Fysiotherapeuten zijn contracten zorgverzekeraars zat

Fysiotherapeuten zijn de toegenomen administratie zat. De zorgverzekeraars leggen hen een flinke administratieplicht op sinds de invoering van marktwerking in hun sector. Zorgverzekeraars betalen minder, als een therapeut niet voldoet aan deze plicht, meldt EenVandaag.

Fysiotherapeuten vinden dat de marktverhoudingen scheef zijn. Gemiddeld gaan er per behandeltraject twee volledige behandelingen verloren aan onzinnige administratie.

Ook bij patiënten met een verstuikte enkel moet bijvoorbeeld worden vastgelegd of zij zelfmoordneigingen hebben. Volgens de fysiotherapeuten is het gezond verstand volledig kwijt en levert dat slechtere zorg op.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

VVD wil 7 miljard bezuinigen in de zorg en concurrentie stimuleren

De VVD wil de komende kabinetsperiode 24 miljard euro bezuinigen, waarvan 7 miljard in de zorg. Dat blijkt uit het verkiezingsprogramma “Niet doorschuiven maar aanpakken.”

Mensen zullen meer moeten betalen voor het basispakket in de zorg; ook de huisarts valt onder het eigen risico. De VVD wil dat in 2017 de begroting weer in evenwicht is.

Doorgaan met stimuleren van concurrentie
Op de VVD website vermelden zij hun standpunt voor de zorg: ‘Onze gezondheidszorg moet goed en betaalbaar zijn. We moeten voorkomen dat kwetsbaren in de samenleving de dupe worden van de sterk stijgende kosten. De VVD wil de zorg kleinschalig, in de buurt en persoonsgericht inrichten en tegelijkertijd betaalbaar en toegankelijk houden. Daarom moeten we voorkomen dat er onnodig een beroep op zorg wordt gedaan: de huisarts is de poortwachter. De bereikbaarheid van de huisarts buiten kantooruren moet dan ook verbeterd worden. We staan met de zorg op een kruispunt. Voor de VVD is de keuze helder: doorgaan met het stimuleren van concurrentie, zodat patiënten de beste zorg krijgen voor de beste prijs.

Kwaliteit transparant
De kwaliteit van de zorg staat bij de VVD altijd voorop. Dat geldt niet alleen voor de technische zorg, maar ook de bejegening van patiënten en de bereikbaarheid. Een patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat goede zorg wordt verleend. Kwaliteit moet transparant gemaakt worden, zodat patiënten weten waar de beste zorg geleverd wordt. Het huidige zorgstelsel is gebaseerd op de gedachte dat zorgverzekeraars met elkaar concurreren om de gunst van de consument door de beste zorg in te kopen tegen een goede prijs. Als niet bekend is wat de beste zorg is, komt deze concurrentie onvoldoende van de grond. Verbetering van de transparantie is daarom broodnodig voor de keuzevrijheid van de consument en de goede werking van het zorgstelsel.’

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZA: Prijzen mondzorg met 9,6 procent omhoog

De prijzen in de mondzorg zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met 9,6 procent gestegen, volgens de ‘marktscan mondzorg’ van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa onderzocht hoe de prijzen van 36 behandelingen zich ontwikkelden in het eerste kwartaal van 2012.

Diverse eerdere steekproeven gaven echter een prijsstijging van 3 tot 4% voor deze periode. De NZa Marktscan, gepubliceerd in maart, liet ook een prijsstijging van 4% zien.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZa: tandartsen en verzekeraars moeten contracten sluiten

Er zijn meer contracten nodig tussen tandartsen en verzekeraars om de mondzorg betaalbaar en toegankelijk te houden. De prijzen in de mondzorg zijn in het eerste kwartaal met 9,6% gestegen. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar aanleiding van de marktscan mondzorg.

Minder contracten met zorgverzekeraars
Om bijbetalingen voor jeugdmondzorg te voorkomen, wijst de NZa op de mogelijkheid om voor die groep per 2013 een abonnement met vaste prijzen in te voeren. In 2012 zijn minder contracten gesloten tussen verzekeraars en tandartsen dan in 2011. Contracten zijn noodzakelijk om de kosten in de hand te houden en inhoudelijke afspraken te maken over de kwaliteit en service van de mondzorg. Dit gaf de NZa ook aan bij de voorbereidingen van dit experiment met vrije prijzen. Het aantal afgesloten contracten verschilt nu sterk per verzekeraar: sommige verzekeraars hebben veel contracten gesloten, andere niet of nauwelijks.

Als verzekeraars en tandartsen voldoende contracten sluiten, beperkt dit bovendien de kans op bijbetalingen voor jeugdmondzorg. De NZa heeft de normen voor contractering voor de verzekeraars concreter gemaakt, zodat het voor hen duidelijk is wanneer er sprake is van voldoende contracten voor hun verzekerden. Daarnaast wijst de zorgautoriteit op de mogelijkheid om een abonnement voor de jeugd in te voeren: een vast bedrag per jaar voor de mondzorg aan kinderen. Dit zal de kans op bijbetalingen voor de jeugdmondzorg verder verkleinen.

Prijsontwikkeling
De NZa onderzocht de prijsontwikkeling van 36 behandelingen over de eerste drie maanden van 2012. Gemiddeld stegen de prijzen in de mondzorg met 9,6%. Niet alle behandelingen zijn duurder geworden. Wie voor een kaakfoto of een (tussentijdse) tandvlees beoordeling naar de tandarts gaat, is goedkoper uit. De meeste behandelingen kosten meer dan vorig jaar. Een periodieke controle werd 3,1% duurder, een kroon 18,5%. De prijzen kunnen in de loop van het jaar nog wijzigen: in november komt de zorgautoriteit opnieuw met cijfers over de prijsontwikkeling in 2012.

Tweede Kamer
De minister bespreekt de marktscan mondzorg op 28 juni 2012 met de Tweede Kamer. Sinds januari 2012 zijn de prijzen in de mondzorg vrij. Het gaat om een driejarig experiment waarin tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici en orthodontisten zelf de prijs bepalen die zij vragen voor behandelingen. De NZa houdt de ontwikkelingen in de mondzorg tijdens dit experiment nauwlettend in de gaten.

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Vergoedingen orthodontie per verzekeraar

Vergoedingen orthodontie per verzekeraar

Wat krijgt uw patiënt voor orthodonie vergoed? Een overzicht van de vergoedingen per verzekeraar vindt u op de website van Zorgverzekeringwijzer. 

Lees meer over: Orthodontie, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Beantwoording Kamervragen over nieuw toetredende zorgverzekeraar

Antwoorden van minister Schippers (VWS) op vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over de plannen van de nieuwe toetredende zorgverzekeraar Anno12.

Vraag 1
Bent u bekend met het bedrijf Anno12, dat voornemens is als zorgverzekeraar aan de slag te gaan? Zijn er contacten geweest met uw ministerie, gelet op uw grote wens om concurrentie te organiseren op de zorgverzekeringsmarkt? Zo ja, waar heeft het contact uit bestaan?

Ja, ik ben bekend met de plannen van Anno12. De initiatiefnemers houden het ministerie van VWS ambtelijk op de hoogte over de voortgang.

Vraag 2
Zijn er reeds vergunningsverzoeken ingediend bij De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten? Zo ja, op welke termijn wordt door deze instanties een beslissing genomen?
Nee, er is nog geen vergunningsverzoek ingediend bij De Nederlandsche Bank (DNB). Ook heeft Anno12 nog geen aanvraag tot goedkeuring van een prospectus, waarin de aanbieding van het financiële product wordt omschreven, ingediend bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Overigens is ook niet zeker dat goedkeuring van de AFM hiervoor is vereist, aangezien de participaties in Anno12 mogelijk niet kwalificeren als een effect en dientengevolge geen verplichting tot een goedgekeurd prospectus bestaat.

Vraag 3
Welk ander bedrijf is, naast Anno12, bezig zich te oriënteren of concrete stappen te zetten richting toetreding? Wie zijn de initiatiefnemers?

Voor zover ik weet, is er nog een ander initiatief, dat zich in de verkennende fase bevindt. De initiatiefnemers wensen in deze fase anoniem te blijven. In de Monitor Toetredingsdrempels Zorgverzekeringsmarkt van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), die ik op 31 mei 2012 aan de Tweede Kamer heb aangeboden (Tweede Kamer, 2011/12, 32 620, nr. 62), is op pagina 69 te lezen dat het een samenwerking betreft tussen een buitenlandse verzekeraar en een partij die op dit moment zorgverzekeringen aanbiedt, maar niet zelf als zorgverzekeraar op de markt actief is.

Vraag 4
Wat zijn in de ogen van de andere initiatiefnemers, naast Anno12, de grootste drempels voor toetreding?
In bovengenoemde monitor is eveneens te lezen dat de andere initiatiefnemers de winstgevendheid op de zorgverzekeringsmarkt als belangrijk struikelblok noemen in de samenwerking. De buitenlandse investeerder eist namelijk een redelijk rendement op zijn financiële inbreng.
De algehele conclusie van het onderzoek van de NZa -dus niet specifiek in de ogen van de initiatiefnemers- is dat er op de zorgverzekeringsmarkt ruimte is voor toetreding en voor kleine zorgverzekeraars met een duidelijk eigen gezicht. Wel zijn er een aantal toetredingsdrempels, die te maken hebben met de kapitaaleisen, regelgeving en regeldruk, risicoverevening en afschaffing ex post compensaties, collectivisering van de markt en het toenemend belang van zorginkoop. Uit de praktijk zal moeten blijken of deze conclusie van de Nza terecht is
.
Vraag 5
Hebben beide initiatiefnemers van Anno12 een verleden bij bestaande verzekeraars? Zo ja, welke behalve Achmea?
Beide initiatiefnemers van Anno12 hebben in het verleden gewerkt bij diverse verzekeraars. Beiden hebben overigens een verleden bij Agis Zorgverzekeringen, inmiddels gefuseerd met Achmea. Verder heeft één van de initiatiefnemers onder andere gewerkt bij Zorgverzekeraar VGZ en de andere bij ANOZ Zorgverzekeringen.

Vraag 6
Wat is uw reactie op het voornemen om verzekerden naast de maandelijkse premie een eenmalige inleg van € 850 te vragen? Deelt u de mening dat dit zich niet verdraagt met de acceptatieplicht voor de basisverzekering voor verzekeraars? Wilt u uw antwoord toelichten?

Uit de door Anno12 op de website verstrekte informatie blijkt dat de eenmalige inleg niet verplicht wordt gesteld. Ook mensen die de inleg niet willen doen, kunnen zich verzekeren bij Anno12. Daarom is deze inleg niet in strijd met de acceptatieplicht. Indien de uit de zorgverzekering van Anno12 voortvloeiende rechten en plichten voor verzekerden die niet hebben ingelegd niet afwijken van die van verzekerden die wel hebben ingelegd, is dit niet strijdig met de Zorgverzekeringswet (Zvw). Ik ga ervan uit dat mondige burgers hun eigen afweging kunnen maken of zij deze eenmalige inleg willen doen om een participatie in Anno12 te verkrijgen.

Vraag 7
Is het voor De Nederlandsche Bank überhaupt mogelijk een vergunning te verlenen als een deel van het benodigde startkapitaal nog niet voorhanden is, omdat het door potentiële verzekerden moet worden opgebracht?
Voor het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van het verzekeringsbedrijf eist de Wet op het financieel toezicht (Wft) dat een verzekeraar aantoont dat hij voldoende solvabel is. Dit is het geval als de verzekeraar beschikt over het minimum bedrag van het garantiefonds dat hoort bij de voorgenomen verzekeringswerkzaamheden. Een zorgverzekeraar is een reguliere schadeverzekeraar in de zin van de Wft met vergunningen voor de branches 1 (ongevallen) en 2 (ziekte). Op grond van het Besluit prudentiële regels Wft bedraagt het minimumbedrag van het garantiefonds voor een schadeverzekeraar met genoemde vergunningen € 2,3 miljoen. Dit is het bedrag dat de zorgverzekeraar beschikbaar moet hebben om een vergunning van DNB te krijgen.

Vraag 8
Deelt u de mening dat Anno12 door het bewust kiezen voor een gezonde verzekerdenpopulatie de spelregels van de risicoverevening ontduikt aangezien maximaal wordt geprofiteerd van de ‘goede risico’s’, terwijl de ‘slechte risico’s’ op de overige verzekeraars worden afgewenteld? Wilt u uw antwoord toelichten?
Verzekeringsplichtigen kiezen hun zorgverzekeraar, niet andersom. Voor verzekeraars geldt daarbij een acceptatieplicht. Indien een verzekeringsplichtige die woont in het werkgebied van Anno12 een zorgverzekering bij Anno12 wil afsluiten, mag Anno12 deze dus niet weigeren, ongeacht zijn of haar gezondheid. Er is van ontduiken van de spelregels van de risicoverevening geen sprake.

Vraag 9
Wat is uw opvatting over het voornemen van de initiatiefnemers om verzekerden te gaan bevragen over hun gezondheidsbewustzijn en leefstijl, en op basis daarvan winst uit te keren? Is dit geen verkapte premiedifferentiatie achteraf? Wilt u uw antwoord toelichten?
Het is lastig om deze vraag te beantwoorden, nu nog niet bekend is hoe ANNO12 dit voornemen in zal vullen. Indien de winst slechts wordt uitgekeerd aan degenen die een financiële inbreng hebben gedaan, is dit op zich niet te zien als een verkapte premiedifferentiatie, maar als een beloning voor de inbreng (zoals bijvoorbeeld ook dividend op een aandeel of rente op een lening). Voorts zal duidelijk zijn, dat er, voordat bovenstaand voornemen kan worden uitgevoerd, nog een aantal vraagstukken op het terrein van het privacyrecht en -als ook hulpverleners bij het aanleveren van de gezondheidsinformatie betrokken zouden moeten worden- het medisch beroepsgeheim moet worden opgelost.

Vraag 10
Vindt u het toelaatbaar als een verzekeraar mensen financieel gaat belonen of financieel voordeel biedt omdat zij orgaandonor zijn? Wilt u uw antwoord toelichten?
Het is verzekeraars niet toegestaan om verzekerden financieel te belonen, omdat zij orgaandonor zijn. Wel mogen verzekeraars verzekerden belonen indien zij hun keuze laten vastleggen bij het Donorregister. Anno12 is dit laatste van plan. Deze keuze kan ook inhouden dat iemand zijn of haar organen en weefsels na overlijden niet beschikbaar stelt voor transplantatie.

Vraag 11
De stelling dat ook mensen met een ziekte gezond gedrag kunnen vertonen, acht ik geheel juist.
Door gezond gedrag te vertonen, kan een ziekte in sommige gevallen verminderen of kunnen andere ziekten worden voorkomen.
Zoals ik al heb gemeld in mijn antwoord op vraag 8, geldt voor Anno12 net als voor andere zorgverzekeraars een acceptatieplicht: iedere verzekeringsplichtige die kiest voor een door een bepaalde zorgverzekeraar aangeboden polis, moet door die zorgverzekeraar worden geaccepteerd. Anno12 mag mensen dus niet weigeren op basis van hun leefstijl en geeft op zijn website overigens ook aan dat niet van plan te zijn. Tevens geldt er een verbod op premiedifferentiatie en mag de aangeboden polis niet inhouden dat mensen met een chronische ziekte op mindere of slechtere zorg recht hebben dan mensen zonder ziekte. Indien verzekerden -met of zonder chronische ziekten- van mening zijn dat zij benadeeld worden en er met de verzekeraar niet uitkomen, kunnen zij een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) of een zaak aanspannen bij de burgerlijke rechter. Indien zij denken dat een verzekeraar in strijd handelt met bijvoorbeeld de acceptatieplicht of het verbod op premiedifferentiatie, kunnen zij dit bovendien melden bij de NZa. De NZa houdt toezicht op de naleving van de Zvw door zorgverzekeraars.

Bron:
Rijksoverheid

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NPCF en CG-raad maken zich zorgen om risicoselectie in zorgverzekeringswet

Het wordt voor zorgverzekeraars steeds interessanter om jonge en gezonde mensen aan zich te binden. Dit kan ten koste gaan van de zorg voor chronisch zieken en gehandicapten. Dit blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat mede mogelijk gemaakt is door patiëntenfederatie NPCF en de CG-Raad.

Overhandiging
In aanloop naar het AO risicoverevening (3 juli) overhandigen patiëntenfederatie NPCF en de CG-Raad vandaag het onderzoeksrapport aan de vaste Kamercommissie VWS. De NPCF en de CG-Raad uiten daarbij hun zorgen over het feit dat zorgverzekeraars hun verzekerden kunnen selecteren op gezondheidsrisico’s.

Onderzoek
Uit het onderzoek van de Erasmusuniversiteit blijkt dat iemand met een langdurige aandoening (30% vd bevolking) de zorgverzekeraar een verlies geeft van 400 euro per jaar. Een gezond hoogopgeleid persoon geeft juist 140 euro winst.

Risicoverevening
Zorgverzekeraars die veel ongezonde (en dus voor hen ‘dure’) verzekerden hebben, krijgen daarvoor een compensatie uit een speciaal fonds: het risicovereveningsfonds. Risicoverevening houdt in dat zorgverzekeraars financieel worden gecompenseerd voor verzekerden met een ongunstig risicoprofiel (bijvoorbeeld ouderen en chronisch zieken). De compensatie is echter niet perfect.

Uit onderzoek blijkt dat er sprake is van aantoonbaar verliesgevende groepen. Reden voor de zorgverzekeraar dus om zoveel mogelijk jonge, hoogopgeleide verzekerden aan zicht te binden die het kleinste gezondheidsrisico lopen. Daarom zien we ook een aanbod ontstaan van polissen voor deze groepen, zoals ZEKUR, BESURED en Promovendum.

Zorginkoop
Een ernstiger probleem ontstaat als verzekeraars zich minder inzetten om goede zorg in te kopen voor groepen verzekerden waar ze verlies op leiden. Dat kan ten koste gaan van de kwaliteit van zorg. Dit is bijna niet zichtbaar maar valt zeker niet uit te sluiten. Zoals het systeem nu in elkaar zit, bestaat het risico dat zorgverzekeraars gaan beknibbelen op investeringen in kwaliteit van zorg voor chronisch zieken.

Oplossing
Een oplossing is dat het systeem van compensatie voor de zorgverzekeraars, de risicoverevening, fijnmaziger wordt. Het is belangrijk dat er geen sprake is van aantoonbaar winst- of verliesgevende groepen. Daarom moet het vereveningssysteem ook op dit niveau geëvalueerd en verbeterd worden.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
anno12

Nieuwe zorgverzekeraar ANNO12 heeft startkapitaal bij elkaar

De nieuwe zorgverzekeraar ANNO12 heeft het benodigde startkapitaal bij elkaar en dient nu een formele vergunningsaanvraag in bij De Nederlandsche Bank (DNB). Deze aanvraag zal naar verwachting enkele maanden duren. ANNO12 zal in 2013 actief worden als zorgverzekeraar.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Achmea financiert NPCF veiligheidsprojecten

Zorgverzekeraar Achmea en de NPCF tekenden een samenwerkingsovereenkomst. De zorgverzekeraar gaat drie patiëntveiligheidsprojecten van de NPCF financieren.

‘Patiëntveiligheid is een van de belangrijkste thema’s van patiëntenfederatie NPCF. Patiënten hebben recht op goede en veilige zorg. Een voorwaarde om dat daadwerkelijk te kunnen verbeteren is samenwerking met andere partijen, aldus Wilna Wind, directeur.
In samenwerking met patiëntenfederatie NPCF gaat Achmea haar beleid op het gebied van patiëntveiligheid verder doorontwikkelen, onder andere door informatie over veilige zorg met haar verzekerden te delen. Feedback van meldacties van de NPCF gebruikt Achmea bij het verder verbeteren van de veiligheid in de zorg en het inkopen van de beste zorg voor haar verzekerden.

‘Het benutten van de ervaringen van patiënten om de zorg beter en veiliger te maken is een belangrijke pijler om patiëntveiligheid naar een hoger niveau te tillen. Zo kunnen we mensen nog beter informeren over de rol die ze zelf kunnen spelen bij het voorkomen van fouten’, zegt Wilna Wind.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
CBS: Uitgaven tandheelkundige zorg slechts 0,8% gestegen

CBS: Uitgaven tandheelkundige zorg slechts 0,8% gestegen

In 2011 zijn de totale uitgaven aan zorg met 3,2 procent gestegen. De uitgaven aan mondzorgpraktijken namen met slechts 0,8% toe. Deze beperkte toename komt voordat doordat tandheelkundige zorg voor 18 tot 22-jarigen uit de basisverzekering is gehaald.


De uitgaven aan de gezondheids- en welzijnszorg bedroegen in 2011 90,0 miljard euro. Dit is 3,2 procent meer dan in 2010. In de periode 2004-2008 stegen de uitgaven aan zorg steeds sneller, tot 6,8 procent in 2008. Daarna volgde een kentering met een groei van 5,2 procent in 2009 en van 3,9 procent in 2010. Dit blijkt uit nieuwe voorlopige cijfers van het CBS.

Loonkosten
Verreweg de grootste kostenpost van de meeste zorgaanbieders bestaat uit de loonkosten. Door een toenemend aantal banen en stijging van de lonen nam de loonsom in 2011 met ruim 3 procent toe.

Ziekenhuizen en specialistenpraktijken (+3,8%)
De uitgaven aan ziekenhuizen en specialistenpraktijken stegen in 2011 met 3,8 procent. In 2010 was dat nog 6 procent. De lagere groei komt grotendeels door een eenmalige extra vergoeding die veel ziekenhuizen in 2010 kregen voor reeds gemaakte kosten van nieuwbouw. Daarnaast werkte het effect van eerdere tariefdalingen bij medisch specialisten door. De uitgaven aan
ziekenhuizen en specialistenpraktijken vormen ruim een kwart van de totale uitgaven aan zorg.

Huisartsenpraktijken (+ 8%)
Na drie jaren met marginale uitgavengroei zijn de uitgaven aan huisartsenpraktijken in 2011 met ruim 8 procent toegenomen. Dit komt vooral door tariefverhogingen. De uitgaven aan de zogenaamde ketenzorg zijn hier niet bij inbegrepen.

Tandartspraktijken (plus 0,8%)
De uitgaven aan tandartsenpraktijken namen met slechts 0,8 procent toe. Deze beperkte toename komt vooral doordat de tandheelkundige zorg voor 18 tot 22-jarigen uit de basisverzekering is gehaald. Een deel van de zorgconsumptie van deze leeftijdscategorie wordt nu particulier betaald.

Apotheken en drogisten (+2%)
Aan via openbare apotheken en drogisten verstrekte geneesmiddelen is in 2011 bijna 2 procent meer uitgegeven. Vooral het gebruik van dure geneesmiddelen droeg bij aan die stijging. Daartegenover stonden prijs- en tariefdalingen en beperkingen in de aanspraken op grond van de basisverzekering (anticonceptiva voor vrouwen van 21 jaar en ouder en antidepressiva). Een deel van de consumptie van deze middelen wordt nu particulier betaald. Het is voor het vierde achtereenvolgende jaar dat sprake is van een beperkte toename van de uitgaven aan geneesmiddelen.

Ouderenzorg, gehandicaptenzorg en gezondheidszorg (+2-3%)
De uitgaven aan de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg laten in 2011 een gematigde stijging zien van 2 tot 3 procent. Bij de ouderenzorg dalen de kosten van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), mede als gevolg van een door het rijk opgelegde korting op het voor de gemeenten beschikbare budget. Het aandeel van de zorguitgaven in het bruto binnenlands product (bbp) is in 2011 licht gestegen tot 14,9 procent. De uitgaven per hoofd van de bevolking
bedroegen 5 392 euro. In 2010 was dat 5 247 euro.

Bron:
Voorlopige cijfers CBS


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZa ziet ruimte voor nieuwe zorgverzekeraars

Er is voldoende ruimte op de zorgverzekeringsmarkt voor nieuwe zorgverzekeraars om te starten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar toetredingsdrempels. Wie zich op de markt wil begeven, moet wel drempels nemen. Maar die zijn ook nodig vanwege de publieke belangen in de zorgsector, concludeert de NZa.

Eisen
Het is logisch dat er eisen worden gesteld aan verzekeraars die de markt willen betreden, vindt de NZa. De zorg is een publiek goed, er gaan jaarlijks miljarden aan premiegeld naar toe. Daarom wil de overheid kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid borgen.

Een van de drempels zijn de eisen rondom startkapitaal, de zogenaamde Solvency II regels. Ook de vaak complexe regels op de zorgverzekeringsmarkt kunnen een drempel zijn. Zo zorgt het systeem van risicoverevening ervoor dat verzekeraars pas laat precies weten waar zij financieel aan toe zijn. Bij risicoverevening wordt ieder jaar vooraf bekeken hoe de groep verzekerden eruitziet en worden verzekeraars die veel risicovolle verzekerden hebben hiervoor gecompenseerd.

Drempels
Op verzoek van de minister heeft de NZa ook aanbevelingen gedaan om drempels weg te nemen. Als de overheid meer zekerheid biedt, kunnen verzekeraars langer vooruit plannen. Ook regelingen die veel tijd kosten, zoals de wanbetalersregeling en de risicoverevening, kunnen worden doorgelicht. Overigens verwacht de NZa niet dat er veel meer nieuwe zorgverzekeraars bijkomen als deze drempels er niet meer zijn.

Bron:
NZa


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

VvAA: Zorgverzekeraars misleiden patiënt over tandartskosten

Zorgverzekeraars misleiden patiënten door tandartsen stelselmatig de schuld te geven van de gestegen tandartskosten. Die conclusie trekt de ledenvereniging voor huisartsen, specialisten, tandartsen en overige professionals in de zorg, de VvAA.

Zorgverzekeraars hebben de premies voor tandartsverzekeringen fors verhoogd, terwijl het vrijgeven van de tandartstarieven daarvoor geen aanleiding gaf. Zorgverzekeraars hebben de tariefontwikkeling wel als motivatie voor de premieverhoging naar buiten gebracht. Dat stelt VvAA, ledenorganisatie en dienstverlener voor Nederlandse zorgprofessionals, na onafhankelijk onderzoek. Door de misleidende informatie wordt volgens VvAA het vertrouwen van patiënten in hun tandarts ondermijnd.

Premie tandartsverzekering 20% gestegen in drie jaar
Zorgverzekeraars kondigden eind vorig jaar aan dat de premies voor aanvullende tandartsverzekeringen zouden stijgen als gevolg van het vrijgeven van de tandartstarieven per 1 januari van dit jaar. En de door verzekeraars op grond daarvan veronderstelde verhoging van die tarieven. Onderzoeksbureau Annalise onderzocht in opdracht van VvAA de ontwikkeling van de premies en dekkingen van aanvullende tandartsverzekeringen van de vijf grootste verzekeraars en vergeleek deze met de algemene gegevens over de gemiddelde tariefstijgingen in de mondzorg van de afgelopen jaren. Uit het onderzoek blijkt dat de premies voor de aanvullende tandartsverzekeringen tussen 2009 en 2012 met 20% zijn gestegen (gemiddeld 6,9% per jaar), terwijl de dekkingen niet zijn verhoogd en in veel gevallen zelfs zijn verlaagd.

Tandartstarieven 4,2% gestegen in drie jaar
De tandartstarieven stegen in diezelfde periode met 4,2% (gemiddeld 1,4% per jaar) (bron: NZa).

Onjuiste informatie
“De premies voor aanvullende tandartsverzekeringen zijn de afgelopen jaren gestegen terwijl de uitkeringen voor mondzorg in de meeste gevallen zijn afgenomen”, zegt Edwin Brugman, directeur kennismanagement van VvAA. “Verzekeraars wekken de indruk bij patiënten dat de premies zijn gestegen als gevolg van hogere tarieven van tandartsen, terwijl dit laatste onjuist is zoals onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond. Verzekeraars zetten verzekerden daarmee op het verkeerde been; de patiënt is de dupe want hij betaalt meer en krijgt minder. De tandarts krijgt de schuld van dit alles. Met als gevolg een onjuiste beeldvorming over tandartsen bij patiënten en gedoe daarover in de behandelkamer. Het is ongewenst dat zorgverzekeraars over de hoofden van zorgverleners onjuiste of gekleurde informatie aan patiënten verstrekken; dit ondermijnt naar de mening van VvAA de vertrouwensrelatie die patiënt en behandelaar juist met elkaar moeten hebben.”

Melkkoe
Het verhogen van de premies is volgens VvAA verklaarbaar. 70% van de verzekerden is verzekerd voor tandheelkundige hulp en hoewel de aanvullende zorgverzekeringen slechts 11% van de totale premie-omzet uitmaken, zijn de verzekeringen goed voor 73% van het resultaat van zorgverzekeraars. De marge die zorgverzekeraars maken op aanvullende zorgverzekeringen bedroeg in 2010 € 338 mln. Brugman: “Aanvullende verzekeringen zijn blijkbaar de melkkoe voor zorgverzekeraars. Door het verhogen van de premies en het verlagen van de dekking houden ze de marge in stand. Het is onterecht dat de zorgverzekeraars de tandartsen als oorzaak aanwijzen. De oorzaak zijn de zorgverzekeraars zelf, die blijkbaar de hoge marges erg belangrijk vinden.”

Reactie NMT
De voorzitter van de NMT Rob Barnasconi heeft op verzoek van Nieuwsuur gereageerd op het onderzoeksrapport van de VvAA naar aanvullende verzekeringen in de mondzorg. “De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde vindt het belangrijk dat de mondzorg toegankelijk en betaalbaar blijft voor onze patiënten”, aldus NMT-voorzitter Barnasconi. “Daar werkt de beroepsgroep van tandartsen aan, maar het vergt ook producten en diensten van verzekeraars waar patiënten echt iets aan hebben. De NMT zou het logisch vinden als er in de producten van verzekeraars een onderscheid komt tussen kosten die je maakt door een ongeval (ongevallenverzekering) en kosten die je kunt verwachten (spaarproduct).”

Bron:
VvAA
NMT


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorgverzek3

Weer meer zorgfraude opgespoord

Dit bericht is niet meer beschikbaar

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Consument wil meer grip op zorgkosten

Meer dan voorgaande jaren is de consument bezig met het zoeken naar mogelijkheden om de eigen zorgkosten zo beperkt mogelijk te houden. Een op de vier Nederlanders paste mede hierom het afgelopen zorgseizoen de zorgverzekering aan. In veruit de meeste gevallen ging het om een aanpassing van de polis bij de huidige verzekeraar. Hierbij is nog nadrukkelijker dan voorheen gekeken naar de dekking van de verzekering, in verhouding tot de premie. Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen® 2012 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy.

Goed beoordeeld
De switchcijfers van dit jaar bevestigen dit beeld. Hoewel de reputatie van de zorgmarkt verder onder druk is komen te staan, blijkt uit het onderzoek dat de dienstverlening van zorgverzekeraars over het algemeen goed beoordeeld wordt. Onvrede over de dienstverlening speelt slechts een beperkte rol in de beslissing om te switchen van zorgverzekeraar. Positieve ervaringen met de dienstverlening dragen echter wel duidelijk bij aan het enthousiasme van klanten over hun eigen zorgverzekeraar.

Consument zoekt optimale verzekeringsvorm bij eigen zorgbehoeften
Klanten van zorgverzekeraars hebben aanzienlijk vaker dan in 2011 de verzekering aangepast. Hierbij gaat het om wijzigingen in de aanvullende verzekeringen en het aanvullende eigen risico. Zowel in de vorm van uitbreidingen als in de vorm van beperkingen.
Consumenten zijn bewuster bezig met het benutten van de mogelijkheden om de eigen zorgkosten te beperken. Het gaat dan niet alleen om de hoogte van de premie en het eigen risico, maar ook om de zorgkosten waar men mee te maken kan krijgen. Wolter Kloosterboer, expert verzekeringen bij MarketResponse: “We zien een duidelijke trend dat consumenten ‘waar voor hun geld’ willen zien en alleen willen betalen voor zaken die aansluiten bij de zorgbehoeften die ze zelf hebben”. FBTO is een voorbeeld van een zorgverzekeraar die hier succesvol op in weet te spelen met aanvullende modules die elke maand aan- en uitgezet kunnen worden. FBTO heeft dan ook de meeste nieuwe klanten weten binnen te halen dit jaar. De groep die zich wil gaan oriënteren neemt verder toe.

Hoewel men niet direct van plan is te wisselen van zorgverzekeraar, neemt het aantal mensen dat zich komend jaar gaat heroriënteren en zorgverzekeraars opnieuw met elkaar gaat vergelijken verder toe (van 21% in 2010, 25% in 2011 naar 27% in 2012). De reden is niet zozeer onvrede over de dienstverlening zelf, maar veel meer over premie en de verhouding tot de dekking die geboden wordt. Dienstverlening geeft minder dan in 2011 aanleiding tot onvrede.

Verzekeraars staan voor uitdaging
Veel zorgverzekeraars zijn richting 2013 selectiever in het afsluiten van contracten met zorgaanbieders. Voor een flink deel van de consumenten voelt dit als een belemmering van de keuzevrijheid. Een argument dat ook meespeelt in de zoektocht naar tegenwaarde voor de betaalde zorgpremie. “Zorgverzekeraars slagen er nog onvoldoende in om aan consumenten uit te leggen dat
selectie in het belang is van de patiënt. En zolang de consument het ervaart als een beperking is het een (extra) minnetje in de kosten-batenafweging”, stelt Wolter Kloosterboer.

Nederlander geeft zorgverzekeraar een 7,6
Ondanks de toenemende druk op de reputatie van de zorgmarkt, blijft de Nederlander over het algemeen tevreden over zijn zorgverzekeraar. Gemiddeld beoordelen ze de kwaliteit van dienstverlening met een 7,6, vergelijkbaar met het oordeel van de afgelopen jaren. De verschillen tussen de labels zijn klein als het gaat om de dienstverlening. Net als voorgaande jaren, valt ook dit
jaar weer op dat met name de kleinere zorgverzekeraars het best beoordeeld worden op dienstverlening.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Website tip: www.zorgverzekering.org

Op de website www.zorgverzekering.org is veel informatie te vinden over het zorgstelsel en de gezondheidszorg. Ook geeft de site informatie over persoonlijk aspecten, zoals bijvoorbeeld waar op te letten bij het kiezen van een aanvullende verzekering.


 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Grote verschillen uitkeringspercentage tandartsverzekeringen

Uit onderzoek van Vergelijkmondzorg.nl blijkt dat er een flink verschil is tussen de bedragen die zorgverzekeraars voor mondzorg vergoeden bovenop de betaalde premie. Zo vergoedt OHRA-150 slechts 16% terwijl ONVZ-1500 100% vergoedt.

Rekenvoorbeeld
OHRA-150 tandengaaf vergoedt 100% tot 150 euro. De premie bedraagt € 126 per jaar. Bij volledige besteding/consumeren van deze 150 euro heeft de verzekerde € 24 “vergoed” gekregen. De netto vergoeding bedraagt dus slechts 16% van het verzekerde bedrag.

Bekijk het overzicht op Vergelijkmondzorg.nl

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
ranking

CZ op plaats 9 in top-10 bedrijven met beste reputatie

CZ staat voor de derde keer op rij in de top tien van de reputatieranglijst van het Reputation Institute. CZ is met haar negende plaats in 2012 de enige (zorg)verzekeraar in die top tien.

Op de eerste plaats staat Philips, gevolgd door FrieslandCampina en Ahold. Andere zorgverzekeraars in de lijst zijn Menzis (plaats 11) en VGZ (plaats 23). Bekijk de gehele lijst.

De ranglijst is gebaseerd op een jaarlijks terugkerende studie naar de reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf, als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven ‘reputatie-aanjagers’:

1. producten en diensten

2. innovatie

3. werkomgeving

4. corporate governance

5. maatschappelijk verantwoord ondernemen

6. leiderschap

7. financiële prestaties


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

FIOD bevriest bezittingen frauderende tandarts

De FIOD heeft beslag gelegd op twee woningen en diverse bankrekeningen van een tandarts uit Amsterdam. De 29-jarige man wordt ervan verdacht dat hij op grote schaal bij zorgverzekeraars behandelingen declareerde die in de praktijk helemaal niet zijn uitgevoerd. Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Benadeeld
Vermoedelijk heeft de tandarts zorgverzekeringsmaatschappijen voor ongeveer 400.000 euro benadeeld. De FIOD heeft conservatoir beslag gelegd bij de verdachte, zodat schade kan worden verhaald. Door nu beslag te leggen op bankrekeningen en bezittingen, kunnen mogelijke boetes of schadevergoedingen straks eenvoudiger door de overheid worden geïnd.

Terug halen
Misdaad mag niet lonen. Daarom werken verschillende overheidsdiensten, waaronder de FIOD en het Functioneel Parket, nauw samen om oneerlijk verkregen vermogen terug te halen. Dat gebeurt vooral om het geld terug te kunnen geven aan de gedupeerden.

De Amsterdamse tandarts wordt verdacht van het declareren van niet-geleverde zorg, oplichting en valsheid in geschrift. De man zal op een later moment worden gehoord.

Bron:
Rijksoverheid


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

CVZ wordt Nederlands Zorginstituut

Vanaf 2013 is het College voor zorgverzekeringen (CVZ) een andere organisatie met een nieuwe naam: het Nederlands Zorginstituut (NZi). Naast de taken die het CVZ nu al uitvoert (uitvoering verzekeringen en pakketbeheer) worden twee andere taken in het Nederlands Zorginstituut ondergebracht: het verbeteren van de kwaliteit van de zorg én het vernieuwen van zorgberoepen en -opleidingen. Daarmee zijn de taken en verantwoordelijkheden voor kwaliteit van zorg bij elkaar gebracht in één organisatie.

Organisatieonderdelen en taken Nederlands Zorginstituut

 

  • NZi Uitvoering Verzekeringen: uitvoeren van regelingen voor specifieke groepen verzekerden.
  • NZi Pakketbeheer: adviseren over de inhoud van de wettelijke verzekerde zorg.
  • NZi Kwaliteit: stimuleren van permanente verbetering van kwaliteit van zorg.
  • NZi Innovatie zorgberoepen en -opleidingen: bevorderen van vernieuwing en verbetering van zorgberoepen en -opleidingen.

NZi Kwaliteit: betere en doelmatigere zorg
NZi Kwaliteit beoogt een forse impuls te geven aan de kwaliteitsverbetering van de zorg. Belangrijk onderdeel daarvan is het stimuleren en ondersteunen van de ontwikkeling van ‘professionele standaarden’ en richtlijnen. Deze zijn voor artsen en andere beroepsgroepen leidraad bij hun handelen; wensen en behoeften van patiënten staan hierbij centraal.

NZi Kwaliteit is de plaats waar zorgpartijen uit de care en cure hun kennis, ervaring en innovaties uitwisselen. Bijvoorbeeld in interactieve, digitale ontwikkelgemeenschappen, waarin zij hun inbreng leveren. Samen maken zij voor een aantal behandelingen professionele standaarden: een overzicht met afspraken voor goede zorg. Daarin is bijvoorbeeld opgenomen welke richtlijnen of ‘best practices’ kunnen worden gebruikt, welke kwaliteitsindicatoren gelden en hoe verschillende professionals samenwerken. Het Kwaliteitinstituut ondersteunt zorgpartijen ook bij de implementatie van standaarden. Hierdoor kunnen cliënten overal dezelfde goede zorg verwachten. Met de ervaring en inzichten die alle zorgpartijen vervolgens opdoen en uitwisselen, wordt de standaard op gezette tijden geactualiseerd. Daarnaast worden onderscheidende indicatoren ontwikkeld die de kwaliteit van het zorgaanbod inzichtelijk maken en daarmee patiënten helpen bij hun keuzes in de zorg.

NZi Innovatie zorgberoepen en -opleidingen functioneert vanaf 1 april 2012 bij het CVZ en bestaat uit een adviescommissie en een klein ondersteunend team. De voorzitter van de Adviescommissie is Dr. Marian Kaljouw. Zij is en blijft directeur van de St. Antoniusacademie.

Lees meer

Bron:
CVZ

Apr 2012

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Aanvullende tandartsverzekering onnodig

“Mensen betalen vaak te veel in verhouding tot wat ze ervoor terugkrijgen.” Dat stelt Rob Barnasconi – Voorzitter van de NMT – volgens een artikel in de Telegraaf.

Rob Barnasconi is voorstander van andere manieren van verzekeren, zoals een zorgabonnement. Volgens de NMT-voorzitter betalen consumenten soms wel 800 euro voor een aanvullende tandartsverzekering terwijl een volwassene gemiddeld jaarlijks voor 180 euro mondzorg nodig heeft.

Veel mensen met een laag inkomen zijn volgens hem niet in staat een aanvullende verzekering voor tandartskosten te betalen doordat verzekeraars de laatste jaren de premie hiervan met 10% per jaar hebben verhoogd.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen