding van het basispakker per 1 januari 2008 . “Het is consequent en ook eerlijk om de rekening voor de budgetoverschrijdingen in de zorg niet bij de jeugd neer te leggen”, aldus Barnasconi tot slot. De Partij van de Arbeid liet twee weken geleden weten de mondzorg voor de jeugd in het basispakket te willen houden.

Extracties door de kaakchirurg
De kaakchirurgen hebben, in het kader van de bezuinigingsnoodzaak, begrip voor het voorstel van de minister om het trekken van gebitselementen door de kaakchirurg uit het basispakket te schrappen. Daarnaast ondersteunen zij de ambitie van de minister om onterechte verwijzingen naar de kaakchirurg zoveel mogelijk te voorkomen. Kaakchirurgen willen hier graag nog meer dan nu het geval is over mee denken met het Ministerie van VWS.

Bron:
NMT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Brief KNMT aan Tweede Kamer: los nu eindelijk eens het tandartsentekort op

Reactie NPCF op voorstel demissionair minister Klink

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het overbodig om te schrappen in het basispakket, zoals demissionair minister Klink voorstelt. De patiëntenkoepel vindt dat met deze maatregelen het accent verkeerd komt te liggen; om de stijgende zorgkosten te beteugelen moeten eerst de onnodige uitgaven in de zorg worden aangepakt.

Niet doelmatig werken
Onlangs toonde een meldactie van de NPCF nog aan dat patiënten ervaren dat er niet altijd doelmatig gewerkt wordt in de gezondheidszorg. Veertien procent van de deelnemers zei vaak mee te maken dat de zorg onnodig of inefficiënt is. Het gaat dan om bijvoorbeeld onderzoeken die dubbel wordt uitgevoerd, inefficiënte doorverwijzing, slechte samenwerking of zorgverleners die hen zonder noodzaak laten terugkomen.

“Er zitten veel luchtbellen in het systeem van de gezondheidszorg”, aldus Jan Coolen, manager bij de NPCF. “Wij willen dat er eerst stevig wordt ingezet om de zorg veel slimmer te organiseren, om de dubbelingen eruit te halen en om efficiënter te werken. Vooral de zorg voor mensen met een chronische aandoening kan veel samenhangender. Al met al kunnen zo meerdere miljarden worden bespaard. Dan zijn de maatregelen om het verzekerde pakket te verkleinen en de eigen bijdrage te verhogen onnodig.”, zegt Coolen.

Marginale besparing
De maatregel om rollators, looprekjes en krukken uit het basispakket te halen levert slechts een marginale besparing op, maar deze hulpmiddelen zijn in het dagelijks leven van mensen van grote waarde. “Een rollator kost relatief weinig. Wij vinden het niet zinnig om het te schrappen uit het verzekerde pakket.”

Eigen bijdrage
Ook ziet de NPCF bezwaar in het vragen van een eigen bijdrage van 10 euro aan mensen die een beroep doen op de logopedist, ergotherapeut of diëtiste. “Voor een patiënt die een dure heupoperatie heeft ondergaan is het van groot belang dat hij vervolgens ook fysiotherapie krijgt. We vinden het onwenselijk dat de toegankelijkheid tot die therapie nu beperkt wordt.” Bovendien staan deze zaken haaks op het beleid rond de aanpak van veel voorkomende chronische aandoeningen zoals COPD of hartfalen, waarbij deze paramedische zorg een belangrijke rol speelt.

De patiëntenkoepel roept op tot een zorgbeleid dat een stevige lange termijnvisie heeft. Er is méér mogelijk met het geld dat we opbrengen met de huidige zorgpremie, en patiëntenorganisaties willen en kunnen dat bevorderen.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Geld, pot

Wanneer vergoeding uit basisverzekering bij agenesiën en oligodontie?

Het komt vaak voor dat tijdens de ontwikkeling van melk- naar blijvend gebit bij een tandheelkundig onderzoek wordt vastgesteld dat één of meer blijvende elementen niet zijn aangelegd. Dit wordt ook wel agenesie of agenesiën genoemd. Wanneer veel elementen niet zijn aangelegd, spreekt men van oligodontie.

Tandheelkundig herstel van de ontbrekende elementen kan pas plaatsvinden indien het kind tot een volwassene is uitgegroeid, zeker als men voor implantaten kiest. Vaak speelt bij de ouders niet alleen de vraag wat de tandheelkundige oplossing is, maar ook de vraag of de verzekering het herstel vergoedt.

Vergoeding
Als één of meerdere elementen niet zijn aangelegd, is het mogelijk een vergoeding uit de basisverzekering aan te vragen. Deze wordt echter niet in alle gevallen toegekend. Vergoedingen worden geregeld in het Besluit Zorgverzekering Mondzorg van de basisverzekering onder de noemer Bijzondere tandheelkunde. Aan de hand van drie stappen, kunt u bekijken of de casus voldoet aan de criteria voor vergoeding.

Stap 1
Is er sprake van een verzekerde prestatie?

In de wet is daar sprake van indien:
‘een zodanige ernstige ontwikkelingsstoornis, groeistoornis of verworven afwijking van het tand-kaak-mondstelsel dat zonder die zorg geen tandheelkundige functie behouden of verworven kan worden, gelijkwaardig aan de functie die er zou zijn als er geen aandoening was’

  • Bij de beoordeling of sprake is van een ernstige casus bij het ontbreken van elementen die bij de geboorte niet zijn aangelegd, worden ontbrekende verstandskiezen niet betrokken.
  • Wanneer één of twee andere elementen ontbreken, kan men – in het algemeen – stellen dat geen sprake is van een ernstige functionele stoornis zoals bedoeld onder stap 1.
    Bepaalde omstandigheden kunnen in dit geval toch tot een vergoeding leiden, zoals:
    ►De plaats van het ontbrekende element in de kaak
    Indien twee elementen in één kwadrant naast elkaar ontbreken doordat ze niet zijn aangelegd, kan sprake zijn van een ernstige functionele stoornis.
    ►Een combinatie van plaats van het element in de kaak en leeftijd
    Als de verzekerde jonger is dan 21 jaar en de ontbrekende niet aangelegde elementen gelokaliseerd zijn in het front ter plaatse van 13 t/m 23 en 33 t/m 43 is sprake van een recht op vergoeding uit de basis verzekering onder de noemer Tandheelkunde in Bijzondere gevallen voor de jeugd. Vanaf 22 jaar bestaat in die situatie geen recht meer op een verzekerde prestatie.

Stap 2
Voldoet de verzekerde aan de voorwaarden?
De zorgverzekeraar moet kunnen vaststellen of er sprake is van een ernstige ontwikkelingsstoornis, groeistoornis of verworven afwijking.

De zorgverlener dient zijn/haar aanvraag voor een machtiging voor vergoeding deugdelijk te motiveren ondersteund door röntgeninformatie in de vorm van een OPG.

Stap 3
Is de verzekerde naar inhoud en omvang redelijkerwijs op de zorg aangewezen?

Aan de hand van het ingediende behandelplan en de begroting dient de zorgverzekeraar deze vraag te kunnen beoordelen. Hierbij bekijkt de zorgverzekeraar of er sprake is van een doelmatige en niet onnodig kostbare behandeling.

Door Rien van der Horst

Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, Tel: 06 51332391.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Kwaliteit in mondzorg: Wat is dit precies?

Nederlander tevreden, maar niet enthousiast over zorgverzekeraar

Nederlanders zijn tevreden over hun zorgverzekeraar. Gemiddeld beoordelen ze de kwaliteit van dienstverlening met een 7,7. Voor het creëren van echt enthousiasme over de verzekeraar is dit echter niet genoeg. Echt enthousiaste klanten ervaren waardering en aandacht en hebben vertrouwen in hun verzekeraar. Het zijn vooral de kleinere verzekeraars die zich hierin weten te onderscheiden. Focus lijkt daarmee het recept voor enthousiaste klanten. Dit blijkt uit Klantenmonitor Zorgverzekeringen, het jaarlijks onderzoek van MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy naar de loyaliteit en tevredenheid van klanten van zorgverzekeraars.

Klanten tevreden over de dienstverlening
De Nederlandse consument is over het algemeen tevreden over zijn zorgverzekeraar. De meeste verzekeraars krijgen een 7,7 of 7,6 voor de kwaliteit van dienstverlening. De hoogste score krijgt Pro Life, de verzekeraar die zich richt op christelijk Nederland. Zij krijgen een 8,0 en worden gevolgd door ONVZ Zorgverzekeraar, De Friesland Zorgverzekeraar en Azivo, ieder met een 7,9. De laagste score is voor Avéro Achmea, maar ook zij krijgen nog steeds een 7,3. Slechts 3% van de Nederlanders geeft zijn zorgverzekeraar een onvoldoende.

Warmte en vertrouwen zorgen voor enthousiasme
Tevredenheid met de dienstverlening is een voorwaarde voor enthousiasme, maar het is niet voldoende. Enthousiaste klanten bevelen hun verzekeraar met overtuiging aan vrienden en/of kennissen aan. Gemiddeld is één op de vijf klanten echt enthousiast. Een vrijwel even grote groep zou zijn zorgverzekeraar niet aanbevelen. De overige 60% van de Nederlanders is tevreden, maar ook niet veel meer dan dat. De ervaren dienstverlening is op orde, maar laat bij klanten geen blijvende indruk achter.

Enthousiaste klanten hebben positieve service ervaringen waarbij ze ook persoonlijke aandacht en waardering vanuit de verzekeraar hebben ervaren. De verzekeraar voegt ‘warmte’ toe aan de contacten, wat zich uitbetaalt in hogere klantloyaliteit. Op basis van de ervaringen uit het verleden en de naam van de verzekeraar hebben deze mensen ook veel vertrouwen in hun zorgverzekeraar.

Verbeterpunten benoemen lastig voor klanten
Klanten die niet (zo) enthousiast zijn over hun verzekeraar zoeken de verbetermogelijkheden voor hun zorgverzekeraar vooral in premie en dekking. Wolter Kloosterboer van MarketResponse: “De meeste klanten vinden de dienstverlening wel in orde, en hebben moeite om iets te bedenken waardoor ze de verzekeraar meer zouden gaan aanbevelen. Ze komen dan al snel uit bij lagere premie of bredere dekking als verbeterpunt. De meeste mensen zijn hierin echter wel reëel, ze begrijpen dat dat niet zo maar gaat”. Wensen ten aanzien van de dekking hebben vooral betrekking op de vergoeding voor alternatieve geneeswijzen en medische hulpmiddelen als brillen, hoortoestellen etc.

Naast premie en dekking wordt toch ook de dienstverlening als verbeterpunt benoemd. Het gaat daarbij vooral om het indienen van declaraties (snelheid en duidelijkheid waarom iets niet wordt vergoed) en het contact met de zorgverzekeraar (bereikbaarheid en deskundigheid van de medewerkers). Kloosterboer: “De ervaren kwaliteit van de dienstverlening door zorgverzekeraars is geen constante en hangt ook af van de eisen die klanten stellen. Er is een groep die teleurgesteld wordt, al is het een relatief kleine groep.”

Focus leidt tot enthousiasme
Verzekeraars met veel enthousiaste klanten blijken zich vaak te onderscheiden van andere maatschappijen door te focussen op een bepaalde doelgroep of door een andere positionering. De meeste enthousiaste klanten heeft Pro Life. Het enthousiasme van Pro Life klanten is een direct gevolg van de christelijke grondslag van deze maatschappij die door klanten wordt herkend.

Ook regionale verzekeraars slagen er beter dan gemiddeld in om klanten enthousiast te maken. De lokale aanwezigheid geeft klanten het gevoel dat de verzekeraar dicht bij hen staat, wat vaak ook wordt ondersteund door betrokkenheid bij lokale initiatieven. Maar ook een prijslabel als Anderzorg weet klanten aan zich te binden op basis van de gunstige premie en zich daarmee te onderscheiden.

De grote maatschappijen blijken het veel moeilijker te hebben om klanten enthousiast te maken. Kloosterboer: “De grote maatschappijen hebben een veel grotere uitdaging dan de kleine. Doordat ze een breder publiek trekken, hebben ze ook te maken met een grotere verscheidenheid in eisen die aan de maatschappij worden gesteld. De dienstverlening is meestal ingericht op het gemiddelde van al die klant eisen, wat bijna automatisch betekent dat de meest veeleisende groep wat minder tevreden is. Of die klanten bij een kleinere maatschappij wel tevreden zouden zijn, is overigens maar de vraag.”

Over het onderzoek
Klantenmonitor Zorgverzekeringen is een jaarlijks terugkerend gestandaardiseerd onderzoek onder de verzekerden van de zorgverzekeraars in Nederland. In het onderzoek van 2010 werd de performance van 20 labels van zorgverzekeringsmaatschappijen onderzocht. Doel van het onderzoek is het geven van stuurinformatie aan de verzekeraars zodat zij hun dienstverlening beter kunnen afstemmen op de eisen van hun eigen verzekerden.
Aan het onderzoek dat in februari werd uitgevoerd, is door ruim 9.500 huishoudens deelgenomen. De uitkomsten geven daarmee een goed beeld van de ontwikkelingen op dit gebied.

Bron:
Marketresponse

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
geld

‘Zorg wordt honderden euro’s duurder’

Nederlanders zijn na de verkiezingen honderden euro’s per jaar extra kwijt aan de zorg. Dat voorspelt de patiëntenorganisatie NPCF in het AD na bestudering van de verschillende verkiezingsprogramma’s.

Volgens Ad Poppelaars van de CG-Raad (chronisch zieken en gehandicapten) stellen de lijsttrekkers in tv-debatten hun plannen voor de zorg mooier voor dan ze zijn.

De patiëntenclubs bereiden samen een alternatief plan voor dat ze na 9 juni aanbieden aan de informateur van het nieuwe kabinet. ,,Want als je de rode draad ziet van alle verkiezingsprogramma’s, voorspelt dat weinig goeds voor wat er straks in het regeerakkoord komt te staan,” zegt Jan Coolen van NPCF.

Vrijwel alle partijen willen bezuinigen door patienten meer zelf te laten betalen. ,,Natuurlijk zijn er verschillen per partij en ligt het er helemaal aan welke coalitie er komt. Maar gemiddeld zijn mensen straks honderden euro’s per persoon per jaar meer kwijt,” zegt Coolen.

Bron:
AD

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Natuurlijke tandheelkunde

CZ eerste zorgverzekeraar met ISO-erkenning voor milieubeleid

CZ is voor haar structureel milieubeleid als eerste Nederlandse zorgverzekeraar gecertificeerd voor de internationale norm NEN ISO 14001.

Minder papierverbruik
CZ heeft de afgelopen jaren al veel maatregelen genomen om bij te dragen aan een beter milieu. Zo zag CZ bijvoorbeeld kans het verbruik van papier fors te beperken door verzekerden niet langer elk jaar brochures over de vergoedingsvoorwaarden te sturen, maar alleen nog op verzoek. CZ begint eind dit jaar met een proef om verzekerden -die dat willen- voortaan per email of sms te melden dat de nieuwe polis voor het volgend jaar klaar ligt en via internet ingezien kan worden. Verzekerden ontvangen dan niet langer een papieren versie. De besparing op verbruik van papier zal de komende jaren naar verwachting oplopen tot 6 miljoen kilo per jaar: dat is per jaar circa 9000 ton minder uitstoot van het broeikasgas CO².

CZ onderschrijft de doelstelling van de stad Tilburg (waar het hoofdkantoor van CZ is gevestigd) om in 2045 klimaatneutraal te zijn. Om daar toe bij te dragen zal CZ de komende jaren nog meer structurele energiemaatregelen treffen, ook voor de vestigingen van CZ in andere steden.

ISO 14001
ISO 14001 is een internationaal geaccepteerde norm die aangeeft waar een goed milieusysteem aan moet voldoen. Met behulp van een milieumanagementsysteem kunnen milieudoelstellingen en behaalde resultaten concreet en inzichtelijk worden gemaakt. De certificatie-instelling voor CZ is Lloyd’s Register Nederland, aangesloten bij de Stichting Coördinatie Certificatie Milieu- en arbomanagementsystemen(SCCM). SCCM is een initiatief van de Vereniging VNO-NCW, het ministerie van VROM, de Stichting Natuur & Milieu en de certificatie-instellingen. SCCM schept de randvoorwaarden voor een zodanig kwaliteitsniveau van gecertificeerde milieu- en arbomanagementsystemen dat de certificaten een betekenis kunnen hebben in de relatie van bedrijven met de omgeving, in het bijzonder de overheid.

Bron:
Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
sigaretten - roken

Stoppen met roken in basispakket

Univé-VGZ-IZA-Trias gaat als eerste verzekeraar stoppen met roken via het behandelcentrum van STIVORO vergoeden uit het basispakket. Univé-VGZ-IZA-Trias wil de beste begeleiding beschikbaar maken voor haar verzekerden. Daarmee krijgen verzekerden zelf meer regie over hun gezondheid. Ze kunnen nu, anders dan tot op heden het geval was, kosteloos intensieve hulp bij het stoppen krijgen. De verzekeraarscombinatie tekent dinsdag als eerste verzekeraar een overeenkomst met STIVORO voor deze bewezen werkzame methoden.

Basispakket
Univé-VGZ-IZA-Trias is de eerste verzekeraar in Nederland die stoppen met roken mogelijk maakt uit het basispakket voor al haar verzekerden. In het basispakket worden twee methoden van STIVORO opgenomen: de telefonische coaching en de groepstraining. De telefonische coaching houdt in dat je via telefonische contacten wordt voorbereid op en begeleid bij het stoppen-met-roken. Daarnaast worden er regionaal groepstrainingen georganiseerd onder de naam ‘Pakje kans’. Hierbij worden rokers groepsgewijs begeleid bij het stoppen. Deze training wordt via STIVORO gegeven door geschoolde begeleiders, met een beproefde methode.

Regie op gezondheid
Stoppen met Roken is een van de belangrijkste preventieve maatregelen tegen (chronische) ziekten als COPD, diabetes, hart en vaat ziekten en kanker. “Wij willen onze klanten de mogelijkheid geven om actief te werken aan hun gezondheid. De begeleiding via STIVORO biedt deze mogelijkheid”, aldus Lidy Hartemink, directeur Gezondheidszorg van Univé-VGZ-IZA-Trias. “Het past bovendien prima in onze gezondheidsprogramma’s”.

Ondertekening
Dinsdag 9 februari vindt in Arnhem de ondertekening plaats van de overeenkomst tussen Univé-VGZ-IZA-Trias en STIVORO. Univé-VGZ-IZA-Trias is de eerste verzekeraar waarmee STIVORO een contract sluit. “Wij zijn blij met deze samenwerking omdat het mogelijk wordt rokers die willen stoppen, te ondersteunen bij het stoppen zonder dat de kosten een belemmering vormen. STIVORO herbergt sinds kort een behandelcentrum van waaruit we rokers kunnen ondersteunen met bewezen werkzame hulp’, aldus Lies van Gennip, directeur STIVORO.

Feiten
In Nederland roken ongeveer 3,7 miljoen mensen van 15 jaar en ouder. Hiervan proberen ieder jaar 1 miljoen rokers te stoppen. 23% van de rokers die probeert te stoppen gebruikt een hulpmiddel. De kans op succes is 2 tot 4 keer groter bij gebruik van stopondersteuning.

Bron:
Allepersberichten.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen