ANT wijst tandartsen op rechten bij materiële controle zorgverzekeraar

De ANT krijgt steeds vaker signalen dat zorgverzekeraars mogelijk hun macht misbruiken bij zogeheten materiële controles. Bij die controles lijkt het niet altijd te gaan om de noodzaak en kwaliteit van de behandeling, maar om het terugvorderen van geld op basis van gemiddelden, zegt de ANT.

Materiële controle
Een materiële controle is (volgens Regeling Zorgverzekering) een onderzoek, waarbij de zorgverzekeraar nagaat of de door de zorgaanbieder in rekening gebrachte prestatie is geleverd (rechtmatigheid) en of deze doelmatig was (passend bij de gezondheidstoestand van de patiënt). Bij die controles lijkt op dit moment het terugvorderen van geld op basis van gemiddelden het uitgangspunt te zijn volgens de ANT. Dit gaat volgens de beroepsorganisatie ten koste van de kwaliteit van de mondzorg en de ruimte om maatwerk te leveren voor patiënten.

Bepalen
Jan Willem Vaartjes: “De zorgverzekeraars pretenderen te snappen wat goede mondzorg is en willen steeds meer bepalen hoe de tandartspraktijk eruit zou moeten zien. Of het nu gaat om tariefsdalingen, het schrappen van codes of de keuze voor een andere behandelaar dan de tandarts bij een bepaalde behandeling. Als het aan de zorgverzekeraars ligt, bepalen zij straks hoe patiënten het beste hun gebit kunnen laten behandelen. Dat vinden wij een ongezonde ontwikkeling”.

Rechten
De beroepsorganisatie komt daarom in actie door tandartsen op hun rechten te wijzen en van extra (juridische) informatie en steun te voorzien. Ook kunnen tandartsen via de website van de ANT klachten over en hun ervaringen met materiële controles melden.

Overigens mogen tandartsen niet zomaar medische gegevens afgeven. Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “De actie is niet primair gericht tegen zorgverzekeraars. Als het om fraude gaat, dan zijn wij als ANT voor een zero tolerancebeleid. Er is nu echter geen sprake van een gelijkwaardig krachtenveld. Wij helpen tandartsen met gerichte info en door hen op hun rechten te wijzen.”

Bron:
ANT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Zorgverzekering raadsel voor 82% van de Nederlanders

Voor 82% van de Nederlanders is de basisverzekering nog steeds een raadsel. Deze mensen gaven minimaal één onjuist antwoord op de vraag of de huisarts, tandarts en fysiotherapeut onder de basisverzekering valt. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Verzekeringssite.nl onder ruim 500 Nederlanders.

Slechts 2% had alle vragen over de basisverzekering goed. Om ervoor te zorgen dat mensen voldoende kennis hebben om de juiste zorgverzekering te kunnen kiezen, heeft Verzekeringssite.nl de zorgquiz ontwikkeld. Hierin kan iedereen zijn of haar kennis testen van de basisverzekering en het eigen risico voor de belangrijkste zorgkosten.

Basisverzekering
De basisverzekering is sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel een aantal maal aangepast. De laatste twee jaar is er echter vrij weinig verandert.

Eigen risico
Ook over het eigen risico bestaat verwarring. Zo denkt 43 procent van de Nederlanders ten onrechte dat het eigen risico geldt voor een bezoek aan de tandarts of fysiotherapeut. Deze kosten worden echter niet vergoed door de basisverzekering, waardoor er geen eigen risico geldt. Het eigen risico geldt bijvoorbeeld wel voor zorg in het ziekenhuis. Minister Schippers heeft onlangs laten weten een publiekscampagne te starten met extra aandacht aan het eigen risico.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Afstand van verzekeraars met consumenten wordt steeds groter

Verzekeraars zien de échte kracht van Social Media nog niet. Mobiel wordt nauwelijks ingezet. De consumenten volgen echter met smartphones en tablets de snelle technologische ontwikkelingen wel. Daardoor wordt de afstand tussen de verzekeraars en hun klanten steeds groter.

Dit is een van de belangrijke conclusies van de Social Media Insurance Monitor, het brede, onafhankelijk onderzoek over het inzetten van Social Media in de verzekeringsbranche, voor het derde jaar op initiatief van ITDS Business Consultants uit Naarden. De interviews en metingen zijn in de eerste helft van 2013 gehouden bij 69 verzekeraars. De resultaten zijn gepubliceerd in het magazine SoMe.

Mobile first
Het onderzoek toont aan dat verzekeraars vooral aandacht besteden aan webcare en een kleine groep ontwikkelt ook apps. ITDS-directeur Arjen de Boer concludeert: “Mobile first! zou het motto moeten zijn. Het is kennelijk ‘Mobile last!’ Veranderingen zijn onvermijdelijk wil men de klanten niet verliezen. De verzekeringsbranche gaat op z’n kop. Dat betekent innoveren, mobiel gaan, meegaan met de consumenten.”

Bron:
ITDS

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tros-radar

Uitzending Tros Radar over declaratiefraude in zorg

Tros Radar zendde op 18 november een uitzending uit over declaratiefraude in de zorg.

De NMT keurt elke fraude af en meldt naar aanleiding van deze uitzending op haar website: ‘De relatie tussen tandarts en patiënt is gebaseerd op vertrouwen. Een patiënt moet er van op aan kunnen dat zijn tandarts goede zorg levert en zich houdt aan de wet- en regelgeving.’ De NMT is er dan ook voorstander van dat onderbouwde constateringen van fraude onder de aandacht worden gebracht van de NZa en zo nodig van het Openbaar Ministerie.”

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

HEMA verkoopt nu ook zorgverzekeringen met optie voor aanvulllende tandzorg

HEMA komt met een eigen zorgverzekering. Vanaf nu kan heel Nederland zich per 1 januari 2014 bij HEMA verzekeren tegen zorgkosten. Iedereen die overstapt naar de zorgverzekering van HEMA krijgt het hele jaar 10% korting op bijna alles van HEMA.

Aanvullende tandzorg
De basispremie van de zorgverzekering van HEMA bedraagt 89 euro per maand bij het wettelijke eigen risico van 360 euro. Klanten die kiezen voor een vrijwillig eigen risico van 500 euro bovenop het wettelijk eigen risico betalen slechts een premie van 69 euro per maand. Ook de aanvullende pakketten en tandartsdekkingen hebben de vertrouwde HEMA-eenheidsprijzen: aanvullende zorg is er voor 6, 12 en 18 euro, aanvullende tandzorg kost 11, 22 of 33 euro.

Kinderzorglijn en overstapassistent
De zorgverzekering van HEMA biedt verder een speciale kinderzorglijn, waar consumenten gratis terecht kunnen met vragen over kinderzorg. De gespecialiseerde medewerkers van de kinderzorglijn helpen bijvoorbeeld met het zoeken naar
een logopedist of verwijzen naar een kindvriendelijke tandarts of fysiotherapeut. Bovendien biedt HEMA een overstapassistent, die consumenten kunnen bellen voor vragen over overstappen.

Risicodrager
Voor dit nieuwe product werkt HEMA samen met zorgverzekeraar Menzis, die risicodrager is van de zorgverzekering. De klant merkt daar overigens weinig van. Zowel het online zorgoverzicht als bijvoorbeeld de telefonische klantenservice gaan via HEMA.

Logische stap
HEMA is al sinds 2004 succesvol actief op het gebied van online verzekeren. Onder meer de autoverzekering en de reisverzekering zijn erg populair vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en de begrijpelijke taal waarin de voorwaarden zijn geschreven.
Van Zetten: “Wij zien onze zorgverzekering als een wezenlijke toevoeging aan ons productaanbod waarmee we nog beter invulling kunnen geven aan de missie van HEMA: het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen leuker en makkelijker maken.”

Meer informatie is te vinden via www.hema.nl/zorg

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Anno12 richt zich nu op start in 2015

De nieuwe zorgverzekeraar Anno12 die de start dit jaar moest afblazen, richt zich nu op een start in 2015. Dit meldt de initatiefnemer Rob Adolfsen op Facebook, schrijft Skipr. Eind oktober maakt Anno12 bekend niet te zullen starten in 2013. Als oorzaak gaven zij de huidige prijzenslag tussen verzekeraars aan.

Factoren
Adolfsen legde uit dat de toekomst van Anno12 afhankelijk is van een aantal factoren. In de eerste plaats noemde hij de buffers van de grote verzekeraars. Bij een prijzenslag van twee of drie jaar zal Anno12 niet van start kunnen volgens Adolfsen. “Wij kunnen de start nog wel een paar jaar rekken, want geen van ons hoeft er van te leven. Maar de vraag is: houdt de markt vertrouwen in ons als we zo lang niet van start gaan”, zei Adolfsen toen volgens Skipr. Ook moest Anno12 in overleg met financiers en de mensen die bijdragen via crowdfunding.

Bereid
Tijdens het overleg tussen het team, de raad van commissarissen, de besturen van de coöperatie en stichting Administratiekantoor Anno12 bleken alle partijen bereid om door te gaan en een start per 1 januari 2015 voor te bereiden. Ook de investeerders hebben hun accoord gegeven. De crowdfunders worden de komende twee weken geraadpleegd. Adolfsen verwacht voor december met een definitief besluit te komen over de start.

Anno12 had in juni het benodigde startkapitaal van 3,4 miljoen euro bijeen. Van dit bedrag komt 700.000 euro via crowdfunding.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Uitzending Tros Radar: zin en onzin van tandartsverzekering

Uitzending Tros Radar: zin en onzin van tandartsverzekering

Uitzending van Tros Radar over de aanvullende tandartsverzekering met NMT-voorzitter Rob Barnasconi en Wilfred Mooij van zorgvergelijkingssite www.goedkope-zorgverzekering.nl

‘Een aanvullende verzekering moet geen automatisme zijn. Erover nadenken is heel belangrijk’, zegt Barnasconi in de uitzending.
De nieuwe ixorg verzekering wordt uitgebreid besproken.

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Online enquête: ONVZ Beste Zorgverzekeraar 2013

Zorgverzekering.net roept ONVZ uit tot beste zorgverzekeraar van 2013. Zorgverzekering.net heeft dit jaar een online enquête gehouden onder 585 respondenten. In deze enquête werd onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de consumenten over zorgverzekeraars. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat ONVZ door consumenten als beste zorgverzekeraarsgroep werd beoordeeld over het afgelopen jaar.*

Rapportcijfers
ONVZ is als zorgverzekeraarsgroep door consumenten als beste beoordeeld met een rapportcijfer van 8.1. Bovendien werd ONVZ ook als beste beoordeeld op imago wat betreft betrouwbaarheid, responsiviteit en zorgzaamheid. Ook de klantenservice van ONVZ werd als beste beoordeeld.

Consumenten beoordeelden andere zorgverzekeraarsgroepen ook met een hoog rapportcijfer. CZ kreeg een 7.5, Achmea & Menzis beiden een 7.4 en VGZ een 7.1. Slechts 2,2% van de ondervraagden heeft in het afgelopen jaar een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar. Uit het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat de ondervraagden over het algemeen tevreden zijn met hun huidige zorgverzekeraar.

Overstappen
67% van de ondervraagden heeft naast de basisverzekering ook een aanvullende verzekering. Verder is uit het onderzoek gebleken dat 17% van de ondervraagden van plan is in 2014 over te stappen van zorgverzekeraar. De meest voorkomende redenen om over te stappen zijn kostenbesparing en een betere dekking.

19% van de ondervraagden geeft aan al over te stappen bij een premieverschil van € 5,- tot €10,- per maand. Tevens zou 25% overstappen bij een premieverschil van €10,- tot €20,- per maand en 21% geeft aan pas over te stappen bij een premieverschil van meer dan €20,- per maand.

Maar liefst 39% van de ondervraagden zou overstappen van zorgverzekeraar als ze een cadeau aangeboden krijgen bij de nieuwe zorgverzekeraar, bijvoorbeeld een tablet, smartphone of een geldbedrag.


* Het gaat hierbij om het gemiddelde van alle labels per zorgverzekeraarsgroep: Achmea: FBTO, Zilveren Kruis Achmea, Agis, TakeCareNow, Interpolis, De Friesland, Avéro Achmea, IK, ProLife, YouCare VGZ: VGZ, IZA, UMC, Bewuzt, IZZ, Univé, Zekur, Besured, National Academic, Promovendum Menzis: Menzis, Azivo, Anderzorg CZ: CZ, CZ direct, Ohra, Delta Lloyd ONVZ: ONVZ, PNO zorg, VVAA

Bron:
Zorgverzekering.net


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Bijna helft Nederlanders neemt geen tandartsverzekering in 2014

Bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders zal in 2014 geen aanvullende tandartsverzekering afsluiten. Dit blijkt uit eigen onderzoek van Zorgwijzer.nl onder 418 mensen.

35 procent van de respondenten gaf aan volgend jaar wel een tandartsverzekering te gaan afsluiten en 18 procent weet dit nog niet. Twijfelaars noemen als reden het nog niet bekend zijn van de premies voor de tandartsverzekering.

Momenteel heeft ongeveer een op de drie Nederlanders boven de 18 jaar geen tandartsverzekering.

Bron:
Zorgwijzer.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NMT op BNR Nieuwsradio over ixorg

NMT-voorzitter Rob Barnasconi aan het woord op BNR Nieuwsradio over ixorg, de nieuwe manier voor patiënten om hun mondzorgkosten te financieren.

Beluister het fragment

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Consumentenbond start petitie verlaging zorgpremie

De premie voor zorgverzekeringen kan komend jaar met 300 euro worden verlaagd. Dat stelt de Consumentenbond op basis van eigen berekeningen. De Consumentenbond is een petitie gestart om verzekeraars op te roepen de verlaging daadwerkelijk door te voeren.

Hoge solvabiliteit
Onderzoek voor de Gezondgids van oktober laat zien dat sommige zorgverzekeraars een solvabiliteitsmarge van 230% hanteren, terwijl 150% vereist is. De solvabiliteit van een onderneming geeft aan in welke de mate de onderneming bij liquidatie kan voldoen aan de financiële verplichtingen. Er blijken grote onderlinge verschillen in de marge die verzekeraars aanhouden, zegt de Consumentebond. VGZ kan de premie volgend jaar met €89 verlagen en CZ zelfs met €487 en dan blijven ze nog netjes binnen de verplichte solvabiliteitsnorm.

Winst
Zorgverzekeraars behaalden in 2012 een winst van 1,4 miljard en hun eigen vermogen steeg naar 9,1 miljard. Bart Combée, directeur Consumentbond: ‘Er is dus alle ruimte om de premies fors te laten dalen voor 2014. Het kan niet zo zijn dat consumenten keer op keer te maken krijgen met bezuinigingen en beperkingen van het verzekeringspakket, en tegelijkertijd onnodig veel premie betalen’.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
spaarvarken

NMT en Infomedics lanceren nieuw financieringsproduct mondzorg: ixorg

Dit najaar introduceert de NMT samen met Infomedics een nieuw financieringsproduct voor de mondzorg: ixorg. Met ixorg bouwen patiënten een persoonlijk budget op waarmee ze toekomstige mondzorg kunnen betalen. Het gespaarde bedrag blijft van de patiënt, ook als het niet besteed wordt.

Een groot verschil met reguliere aanvullende tandartsverzekeringen is de dekking bij calamiteiten. Bij ixorg is gebitsschade bij een calamiteit 100% gedekt tot een bedrag van 10.000 euro.

Met het product wil de NMT patiënten een derde keuze bieden voor het financieren van mondzorg. Dit product draagt eraan bij dat de mondzorg voor iedereen toegankelijk blijft. Het wachten is nu nog op de vergunning van de Autoriteit Financiële Markten.

Bron:
NMT

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Zorgverzekeraar DSW verlaagt premie

Zorgverzekeraar DSW verlaagt premie

Zorgverzekeraar DSW heeft zijn premie voor 2014 bekendgemaakt. De zorgverzekeraar heeft laten weten de basispremie met 90 euro per jaar te verlagen. Klanten betalen vanaf januari komend jaar 95 euro per maand, dit bedraagt nu 102,50 euro. De premies voor aanvullende zorgverzekeringen blijven gelijk.

De zorgpremie kan volgens DSW omlaag door concurrentie tussen zorgverzekeraars, goedkopere medicijnen en een verhoging van het eigen risico.

DSW maakt de laatste jaren als eerste verzekeraar de nieuwe premie bekend. De andere verzekeraars maken hun premie in de komende weken bekend. Gemiddeld wordt een premieverlaging van 24 euro verwacht naar 1.226 euro per jaar.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Excellent choice

Nationaal zorgonderzoek 2013 voor consumenten

Het Zorgverzekering Informatie Centrum (ZIC) onderzoekt ieder jaar de kwaliteit van zorgverzekeraars en hun verzekeringen via het nationale zorgonderzoek. Uw patiënten kunnen via een vragenlijst hun mening delen over hun huidige zorgverzekering.
Het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten en is volledig anoniem.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
ANT over tandartsverzekering: Niet transparant en vergoeding verlaagd

ANT over tandartsverzekering: Niet transparant en vergoeding verlaagd

ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes zegt in een interview op BNR Nieuwsradio dat de tandartsverzekering transparanter moet worden. ‘Er zijn nu te veel regels waardoor de vergoeding voor de consument niet duidelijk is. Ook is de consumentenvergoeding steeds lager geworden.’ Beluister het BNR interview

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
rekening

Achmea stopt met overnemen debiteurenrisico per 1 januari 2014

Achmea stopt per 1 januari 2014 met het overnemen van het debiteurenrisico, meldt de NMT. Dit betekent dat zorgverleners alleen nog het verzekerde deel rechtstreeks kunnen blijven declareren en dat het deel dat niet verzekerd is zelf bij de patiënten in rekening moet worden gebracht.

Als u gewend bent om de behandelingen van uw patiënten rechtstreeks bij Achmea te declareren, adviseert de NMT om te bedenken hoe u dit vanaf januari wilt regelen. Op dit moment weet de NMT nog niet of dit ook geldt als u een overeenkomst met Achmea sluit per 1 januari 2014.

Bron:
NMT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Vrije keuze patiënt voor behandelaar blijft

De komende jaren groeien de zorgkosten minder hard en wordt er een besparing verwacht van 1 miljard euro. Ook behouden patiënten vrije keus voor behandelaar of ziekenhuis. Dat is de uitkomst van onderhandelingen die minister Schippers van VWS voerde met organisaties van artsen, zorgverzekeraars, ziekenhuizen en patiënten, melden de NPCF en Zorgverzekeraars Nederland.

Betere en efficiënter
In de afgesloten akkoorden zijn afspraken opgenomen die gericht zijn op het organiseren van een betere en efficiëntere gezondheidszorg. Zo is er overeenstemming over belangrijke veranderingen in de bekostiging van de zorg, met het doel de kwaliteit te verbeteren en doelmatigheid van de zorg te vergroten. De besparing die daaruit volgt, helpt om toekomstige premiestijgingen – waar door de kostengroei per saldo nog sprake van zal zijn – te beperken. De partijen in de zorg hebben hun steun gegeven aan een aantal belangrijke maatregelen:

  • De restitutiepolis blijft gehandhaafd, waardoor verzekerden die dat willen maximale keuzevrijheid houden. Maar zorgverzekeraars krijgen ook de ruimte om via hun inkoopbeleid te sturen op lagere kosten en hogere kwaliteit. Het aanpassen van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet maakt het mogelijk om bij een naturapolis de vergoeding van niet gecontracteerde zorg te kunnen verlagen.
  • Er komt ruimte om de verschillende sectoren in de zorg in samenhang te benaderen en substitutie (van tweede naar eerste lijn) te bevorderen.
  • De informatievoorziening van zorgaanbieders aan zorgverzekeraars en verzekerden wordt versneld en geïntensiveerd.
  • De eerste lijn wordt gestimuleerd meer multidisciplinair en innovatief te gaan werken, om de substitutie vanuit de tweede lijn én vanuit de huidige AWBZ daadwerkelijk van de grond te krijgen.

Bron:
NPCF
Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Zorgverzekeraars niet transparant

Zorgverzekeraars maken enorme winsten en laten eigen kosten als zorgkosten zien. Dit blijkt uit onderzoek van Annalise in opdracht van financiële dienstverlener zorgsector VvAA. Het onderzoek werd onlangs gepresenteerd in het BNR-debat ‘De zorgverzekeraar regeert’.

Met name de vier grote zorgverzekeraars Achmea, CZ, Menzis en VGZ – die 90% marktaandeel bezitten – hebben een hoog eigen vermogen, terwijl zij ook forse winsten maken.

Onterecht
Kosten die zijn gemoeid met het binnenhalen van nieuwe klanten zijn niet inzichtelijk en bovendien presenteren zorgverzekeraars eigen kosten ten onrechte als zorgkosten.

Verschil reclame- en aquisitiekosten
Een andere opvallende uitkomst is dat in de jaarverslagen van de vier grote verzekeraars reclamekosten worden opgegeven van in totaal € 58 miljoen in 2011. Volgens de jaarstaten die de zorgverzekeraars inleverden bij De Nederlandse Bank blijken andere getallen, die echter niet worden toegelicht. Daar wordt gesproken van in totaal € 353 miljoen aan acquisitiekosten (binnenhalen van klanten). Zowel uit de jaarstaten als uit de jaarverslagen blijkt verder niet wat onder die kosten wordt verstaan.

Edwin Brugman, directeur kennismanagement van VvAA: “Als we nog even bij de reclamekosten blijven, zien we dat de vier grote concerns verantwoordelijk zijn voor 20 verschillende verzekeringsmerken, daar waar de andere vijf verzekeringsmaatschappijen maar zes merken in de lucht houden. Wanneer mensen overstappen is de kans groot dat deze overstap wordt gemaakt naar een ander merk, maar binnen hetzelfde verzekeringsconcern. Ze blijven vaak gewoon binnen dezelfde organisatie.”

Omlaag
Brugman, directeur kennismanagement van VvAA: “Zorgverzekeraars komen bij monde van zorgverzekeraars nu naar buiten met de mededeling dat de premies omlaag kunnen omdat de winsten dit jaar zo hoog zijn. Dit was de afgelopen jaren ook al het geval, echter toen is aangegeven dat de premies omhoog zouden gaan vanwege stijging van de zorgkosten. Daarbij werd de bal doorgespeeld naar zorgverleners en zorginstellingen.

De winsten en daarmee het eigen vermogen blijven echter zeer hoog. Nu wordt er aangegeven dat de premies dit jaar al over de hele linie € 6,- zijn gedaald. Dit kost de zorgverzekeraars € 65 miljoen. Daarbij vergeet men te vermelden dat het eigen risico met € 140,- is gestegen. Dit betekent dat zorgverzekeraars per saldo zo’n € 1,5 miljard zouden kunnen besparen.”

Bron:
VvAA

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NMT roept deelnemers NZa kostenonderzoek op zich te melden

De NZa stuurde onlangs een aangetekende brief aan mondzorgpraktijken die moeten deelnemen aan het kostenonderzoek. De NMT weet niet wie hiervoor geselecteerd is. De NMT roept deelnemers nu op zich bij de NMT te melden voor ondersteuning en voor informatie over het schaduwonderzoek dat de NMT door PwC laat uitvoeren.

Heeft u een brief van de NZa ontvangen? Dan kunt u zich melden bij de NMT via het online formulier. U ontvangt daarna een informatiepakket en informatie over de bijeenkomsten die de NMT samen met de ANT, ONT en NVM organiseert op:

  • Woensdagavond 26 juni 20.00 in Nieuwegein
  • Vrijdagmiddag 28 juni 14.00 uur in Eindhoven
  • Woensdagavond 3 juli 20.00 uur in Zwolle
  • Vrijdag 5 juli 14.00 uur in Nieuwegein (bij deze bijeenkomst is een aparte toelichting voor orthodontisten en tandartsen die orthodontie uitvoeren)

Bron:
NMT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Mensen zonder aanvullende verzekering minder naar tandarts en mondhygiënist

Uit onderzoek van het NIVEL blijkt dat mensen zonder aanvullende verzekering de tandarts en mondhygiënist minder bezoeken. Voor periodieke controles willen zij wel zonder verwijzing naar een mondhygiënist kunnen gaan. Zij geven aan vaker naar een mondhygiënist te gaan als de kosten hiervoor lager zijn dan voor de tandarts.

In 2012 ging zo’n 34% van de mensen met alleen een basisverzekering naar de tandarts en mondhygiënist, tegenover 47% van mensen met een aanvullende zorgverzekering.

Onbekend
Het onderzoek laat zien dat mensen zonder aanvullende verzekering vaker niet weten of er een tariefsverschil is tussen tandarts en mondhygiënist en welke behandelingen door een tandarts of mondhygiënist gedaan mogen worden. Wel geven ze aan dat zij vaker naar de mondhygiënist willen gaan als die een lager tarief biedt dan de tandarts.

Onderzoek
Het NIVEL voerde het onderzoek uit in opdracht van het Capaciteitsorgaan in januari 2012. Het onderzoek was in eerste instantie bedoeld als nul-meting vóór de invoering van de vrije tarieven in de mondzorg die halverwege dat jaar werden afgeblazen.

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Thema A-Z, Zorgverzekeringen