verzekering

Verruiming controles zorgverzekeraars vereist aanpassing bestaande systematiek

Er is in afgelopen periode veel te doen over het in de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel waardoor zorgverzekeraars bij een controle zonder voorafgaande toestemming van de patiënt inzage kunnen krijgen in een medisch dossier. Dit geldt nu ook bij ongecontracteerde aanbieders. Waar wringt het precies?

Er is in afgelopen periode veel te doen over het in de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel waardoor zorgverzekeraars bij een controle zonder voorafgaande toestemming van de patiënt inzage kunnen krijgen in een medisch dossier. Dit geldt nu ook bij ongecontracteerde aanbieders, voor gecontracteerde aanbieders gold dit allang. Voor beroepsgroepen waar niet-contracteren veel voorkomt, zoals tandartsen, is dit dus wel een wezenlijke wijziging.

Alleen bij indienen nota bij verzekering
Overigens geldt nog steeds dat de verzekeraar alleen inzage kan krijgen als de verzekerde de nota heeft ingediend bij de verzekeraar. Als een verzekerde zelf afrekent en de nota niet indient bij de verzekeraar, is er nog steeds geen grond voor de verzekeraar om inzage te vragen in het dossier.

Commotie
De commotie die is ontstaan is interessant. Die commotie is gericht op verontwaardiging dat een zorgverzekeraar bij het uitvoeren van controles kennis kan nemen van het dossier van een verzekerde. Maar dat is voor gecontracteerde zorgaanbieders al geruime tijd het geval. De huidige commotie is daarom niet alleen reden om kritisch te kijken naar de voorgenomen wijziging van de wet, maar ook om kritisch te kijken naar de bestaande regelgeving.

Zorgverzekering moet zich houden aan Regeling Zorgverzekering
De fraude die verzekeraars opsporen, is maar een zeer beperkt deel van het budget. Daarbij hebben verzekeraars de neiging om in hun contracten de definitie van fraude op te rekken waardoor ook onopzettelijk handelen daaronder valt. Maar wat veel zorgaanbieders niet beseffen, is dat de contractuele duiding van de definitie fraude niet van belang is voor de op de wet gebaseerde bevoegdheden. Kort gezegd: de zorgverzekeraar moet zich houden aan de bepalingen in de Regeling Zorgverzekering, ongeacht wat zij in het contract plaatst. En bij deze “fraude” gaat het vaak niet eens om grootschalig misbruik, maar het kan ook gaan om de declaraties op basis van een – achteraf bezien – onvolledige verwijzing of met een verkeerde hoofdbehandelaar.

 Betekenis van fraude
Een groot deel van de (opbrengst) die gerealiseerd wordt met de controles van verzekeraars gaat helemaal niet om fraude in de betekenis die wij daar in de normale maatschappij aan toekennen. Dan gaat het eerder om onvolkomenheden in het dossier of administratieve fouten. En fout is fout. Als er afspraken over gemaakt zijn dan moet er – met inachtneming van de regelgeving – ook gecontroleerd kunnen worden.

Achilleshiel
De systematiek van de wet is evenwel zodanig opgebouwd dat de zorgaanbieder zelf moet nagaan of de verzekeraar ingeval van een controle aan de wettelijke eisen heeft voldaan. Er is geen duidelijke sanctie indien een zorgverzekeraar zich niet houdt aan de Regeling Zorgverzekering en toch vertrouwelijke gegevens verkrijgt. Daar zit de achilleshiel van zowel de huidige als de nieuwe wetgeving.

Probleem voor zorgaanbieder
Indien een zorgaanbieder gegevens verstrekt, zonder dat aan de Regeling Zorgverzekering is voldaan, dan heeft niet de zorgverzekeraar maar de zorgaanbieder een probleem, want dan heeft hij in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, gegevens gedeeld met de zorgverzekeraar en daarmee ten onrechte persoonsgegevens verstrekt.

Eenvoudige aanpassingen
De huidige commotie zou aanleiding moeten zijn om zowel de nieuwe regelgeving als de bestaande regelgeving aan te passen en een sanctie te zetten op handelen in strijd met de Regeling Zorgverzekering. Dit is noodzakelijk om een einde te maken aan de onwenselijke situatie waarbij een zorgaanbieder, die afhankelijk is van een zorgverzekeraar, als een tandeloze tijger verantwoordelijk te maken voor het toezicht op de correcte uitvoering van de Regeling Zorgverzekering. Dit kan met twee eenvoudige aanpassingen:

  1. Verbind een boete aan het door een zorgverzekeraar handelen in strijd met de Regeling Zorgverzekering, bijvoorbeeld een maximale boete op grond van overtreding van de WMG.
  2. Hanteer een lijn vergelijkbaar met de regeling in het strafrecht voor onrechtmatig bewijs, zodat bewijs verkregen in strijd met de Regeling Zorgverzekering niet door verzekeraars gebruikt mag worden bij controles.

Met deze waarborgen kan meer zekerheid worden verkregen dat controles correct worden uitgevoerd. Als hieraan de verplichting voor de verzekeraar gekoppeld wordt om aan zowel de zorgaanbieder als de verzekerde kenbaar te maken dat er aan de Regeling Zorgverzekering is voldaan, dan is er geen reden om te vrezen voor het huidige en nieuwe systeem.

Door: Karik van Berloo

Karik van Berloo

Eldermans|Geerts – advocaten, juristen en zorgmakelaars – www.eldermans-geerts.nl

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
geld

Miljoenennota: Tandvervanging tot 23 jaar in basispakket

Op 20 september werd tijdens Prinsjesdag bekend gemaakt dat de collectieve zorguitgaven in 2017 van 67,1 naar 65,8 miljard euro zullen stijgen. Tandvervanging zal voortaan tot 23 jaar worden vergoed.

Wijzigingen in basisverzekering
Ook al zullen de zorgkosten naar verwachting gaan stijgen – het eigen risico gaat niet omhoog, en blijft daarmee hangen op 385 euro. De premie van de basisverzekering zal waarschijnlijk met slechts €3,50 per maand stijgen. In ruil hiervoor worden onder andere enkele plastische chirurgische ingrepen, fysiotherapie bij etalagebenen en tandvervanging tot 23 jaar aan het pakket toegevoegd.

Tandvervangingen
Eerder werden tandvervangingen vergoed tot 18 jaar. Dit wordt nu dus verlengd tot en met 23 jaar. Het gaat hierbij om fronttandvervangingen met implantaten onder bepaalde omstandigheden. Zo moet het een snij- of hoektand betreffen die niet is aangelegd of vóór het 18e levensjaar in zijn geheel is verloren bij een ongeval.

Bronnen: Skipr, Zilveren Kruis

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
dossiers

Zorgverzekeraar mag patiëntendossier inzien

De Tweede Kamer stemde dinsdag in met een voorstel van minister Schippers om zorgverzekeraars toestemming te geven een patiëntendossier in te zien bij vermoeden van fraude. Na de inzage moet de patiënt wel worden geïnformeerd door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars krijgen toegang tot het dossier via een zorgverlener.

Teleurgesteld
Patiëntenfederatie Nederland is teleurgesteld over de gang van zaken. “Wij vonden en vinden dat de patiënt voorafgaand aan een onderzoek moet worden geïnformeerd”, zegt directeur Dianda Veldman in een verklaring. “Sterker nog: hij moet toestemming geven aan de verzekeraar. Jammer dat de Tweede Kamer dat niet heeft willen toestaan. Ik heb nog geen enkele reden gehoord waarom een patiënt niet vooraf om toestemming kan worden gevraagd. Wij blijven aandringen op een goede regeling. Het dossier is van de patiënt. Die bepaalt wie er in mag kijken en waarom.”

Bestrijden fraude in zorg
Minister Schippers verwacht met deze werkwijze fraude in de zorg te kunnen bestrijden. Vorig jaar werd er voor 11 miljoen euro gefraudeerd. 1,4 miljoen hiervan was voor rekening van patiënten en 9,6 miljoen fraude werd door zorgverleners of tussenpersonen gepleegd, zegt de Privacy Barometer.

Lees meer over: Ondernemen, Patiëntendossier, Thema A-Z, Wet- en regelgeving, Zorgverzekeringen
Aanvullend verzekerden: ruim 75% heeft dekking voor mondzorg

Aanvullend verzekerden: ruim 75% heeft dekking voor mondzorg

Meer dan 75% van de volwassenen met een aanvullende verzekering heeft een dekking voor mondzorg. Dit blijkt uit het rapport Zorgthermometer van Vektis.

Vergoeding tandheelkundige hulp
84% van alle Nederlanders heeft een aanvullende verzekering. Met name jongeren en mannen kiezen er vaker voor om geen aanvullende verzekering af te sluiten. Voor tandheelkundige hulp werd in 2014 gemiddeld 118,05 euro vergoed, wat ongeveer 5% meer is dan het jaar ervoor. In 2006 bedroeg de gemiddelde vergoeding hiervoor 83,96 euro.

Aandeel mondzorg
In totaal werd in 2014 3,7 miljard vergoed aan zorgkosten binnen de aanvullende verzekeringen. Bijna 45% hiervan is voor rekening van de mondzorg.

Bron:
Vektis

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Nieuwe zorgverzekeraar Zorgeloos Care wil verandering in de zorg

Jos de Blok, oprichter Buurtzorg Nederland, begint een nieuwe zorgverzekering waarmee hij grote verandering wil brengen in de zorg. Zorgeloos Care zal in 2017 starten.

Zeggenschap voor verzekerden
Het komend jaar hoopt Zorgeloos Care 10.000 mensen aan zich te binden, die actief mee willen helpen om de nieuwe verzekeraar een succes te maken, en willend zijn om hiernaar over te stappen. Doel van de verzekeraar is dat verzekerden veel te zeggen hebben. ‘Het zou mooi zijn als er straks nog maar één polis is. Mensen betalen hetzelfde, maar ze kunnen kiezen voor de best passende oplossing. Zo hebben verzekerden echt een stem’, aldus De Blok.

Geen focus op geld, maar op de zorg
De nieuwe zorgverzekering gaat zich richten op mensen die zorg nodig hebben. Volgens De Blok is dit anders dan huidige verzekeraars, aangezien deze zich steeds meer lijken te focussen op geld in plaats van daadwerkelijke zorg. Met Zorgeloos Care hoopt De Blok de zorg totaal te veranderen, door de mens weer centraal te zetten en zo de macht van regerende zorgverzekeraars te breken.

Lage premie
Hoe hoog de premie wordt is nog niet bekend, maar er wordt gestreefd naar een lagere premie dan andere verzekeraars. Rotmans, een van de mede-initiatiefnemers, geeft aan niet uit te zijn op winst, maar voornamelijk op het aanbieden van een eenvoudige en goedkope verzekering met veel keuzevrijheid.

Bron: NOS, Skipr, Zorgvisie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

ANT start meldpunt voor klachten over tandartsverzekeringen

MondzorgPolis.nl is het nieuwe meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners, gestart door de ANT. De ANT wil aan de hand van klachten in gesprek met zorgverzekeraars om tot betere en transparantere polissen voor de mondzorg te komen. “Consumenten raken de weg volledig kwijt: er zijn meer dan 2.000 mondzorg- en orthopolissen. Bovendien worden elk jaar de vergoedingen en de dekkingen aangepast: polissen met dezelfde naam worden feitelijk een heel ander product. Dat leidt tot vervelende discussies in de behandelkamer. De tandarts krijgt de schuld, terwijl de zorgverlener daar niets aan kan doen”, vertelt tandarts en ANT-bestuurslid Ravin Raktoe.

Aanvullende tandartsverzekering
Tandartsverzekeringen zijn populair. Dat komt omdat in Nederland iedereen vanaf 18 jaar zelf zijn tandartskosten moet betalen: de overheid betaalt vanaf dat moment niet meer mee via de basisverzekering. Om die reden heeft ruim 70 procent van de volwassenen een aanvullende tandartsverzekering. In de afgelopen jaren zijn de mondzorgkosten voor de gemiddelde Nederlander gestegen. De tandartstarieven worden jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgesteld. Deze zijn in de afgelopen 5 jaar gemiddeld met 1,4 procent per jaar gestegen. Halverwege 2015 zijn de tarieven met 5 procent verlaagd. Tegelijkertijd hebben vrijwel alle zorgverzekeraars jaarlijks de premies van hun tandartsverzekeringen flink verhoogd. Raktoe: “In plaats van een betere verzekering, daalde juist de dekking van de tandartspolissen. We zien voor 2016 opnieuw stijging van de premies en daling van de dekking. Er zijn verzekeraars die de premie met 10 tot wel 27 euro per maand verhogen, soms zelfs in combinatie met een dalende dekking. Tegelijkertijd stijgen de tandartsprijzen volgend jaar met nog geen 0,4 procent minimaal. Zo wordt een controle bijvoorbeeld 7 cent duurder. Door verlaging van de tandartstarieven halverwege afgelopen jaar zijn de prijzen voor 2016 zelfs lager dan de prijzen van begin 2015. Dit is niet te rijmen met de stijgende premies voor 2016.”

Uitsluiten bepaalde mondzorgbehandelingen
De ANT vindt het vreemd dat steeds meer verzekeraars bepaalde behandelingen zoals kronen of protheses voor het eerste jaar van de verzekeringsperiode uitsluiten. Vervolgens wordt de verzekerde na een jaar met een premiestijging en lagere vergoeding geconfronteerd. Raktoe: “Feitelijk bindt de verzekeraar de patiënt voor een langere periode, maar verandert ondertussen zonder overleg de afspraken. Doe dan niet flauw en bied een meerjarige polis tegen lagere premie aan. Momenteel bestaan er 566 verschillende mondzorgpolissen en 1468 verschillende orthopolissen. Keuze is goed, maar in de praktijk is de patiënt meer gebaat bij een kleiner aantal degelijke polissen die jaar in jaar uit dezelfde voorwaarden bieden.”

Klachten over mondzorg bundelen
Het doel van Mondzorgpolis.nl is om alle klachten van patiënten en zorgverleners te bundelen en op die manier inzichtelijk te maken hoe en hoe vaak de tandartsverzekering tekort schiet. Zowel de behandelaar als de patiënt is gebaat bij een gepaste vergoeding tegen een redelijke prijs, waarbij keuzevrijheid voor de patiënt van groot belang is. “Met dit initiatief richten we ons zowel op patiënten als behandelaars”, legt Ravin Raktoe uit. “Bij patiënten kan het gaan om onduidelijke wijzigingen in de vergoeding of over zorgverzekeraars die proberen te bepalen door wie of zelfs hoe de patiënt behandeld wordt. Maar ook mondzorgverleners, die bijvoorbeeld te maken hebben met zorgverzekeraars die hun boekje te buiten gaan, op de behandelstoel gaan zitten of vergoedingen onterecht weigeren of terugdraaien, verzoeken we om op MondzorgPolis.nl hun klachten te registreren.”

De ANT gaat over de klachten die bij Mondzorgpolis.nl binnenkomen in gesprek met diverse zorgverzekeraars om tot goede oplossingen te komen en uiteindelijk betere verzekeringen. Daarbij zal nadrukkelijk ook een beroep op de Consumentenbond, de NPCF, de Nederlandse Zorgautoriteit en het Ministerie van Volksgezondheid worden gedaan.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
anno12

Geen nieuwe en vernieuwende zorgverzekeraar in Nederland

ANNO12 de nieuwe zorgverzekeraar van Nederland heeft zijn vergunning ingeleverd bij De Nederlandse Bank. Het lukte de verzekeraar niet om voldoende verzekerdeninstroom en financiën zeker te stellen. Hierop is besloten de activiteiten te stoppen.

Reserves
Volgens initiatiefnemer Rob Adolfsen is het voor een nieuwe verzekering lastig om de vereiste reserve van 850 euro per verzekerde op te brengen. Ook voor ANNO12 bleek dit een te groot obstakel. Na vier jaar komt de poging een vernieuwende zorgverzekeraar op te starten daarmee tot een einde.

Bron: Skipr


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Platform Paramedici Contractvrij groeit door

Wat begon als een klein initiatief, en alleen bedoeld was voor fysiotherapeuten, is nu aan het doorgroeien naar een plek waar een grote groep paramedische disciplines elkaar kunnen vinden. Vanuit eigen behoefte om nader kennis te maken met andere contractvrije therapeuten en ervaringen te delen, hebben de oprichters Corenne Boeve en Eveline Bosselaar deze online en offline ontmoetingsplek gecreëerd.

Geen contract bij zorgverzekeraar
Contractvrij werken houdt in dat de therapeut bewust heeft gekozen om deels of helemaal geen contracten bij zorgverzekeraars te tekenen. De klanten van de desbetreffende therapeut ontvangen een factuur van de behandeling en dienen deze in bij hun zorgverzekeraar. Afgezien van deze verandering in de administratie is er weinig verschil in de praktijkvoering. Ervaring leert wel dat je als contractvrije ondernemer meer naar buiten moet treden en actief acquisitie moet doen bij potentiële klanten en bedrijven.

Het platform organiseert meerdere netwerkavonden per jaar en heeft het voornemen om in december 2015 een congres te organiseren waarin contractvrije zorg positieve aandacht krijgt.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

6,5% van verzekerden stapt over

Uit cijfers van informatiecentrum Vektis blijkt dat 6,5% van de verzekerden per 2015 overstapt naar een andere zorgverzekeraar, meldt Zorgverzekeraars Nederland. Het gaat hier om een voorlopig cijfer, dat iets hoger ligt dan het voorlopige cijfer van vorig jaar (5,7%). Het uiteindelijke percentage overstappers kwam toen uit op 6,5%.

Verzekerden kunnen tot 1 februari overstappen naar een nieuwe verzekering. Een grote meerderheid van de verzekerden blijft trouw aan hun eigen verzekeraar. Het definitieve overstappercentage wordt door Zorgverzekeraars Nederland en Vektis begin april gepubliceerd.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
3,7 miljoen euro te veel gedeclareerd in mondzorg

3,7 miljoen euro te veel gedeclareerd in mondzorg

Zorgaanbieders declareerden in totaal 800 miljoen euro te veel in 2012. Voor de mondzorg bedroeg dit 3,7 miljoen euro. Dit stelt de NZa op basis van onderzoek. In het rapport spreekt de NZa over onregelmatigheden. Verder onderzoek moet aangeven of het om onrechtmatigheden of werkelijke fraude gaat. Minister Schippers stuurde op 12 december een kamerbrief over het rapport naar de Tweede Kamer.

De NZa onderzocht of er uitschieters in declaraties voorkwamen. Er werd gekeken of zorgaanbieders bepaalde behandelingen vaker declareerden dan anderen en of zij vaker duurdere varianten van behandelingen declareerden.

Mondzorg
De NZa heeft volgens het rapport signalen gekregen over het boeken van behandelingen van een volwassene op de verzekering van hun kind. Het rapport meldt dat er jaarlijks voor zo’n 4 tot 5 miljoen euro wordt gedeclareerd aan zorg bij kinderen die meestal voor volwassenen is, zoals kronen, wortelkanaalbehandelingen en gebitsprotheses.

Het dubbel declareren is volgens de NZa ook een risico in de mondzorg. Dit kan bijvoorbeeld als een mondzorgaanbieder zowel een rekening naar de patiënt als naar de verzekeraar stuurt.

Lager dan in andere zorgmarkten
Het percentage onregelmatigheden in de mondzorg ligt lager dan in de andere zorgmarkten. In het rapport geeft de NZa twee mogelijke verklaringen: “Ten eerste zijn er slechts een beperkt aantal toetsen op onregelmatigheden uit te voeren voor de mondzorg. Het gaat dan om het in rekening brengen van bepaalde combinaties van codes. Hieruit volgt een relatief klein bedrag aan onregelmatigheden. Ten tweede gaat een groot deel van de signalen die we ontvangen over mondzorg over (on)gepast gebruik en spookzorg. Deze verschijnselen sporen we niet op met onze methode.”

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZa is bezorgd over macht verzekeraars

De NZa is bezorgd over de macht van zorgverzekeraars. Bestuursvoorzitter Maarten Ruys zei dit onlangs tijdens een NZa-bijeenkomst voor partijen uit de zorg, meldt Zorgvisie.

Meer macht
Vanaf 1 januari 2015 krijgen zorgverzekeraars geen compensatie meer voor risicovolle patiënten. Ook is er een voornemen om artikel 13 van de Zorgverzekeringswet te wijzigen waardoor zorgverzekeraars niet-gecontracteerde zorg niet meer hoeven te vergoeden. Door deze wijzigingen krijgen zorgverzekeraars meer macht.

Controle
De NZA zal de zorgverzekeraars nu strenger controleren. De autoriteit zal hierbij kijken naar concurrentie tussen zorgverzekeraars, de macht van deze partijen, het doorgeven van inkoopvoordelen, de zorgplicht, ongewenste risicoselectie en de niet toegestane premiedifferentiatie.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Slechts 30 procent tandartspraktijken heeft contract met zorgverzekeraar

Slechts 30 procent van de tandartspraktijken heeft een contract heeft met een zorgverzekeraar. Als ixorg wordt meegerekend, dan bedraagt dit 55 procent. Dit blijkt uit onderzoek van 123tandarts.nl onder 5.000 praktijken.

ixorg heeft meeste contracten
ixorg, de nieuwe verzekeraar voor tandheelkundige zorg, heeft de meeste tandartsen onder contract in vergelijking met de grote zorgverzekeraars. Tot de grote zorgverzekeraars worden Achmea, VGZ, CZ en Menzis gerekend.

Patiënten die bij een mondzorgpraktijk zijn waarmee hun zorgverzekeraar geen contract heeft, moeten soms een deel zelf bijbetalen van een tandheelkundige behandeling. Bij de keuze van een zorgverzekering moet een patiënt dus goed bekijken of zijn tandarts een contract heeft met deze zorgverzekeraar.

Tandartspraktijken per zorgverzekeraar

 


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Bij welke zorgverzekeraar zijn mensen verzekerd?

Bekijk dit handige overzicht: bij welke zorgverzekeraar zijn mensen verzekerd. En ook: welke verzekeringen vallen onder welke organisatie?

Bekijk een vergrote versie

Bron:
Zorgkiezer.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Wat u moet weten over mondzorg en aanvullend verzekeren

Veel Nederlanders bekijken hun zorgverzekering én de aanvullende verzekeringen de komende maanden weer kritisch. Een veelgestelde vraag is daarbij: moet ik mij wel of niet aanvullend verzekeren voor mondzorg? De belangrijkste informatie voor voorlichting aan uw patiënt op een rij.

Welke kosten voor mondzorg vergoedt de basisverzekering?

Jeugd
Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar vergoedt de basisverzekering de meeste tandartsbehandelingen. Hiervoor betaalt men ook geen eigen bijdrage. De kosten voor orthodontie of kronen en bruggen worden niet vergoed.

Volwassenen
Volwassenen vanaf 18 jaar betalen bijna alle kosten voor mondzorg zelf. Vanuit de basisverzekering vergoeden zorgverzekeraars chirurgische tandheelkundige zorg en een uitneembaar kunstgebit vanuit het basispakket. Voor dit kunstgebit wordt wel een eigen bijdrage in rekening gebracht.

Bijzondere zorg
In speciale gevallen vergoedt de zorgverzekeraar bijzondere tandheelkundige zorg uit het basispakket. Bijvoorbeeld als iemand deze zorg nodig heeft omdat hij/zij een ernstige ontwikkelingsstoornis heeft. Of als mensen ernstige stoornissen of afwijkingen van de mond hebben. Voor een vergoeding van deze bijzondere zorg moet wel vooraf toestemming gevraagd worden bij de zorgverzekeraar.

Aanvullende verzekering
Volwassenen vanaf 18 jaar die reguliere kosten voor de tandarts vergoed willen krijgen en verzekerd willen zijn voor gebitsschade door ongevallen kunnen zich aanvullend verzekeren naast de basisverzekering. Welke behandelingen vergoed worden en hoeveel die vergoeding bedraagt, verschilt nogal per verzekeraar.

Wat vergoedt de aanvullende verzekering?

Wat vergoed wordt bij een aanvullende tandartsverzekering verschilt per verzekeraar. Er zijn veel tandartsverzekeringen op de markt en de voorwaarden van die verzekeraars verschillen ook met elkaar. Ongevallendekking bij gebitsschade zit bij veel verzekeraars in de aanvullende verzekering en niet in de tandartsverzekering. Er zijn grofweg drie soorten polissen die worden aangeboden voor de tandartsverzekering:

Verrichtingenpolis: Bij een verrichtingenpolis krijgt u bij een aantal verschillende behandelingen een vergoeding zonder limiet. Het maakt dan niet uit hoeveel vullingen u nodig hebt, u ontvangt per vulling (een deel van) de kosten terug van uw verzekeraar. Per polis verschilt het of u het volledige bedrag krijgt of een gedeelte ervan. Let goed op de polisvoorwaarden, vaak worden de meer complexe behandelingen niet vergoed of moet u de duurste polis afsluiten om deze behandelingen vergoed te krijgen.

Sommenpolis: Voor uw maandelijkse premie krijgt u per jaar een maximum bedrag vergoed. Vaak gaat het om een bedrag tussen de € 250 of € 500 euro wat u maximaal per jaar vergoed krijgt. Ook hier moet u goed naar de polisvoorwaarden kijken. Vaak ontvangt u niet een volledige vergoeding, maar vergoedt de verzekeraar 75 procent van de behandeling. U betaalt in feite naast uw maandelijkse premie ook een eigen bijdrage bij behandelingen.

100% vergoeding: Een aantal verzekeraars biedt een polis aan met 100% vergoeding. U betaalt meestal een iets hogere maandelijkse premie, maar u krijgt tot een maximum bedrag uw kosten volledig vergoed.

Kan iedereen tandartsverzekering afsluiten?
Tandartsverzekeringen zijn niet zomaar toegankelijk. Bij het afsluiten van deze tandartsverzekeringen worden er vragen gesteld over uw tandheelkundig verleden en verwachtingen over uw gebit. Bij twijfel aan de kant van de zorgverzekeraar kan iemand worden geweigerd.

Waar moet u op letten bij de keuze voor een tandartsverzekering?

Een goede tandartsverzekering afsluiten is nog niet zo eenvoudig. Er zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden. Het belangrijkste bij het afsluiten van een tandartsverzekering is de gezondheid van uw eigen gebit en uw behoefte aan mondzorg. Mankeert er vaak iets aan uw gebit, komt u alleen voor een periodieke controle of zou u misschien in de toekomst nog een beugel willen?

De belangrijke punten om op te letten:

1. Wat wordt vergoed?
Verzekeraars maken vaak onderscheid in behandelingen die zij vergoeden. Algemene stelregel, hoe duurder de polis, hoe meer behandelingen er worden vergoed.

• Reguliere behandelingen (preventieve, tweejaarlijkse consulten)
• Mondhygiëne (voorlichting, gebitsbescherming en het verwijderen van tandsteen en tandaanslag)
• Orthodontie (gebitsregulatie inclusief beugels)
• Parodontologie (behandelingen van tandvlees en kaakbot)
• Specialistische behandelingen, inclusief implantaten, kronen, bruggen, wortelkanaal- en zenuwbehandelingen
• Schade door een ongeval
• Noodbehandelingen in het buitenland

2. Worden de maximale vergoedingen van de tandartsverzekering bepaald door percentages, geldbedragen of een aantal?

3. Zijn er acceptatievoorwaarden voor de tandartsverzekering?

4. Mag u zelf bepalen naar welke tandarts u gaat, of bepaalt de verzekeraar dit?

5. Wordt de tandartsverzekering los aangeboden of alleen binnen een pakket; wat werkt het beste voor u?

6. Kunt u een korting krijgen?

Weetje: verzekeraars zijn niet verplicht verzekerden te accepteren voor een tandartsverzekering.

Wat zijn de alternatieven voor mondzorgfinanciering?

Voor mensen met een gezond gebit is een aanvullende tandartsverzekering zelden voordelig. Voor wie bijvoorbeeld twee keer per jaar voor controle naar de tandarts gaat loont het al helemaal niet, omdat dan al snel meer betaald wordt aan premies dan wat aan vergoeding ontvangen wordt.

Niet verzekeren als alternatief, is echter risicovol. Bij gebitsschade door een ongeval loopt u als niet-verzekerde tegen hoge kosten aan. Er is echter een goed én goedkoop alternatief: ixorg.

Goedkoop alternatief voor iedereen met goed gebit
Bij ixorg bouwt u met een maandelijks bedrag -en dat bedrag bepaalt u zelf- een spaarpotje op. Uit dat spaarpotje worden de kosten voor tandarts, orthodontie en mondhygiëne betaald. Dat geld is en blijft van u. Ook is het onderling uitwisselbaar met andere gezinsleden. Voor als zij een keer onverwacht hoge tandartskosten hebben bijvoorbeeld. Daarnaast is gebitsschade door een ongeval, waar ook ter wereld, 100% gedekt tot 10.000 euro. Deze dekking is veel hoger dan wat bij de meeste zorgverzekeraars in een aanvullende verzekering zit.

Voor patiënten die maar een paar keer per jaar de tandarts bezoeken levert dit al gauw een besparing op van meer dan 100 euro. ixorg is daarmee hét goedkope alternatief voor de tandartsverzekering voor iedereen met een goed gebit.

Kijk voor meer informatie op www.ixorg.nl. Hier kunt u ook snel berekenen wat u kunt besparen door aan te geven hoe vaak u per jaar naar de tandarts gaat, hoe vaak u uw gebit laat reinigen en hoe vaak u gemiddeld per jaar een gaatje laat vullen.

Wat verandert er komend jaar in de zorgverzekering?

Stijgende zorgpremie
Zorg wordt voor Nederlanders in 2015 opnieuw duurder. De zorgpremie komt op 1.215 euro per jaar, ruim 100 euro meer dan in 2014. Dit bedrag kan overigens per zorgverzekeraar verschillen, het kabinet geeft alleen een richtlijn.

Hoger eigen risico
Al jaren wordt het eigen risico in de zorg verhoogd. Ook in 2015 betalen we bij zorgbehandelingen een hoger bedrag eerst zelf. Het verplichte eigen risico gaat omhoog van 360 naar 375 euro.

Beperking zorgtoeslag
Mensen met een laag (midden)inkomen hebben vaak recht op zorgtoeslag zodat voor hen de zorg betaalbaar en toegankelijk is. Het kabinet is van plan meer te besparen op de zorgtoeslag. De laatste jaren zijn de inkomensnormen om in aanmerking te komen voor de toeslag al aangescherpt. Nu zullen mensen die iets meer verdienen maar wel recht hebben op toeslag, sneller een lagere toelage krijgen. De zorgtoeslag voor de laagste inkomens gaat iets omhoog om de hogere zorgpremie te compenseren.

Door:
ixorg



Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZa publicatie Stand van de zorgmarkten 2014

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de zorg in 2014, en wat zijn de uitdagingen voor het komende jaar voor zorgverzekeraars, zorgaanbieders, de wetgever en de NZa? Lees de Stand van de zorgmarkten 2014.

Van verbod naar gebod: minder regels
Als uitdaging voor 2015 geeft de NZa aan te kijken naar mogelijkheden om zorgaanbieders en zorgverzekeraars meer vrijheid te geven. In enkele sectoren zoals de farmacie en geboortezorg gelden de afgelopen jaren minder regels. ‘Soms is ook weer een stap terug gedaan, zoals in de mondzorg’, zegt de NZa in het rapport. Per zorgsector zal de NZa de komende tijd een visie opstellen en bekijken of een zorgsector klaar is voor een verdere stap naar minder regels door de overheid.
Lees verder op pagina 42 van de Stand van de Zorgmarkten 2014

Bestrijding van zorgfraude
De bestrijding van zorgfraude is een prioriteit van het Openbaar Ministerie. Vincent Leenders: “Strafrecht is daarbij één schakel, maar wel een onmisbare schakel. In de zorgsector zijn veel instanties betrokken bij toezicht, handhaving en opsporing. Iedereen moet zijn rol pakken.”
Lees verder op pagina 21 van de Stand van de Zorgmarkten 2014



Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Aantal wanbetalers in de zorg blijft stijgen

Aantal wanbetalers in de zorg blijft stijgen

Het aantal wanbetalers in de zorg steeg dit jaar tot ruim 328.000, een stijging van 12.500 vergeleken met vorig jaar.
Dit blijkt uit een rapport van de Verzekerdenmonitor 2014, zoals aangeboden aan de Tweede Kamer.

Het Zorginstituut verwacht dat er eind van dit jaar 340.000 wanbetalers zullen zijn. Dit schrijft minister Schippers in een brief aan de Kamer. Als deze trend zich werkelijk doorzet, stijgt het aantal wanbetalers met 7,6% in vergelijking met vorig jaar.

Hoe langer mensen in een wanbetalingsregeling zitten, hoe lastiger het blijkt te zijn om daar zelfstandig uit te komen. Het rapport laat zien dat 45% van de wanbetalers onder de 35 jaar al twee jaar of langer in de wanbetalingsregeling zit.

Naast deze stijging lukt het ook in steeds meer gevallen om tot een betalingsregeling te komen. Afgelopen jaar deden schuldhulpverleners voor 9.000 mensen een betalingsvoorstel aan schuldeisers, waardoor deze mensen hun schuld kwijt raakten.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Rouvoet: In 2015 grootste verandering zorgstelsel in jaren

“Nederlanders zullen vanaf 2015 merken dat er veel verandert in de zorg. De hervorming van de langdurige zorg is namelijk de grootste verandering in ons zorgstelsel sinds 2006, toen de Zorgverzekeringswet werd ingevoerd. Zorgverzekeraars steunen deze veranderingen, omdat die echt nodig zijn om de langdurige zorg ook in de toekomst voor alle Nederlanders toegankelijk en betaalbaar te houden. Maar de veranderingen gaan ook gepaard met forse bezuinigingen vanuit de overheid. En dat zullen de mensen gaan merken”. Dat zegt André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), in reactie op de begroting en de Miljoenennota.

Zorgverzekeraars zijn bovendien bezorgd over de krappe voorbereidingstijd tot 1 januari 2015; de datum waarop alle veranderingen in de zorg in werking moeten treden. En dat terwijl de parlementaire behandeling nog gaande is. Zorgverzekeraars zullen alles op alles zetten om desondanks de continuïteit van zorg te waarborgen, want de zorg voor veelal kwetsbare mensen mag niet in het gedrang komen. Zij roepen de politiek op om rekening te houden met de tijd die nodig is voor een verantwoorde invoering van de hervormingen op 1 januari 2015.

Solidariteit
ZN is blij dat het kabinet de verhoging van het eigen risico heeft beperkt tot 15 euro (naar 375 euro in 2015). Solidariteit tussen jong en oud, ziek en gezond, is een belangrijke kernwaarde van ons zorgstelsel. Door het stijgende eigen risico dreigt sluipenderwijs toch geknabbeld te worden aan die solidariteit. Immers: wie jong en gezond is betaalt alleen de premie, wie wel wat mankeert betaalt daarnaast het eigen risico en draagt dus een groter deel van de kosten zelf.
Zorgverzekeraars zien het als een uitdaging om de komende jaren de kostenstijging in de zorg in de hand te blijven houden zodat de politiek niet hoeft te besluiten tot snijden in het pakket of het sterk verhogen van het eigen risico.

Zorgstelsel werkt
Dat het Nederlandse zorgstelsel werkt, blijkt uit het feit dat er voor het tweede jaar op rij meevallers zijn in de kostenontwikkeling in de zorg. En dit jaar draagt de zorg voor het eerst sinds mensenheugenis bij aan het oplossen van problemen op de rijksbegroting, in plaats van omgekeerd. De uitgaven over 2014 zijn naar de huidige inschatting van VWS 1,4 miljard euro lager dan begroot.

“Dat is de verdienste van alle partijen”, zegt Rouvoet. “De Hoofdlijnenakkoorden met minister Schippers voor de ziekenhuiszorg, de geestelijke gezondheidszorg en de eerste lijn vormen de basis van onze gezamenlijke inzet. En de zorgverzekeraars hebben opnieuw door scherp in te kopen, met name bij genees- en hulpmiddelen, forse besparingen weten te realiseren. Overigens voeg ik daar nadrukkelijk aan toe: er is niet bezuinigd op de zorg, het gaat in de zorg nog steeds om ‘minder meer’”.

Bron:
Persbericht Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
basispakket

Tandzorg en orthodontie gewenst in basispakket, zorgkosten eigen schuld niet

Ziektekosten ‘door eigen schuld’ hoeven volgens het merendeel van de verzekerden niet te worden vergoed via het basispakket. De meeste verzekerden zouden tandzorg, orthodontie, fysiotherapie, griepvaccinatie en brillen en contactlenzen wel graag vergoed zien. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL.

Verzekerden veronderstellen dat bij bijvoorbeeld complicaties na een onnodige ingreep, dieetadvies en stoppen-met-roken-programma’s de zorg voortkomt uit keuzes van de patiënt zelf. Anderen hoeven volgens hen niet voor de kosten hiervan op te draaien. “Hier houdt de solidariteit van veel verzekerden kennelijk op”, stelt NIVEL-programmaleider Judith de Jong.

De overheid bekijkt elk jaar de dekking van het basispakket van de zorgverzekering. Het Zorginsituut Nederland adviseert de overheid hierover. In dit advies wordt de inbreng van verzekerden ieder jaar belangrijker.

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Zorgverzekeraars besparen 356 miljoen euro door controles

Zorgverzekeraars hebben in 2013 meer bespaard op de zorgkosten door intensivering van hun controle-inspanningen en fraudebestrijding: in totaal 356 miljoen euro. De belangrijkste besparing (329 miljoen euro) wordt gerealiseerd door betaalde declaraties achteraf te controleren. Fraudeonderzoek heeft nog eens 27,3 miljoen euro aan onjuistheden aan het licht gebracht. Daarvan is 9,4 miljoen euro daadwerkelijk aan fraude vastgesteld. Dit blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Zorgverzekeraars Nederland (ZN).

In 2013 hebben zorgverzekeraars 142 miljoen euro meer bespaard dan in 2012. In 2012 werd er 198 miljoen euro bespaard door controles, 10 miljoen euro aan onjuistheden geconstateerd via fraudeonderzoek en 6 miljoen euro aan fraude vastgesteld.

Zorgverzekeraars maken veel van het tegengaan van onterechte en onjuiste declaraties en het opsporen van fraude. Het afgelopen jaar hebben ze hun inspanningen geïntensiveerd en verbeterd. Individueel door het toepassen van slimmere tools om onregelmatigheden in declaraties te detecteren, het nauwer betrekken van klanten bij de controle van de facturen, meer mankracht in te zetten en collectief via een gezamenlijk programma ‘Zinnige zorg, Zuivere rekening’.

Controle
In 2013 hebben zorgverzekeraars 329 miljoen euro bespaard door betaalde declaraties achteraf te controleren. Zorgverzekeraars gingen daarbij na of de zorg ook echt geleverd was en of deze passend was bij de zorgvraag (bijvoorbeeld via enquêtes en dossiercontroles). De besparingen door deze controles zijn in 2013 sterk toegenomen, maar ook in de jaren daarvoor is een stijgende lijn te zien.

Ook worden voorafgaand aan de betaling veel inspanningen verricht om betaling van onterechte declaraties te voorkomen. De door de zorgverzekeraars uitgevoerde controles voorafgaand aan betaling, hebben geleid tot een afwijzing van 2,3 miljard euro (van de 40 miljard euro die in 2013 is uitgekeerd aan Zvw-zorgkosten). Redenen van afwijzing zijn bijvoorbeeld een onjuist tarief of het feit dat de verzekerde niet verzekerd was voor de betreffende zorg.

Fraudeonderzoek
Onderzoek naar fraude is belangrijk. Zorgverzekeraars spreken pas van fraude als een regel is overtreden én er sprake is van bewust of opzettelijk handelen waardoor er onterecht voordeel wordt behaald. In 2013 is voor ruim 27 miljoen euro aan onjuistheden (al dan niet opzettelijk) vastgesteld in de uitgevoerde fraudeonderzoeken. Dat is een stijging ten opzichte van 2012 (toen ging het om 16 miljoen euro). Van de 27 miljoen euro hebben zorgverzekeraars 9,4 miljoen euro aan fraude vastgesteld (vooral PGB, maar ook ziekenhuizen en farmacie) en is er 10,2 miljoen euro aan fouten door zorgaanbieders geconstateerd.

Tegelijk is de omvang van zaken met een vermoeden van fraude gedaald naar 7,6 miljoen euro. De stijgende lijn van het gemiddelde bedrag per vastgestelde fraude van de afgelopen jaren zet zich door: in 2013 was het 36.828 euro. In de jaren daarvoor was het al gestegen van 17.088 euro (2010) via 19.642 euro (2011) naar 27.245 euro (2012).

Maatregelen en plannen
Zorgverzekeraars werken, naast hun individuele inspanningen op dit gebied, ook samen in het programma ‘Zinnige zorg, Zuivere rekening ‘. Ze delen signalen en resultaten van zowel controle als fraude en werken samen aan onderzoeken naar grote fraudezaken die landelijk spelen. Daarnaast besteden de zorgverzekeraars elk jaar gezamenlijk extra aandacht aan specifieke zorgsectoren. Voor 2013 en 2014 zijn dat de geestelijke gezondheidszorg, de medisch specialistische zorg en de Huisartsenzorg. Ook werken zorgverzekeraars samen met partijen in het veld aan een duidelijke zorgnota. Voor alle behandelingen in ziekenhuizen of zelfstandige klinieken die vanaf 1 juni 2014 zijn gestart, krijgen patiënten een duidelijke zorgnota van hun zorgverzekeraar. Doordat deze zorgnota’s duidelijker worden, kunnen patiënten beter nagaan wat er aan zorg gedeclareerd is. Zo zijn ze beter in staat om ook zelf hun nota te controleren. Verder werken zorgverzekeraars aan verbeteringen omtrent het screenen van zorgaanbieders en willen zij zich meer inspannen om samen met zorgaanbieders te kijken waar het declaratieproces eenvoudiger en beter kan. Onderdeel van het programma is verder dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk werken aan een normenkader voor de administratieve organisatie, zodat het declaratieproces onafhankelijk gecertificeerd kan worden. Dit geeft onder andere invulling aan de visie van zorgverzekeraars om controles zo vroeg mogelijk in het proces uit te voeren.

Bron:
Persbericht Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
internet

Klantgegevens VGZ openbaar

Bij coöperatie VGZ zijn door een fout van een medewerker klantgegevens van zo’n 27.000 verzekerden toegankelijk geweest voor onbevoegden. Vanaf 2011 waren de gegevens online toegankelijk totdat de fout eind 2013 werd ontdekt.

De fout is ontstaan toen een medewerker gegevens van verzekerden op een privé-omgeving heeft gezet ten behoeve van het testen van nieuwe software voor VGZ. Overigens is het niet volgens de procedure van VGZ om dat op deze manier te doen, al geeft VGZ zelf aan dat er geen kwade opzet in het spel was. Het testen gebeurde met zowel fictieve als echte klantgegevens. Na de testfase zijn de gegevens echter niet meer van de prive-omgeving verwijderd. Het betreft klantgegevens van zo’n 27.000 verzekerden. Dit alles vond plaats in 2011. De fout werd eind 2013 ontdekt.

Gevolgen
De gegevens die toegankelijk waren, waren naam en adresgegevens in combinatie met declaratiegegevens. Het betrof geen medische dossiers en inloggegevens. De gegevens zouden volgens VGZ alleen te vinden zijn voor mensen die gericht naar minder beveiligde gegevens op zoek zouden zijn.

Maatregelen
Na ontdekking van de fout zijn de gegevens direct verwijderd van de privé-omgeving. VGZ heeft een onderzoek ingesteld en heeft naar aanleiding daarvan de procedures omtrent gegevensbescherming aangescherpt. Toezichthouders en de verzekerden wie het aanging, zijn per brief op de hoogte gesteld en VGZ heeft excuses aangeboden aan de betrokken verzekerden.

Bron:
Zorgverzekering.net

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen